Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin

Vierailija
10.05.2017 |

Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.

Kommentit (201)

Vierailija
41/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sulla varaa on yhteen ruusuun tai Lidlissä upeat ruusukimput edullisia.Älä mene ilman lahjaa,se on kiusallista kaikille,mutta kukka riittää.

Vierailija
42/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa harvinaisen töykeää tunkea juhliin ilman lahjaa. Olen itsekin ollut aikoinaan opiskelijana todella pienituloinen, mutta aina olen lahjan ostanut.

Minusta on taasen harvinaisen tylyä tokaista että ei tartte tulla jos ei tuo lahjaa.

-se, jonka häihin kaveri tuli ilman lahjaa-

No töykeää toki sekin. Mutta kutsutun pitäisi ymmärtää, että juhliin ei voi mennä ilman lahjaa, ellei erikseen siitä mainita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kiinnostaisi tosiaan tietää teidän tupakki- ja kaljalaskun määrä kuukaudessa? Jos ei ruusuunkaan varaa....

Niinpä. Kahden työttömän tupakkamenot 30*5,5*2=330€/kk.

"ihan vaan saunakaljat" = 150€/kk.

Eli pikkupaikkakunnalla lähes sama kuin pienen kaksion vuokra.

Sattuuko päähän vai mistä tuollainen paska asenne syntyy? Jokainen työtön tupakoi automaattisesti? Ja entä pienituloiset joilla ei ole rahaa kaikkiin juhliin viedä kalliita muistamisia? Tupakoivat ja siitä syy? Millä tulotasolla tupakointi muuttuu sallituksi? Alatko itse polttamaan jos / kun jäät työttömäksi?

Olen ollut teini, opiskelija, jatko-opiskelia, työtön, töissä oleva, sairaslomallakin joskus, miehenä valtio halusi palveluksia nuorempana... Mikään näistä ei aiheuttanut tupakan polttoa. Otan kuitenkin mielelläni vastaan tuon "säästä tupakasta" reilun 150e kuukaudessa. Samoin kaljaa en juo joten otan nekin rahat muuhun käyttöön. Eli kerro, mistä saan helposti sen 200-300e kuussa kun ainainen ruikutus "lopeta tupakointi" ei toimi?

Vierailija
44/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 tai...käy keräämässä tosi iso ja hieno kielokimppu.Kirjoita koskettava ja kaunis runo/kirje/kortti.Lahjan ei tarvitse maksaa ja tuskin ystävä sitä tarkoitti.Muistaminen on silti tärkeää.

Vierailija
45/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo!

Minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja kahden teinin yh. Liian kallis talo ei mene kaupaksi ja on todella tiukkaa. Silti, jos saisin nyt kutsun juhliin kuun lopussa, saisin jostain muista pihistämällä vietyä sekä lahjan että ruusun. En välttämättä kallista lahjaa, mutta jonkun tarpeellisen / laitettua vaikka 20e kirjekuoreen. Tai voisin vaikka juhlien emännälle ehdottaa, että leivon juhliin jotain jos tuntuu ettei rahaa olisi tarpeeksi.

Vierailija
46/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa paastota kunnolla ennen juhlia, jotta pötsin voi täyttää kunnolla juhlakalun kunniaksi. Suurin lahja on leveä hymy ja halaus - ja sitten pöydän antimien kimppuun. Onnea juhliin!

Vierailija
47/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aloitus oli provo! Makaroonivertauksen olisi pitänyt herättää tyhmimmänkin hälytyskellot!

Vierailija
48/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ylipäätään kohteliasta viedä mihin tahansa kylä/juhlapaikkaan joku pieni tuliainen jos ei lahjaa vie. Se voi olla vaikka kimppu itse kerättyjä kieloja tms. Myös jokin itselle merkityksellinen kirja, esine tms jossa on jokin henkilökohtainen tarina olisi tosi kaunis ajatus.

Mutta että ilmaantuisi oven taakse aivan tyhjin käsin... Se on minusta pelkästään epäkohteliasta.

Ainakin meillä yo-juhliin tuli myös ihmisiä pelkän ruusun kanssa. Se olisi ollut outoa ja kiusallista jos he olisivat tehneet siitä etukäteen numeroa.

Jokainen oli siis yhtä tervetullut riippumatta lahjoista tai vaatteista. Kukin elämäntilanteen sa ja kykyjensä mukaan.

Aion itsekin mennä tänä keväänä naapurin juhliin vain ruusun ja kuohuviinipullon kanssa.

