Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin

Vierailija
10.05.2017 |

Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.

Kommentit (201)

Vierailija
101/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni soitti ja lähe sitki, ettei hänellä ole nyt varaa ostaa kummilapselleen(lapselleni) synttärilahjaa, eikä bensoihin että pääsisivät paikalle, että jos tulisivat lasten kanssa parin viikon päästä kun tulee tuet.

Ei todellakaan käynyt!

Mies lähti hakemaan lapset 4 kpl meille yht. 150 km ees taas ja taas ees. Ei mitään lahjoja tarvinut. Serkut tekivät juhlasta juhlan <3

Toivat kuitenkin lahjaksi karkkilaatikon 0.50 e

Lapset olivat meillä koko päivän ruokin ja herkutin.

Vierailija
102/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on.

Ensinnäkin, hyvin harvalla työttömällä todellakaan ei kuukaudessa kerry edes paria euroa säästöä. Tässä on kumminkin vielä melkein kk tosiaan aikaa säästää. Jopa pulloja voi keräillä, jos on oikein pa.

Toiseksikin, kaverisi teki väärin suuttuessaan. Mutta miten sinä tosiaan jo nyt muka tiedät, että et kk päästä olisi voinut säästää paria euroa ruusuun tai vaikka pulloon cavaa (saa alle kympillä)? Siksi selittelysi kuulostaa siltä, että et oikeasti HALUA/VIITSI mennä.

Sinulla olisi ollut paljon huokeita, alle kympin maksavia vaihtoehtoja:

- tee itse kortti, piirrä tai etsi kiva runo ylioppilaalle

- osta tosiaan pullo kuoharia

- osta irtoruusu

- etsi divareista tai kirppareilta vaikkapa ylioppilaalle kirja tai jokin käytöesine, vaikkapa salaattimalja. Hän muuttaa kohta omilleen opiskelemaan, ja tarvitsee astioita. Kympillä löytyy jo!

- osta pala tukevaa kangasta tai käytä jokin vanha kangaspalasi ja ompele ostoskassi/kirjakassi, niitä tarvitaan aina. Voit painaa siihen kuvan kangasvärillä.

- kudo värikkäät villasukat, paketoi nätisti ja pane omatekemä kortti lisäksi

- yksi vaihtoehto on kertoa ystävälle, että olet todella vähissä varoissa, mutta voisitko auttaa järjestelyissä tai vaikkapa tehdä jotakin ruokaa kemuihin, ystävän päättämän ruokalajin vaikkapa tai auttaa tarjoilussa/jälkikäteissiivouksessa? Tällainen apu on monasti enemmän kuin arvokasta, niin emännän ei itsensä tarvitse hösätä tarjoiluiden yms. takia, vaan voi keskittyä vieraisiin.

Jos taas kyse on siitä, ettet kehtaa antaa tuollaisia tai viitsi nähdä vaivaa, olisit voinut kiittää ja kieltäytyä kutsusta vaikkapa vedoten johonkin muuhun samanaikaiseen menoon.

Mutta suoraan sanoa, että "en viitsi", se on aika ikävää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?

Ei ole varaa. Makarooniakin joudutaan säästelemään kun tuet ovat liian pieniä. Ei vaan voida ostaa edes sitä ruusua :(

Ap

Tässä kohtaa alkoi kiinnostaa, miten vähän tukia saatte? Millainen summa/kk?

Vierailija
104/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa törkeä. Menisit toisen suurena päivänä vain ahmimaan ilmaista ruokaa. Älä todellakaan mene juhliin.

Lahjatko ne muka tärkeimpiä on? No ilmeisesti tuolle ystävälle. Minusta ainoa törkeä on tuo ap:n ystävä.

Ajatella, jopa meidän häihin tuli kaverini jolla ei yksinkertaisesti ollut raaa minkään sortin lahjaan ja hän pahoitteli sitä etukäteen. Ei väliä, pääasia että pääsi juhlimaan meidän kanssa.

Jep, mulla neni viime kesänä joku köyhänä opiskelijana joku 250€ matkoihin ja majoitukseen ystäväni häihin. Olin niin masentunut koko kesän, että lahjan muistin vasta junassa matkalla häihin. Eipä käännetty ovelta, sillä parille oli vieraat lahjoja tärkeämpi asia.

