miksi joillakin ihmisillä ei ole perus käytöstapoja?
esimerkiksi, kerroin eräälle naiselle että en valitettavasti pääse kiireiden vuoksi, koska lähiperheeseemme on syntynyt uusi vauva. vastaus "ok". ei voi edes onnitella?
sama nainen, kerroin että en valitettavasti pysty sitoutumaan asiaan. pitkän viestin kirjoitin tästä asiasta. ei vastausta. ei voi edes sanoa vaikka, että kiitos kuitenkin kiinnostuksestasi?
Kommentit (19)
Miks sua pitäis onnitella, jos sun läheiselle on syntynyt vauva??
Ai niinkuin kuin isot alkukirjaimet. On kohteliasta kirjoittaa niin, että toisen on helppo lukea teksti.
Mitä tarkoittaa lähiperhe? Siis jos johonkin muuhun perheeseen kuin omaasi syntyy vauva, niin pitäisikö sinua siis onnitella? Taidan olla vähän tyhmä. On toki ihan jees todeta jotakin myönteistä, jos kuulee vauvauutisen, mutta miksi jonkun vieraan vauvan vuoksi pitäisi erityisesti ruveta onnittelemaan jotakuta sivullista?
Tiedän kyllä että "peruskäytöstapoja" on yhdyssana :) Ajattelin sen kuitenkin sopivan asianyhteyteen paremmin tuossa muodossa, kun nainen jolle puhun on aika "perus"juntti. Ainakin käytöksensä perusteella.
Kyllä minulle on vaan lapsesta asti opetettu, että aina sanotaan kiitos ja onnea ja anteeksi ja ole hyvä.
Kotona ei ole opetettu. Vanhemmilla kasvatusvastuu. Syytän taistolaisia ja maaltamuuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa lähiperhe? Siis jos johonkin muuhun perheeseen kuin omaasi syntyy vauva, niin pitäisikö sinua siis onnitella? Taidan olla vähän tyhmä. On toki ihan jees todeta jotakin myönteistä, jos kuulee vauvauutisen, mutta miksi jonkun vieraan vauvan vuoksi pitäisi erityisesti ruveta onnittelemaan jotakuta sivullista?
Siis sanoin hänelle että siskolleni syntynyt vauva, siksi vähän kiireitä tässä. Vastaus oli jotakin tuohon suuntaan et ok. Minun mielestäni aika töykeää. Kaikki muut kenelle asiasta kerroin onnittelivat. Kaupan kassakin kysyi että kenelle ostat tämän bodyn ja kerroin että siskolleni ja heti onnitteluja. Peruskäytöstapoja.
Miksi sinua pitäisi onnitella siitä kun joku muu saa vauvan?
Eihän sitä voi onnitella, kun ei tiedä onko lapsi toivottu.
Kyllä minä vain onnittelisin, jos ystäväni sisko olisi raskaana, niin ystävääni siitä. Että onnea, vähän ihana juttu, susta tulee täti. Minusta ihan perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä että "peruskäytöstapoja" on yhdyssana :) Ajattelin sen kuitenkin sopivan asianyhteyteen paremmin tuossa muodossa, kun nainen jolle puhun on aika "perus"juntti. Ainakin käytöksensä perusteella.
Kyllä minulle on vaan lapsesta asti opetettu, että aina sanotaan kiitos ja onnea ja anteeksi ja ole hyvä.
Kiitos, anteeksi ja ole hyvä on ihan normaaleja, mutta onnea? Varsinkin kun kyse on jostain läheisestä eikä juuri sinusta? En minäkään kaveria onnittele, jos kaveri kertoo, että sen siskolla on synttärit.
No eivät ne onnittelut sinulle kuulu, jos siskosi saa vauvan. Siskollesi ja hänen perheelleen ne kuuluvat.
itseäni ihmetyttää kuinka vaikeaa on tervehtiä tuttuja tai vaikka kaupan kassaa. ei siinä häviä mitään. en edes vaadi mitään small talkia
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua pitäisi onnitella siitä kun joku muu saa vauvan?
Koska hänellä itsellään ei ole lapsia ja hän pätee sitä kautta, että hänen siskonsa sai vauvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sanoin hänelle että siskolleni syntynyt vauva, siksi vähän kiireitä tässä. Vastaus oli jotakin tuohon suuntaan et ok. Minun mielestäni aika töykeää. Kaikki muut kenelle asiasta kerroin onnittelivat. Kaupan kassakin kysyi että kenelle ostat tämän bodyn ja kerroin että siskolleni ja heti onnitteluja. Peruskäytöstapoja.
Sekin on niin ihmisestä kiinni mitä asioita pitää onnittelun arvoisena. Toiset onnittelevat uusista autoista, koirista, lapsista ja asunnoista. Toiset onnittelee korkeintaan synttäreinä. Ei se ole niin ihmeellistä. En minäkään lapsen saannista ketään onnittele.
joskus ihmiset voi olla niin solmussa itsensä kanssa, tai voi olla niin rankka tausta, ettei ole joko voimia tai ei edes osata käyttäytyä kun ei ole ollut mistä ottaa mallia. älä ota sitä silloin itseesi, tärkeintä on mun mielestä lopulta se, mitä itse jakaa maailmalle. joten voimia ajattelemattomien ihmisten kanssa. kaikki me joskus toimitaan niin, vaikkei pitäiskään
Kuinka läheisen ihmisen vauvasta sua pitää onnitella? Jos serkkusi saa vauvan? Miehesi sisko?
Perus voidaan kirjoittaa erilleenkin. Itse esimerkiksi voisin kirjoittaa jollakin olevan perus suomalaiset käytöstavat. Perussuomalainen kun tarkoittaa jotain aivan muuta. Samaan tapaan käytetään joskus määritettä aito taipumattomana. "Talossa oli aito hollantilaiset portaat." Uskokaa tai älkää.
Pakko oli tämäkin OT matkaan saattaa, sillä aloittaja sai mielestäni kohtuuttoman ryöpyn.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka läheisen ihmisen vauvasta sua pitää onnitella? Jos serkkusi saa vauvan? Miehesi sisko?
Kuten sanoin aiemmin, oma siskoni. Jonka sanoin myös viestin naiselle. Mutta se ei nyt tässä ollut se pääpointti, mainitsin toisenkin jutun, eli toisen kirjoitamani viestin, jossa kiitin hänen tarjoamasta mahdollisuudesta mutta ystävällisesti jouduin siitä kieltäytymään. Enkä saanut viestiini edes vastausta, esimerkiksi "ok, kiitos kuitenkin kiinnostuksestasi".
Ja ylipäätänsä tästä naisesta tuli aika töykeä ja "juntti" vaikutelma. Vaikka onhan se totta että jotkut eivät ole itsensä ilmaisussa kirjoittaen niin lahjakkaita, kuin esimerkiksi puhuen.
Ja kyllä, kiitos, sinä joka sanoit että perus voidaan kirjoittaa erikseenkin. :)
-aloittaja
Yhdyssanojen kirjoittaminen oikein kuuluu peruskäytöstapoihin.