Vierailija
49/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 vielä.Myös aineettomat lahjat on ihania.Esim.ensimmäinen muistosi kirjoitettuna sankarista kauniille kortille,ajatuksella.

Vierailija
50/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan kiinnostaisi tosiaan tietää teidän tupakki- ja kaljalaskun määrä kuukaudessa? Jos ei ruusuunkaan varaa....

Sattuuko päähän vai mistä tuollainen paska asenne syntyy? Jokainen työtön tupakoi automaattisesti? Ja entä pienituloiset joilla ei ole rahaa kaikkiin juhliin viedä kalliita muistamisia? Tupakoivat ja siitä syy? Millä tulotasolla tupakointi muuttuu sallituksi? Alatko itse polttamaan jos / kun jäät työttömäksi?

Olen ollut teini, opiskelija, jatko-opiskelia, työtön, töissä oleva, sairaslomallakin joskus, miehenä valtio halusi palveluksia nuorempana... Mikään näistä ei aiheuttanut tupakan polttoa. Otan kuitenkin mielelläni vastaan tuon "säästä tupakasta" reilun 150e kuukaudessa. Samoin kaljaa en juo joten otan nekin rahat muuhun käyttöön. Eli kerro, mistä saan helposti sen 200-300e kuussa kun ainainen ruikutus "lopeta tupakointi" ei toimi?

Tähän on kyllä pakko lisätä se, että emme tupakoi, emmekä juo. Ei ole varaa siihenkään.

Ap

Vierailija
51/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

41 vielä.Myös aineettomat lahjat on ihania.Esim.ensimmäinen muistosi kirjoitettuna sankarista kauniille kortille,ajatuksella.

Mistä ihmeestä näitä materialisteja sikiää: lahja ja lahja ja lahja, huoh. Lopettakaa nyt lässytykset ja muistakaa sankaria vaihteen vuoks pelkällä freshillä onnitteluhymyllä.

Vierailija
52/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän on kyllä pakko lisätä se, että emme tupakoi, emmekä juo. Ei ole varaa siihenkään.

Ap

Onko varaa ajattelu,mielikuvitukseen ja kohteliaisuuteen?Lahjan ei tarvitse maksaa,ketjussa hyviä ideoita.

Vierailija
53/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hieman tökeröä ilmoittaa, että "tulemme juhliin, mutta emme tuo lahjaa". Jos siis asia on esitetty noin suorasukaisesti. Myös juhlien järjestäjän vastaus on yhtä lailla tökerö, mikäli se on esitetty mainitsemallasi tavalla.

Omat lakkiaiset oli viitisen vuotta sitten. Tiedostin itse lakkiaispäivänäni, että en tule välttämättä enää koskaan juhlimaan mitään niin suuresti (häitä en ole kiinnostunut viettämään), joten kyllä sillä oli minulle itselleni erittäin suuri merkitys, että niin moni ihminen vaivautui paikalle. Muista siis, että jos jätät menemättä, et ainoastaan näpäytä ystävääsi, vaan vaikutat myös ystäväsi lapsen suureen päivään. Itse pahoitin suuresti mieleni, kun hieman etäisempi samassa kaupungissa asuva lähisukulaiseni soitti lakkiaisia edeltävänä iltana humalassa ja ilmoitti ettei olekaan tulossa, mutta käy pudottamassa rahakuoren postilaatikkoon. No, eipä se rahakuori kovinkaan mieltä kohottanut, kun olin oikeasti odottanut innolla tuon sukulaisen näkemistä.

Voithan yrittää vielä lähettää vaikka ystävällisen tekstiviestin ystävällesi, jossa pahoittelet rahatilannettasi ja kerrot, ettei tarkoituksenasi ollut pahoittaa kenenkään mieltä jne. Jos ystäväsi järjestää lapsensa juhlia yhtä tarmokkaasti kuin oma äitini teki, hän voi olla vähän stressaantunut. Mahdollisesti on jopa hävennyt purkaustaan myöhemmin. Jos hän jatkossa käyttäytyy yhä samalla tavalla eikä muuta asennettaan, en itse menisi juhliin ollenkaan, vaan lähettäisin ylioppilaalle kortin postissa. (Kortin voi tehdä itsekin - googlettamalla löytyy varmasti vinkkejä ja esimerkkejä hienoista lopputuloksista)

Vierailija
54/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna en menisi noihin juhliin. Niin yksinkertaista se on, kun vain tekee päätöksen, että nää juhlat jää väliin. Ei tarvitse täälläkään ilkeiltä ja empatiakyvyttömiltä kurpilta kysellä yhtään mitään. Jos on sen verran ylimääräistä, lähettäkää onnittelukortti postissa.