Mistä on muuten tullut tämä ajatus, että vieraiden tulee maksaa juhlat lahjoilla?

Vierailija
105/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän tässä on kyse, että ei nykyään mikään ruusu tai itse väkerretty kortti mikään lahja ole, kyllä sen pitää olla pentikin sitä ja aaltotätä tai vähintään satanen kuoressa, ennen kuin lahjasta voidaan puhua. En oikeasti tajua, miten voi olla niin, että vähävaraisen pitäisi kierrellä pulloja noukkimassa tai ähertää (osaamattomana ehkä) jonkun askartelun parissa ylioppilasjuhlien vuoksi. Ihan törkeää. Kyllä ennen se, että ilmaantui paikalle, nosti maljan oppilaan kanssa ja joi kupin kahvia, riitti. Parhaimmat vielä jonkun puheentyngän pitivät, muistelivat nuoren tietä tähän kohtaan ja toivottivat onnea jatkoon. Uteliammat kyselivät jatkosuunnitelmat. Ja siinä se vieraan osuus.

Vierailija
106/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suht vähävarainen ja kahdet yojuhlat on tulossa. Olen ennakoinut, kortit ostin keväällä läheisen Siwan poistomyynnistä, niille jäi yhteensä hintaa ehkä alle euro. Muutama kuukausi sitten pyysin myö viherpeukaloäitiäni juurruttamaan kaksi viherkasvia ja aion ostaa niihin jotkut kivat lahjansaajan näköiset ruukut. Rahaa uskon menevän ehkä parikymppiä yhteensä korkeintaan noihin ruukkuihin.

Noloa ilmoittaa ettei tuo lahjaa mutta noloa myös kieltää tulemasta ilman lahjaa.

N23

Vierailija
107/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?

Miksi aina tyrkytetään ruusuja lahjaksi? Eikö ihmiset ymmärrä, että jos vieraita tulee useita kymmeniä, niin kukat ovat enemmän riesa kuin riemu. Kymmeniä erinäköisiä ruusuja ja kimppuja joka paikassa, osa mahtuu maljakoihin, osa erinäisiin astioihin ja loput suoraan roskiin.

Kympillä saisi jotain järkevämpääkin ylioppilaalle.

Totta, itse en veisi enkä ole koskaan vienyt tai halunnut saada kukkia. Esim. Hopeakorvikset saa halvemmalla kuin ruusun.

Ei helvetti. Siis ihmisillä saattaa olla useita ylioppilaita, joita haluavat käydä tervehtimässä. Niin pitääkö jokaiseen paikkaan tosiaan mennä hopeakorvikset kourassa? Ja tietysti ottaa selvää etukäteen lumihiutaleen hopeakorvismausta, ettei vaan tuo mitään semmoista, mistä meidän eemelianneli ei yhtään tykännyt.

Tai ai niin joo tietysti, eihän tuona päivänä ole mitään syytä juhlia ketään muuta kuin meidän eemeliannelia, joten sikäli, jos haluaa laukata muuallakin kuin meillä niin pysyköön sitten kokonaan poissa nih, tää ylioppilaspäivä on MEIDÄN päivä!

No tuohan oli vain ehdotus! Miksi vedit hopeakorvikset nenään? Minä olen joskus vienyt yo-lajahaksi kauniit pyyhkeet, pussilakanat, jonkun kauniin astian jne,  ja tuo sillä ajatuksella, että yo on lähdössä omilleen ja tarvitsee kaikenlaista kodin tavaraa. Joku klassikkokirjakin voi tuntua mukavalta, esim Sinuhe egyptiläinen on ajaton opus :). Pikku summa rahaa tietysti vie saman asian, jos ei tunne nuoren makua.

Miksi vastaat noin aggressiivisesti ja pilaat nuorten juhlapäivän?

Vierailija
108/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna joku vanha korusi tai muu vanha esine. 

Vierailija
109/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asian olisi voinut ilmoittaa vaikkapa niin, että juuri nyt lahjaa ei tule, mutta se tulee vaikkapa myöhemmin. Lahjan ei todellakaan tarvitse olla mikään suuri juttu, mutta kuitenkin kohtelias ja hyvä ele.

En ymmärrä niitä ihmisiä, jotka ilmoittavat etteivät aio tuoda lahjaa ja olettavat että asia on sillä kuitattu - ja tästä "rohkeudesta" kertoa ettei juuri nyt ole varaa, niin kaikkien pitäisi ymmärtää ja hyväksyä että jengiä tulee vaivalla tehtyihin juhliin ja syö safkat ja painuu matkoihinsa onnittelematta ketään.

En ymmärrä myöskään niitä jotka kutsuvat juhliinsa ja olettavat, että jokainen hlö/talous jonka on kutsunut tuo mukanaan yo-juhliin 500e arvoisen lahjan ja itse ovat taas "panostaneet" juhliin keittämällä sangollisen kalasoppaa ja ostamalla 10hlön kakun 30 hengen seurueelle.

Vierailija
110/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos tarjoudut auttamaan juhlissa ja se on teidän lahja?. Autat leipomisessa, kattauksen teossa, tarjoilet kahvia ja tiskailet. Hyvä ystävä olisi kiitollinen ja saisi nauttia tärkeästä päivästä. Varmaan joku on tätä ehdottanutkin mutta ketju niin pitkä ettei jaksa lukea kaikkien kommenteja ja varsinkin niiden jotka ei tiedä miten tiukkaa työttömillä on. Itse olen töissä mutta siskoni on työttömänä ja ei sitä rahaa liikaa ole.

Vierailija
111/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lvetti tuo ap:n tervehtiminen. Tuskin sankaria mitkä tervehdykset kiinnostaa, kun se haluu lahjan. Älä mene

Vierailija
112/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on elämänhallinta pielessä jos ei ole rahaa ostaa edes yhtä ruusua. Mä en kehtaisi mennä kenenkään juhliin tyhjin käsin. Eihän sen lahjan kallis tarvitse olla. Olen itse työttömänä toista vuotta ja aina olen jotain pientä ostanut.

Ap tosiaan älä mene tai sitten sovit, että autat järjestelyissä ja kaatelet vaikka kahvia juhlissa.

Vierailija
113/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämähän paljastui provoksi jo kauan aikaa sitten! Miksi vielä annatte ap:lle neuvoja?

Vierailija
114/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mene juhliin, niin säästyy ne rahat teidän tarjoiluista.

Kyllä mun mielestä olsii vähin mitä sossusta voitaisiin antaa, edes joku pieni summa harkinnanvaraista lahjan hankkimista varten.  Vai pitääkö köyhän ja pienituloisen vielä ongelmasoitua ihmissuhteittenkin sektorilla ja syrjäytyä lisää.   Harkinnanvaraisia jaetaan kuitenkin monelle muullekin ja välillä tuntuu että menevät ihan yleimääräisen hankkimiseen kaikkien muitten tukien päälle.  Olisko pyynnön esittäjän ominaisuuksilla mitään tekeimistä asian kanssa. Harkinnanvaraisia työssään myöntävät sen ehkä tietäisi.

Vierailija
115/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomaa että moni on köyhä ihan omasta syystään, yritteliäisyys on aivan nolla. Ei ole rahaa niin ennemmin soitetaan että meillä ei ole rahaa ostaa lahjaa kun voisi hyvin miettiä halpoja ja aineettomia lahjoja. Kun olin pieni mun enon ja tädin perhe oli todella pienituloinen, mutta heiltä sai aina ihania lahjoja. Täti oli hyvä käsistään ja tosi kekseliäs, kerran sain synttärilahjaksi jonkun ihan basic pyyhkeen (joka maksoi varmaan about 20 markkaa), johon tätini oli kirjaillut nimeni ja muita koristeita. Ap kuulostaa myös tällaiselta passiiviselta "tuet on liian pienet" -valittajalta, joka odottaa että kaikkeen tarvitsee rahaa. On todella pielessä asiat jos ei kykene 4€ säästämään.

En itse kehtaisi ikinä sanoa että "älä tule ilman lahjaa" mutta toisaalta en ikinä kehtaisi mennä tyhjin käsin kenenkään juhliin!

Vierailija
116/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa törkeä. Menisit toisen suurena päivänä vain ahmimaan ilmaista ruokaa. Älä todellakaan mene juhliin.

Lahjatko ne muka tärkeimpiä on? No ilmeisesti tuolle ystävälle. Minusta ainoa törkeä on tuo ap:n ystävä.

Ajatella, jopa meidän häihin tuli kaverini jolla ei yksinkertaisesti ollut raaa minkään sortin lahjaan ja hän pahoitteli sitä etukäteen. Ei väliä, pääasia että pääsi juhlimaan meidän kanssa.

Jep, mulla neni viime kesänä joku köyhänä opiskelijana joku 250€ matkoihin ja majoitukseen ystäväni häihin. Olin niin masentunut koko kesän, että lahjan muistin vasta junassa matkalla häihin. Eipä käännetty ovelta, sillä parille oli vieraat lahjoja tärkeämpi asia.

Mistä on muuten tullut tämä ajatus, että vieraiden tulee maksaa juhlat lahjoilla?

Kysymykseesi: en tiedä, samaa ihmettelen itsekin. Tapakouluttajien mielestä se on pöyristyttävä asenne eikä todellakaan sivistynyttä.

Vierailija
117/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä on ikäviä ja ilkeitäkin ihmisiä. Minä kyllä ymmärrän että raht voi olla niin tiukassa että ostaa sen ruusun sijasta ruokaa itselleen. Juhlat voivat ahdistaa yltäkylläisyydessäänkin heikossa jamassa olevaa ihmistä.

Älä mene juhliin ja onnittele nuorta kun näet hänet myöhemmin. Se on sille äidille ihan oikein. Mitäs alkoi latelemaan ehtoja. Moukkamaista.

On aivan KÄSITTÄMÄTÖNTÄ että joku sanoo ettei voi tulla ilman lahjaa. Minun ystäväpiirissäni on tavallista että toitotetaan "ettei sitten tarvi tuoda mitään, pääasia kun tulette"

Olen syntynyt 60 luvulla. Ilmeisesti nuoremmat vanhemmat ovat ahneampia.

Vierailija
118/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymykseesi: en tiedä, samaa ihmettelen itsekin. Tapakouluttajien mielestä se on pöyristyttävä asenne eikä todellakaan sivistynyttä.

Ei vieraiden tule maksaa juhlia, mutta yleisenä linjana pidetään että häissä maksettaisi oma ruokailu. Toki jokainen oman varallisuutensa mukaan, mutta itse käytän aina vähintään 70-80€ lahjaan koska sen verta omat ruokailut suurinpiirtein maksaa. Sitten on tietenkin lahjalistat, jotka yleensä laaditaan niin että sieltä voi ostaa pienempää ja isompaa riippuen omasta varallisuudesta. On se vähän noloa pihistellä jos rahaa on, 5 hengen perhe syö ja juo ja sitten annetaan 30€ lahja. Sitten taas serkkuni (opiskelija) toi kauniin kortin ja jollainen kurssilla itsetehdyn kynttilän ja tämä oli ihana lahja. Kyllä ne juhlakalut yleensä ymmärtää että rahatilanteita on erilaisia, juntti on sellainen joka kehtaa lahjaa arvostella antajalle!

Vierailija
119/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Minun juhliini tuli meidän tuttu tuoden vain luonnosta kerämäänsä kukkakimpun. Oli ihan sopivasti ja riittävä! Oli vain ihanaa kun hän halusi tulla moikkaamaan ja onnittelemaan.

Vierailija
120/201 |
11.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonpaskaa koko palsta täynnä. Tuollaiselle kaverille ei tarvitse kaivella edes mistään peräkammarin laatikoista vanhoja koruja lahjaksi.. Jos ihminen ei ymmärrä, mitä on olla köyhä ja elää rajoilla, mällätköön yksin yltäkylläisyydessään, kukaan ei arvosta ihmistä jolla ei oo sydäntä ymmärtää, mikä on arvokkainta elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä