Yksi perhe onnistuu tuhoamaan kaikkien asumisviihtyvyyden
Alkaa ärsyttää ja kunnolla. Asumme omakotitalossa mukavalla ja (aiemmin) rauhallisella alueella. Nämä ovat vanhoja taloja, osassa asuu alkuperäisiä asukkaita eli ikääntyneitä, ja osassa sitten nuorempaa väkeä. Täällä on ollut tosi viihtyisää.
Noin vuosi sitten naapurustoon muutti uusi lapsiperhe. Ajattelin, että onpa mukavaa kun lisää lapsia tuli alueelle. VÄÄRIN. Että voikin yksi porukka vaikuttaa asumisviihtyvyyteen negatiivisesti! En olisi uskonut moisen olevan mahdollista mutta on se. Kissat ovat vapaina, paskovat pitkin pihoja. Kyllä, sanottu on useammankin asukkaan toimesta mutta ei auta. Meillä yrittäneet myös vaunuihin lapsen nukkuessa, piti laittaa ristikot eteen.
Huutaminen, kiroileminen, kiljuminen...Niin aikuisille kuin lapsille ihan normaali tapa kommunikoida on huutaminen. Ja kiroileminen. Se muuten kuuluu kauas. Kiva olla ulkona, kun se älämölö alkaa... meillä on onneksi edes pari taloa välissä, vaan hyvin silti kuuluu.
Lapset toikkaroivat missä, milloin ja miten huvittaa. Siis toisten pihoilla, kurkkiivat ikkunoista, ajavat jopa huvikseen (?) polkupyörillä esim. meidän porttia päin kun se on koiran vuoksi kiinni. Ärsyttävät koiraa tahallaan, myös heittelevät sitä kepeillä/kivillä! Onneksi pysyy nykyään kauempana portista.
Kuopusta ei enää juuri pysty ulkona nukuttamaankaan, kun joku mekkala tai ärsytetyn koiran haukku aina herättää.
Ei auta sanominen, ei tehoa lapsiin eikä aikuisiin. Yritetty on kohteliaasti ja vähemmän kohteliaasti. Ei mitään muutosta mihinkään.
Kerros-tai rivitalossa olisi helppo tehdä valituksia, mutta nyt ei onnistu. "Oma tupa, oma lupa" -asenne tuntuu menneen hienosti perille.
Normaalit elämisen äänet eivät ole koskaan häirinneet mutta tämä ei nyt enää mene ihan normaalin piikkiin. Jos asuttaisi vuokralla niin varmasti vaihdettaisi osoitetta.
Kommentit (148)
Jätä pihallesi esim. terassipöydälle kulhollinen myrkytettyjä karkkeja. Eihän ne ketään vahingoita, jos ei ilman lupaa siellä pyöri syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen lähinnä että miten tollasella sivistymättömällä, käytöstavattomalla rupusakkiperheellä on ollut varaa muuttaa omakotialueelle?
Osa taloista on halpoja, ~50-60 000€. Remonttikuntoisia vanhoja taloja, mutta pysyyvät pystyssä vielä.
Eli aika helposti pystyy hankkimaan.Ap
Nyt kyllä alkoi kiinnostaa että mistä saa asumiskelpoisen ok-talon tohon hintaan?
Asumiskelpoisuudesta en sanonut mitään, vaan että pysyy pystyssä ;-) No mutta sekinhän voi riittää eikä ole minun asiani.
Täällä Jyväskylän yläpuolella periferiassa alkaa olla jo kaupungit täynnä näitä kuolinpesiä joita juuri kukaan ei halua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivon vaan että ap:n naapuriin muuttaisi oikeasti kunnon häiriköt. En voi käsittää ap:n tarinaa. Onko joku trolli?Siis häiritsee sisään kurkkivat lapset ja kissat?
Mahdollista vain Suomessa.
Toivottavasti aletaan asutta isoja turvapaikanhakijaperheitä tyhjiin ok taloihin, seassa muutama laittomasti maahan jäänyt ja naapuriin rakennetaan vaikkapa päihdekuntoutusasuntola.
Edelleenn suosittelen ap:lle muuttamista metsään,ihan yksinään.
Toivottavasti muksujasi ei sitten haittaa kun näkevät meidän panevan keittiönpöydällä :)
Vierailija kirjoitti:
En edes ymmärrä, miksi noita metrin päähän toisistaan rakennettuja "omakotitaloja" kutsutaan omakotitaloiksi. Aion tulevaisuudessa muuttaa vaan rehellisesti rivitaloon, jossa on taloyhtiö ja selkeät säännöt siitä mikä on sopivaa ja mikä ei. Saapahan olla enemmän rauhassa.
Eipä ole pihalla työleiriä hoidattavana. Pelkkä iso terassi. Eikä naapurit näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon vaan että ap:n naapuriin muuttaisi oikeasti kunnon häiriköt. En voi käsittää ap:n tarinaa. Onko joku trolli?Siis häiritsee sisään kurkkivat lapset ja kissat?
Toivottavasti aletaan asutta isoja turvapaikanhakijaperheitä tyhjiin ok taloihin, seassa muutama laittomasti maahan jäänyt ja naapuriin rakennetaan vaikkapa päihdekuntoutusasuntola.
Laitappa siis oma osoitteesi tähän niin tullaan kurkkimaan ikkunoistanne, eihän se mitään häiritse :)
Minä voisin tulla myös :) Tuon myös mun lapset sinne leikkimään. Kissakin voisi haluta ulkoilemaan, täällä kun ei viitsi päästää kun valjaissa mutta jos tuolla saa juosta vapaanakin ihan luvan kanssa niin mikä ettei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette ihmiset sano jo heti alussa tuollaisille kersoille, ettei naapurin pihalle saa tulla ilman lupaa?
Minä olen aina alussa etäisen viileä kaikille ja katsastan mitä ovat miehiään. Yleensä sen jo aistii, että ongelmatapauksia luvassa, jos ovat liian tyrkkyjä ja yltiösosiaalisia. Nämä eivät yleensä pidä lapsillaan mitään kuria, meluavat ja levittävät kamansa eivätkä ota muita huomioon. Vanhemmille on ihan OK että lapsensa ravaavat tuntemattomien pihoilla - ei väliä vaikka pedofiili nappaisi. Myöhemmin tunkevat terassillesi, kun olet juomassa kahvia tai grillaamassa. Tai ovat lainaamassa ja pyytelemässä milloin mitäkin.
Kun heti alussa antaa ymmärtää, ettei olla sydänystäviä, niin saa olla rauhassa.
Kun olisikin noin yksinkertaista. Tietynlaisille tyypeille ei mene perille, vaikka sanoisi heti alusta ja sata kertaa sen jälkeen.
Niinpä. Ap:n naapurien tapauksessa kuulostaa siltä, että häiriökäyttäytymisen malli on tullut vanhemmilta ja ihan alusta asti. Jos ei lasta kasvata ja jos hänelle ei aseta rajoja, ei hänelle muodostu käsitystä oikeanlaisesta, hyvästä käyttäytymisestä. Tällöin ei auta, vaikka joku ulkopuolinen kuinka koettaisi ja kuinka alusta asti sanoa. Kun mukaan vielä lisätään sellainen, noh, roskaväelle melko ominainen auktoriteettivastaisuus ja minä vs maailma -asenne, on katastrofin ainekset kasassa. Toivottavasti lapset pääsevät pian avun piiriin.
Tässä tapauksessa perisuomalainen kylänmiesten suorittama koulutus yhteisön tavoille vaikuttaisi toimivimmalta ratkaisulta.
Tuollaiseen sakkiin ei auta muu kuin puhua heidän kieltään. Mikään össönsössön teen lasun ei auta.
Seutukunnan isoin ja rumin äijä ottakoon pahantekijän kiinni, nostakoon seinälle ja sanokoon, että anti olla viimeinen kerta tai tulee irtopäitä ja poliisi vie loput jäännökset Kakolaan. Jos vanhemmat rupeavat älämölöilemään, kiistätte kaiken absurdina lasten keksimänä satuiluna.
Lasten toiminta kuulostaa omalta ymmärtämättömyydeltäni, kun olin lapsi ja meillä oli väkivaltainen koti. Lasu voi siis hyvin olla tarpeessa.
Asun rivarissa ja harkitsen vakaasti lasua naapurin perheestä. Isä, semmoinen tatuoitu möhömaha ajaa rekkaa, paljon pois. Äiti , kirjavapäinen kuikelo kuikelo, on joko masentunut tai tälle tehty lobotomia, istuu usein pihallaan tupakka suussa ja poissaoleva ilme naamalla. Kolme lasta, noin 9 v ja 5 v tytöt sekä arviolta 3v poika huitelevat missä sattuu , pienemmät seuraavat isosiskoa. Tytöillä tukat takussa, pienemmillä naamat sottaisina, vaatteet etenkin vanhimmalla mitä sattuu (esim.tässä yhtenä päivänä pyöri räntäsateessa minihame ja huppari päällä)!
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole auttanut miehenkään kovistelu valitettavasti. Mut eihän se auta kun vanhemmat on ihan samanlaisia.
Lähtevät vaan karkuun ja kohta tulevat uudestaan. Nyt on päätetty ettei vaan välitetä, kun ihan pelleilyähän tuo on.
Kouluikäisiä on nuo lapset, innolla odotan murrosikää...Ap
Mikä teitä vaivaa? "Nyt on päätetty ettei vaan välitetä" Siis suostutte kärsimään ettekä edes yritä tehdä mitään...
Kissa kusee teidän pihalle: loukkuja.
Naapurin lapset heittelee kivillä ikkunoihin: naapurin lapset voi joskus heittää kiven oman talonsa ikkunasta sisään vahingossa.
Naapurin lapset kurkkii ikkunoista sisään: alkakaa käymään naapuruston kanssa iltakävelyllä häiriköiden ikkunoiden takana.
jne.
Karpolla on asiaa-ohjemassa oli joskus Vojakkalan naapuriterroristit-jakso. Teillä ei ole varmaankaan ihan noin paha tilanne.
.
Lastensuojeluilmoitus menemään saman tien, ei ole lasten vika jos niillä on ala-arvoiset vanhemmat. Ihan niiden omaksi parhaaksi kannattaa ainakin yrittää saada ne parempiin kasvuoloihin.
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö että nykyisen lain mukaan kissat saavat olla vapaana? Ainoastaan yleisiin julkisiin tiloihin ei ole menemistä..
Tota noin. Laki sanoo:
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)
....
Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa.
Eikös tuossa aika selkeästi ole asia kerrottu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen lähinnä että miten tollasella sivistymättömällä, käytöstavattomalla rupusakkiperheellä on ollut varaa muuttaa omakotialueelle?
Osa taloista on halpoja, ~50-60 000€. Remonttikuntoisia vanhoja taloja, mutta pysyyvät pystyssä vielä.
Eli aika helposti pystyy hankkimaan.Ap
Nyt kyllä alkoi kiinnostaa että mistä saa asumiskelpoisen ok-talon tohon hintaan?
Siitäpä selaamaan: https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot?cardType=100&price%5Bmin%5D…
Anna ajan kulua. Valitettavasti se menee aina niin, että kun uusi perhe muuttaa vakiintuneelle asuma-alueelle, minne on ajan kuluessa muodostuneet omat käytännöt, niin uusi perhe rikkoo rauhaa. Ts. uusi perhe ei mitenkään voi tietää niitä hiljaisia käytöskoodeja ennen kuin vuosien päästä. Ota selvää, onko perhe aikaisemmin asunut omakotitaloalueella - vai onko perhe muuttanut suoraan kerrostalosta, rivitalosta, tms.
Mulla omakohtaista kokemusta: asuimme pitkään ahtaasti pienessä rivitalossa. Lapsilla ei ollut tilaa juosta ulkona, jne. Olin onnellinen kun pääsimme isompaan asuntoon, omakotitaloon, isolle pihalle. Mutta olin myös muutosta stressaantunut. Rahanmenoa oli paljon, uuden paikan oppiminen vei aikansa.
Minä möykkäsin ja kiroilin ja huusin lapsilleni. En ollut aikaisemmin asunut omakotitaloalueella koskaan. En tajunnut lainkaan, miten kaupungissa ko. asuma-alueella toimitaan. Häiritsin satavarmasti naapureita, etenkin kun innostuin pihahommista. Siinä sivussa komensin väsyneenä ja nälkäisenä lapsia - jotka möykkäsivät kyllä!
Olimme taatusti perhe, jota kukaan ei olisi halunnut naapurikseen. Mutta vähitellen, muiden perheiden mallia seuraten, aloin hitaasti, mutta varmasti oppia kaupunkilaisen tavan ottaa naapurit huomioon!
Yritin olla punk, hippi, vaihtoehto, luomu - jonka lapset saa juosta ja mekastaa, itse viiniä kitaten puutarhatyön lomassa. Jne. Kaikkea typerää!
Lopulta minua alkoi hävettää. Olin ainoa kovaääninen mölyävä, riitelevä tyyppi naapurustossamme! Aloin tosissani ottaa toisia huomioon - mietin, että miltä tuntuisi minusta kuulla jatkuvaa vihaista huutoa pihalta.
Sinulle annan neuvon: yritä omalla esimerkilläsi näyttää mallia, miten sivistyneesti käyttäydytään.
Anna naapureillesi aikaa. Ehkä vuosi...
Mutta mikäli möykkä jatkuu, niin omakotialueillakin on voimassa yleiset järjestyssäännöt. Muistaakseni möykän ja meteloinnin on loputtava iltakymmeneltä viimeistään. Lue Finlex-naapuruussuhdelaki. Soita tarvittaessa paikalle poliisit, jos meteli yltyy sietämättömäksi - etenkin yöaikaan. Raju toimi, mutta voi joskus toimia.
Jos ikkunoista kurkitaan sisälle, niin ovat varmaan siis silloin vieläpä teidän tontilla? Sanokaa, että syytä loppua ja jos ei lopu, niin seuraavasta kerrasta teette ilmoituksen poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti muksujasi ei sitten haittaa kun näkevät meidän panevan keittiönpöydällä :)
? Friikkejä on sitten mukava tulla aina uudestaan katsomaan, voitte saada osaksenne huutelua ja kun tuleva teini- ikään ikkunanne takana voi olla runkkaavia teinipoikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitappa siis oma osoitteesi tähän niin tullaan kurkkimaan ikkunoistanne, eihän se mitään häiritse :)
Minä voisin tulla myös :) Tuon myös mun lapset sinne leikkimään. Kissakin voisi haluta ulkoilemaan, täällä kun ei viitsi päästää kun valjaissa mutta jos tuolla saa juosta vapaanakin ihan luvan kanssa niin mikä ettei!
Tervetuloa! Meidän pihallamme rieuhuu usein eräs sekakäyttäjä, saatta sekoilla veri päässään ja huudella sinunkin lapsillesi. Erään perheen Fas ja keharilapsi rikkoo pyörät. Somaliperhe heittää suitsuksentuhkat alas partsilta vaikka siinä olevien päähän, lisäksi juoksevat ja meluavat usein aamuyöhön. Pihalla on usein huumeneuloja ja rikottuja pulloja, kissojen päälle ajetaan autolla tahallaan ja eilen juuri näin kun erään etnisen ryhmän edustajien jälkeläiset jahtasivat porukalla kaninpoikasta.
Mutta teilläpäin ongelma on sisään kurkkivat lapset, joten tulkaa meille rentoutumaan.
Asuinpaikkansa ja tasonsa voi muuten valita, itse en ikimaailmassa asuisi maan tasalla mutta jos ap haluaa asua ok talossa ilman vartiointia se lienee hänen ongelmansa.
Muuta ihmeessä kerrostaloon vähintään 3 kerrokseen niin ei kukaan ikimaailmassa kurki sisään,
Taidan seuraavalla koiralenkillä tunkea koirankakkapussin teidän postilaatikkoon.
Olen tänään ilmoittanut huoleni lastensuojeluun. Juuri tuosta huutamisesta, kiroilusta ja mainitsin myös eläinten kohtelusta sekä näin työssäkäyvän näkökulmasta ainakin kovin myöhäisistä ulkona liikkumisista.
Ap