Vierailija
55/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et tee itse lahjaa? Tai vaikka kerää kimppua luonnonkukkasista? Tai tarjoudu auttamaan juhlien järjestelyissä lahjan sijasta? Vaihtoehtoja on, jos vain halua ja viitsimistä on. Jos olet sossun asiakas, aikaa sinulta luulisi löytyvän.

Omissa yo-juhlissani oli naapurin rouva emännöimässä. Hän erikseen tarjoutui emännöimään, ettei minun tai äitini tarvitse, ja myös ilmoitti, ettei aio hankkia erikseen lahjaa. Se oli enemmän kuin ok, olihan hän juhlissani töissä käytännössä useamman tunnin.

Moniko arvostaa itse tehtyjä lahjoja? Moniko yo-ikäinen? Aivan, ei valitettavasti moni. Samoin häät ja muut, lähetetään kutsun mukana lahjalista josta varakkaimmat yleensä poimivat halvimmat heti alkuun. Tai kerrotaan tilinumero ja annetaan vielä ymmärtää jotakin summan suuruudesta.

En siis itse ymmärrä ylettömän suuria lahjoja ja rahasummia, toisille taas on aivan normaalia odottaa vähintään satasta osallistuvaa kohden ja lahjalistalla on satojen eurojen tuotteita. Tällainen materialismi ei erityisesti kiinnosta ja tulkitsen, ettei kaikkia kutsuttuja silloin edes haluta paikalle saapuvaksi.

Itse arvostan kyllä talvikylmillä esimerkiksi itse tehtyjä villasukkia tosin tiedän laadukkaan langankin maksavan. Tarjotun avun vastaanottamista ehkä hieman vierastan koska haluan kuitenkin kaikkien vieraiden voivan osallistua samalla tavalla eikä niin että joku on koko ajan keittiössä. Ja jos lahjaan ei ole mahdollisuutta, sitä ei ole. Jos tällainen tulee etukäteen ilmi, kehotan tottakai tulemaan siitä huolimatta, onhan alun alkaen kutsuttu henkilö, ei lahjaa.

Vierailija
56/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei oo rahaa niin tee itse jotain. Ole luova. Todella tökeröä ilmoittaa "emme tuo lahjaa". Jos on noin köyhä niin sitten luulisi olevan edes aikaa. Jos ei ole aikaakaan, niin sitten kannattisi varmaan miettiä että mitä ihmettä elämässäsi tapahtuu?

Te jotka ehdotatte että AP veisi jonkun viiden euron ruusun niin sanon että lol. Eihän nyt yksi ruusu ole mikään lahja. Ei varmasti kiinnosta juhlakalua joku yksi ruusu yhtään, kukkia tulee aina ihan liikaa muutenkin. Turha käyttää vähiä rahojaan tuollaiseen.

Vierailija
57/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu on vain kutsu eli ei ole pakko mennä jos ei ole mihinkään varaa.

Juhliin voi mennä vain 2 kättä heiluttaen jos on niin tuttu että kutsuja tietää huonon taloustilanteen ja kutsuja itse sanoo että ei tarvitse tuoda mitään. Ja silloinkin on kohteliasta edes askarrella joku hieno onnittelukortti tai leipoa jotain pientä ym.

Yo-juhlakutsuun  köyhä vastaa kohteliaasti kieltäytyen eikä mene lokkeilemaan.

Vierailija
58/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa paastota kunnolla ennen juhlia, jotta pötsin voi täyttää kunnolla juhlakalun kunniaksi. Suurin lahja on leveä hymy ja halaus - ja sitten pöydän antimien kimppuun. Onnea juhliin!

PS. Kannattaa sijoittautua jo alussa vaivihkaa tarjoiluastioiden välittömään tuntumaan ja siirtyä tarpeen mukaan runsaimpien vatien äärelle, vaikka sillä tekosyyllä, että haluaa jututtaa muitakin ihmisiä kuin lähelle sattuneita.

Toki pitää osata käyttäytyä, olla avoin ja kohtelias; se antaa hyvän vaikutelman, kun lisäks näyttää että tykkää emännän ja järjestäjien tarjoilusta.

Vierailija
59/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENE TÖIHIN!!!!!!!1

Vierailija
60/201 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliin ei viedä leipomuksia lahjaksi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi