Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin

Vierailija
10.05.2017 |

Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.

Kommentit (201)

Vierailija
61/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kiinnostaisi tosiaan tietää teidän tupakki- ja kaljalaskun määrä kuukaudessa? Jos ei ruusuunkaan varaa....

Meinaatko että ruusu riittäisi ahneille suomalaisille

Vierailija
62/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten ilmoitit, hermostuitko ystävän onnellisesta juhlien järjestelystä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsu on vain kutsu eli ei ole pakko mennä jos ei ole mihinkään varaa.

Juhliin voi mennä vain 2 kättä heiluttaen jos on niin tuttu että kutsuja tietää huonon taloustilanteen ja kutsuja itse sanoo että ei tarvitse tuoda mitään. Ja silloinkin on kohteliasta edes askarrella joku hieno onnittelukortti tai leipoa jotain pientä ym.

Yo-juhlakutsuun  köyhä vastaa kohteliaasti kieltäytyen eikä mene lokkeilemaan.

Kyllä mä ainakin kutsuin omiin lakkiaisiini, valmistujaisiini sekä häihini ihmisiä enkä lahjoja. Kaikki, jotka oli kutsuttu, oli kutsuttu syystä juhlistamaan tärkeää hetkeä ja lokkeilemaan tarjoiluja, jotka oltiin heille valmisteltu, eikä vaan lahjan toivossa.

Vierailija
64/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pari vuotta sitten juhlat, joita vietettiin ravintolassa. Tuon ruokailun takia pyysin tietysti ystäviä ilmoittamaan ajoissa, tulevatko juhliin. Yksi ikuisessa rahapulassa oleva kaveri laittoi viestin, että on niin pa ettei voi tuoda lahjaa. No, tämä ei ollut mulle yllätys, joten vastasin että ei haittaa, lahjojen takia en juhlia pidä. Hän kuitenkin jatkoi, ja ilmoitti, että aikoo tuoda oman taskumatin koska ei ole varaa ravintolam juomahintoihin. Ilmoitin, että et todellakaan tuo mun juhliin mitään omia pulloja, en halua hankaluuksiin ravintolassa. Hän jatkoi tätä inttämistä omasta pullosta koko illan, kunnes lakkasin vastaamasta viesteihin. Loppujen lopuksi hän toi minulle aika arvokkaan lahjan ja joi koko illan ravintolan juomia. Olin aika hämmentynyt.

Vierailija
65/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa paastota kunnolla ennen juhlia, jotta pötsin voi täyttää kunnolla juhlakalun kunniaksi. Suurin lahja on leveä hymy ja halaus - ja sitten pöydän antimien kimppuun. Onnea juhliin!

PS. Kannattaa sijoittautua jo alussa vaivihkaa tarjoiluastioiden välittömään tuntumaan ja siirtyä tarpeen mukaan runsaimpien vatien äärelle, vaikka sillä tekosyyllä, että haluaa jututtaa muitakin ihmisiä kuin lähelle sattuneita.

Toki pitää osata käyttäytyä, olla avoin ja kohtelias; se antaa hyvän vaikutelman, kun lisäks näyttää että tykkää emännän ja järjestäjien tarjoilusta.

Psst, tuo on tabu, sitä ei sanota ääneen, vaikka kaikki tekee niin ;)

Vierailija
66/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tarjoutunut lahjaksi auttamaan juhlien järjestelyissä? Siis antanut työpanoksen lahjaksi? Jos uuden ylioppilaan äiti saisi apua juhlajärjestelyihin, olisi hän pirteämpi ja levänneempi juhlissa. Joku kiljaisee nyt, että eihän se ole lahja ylioppilaalle. Kyllä se on. Jos nuori on fiksu, niin hän osaa arvostaa hänelle järjestettyä juhlaa ja olisi iloinen, kun äitikin jaksaa juhlia eikä stressaa koko ajan.

Vierailija
67/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?

Ei ole varaa. Makarooniakin joudutaan säästelemään kun tuet ovat liian pieniä. Ei vaan voida ostaa edes sitä ruusua :(

Ap

Käy keräilemässä pulloja muutamana päivänä! Tarjoudu auttamaan ystävääsi ennen juhlia, siivousta , leipomista jne. Käy vaikka SPR:n Kontissa, sieltäkin löytyy kivoja lahjoja muutamalla eurolla! 

Mieti, pystytkö iloitsemaan ystäväsi lapsen juhlasta?

Vierailija
68/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortti ja suklaalevy mieluummin kuin ruusu.

Tai ei sinne keksittyihin juhliin enää kannata mennä, kun sanoit jo, ettei o lahjaa.

Vierailija
69/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
70/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta rahan antaminen on vain lähipiirin asia. On se nykyään tosi kumma, että pitäis rahottaa toisten ulkomaanreissut.  M eille lakkiaisiin sai tulla ihan juhlimaan ja syömään ja oli tosi kivaa. Eikä eläkeläismummojen tarvitse pienistä rahoistaan mitään tuhlata. Minä vähän loukkaannuin kun ystäväni sanoi heidän tytön haluavan vain raa´asti rahaa. Kiitos ei ei kuulu vieraille. Hirveitä ihmisiä täällä.  Niiden tyttö muutti kohta ulkomaille eikä onneksi ole häntä näkynyt, aivan järkyttävän itsekäs tyyppi, muut lapset heillä ihan mukavia. Missään työpaikassa siellä kaukomailla ei ole hänestä kyllä pidetty. Käyttää kaikkia vain hyväkseen. Juhlia meillä on usein, se yhdessä olo ja tapaaminen on tärkeintä. Sanon aina etten tarvi rahaa enkä lahjoja kun on liikaa kaikkea.

Vierailija
71/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, ettei mulla omien lakkiaisteni jälkeen ollut mitään hajua (tai suurempaa kiinnostusta) siitä miten kalliin lahjan kukakin toi. Toki pari isompaa lahjaa tiesin (tai äitini kertoi mikä oli kummilta, mikä mummilta, niin osasin kiittää), mutta ei-lähisukulaisten pienet lahjat jäivät kyllä yleisen hulinan jalkoihin. Keskustelut ihmisten kanssa jäivät mieleen, ja niin sen pitäisi ollakin. Kortit luin jälkikäteen, hauskoja elämänohjeita ja iloisia onnentoivotuksia. 

Vierailija
72/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta rahan antaminen on vain lähipiirin asia. On se nykyään tosi kumma, että pitäis rahottaa toisten ulkomaanreissut.  M eille lakkiaisiin sai tulla ihan juhlimaan ja syömään ja oli tosi kivaa. Eikä eläkeläismummojen tarvitse pienistä rahoistaan mitään tuhlata. Minä vähän loukkaannuin kun ystäväni sanoi heidän tytön haluavan vain raa´asti rahaa. Kiitos ei ei kuulu vieraille. Hirveitä ihmisiä täällä.  Niiden tyttö muutti kohta ulkomaille eikä onneksi ole häntä näkynyt, aivan järkyttävän itsekäs tyyppi, muut lapset heillä ihan mukavia. Missään työpaikassa siellä kaukomailla ei ole hänestä kyllä pidetty. Käyttää kaikkia vain hyväkseen. Juhlia meillä on usein, se yhdessä olo ja tapaaminen on tärkeintä. Sanon aina etten tarvi rahaa enkä lahjoja kun on liikaa kaikkea.

Onpas rumaa puhetta ystävän lapsesta. Taidat olla itse katkera ja ikävä tyyppi.

Vierailija
73/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lahjoja pidetään niin tärkeinä? Me sanottiin häävierailka ettei toivota lahjoja, läsnäoloa vain. Koska moni silti miettii lahjaa niin pyydettiin että toisi halutessaan lenpikukkansa siemeniä (ne minisiemenpussithan on superhalpoja) ja tehdään niistä uuden talon pihaan ja mökille kukkapenkkejä 😊 Mun kokemus on että mitä vähävaraisempi on hääpari niin sitä suuremmat toiveet. Itsellä kun ei tunnu olevan varaa tuollaisilla. Tuossa tulee olo että rahalahja ois ollu toivottu. En muista mitä itse sain aikanaan yo- juhlissa ja ketkä antoi mut sen muistan että vanhemmilla oli varaa tukea opintoja. Kenties tuossa tapauksessa ei ole niin jos esim euron kortti kaupasta ei riitä. Jos taas riittää niin katse kääntyy sinuun, Ap, euron korttiin täytyy olla varaa.

Vierailija
74/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni meistä taitaa tietää, mitä siitä yhden ruusun tuojasta sanotaan ja ajatellaan. Ei toki kasvotusten vaan selän takana.

Laittaisin onnittelukortin postissa ja jättäisin menemättä.

Vierailija
75/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.

Itse en mennyt juhliin ollenkaan koska paria päivää ennen juhlia sain selville että samassa talossa juhlitaan suvun kolmea ylioppilasta kerralla. Just ja just olisi ollut varaa lahjoa yksi ylioppilas, mutta ei kolmea missään nimessä. Joten annoin lahjan sitten juhlien jälkeen yhdelle heistä, sille jonka tunsin.

Vierailija
76/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan omista lakkiaisistani ihanana juuri ne ruusut. Vieraita ei paljon ollut, koska sukulaiset asuivat kovin pitkän matkan päässä. Mut moni muisti kuitenkin ja laittoi kukkia kukkakaupan kautta.

Omassa perheessäni juhlitaan vasta rippijuhlia. Kukat ovat olleet nytkin ihania, mutta tärkeintä on, et ystävät tulevat paikalle juhlistamaan tärkeää päiväämme. Ikinä ikinä en sanoisi kenellekään, et ilman lahjaa ei oo tulemista.

Toisaalta en itse haluaisi mennä ilman pientä muistamista. En kehtaisi viedä mitää kierrätyskamaa, ellei siinä olis todellista ajatusta ja ideaa takana. Sama käsitöiden kanssa. Mut lakkiaisiin ei tosiaan tarvita muuta kuin sen ruusun.

Vierailija
77/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin sanonut, että nyt on rahat niin tiukalla, että lahjaan en pysty, mutta voinko lahjaksi vaikka auttaa josssain? Vaikka juhlien järjestämisessä.

Vierailija
78/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos lahjan sijaan tarjoutuisit auttamaan juhlajärjestelyissä?

Vierailija
79/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo älä mene. 

Itse olen tämän kevään ylioppilas ja joo eihän ne lahjat nyt ole se pääpointti. Mutta on se silti kohteliasta tuoda edes jotakin. Ei nyt tarvi satasta kirjekuoren tunkia taikka ostaa Aaltomaljakkoa, ei.

Mutta vaikka just ees se ruusu :D Jos etsimällä etsii niin ei ehkä tarvi paria kolmea euroa enempää kuluttaa. Tai kortti. Jotain pientä edes. Juhlien järjestäjät ovat kuitenkin laittaneet sievoisen summan tarjottaviin ja lisäksi esimerkiksi lahjaksi saatu kortti jää ikuisesti minun hyppysiini, jota voin sitten lukea ja aatella että ainiin, hekin olivat juhlissani (vieraskirjan lisäksi) 

Vierailija
80/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?

Ei ole varaa. Makarooniakin joudutaan säästelemään kun tuet ovat liian pieniä. Ei vaan voida ostaa edes sitä ruusua :(

Ap

Kehtaatkin valittaa liian pienistä tuista, kun minä maksan puolet tuloistani sinun elätykseesi!

ja mihinkään muuhunko sinun veroeurojasi ei käytetä? Koulutus, tiet, terveydenhuolto?? Suoraan menee työttömän päivärahoihin kaikki maksamasi? Itse sinä kuule veroistasi eniten hyödyt, työttömälle menee murto-osa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän