Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Velvollisuus elättää 18 v täyttänyttä

Vierailija
10.05.2017 |

Tilanteemme on varmaan ainukertainen.. Miehelläni on poika, joka täyttää 18 v tulevana kesänä. Poika on asunut meillä aina, äiti ei ole ollut kuvioissa sitten pojan 3 v synttäreiden, ei missään tekemisissä lapsen kanssa. Syyt moninaiset. Olen ollut pojan elämässä siis siitä asti, kun poika oli 1v. Tällöin vanhemmilla viikko-viikko systeemi. Luulin siis saavani miehen, jolla poika vuoroviikoin.

Aika monet luulevat että olen pojan äiti em vuoksi. Tottakai läheisimmät tietävät missä mennään, mutta esim naapurit, työkaverit jne. Meillä on yhteisiä biologisia lapsia, joista en tässä nyt mainitse enempää. Nyt asiaan;

Mieheni oli työttömänä (korkeastikoulutettu) yli 2v. Hän kieltäytyi lukuisista ulkomaan työtarjouksista, koska elämämme on Suomessa, yksi lapsistamme liikuntavammainen ja asunnonmuytostyöt jne tehty nykyiseen kotiimme. Myös minun työni on täällä, enkä ole siitä halukas luopumaan. Työttömyyden pitkittyessä mieheni lopulta otti 3 kk:n pestin, joka jatkui 6kk: n pestillä ja nykyisellään projekti kestää 2018 loppuun. Hän on pääosin viikonloput kotona (usein to-illasta ma-aamuun), mutta peruarrki lepää minun harteillani. Kestän kaiken muun, mutta en miehen poikaa! Mies tietää tämän ja pyytää minun jaksamaan kunnes poika täyttää 18-v. Poika on itsekäs, valvoo lisin, on aamuisin huonolla tuulella, ei auta kotona, ei siivoa omia jälkiään jnejne. Onko Suomessa jokin laillinen keino, että voin kehoittaa häntä muuttamaan täysi-ikäistyttyään? Tarkoitan, että jos autan häntä asunnonhankinnassa, niin voinko merkata osoitteeksi poste restante, jolloin poika on asuntoa vailla. Olen täysin loppu poikaan ja haluan hänen muuttavan.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka luulee tunnesiteen syntyvän vieraaseen lapseen tahdinvoimasta tms. on pihalla kuin lumiukko

Vierailija
42/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse etä-äiti ja tapaan etälapsiani harvoin koska asun ihan toisella mantereella. Tulojen takia on kuitenkin asia näin ja lapset eivät halua jättää kavereitaan joten ovat asuneet isällään. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö ihan täysin ole lasten äiti joka tavalla. Eksä pisti juuri kymmenen vuoden suhteen pihalle koska tämä nainen ei olisi enää millään jaksanut aikuistuvia miehen (sekä minun) lapsia. Me emme eronneet aikoinaan riidoissa ja mies on sellainen kotijumityyppi joka ei koskaan lähtisi kotikaupungistaan, minä taas seikkailijatyyppiä. Kummatkin rakastamme lapsiamme ja päätimme silloin aikanaan että he kun aikuistuvat niin hoidamme asian niin ettei heille koidu siitä ongelmia vaan taloudellisesti autetaan ja kotona saa asua niin kauan kunnes omat siivet kantavat. Siihen on turha jonkun muun tulla väliin.Vaikka kolmekymppisiksi autetaan mikä muuten on ihan normaalia Suomen ulkopuolella. Tosin vanhemmillakin on elinikäinen tuki lapsistaan jotka todellakin tulevat toimeen kun viimein kotoa lähtevät perustamaan omaa perhettä. Suomessa lapset kun muuttavat omilleen niin kohta ulosottomies jo kolkuttelee ovella ja ennen kolmekymppisiä on perustettu jo parikin perhettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälöhän on se että sinut pitäisi heittää mäelle.

Vierailija
44/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse osaa ovelle, käy vieraissa, niin ovi osoitetaan sinulle.

Vierailija
45/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ihmiset taas inisee, että ap on paska äiti ja itsekäs ihminen. Eihän niitä muunlaisia olekaan, kuin paskoja äitejä jos tätä palstaa on uskominen. Miehet taas on ihania isejä, jos jaksavat yhden paskavaipan vaihtaa. En ihmettele yhtään, jos joku ei halua elättää toisen täysi-ikäistä lasta. Tee AP, kuten parhaaksi koet. Kommentoijat voivat mennä terapiaan inisemään paskoista äideistään.

Vierailija
46/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi päättää, et sinä. Tuo on miehesikin koti ja sitä kautta poikansa koti.

Oletteko miettineet, että se on mies, joka on tuossa tilanteessa yleisemmin. Eli toisen miehen lapsi koko ajan uusioperheessä mukana.

Vierailija
47/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että koet hänet vain miehen pojaksi, jos pienestä asti olet häntä hoitanut. Minä en heittäisi nuorta kotoaan pois vaan auttaisin normaalisti itsenäistymään ja hankkimaan ensin opiskelupaikan ja järjestämään asumisen sen mukaan missä opiskelee.

Asuntoa olenkin järjestämässä. Poika ei ole minun biologinen lapseni kuten sanoin, enkä omaa häneen sen kummempaa tunnesidettä. Se voi olla miten outoa tahansa, mutta en voi tälle mitään. Tunnetta ei voi pakottaa. Ap

Eli olet kylmä ihminen vaikka olet ollut käytännössä pojan ainut tuntema äiti koko hänen ikänsä. Ongelmat johtuvat siitä, että sinulle ei ole koskaan ollut tunnesidettä häneen. Et voi pakottaa kyllä muuttamaan minnekään ainakaan äitipuolena. Isällään voi olla jotain sanottavaa asiaan ja sillä on merkitystä.

Olet kauhea ihminen!

Kylmä tyyppi. Ei ihme että poika reagoi koska sinä.

Vierailija
48/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka luulee tunnesiteen syntyvän vieraaseen lapseen tahdinvoimasta tms. on pihalla kuin lumiukko

Miten niin vieraaseen lapseen? Ap on ollut osa lapsen elämää yksivuotiaasta asti. Ei se mikään vieras lapsi ole vaan perheenjäsen ja kyllä on julma ihminen jos ei ole minkäänlaista tunnesidettä kehittynyt. Minulla on tunneside kummilapsienkin kanssa vaikka ovat paljon "vieraanpia" kuin ap:n kotona koko ikänsä asunut lapsi.

Vierailija
49/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 jatkaa. Jos et ole AP adoptoinut sitä poikaa, niin eihän sinun tarvitse siihen poikaan euroakaan käyttää. Älkää ihmiset adoptoiko puolisoidenne lapsia, saavat vielä periä teidät. Huh huh, kylläpä uusioperhekuviot on sitten kamalia. Voimia AP!

Elatusvelvollisuus loppuu 18v, mutta kouluavustustahan hän voi saada 20v asti, jos siis opiskelee lukiossa tai amiksessa ja älyää haastaa biologiset vanhempansa käräjäoikeuteen.

Vierailija
50/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juridisesti sinulla ei ole mitään velvollisuutta. 

Ei isälläkään periaatteessa. Joskus elatusvelvollisuus voidaan vahvistaa käräjillä opiskelujen loppuunkin asti, jos vahnemmat ovat hyvätuloisia, mutta nämä ovat poikkeustilanteita. 

Normaalit vanhemmat eivät katso kalenteria, vaan hoitavat lapsen ulos pesästä parhaansa mukaan. Oli sitten 17- tai 22-vuotias. 

Itse asiassa vanhemmalla on juridinen velvollisuus elättää lastaan 20-vuotiaaksi asti jos hän on toisen asteen opiskelija eli käy lukiota tai ammattikoulua.

Höpö höpö, ei ole elatusvelvollisuutta yli 18 vuotiaalle, vaan velvollisuus avustaa koulutuksessa 20 ikävuoteen asti, jos katsotaan kohtuulliseksi. Eli ei ole mikään automaatio elatusvelvollisuus laissa. Täytyy erikseen varmaan riitauttaa asia, jos vanhemmat ei avusta.

Vierailija
51/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tosiaan. Yleensä ihminen kykenee asettumaan toisen ihmisen asemaan ja tuntemaan myötätuntoa. Saati perheessä asuneisiin.

Säälittää kyllä tuollaisessa perheessä eläneen pojan puolesta

Vierailija
52/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskooko poika jos kerrot teet näin seuraavaksi ?

Sano tämä yllä oleva ehdotus. Ilmoita ettet voi katsoa ja valvoa hänen ja kavereiden valvomista ja seuraavalla kerralla soitat poliisit ja myös teet näin.

Voin uskoa ettei kaverit tule teille sen jälkeen hetkeen.

Tämä en tee mitään, se vaan menee tietyn iän kapinaan. Joillain on kapina pahempaa kuin toisilla, kun isä ei ole kotona, on helppo pojan ylittää itsensä.

Ehdottomasti miehen pitää pitää kunnon puhuttelu ja laittaa hänelle rangaistus ja selittää jos ei tee talon tapoja, hän saa etsiä uuden kodin kun täyttää 18 v . Ja perheneuvolaan voi ottaa myös yhteyttä, siellä asioita voidaan myös selvittää

Usein nuori tajuaa asioiden vakavuuden, kun sotketaan viranomaisia mukaan, poliisi on tehokas,

Voimia sinne

Nuoriso-ohjaaja

Nuoriso-ohjaaja uskoo että 17-v oppii kun saa rangaistuksen?

Vierailija
53/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että koet hänet vain miehen pojaksi, jos pienestä asti olet häntä hoitanut. Minä en heittäisi nuorta kotoaan pois vaan auttaisin normaalisti itsenäistymään ja hankkimaan ensin opiskelupaikan ja järjestämään asumisen sen mukaan missä opiskelee.

Olisi kyllä kiva kuulla pojan versio tarinasta. Nainen joka on ollut mukana elämässä jo siitä asti kun poika on ollut 1v pit itseään edelleen äitipuolena.

Hiukan haiskahtaa nyt siltä, että koko pojan elämän ajan on nuo yhteiset lapset olleet etusijalla...

Ei käy kyllä kateeksi.

Vierailija
54/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on trolli. Ja sekin tästä löytyy, ettei muka kumpikaan ole kasvattanut lasta.

Mulla on samanikäinen lapsi kotona, en heitä samoin tein, vaan pakko jaksaa ja opastaa, omani on ns erkka, eli ei helppo tapaus.

Jos elämä on ollut suolesta vuodesta X, olisivat tehneet lasun.

Vierailija
55/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti mies osoittaa ovea vain sinulle, mulle ei ainakaan yksikään parisuhde tai kumppani menisi oman lapsen yli enkä ikinä heittäis lasta ulos kotoaan. Jos taas mieskin on yhtä kylmä että heittää hädin tuskin täysi-ikäisen lapsen ulos koska vaimo kiukuttelee niin sääliksi käy lähinnä vaan poikaa että häntä kohtaan ollaan noin.

Vierailija
56/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo poliisien soittaminen on oikein hyvä ajatus (jos vain joutavat tulla), samoin kolmikantaneuvottelu. Ja 18-vuotispäivän jälkeen saa muutaman kuukauden aikaa etsiä asunnon ja sitten hei hei (mikäli käytöstavat ei ole parantuneet). 17-vuotias ei ole mikään kakara, käytöstapoja ja järkeä saa odottaa ja vaatia. 

Vierailija
57/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vieraaseen lapseen? Ap on ollut osa lapsen elämää yksivuotiaasta asti. Ei se mikään vieras lapsi ole vaan perheenjäsen ja kyllä on julma ihminen jos ei ole minkäänlaista tunnesidettä kehittynyt. Minulla on tunneside kummilapsienkin kanssa vaikka ovat paljon "vieraanpia" kuin ap:n kotona koko ikänsä asunut lapsi.

Ap eo ole kehittänyt tunnesidettä lähes 20veen ajalta... Vihaa lastensä isän aiempaa lasta. On sitä vaan sietänyt nämä vuodet. Hyvä ap, aikas hyvä pråvå!

Vierailija
58/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on taas niitä asioita, että pitäisi itse kokea ennen kuin voi asiasta kertoa mitään faktoja. Itse kaksi vuotta uusperheen äitinä, ja todellakin yllätti miten paljon vaikuttaa se, että lapsi ei ole oma. Biologisesti.

Vierailija
59/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki sanoo, että elatus loppuu, kun täyttää 18. Tässä ketjussa on ääretön määrä todella ymmärtämättömiä ihmisiä: teistä kukaan ei ole varmaan kohdannut ns. ongelmanuoria? Todella vaikeita henkilöitä, joilta saa jopa henkeään pelätä.

En AP:nä kestäisi ja katselisi enää: lähtisin vaikka itse sitten. (Asumusero.)

..

Lapsen elatuksesta annetun lain mukaan vanhemmilla on velvollisuus elättää alaikäistä lastaan. Lapsella on oikeus riittävään elatukseen, joka käsittää lapsen kehitystason mukaisten aineellisten ja henkisten tarpeiden tyydyttämisen, lapsen tarvitseman hoidon ja koulutuksen sekä tästä aiheutuvat kustannukset.

Laki lapsen elatuksesta 1-2 § (704/1975, Finlex)

https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/erityisk…

Vierailija
60/86 |
10.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo poliisien soittaminen on oikein hyvä ajatus (jos vain joutavat tulla), samoin kolmikantaneuvottelu. Ja 18-vuotispäivän jälkeen saa muutaman kuukauden aikaa etsiä asunnon ja sitten hei hei (mikäli käytöstavat ei ole parantuneet). 17-vuotias ei ole mikään kakara, käytöstapoja ja järkeä saa odottaa ja vaatia. 

Tiedän lukuisia perheitä, joissa tämä ongelma on ihan biolapsien kanssakin - ja onhan tässä isä bioisä, eikä saa poikaa käyttäytymään asiallisesti. Tuollaista ei tarvitse 18-vuotiaalta sietää. Omaan kämppään ja piste: siellä saa tehdä kuiten haluaa... mm. kuunnella yöt sitä musiikkia.

Reippaasti vain etsitte pojalle oman asunnon ja sinne muuttotalkoot syntymäpäivänä. Asiallinen tiukkuus; ainut vaihtoehto muuttaa. Mielestäni AP on jo tarpeeksi joustanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme