Ystäväni loukkaantui kun ilmoitin, että emme tuo lahjaa hänen lapselleen yo-juhliin
Ei tässä ole työttömänä varaa mihinkään ylimääräiseen. Ainoa mahdollisuus on, jos sossu myöntää harkinnanvaraista tukea. Mutta ei kai se lahja niin tärkeä ole? Ystävä touhoaa juhlien kanssa jo nyt ihan tosissaan ja kerää allergioita ym. Sanoin hänelle että emme voi tuoda lahjaa, mutta voimme tulla tervehtimään. Ystävä vain tiuskaisi, että eipä ole pakko tulla jos ei yhtään välitä päivän sankarista. Laittoi luurin kiinni. Kehtaakohan tuota sitten mennä ollenkkaan koko juhlaan.
Kommentit (201)
Kuule Ap. Eikö sinusta olisi hieman sopimatonta, että menisit lakkiaisiin ilman sitä n 4e maksanutta ruusua?? Söisit siellä miehesi kanssa vatsat täyteen kakkua ja suolapalaa? En ole sitä mieltä, että lahjalla pitäisi jotenkin "kattaa" vieraiden ruokakulut. Mutta kyseessä on nuoren suuri juhla ja jos sinne ollaan menossa, niin sitten kyllä on syytä viedä hyvien tapojen mukaisesti jokin muistaminen, eikä vain ilmestyä tyhjäkätisinä paikalle.
Tässä sinulle Ap vinkkejä:
-Katso onko kaapissasi jotain koriste-esineitä, maljakkoja yms, joista voisit ehkä antaa jonkun lahjaksi.
-Tee sama kuin yllä, mutta myy joku kippo yms Tori.fi-sivulla ja osta sillä joku lahja
-Lainaa 5e joltain ja saat ruusun
-Onko sinulla joku kirja, jonka voisit antaa lahjaksi=esim runokirja, aforismikirja yms. Esim. kirppareilta löydät 1-2e helposti jonkun kivan kirjan lahjaksi
-Laita Facebookin myyntipalstalle/Roskalavasivulle yms pyyntö, että olisiko jollain jotain ylimääräistä kirjaa/kippoa yms, josta voisit saada lahjan.
-Kerää pulloja jostain, 4-5e edestä löydät helposti
-Lakkiaisiin on vielä n 3 vkoa aikaa. En mitenkään jaksa uskoa, ettet nyt n 1,6e/vko voisi miehesi kanssa säästää/laittaa syrjään, että saisit edes sen ruusun.
En ole itsekään ollut aina kovin "varoissani", mutta aina olen jonkun lahjan löytänyt Yo-juhliin ja rahaa sen hankkimiseen. Ei tulisi mieleenkään mennä ilman lahjaa ja vielä "julistaa" rahattomuutta noin nolosti.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa törkeä. Menisit toisen suurena päivänä vain ahmimaan ilmaista ruokaa. Älä todellakaan mene juhliin.
Onpa hirveä kommentti. Meille on ja oli vieraat tervetulleita ilman mitään lahjaa. Lapset oli iloisia vieraista ja minä olin iloinen, kun leipomukset maistuivat. Ruusuja tuli muutenkin paljon, että ei muutaman puuttumista olisi huomannut.
2 työtöntä saa Helsingissä nettona noin 2000 e/kk (asumistuki huomioiden), joten luulisi siitä jäävän muuhunkin kuin puuroon.
Jo on materiakeskeistä elämää. Lahja, lahja lahja. Minä, minä, minä. Tuo lahja ja syö kynsiäs vaikka viikko. Kättäkää ihmiset aivojanne ja empatiakykyänne. Kyllä teillä varmaan ne on jossakin jos oikein tutkitte itseänne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan kiinnostaisi tosiaan tietää teidän tupakki- ja kaljalaskun määrä kuukaudessa? Jos ei ruusuunkaan varaa....
Niinpä. Kahden työttömän tupakkamenot 30*5,5*2=330€/kk.
"ihan vaan saunakaljat" = 150€/kk.
Eli pikkupaikkakunnalla lähes sama kuin pienen kaksion vuokra.
Ainahan voi viedä kortin (esim gallerioissa ja kirjastoissa on usein nättejä näytelyitä mainostavia taidekortteja ilmaiseksi) ja viedä vaikka suklaalevyn, jonkun itseleivotun jutun tai parin euron kukan kauniina, kohteliaana eleenä, jolle ei tule juurikaan hintaa. Mutta jos ystävä on niin ahne, että kehtaa kieltää tulemasta ilman lahjaa, ihan varmasti katsoisi kieroon myös tuollaista "arvotonta" muistamista.
Ja en tiedä, mitä ap tarkoitti, mutta ainakaan itsellä se, että ei ole rahaa lahjaan ei tarkoita sitä, että menisin ihan tyhjin käsin.
Sinuna miettisin itse ylioppilasta. Jos itse juhlakalu ilahtuisi siitä, että olet paikalle, mene. Jos taas tulee äitiinsä (vai oliko isä?) ja on ahne ja sydämetön paskiainen, jätä menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun elopaino on? Lihava jos oot niin jätä makupalat pois ja osta edes kukka.
Aika harva köyhä on lihava
Vierailija kirjoitti:
Kuule Ap. Eikö sinusta olisi hieman sopimatonta, että menisit lakkiaisiin ilman sitä n 4e maksanutta ruusua?? Söisit siellä miehesi kanssa vatsat täyteen kakkua ja suolapalaa? En ole sitä mieltä, että lahjalla pitäisi jotenkin "kattaa" vieraiden ruokakulut. Mutta kyseessä on nuoren suuri juhla ja jos sinne ollaan menossa, niin sitten kyllä on syytä viedä hyvien tapojen mukaisesti jokin muistaminen, eikä vain ilmestyä tyhjäkätisinä paikalle.
Tässä sinulle Ap vinkkejä:
-Katso onko kaapissasi jotain koriste-esineitä, maljakkoja yms, joista voisit ehkä antaa jonkun lahjaksi.
-Tee sama kuin yllä, mutta myy joku kippo yms Tori.fi-sivulla ja osta sillä joku lahja
-Lainaa 5e joltain ja saat ruusun
-Onko sinulla joku kirja, jonka voisit antaa lahjaksi=esim runokirja, aforismikirja yms. Esim. kirppareilta löydät 1-2e helposti jonkun kivan kirjan lahjaksi
-Laita Facebookin myyntipalstalle/Roskalavasivulle yms pyyntö, että olisiko jollain jotain ylimääräistä kirjaa/kippoa yms, josta voisit saada lahjan.
-Kerää pulloja jostain, 4-5e edestä löydät helposti
-Lakkiaisiin on vielä n 3 vkoa aikaa. En mitenkään jaksa uskoa, ettet nyt n 1,6e/vko voisi miehesi kanssa säästää/laittaa syrjään, että saisit edes sen ruusun.
En ole itsekään ollut aina kovin "varoissani", mutta aina olen jonkun lahjan löytänyt Yo-juhliin ja rahaa sen hankkimiseen. Ei tulisi mieleenkään mennä ilman lahjaa ja vielä "julistaa" rahattomuutta noin nolosti.
Uskotko, että yksi ruusu tai joku viiden euron juttu on sopiva lahja sellaisen ihmisen mielestä, joka kieltää tulemasta ilman lahjaa? Itse väittäisin, että noin ahneelle tyypille yksi ruusu on yhtä tyhjän kanssa eli yhtä kuin ei lahjaa.
Plus että eihän ap sanonut menevänsä tyhjin käsin, vaan että lahjaan ei ole rahaa. En tiedä, onko tämä nyt saivartelua, mutta musta nämä eivät ole sama asia.
jokainen onnittelee tavallaan. joskus tai oikeastaan todell usein elämässä kaunis sydämellä tehty kortti toivotuksineen on paljon arvokkaampi asia kuin raha.
Onpa harvinaisen töykeää tunkea juhliin ilman lahjaa. Olen itsekin ollut aikoinaan opiskelijana todella pienituloinen, mutta aina olen lahjan ostanut.
Jos teillä on puhelin, voitte laittaa whats app- onnittelun mutta tyhjin käsin on todella noloa mennä yo-juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?
Miksi aina tyrkytetään ruusuja lahjaksi? Eikö ihmiset ymmärrä, että jos vieraita tulee useita kymmeniä, niin kukat ovat enemmän riesa kuin riemu. Kymmeniä erinäköisiä ruusuja ja kimppuja joka paikassa, osa mahtuu maljakoihin, osa erinäisiin astioihin ja loput suoraan roskiin.
Kympillä saisi jotain järkevämpääkin ylioppilaalle.
Vierailija kirjoitti:
Onpa harvinaisen töykeää tunkea juhliin ilman lahjaa. Olen itsekin ollut aikoinaan opiskelijana todella pienituloinen, mutta aina olen lahjan ostanut.
Minusta on taasen harvinaisen tylyä tokaista että ei tartte tulla jos ei tuo lahjaa.
-se, jonka häihin kaveri tuli ilman lahjaa-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sun elopaino on? Lihava jos oot niin jätä makupalat pois ja osta edes kukka.
Valitettavasti tilanne on niin, että köyhät ovat lihavia ja hyvin toimeentulevat hoikempia.
Minä kyllä luulen, että aloitus oli provo. Lidlissä makaroonipussi maksaa 10c; kukaan ei Suomessa ole niin köyhä, että joutuisi makaroonia säännöstelemään, niin kuin ap väitti.
Vierailija kirjoitti:
jokainen onnittelee tavallaan. joskus tai oikeastaan todell usein elämässä kaunis sydämellä tehty kortti toivotuksineen on paljon arvokkaampi asia kuin raha.
Ohiksena: Jos ei harrasta askartelua, vaan tarvikkeet liimasta lähtien joutuu ostamaan, itsetehty kortti on oikeastaan aika kallis.
Miksi et tee itse lahjaa? Tai vaikka kerää kimppua luonnonkukkasista? Tai tarjoudu auttamaan juhlien järjestelyissä lahjan sijasta? Vaihtoehtoja on, jos vain halua ja viitsimistä on. Jos olet sossun asiakas, aikaa sinulta luulisi löytyvän.
Omissa yo-juhlissani oli naapurin rouva emännöimässä. Hän erikseen tarjoutui emännöimään, ettei minun tai äitini tarvitse, ja myös ilmoitti, ettei aio hankkia erikseen lahjaa. Se oli enemmän kuin ok, olihan hän juhlissani töissä käytännössä useamman tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei ole edes alle kympin ruusuun varaa? Meneekö kaikki rahat tupakkaan ja kaljaan?
Ei ole varaa. Makarooniakin joudutaan säästelemään kun tuet ovat liian pieniä. Ei vaan voida ostaa edes sitä ruusua :(
Ap
Ihan ok provo, kerää tuohtumusta varmasti tämä aihe.
Vie pieni pakasterasiallinen ylioppilaalle sitä makaronia ja lorauta pikkaisen ketsuppia päälle. Opiskelijana se osaa arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tilanne on niin, että köyhät ovat lihavia ja hyvin toimeentulevat hoikempia.
Minä kyllä luulen, että aloitus oli provo. Lidlissä makaroonipussi maksaa 10c; kukaan ei Suomessa ole niin köyhä, että joutuisi makaroonia säännöstelemään, niin kuin ap väitti.
Ohis: Mä olen syntynyt 1990 ja kasvoin perheessä, jossa kaikkea ruokaa säännösteltiin. Tosin tajusin sen vasta aikuisena, lapsena ajattelin vaan että meillä on ruoka-ajat ja pidin ihan normaalina, että kaupassa ollaan tosi tarkkoja ja aina ei ole rahaa esim leipään vaan ostetaan kymmensenttisillä hiivaa ja jauhoja koska leipä on liian kallista.
Mutta näin aikuisena äiti on sanonut ihan suoraan, että kaikki makaronista omenoihin oli aina laskettu niin, että joka päivälle ja aterialle omansa ja ylimääräistä ei saanut ottaa, koska ei ollut.
Kokoomuslaiset huutamassa sossupummia. Mutta eikö kyse ollut juuri siitä, ettei ap ole viemässä lahjaa teidän rahoillanne, saati pyytämässä lisää sitä varten jostain?
Itse en voi sietää kaikkia muka pakollisia kissanristiäisiä ja toiveita "älä tuo lahjaa, laita rahaa tilille". Jälkeenpäin arvotetaan kaverit ja ystävät rahamäärän perusteella ja odotus on kolminumeroinen summa yhdeltä ihmiseltä.
Eikä kyse ole aina siitä, etteikö siihen ruusuun olisi rahaa. Monesti tulee paljon muita kuluja matkoista ja muusta. Juuri siksi jätän yhdet häät ja syntymäpäivät tältä kesältä väliin. Matkaa kaksista yhteensä yli 2000km eikä majapaikkaa muualla kuin hotellissa. Aivan puhtaasti taloudellisista syistä jää väliin ja samalla jäävät ilman lahjaa.
Osalle tuntuu olevan aivan ylittämätön asia ymmärtää, etteivät edes työssä käyvät pysty osallistumaan kaikkiin juhliin. Ja jos pystyvät, eivät välttämättä silti halua käyttää satoja euroja johonkin kummi kaiman tuttavan lakkiaisiin jos on kerran eläissään nähnyt aikaisemmin.