Paljonko asuntolainaa suhteessa nettotuloihin?
Paljonko teillä on lainaerät suhteessa nettotuloihin? Luin jostain, että asumiskulut saisi olla pankin mielestä max. 40 %. Nettopalkkani on 2000 € . Vastikkeet lienee noin 200 € kaksioissa keskimäärin. Olen siis ostamassa asuntoa, ja mietin paljonko voin ottaa lainaa. Tuon logiikan mukaan voisin ottaa lainaa vain siten, että kuukausierä olisi 600 €. 20 vuoden laina-ajalla ja 2 %:n marginaalilla lainan määrä olisi 108 000 euroa.
Miten Helsingissä saa asunnon tuolla lainalla??? Miten olette onnistuneet ostamaan pääkaupungista kodin? En edes ole se kaikkein pienituloisin, koska kahden tonnin nettotulo on ihan ok palkka.
Kommentit (62)
Mitäs sen tulojen on väliä ilmeisesti pankille jos kerran on takaaja.Historia toistaa itseään. Joskus kasari ja ysärilläkin esim.vanhemmat takailivat lainoja lapsilleen.
Meillä yhteenlasketut bruttotulot (pankkia ei juurikaan kiinnosta nettotulot vaan brutto) kuukaudessa on 6700 €. Lainaa maksamme yhteensä 436 € / kk. Ei vastiketta, sillä omakotitalo kyseessä. Laina-aika 25 vuotta. Noin pienelle lainalle ei tarvittu säästöjä, vakuudeksi riitti ostettava kiinteistö.
Seuraan, kiinnostaa.
Lasketaanko muuten laskelmissa yleensä nettotuloihin perheellisellä myös esim. lapsilisät vai pelkkä palkka?
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteenlasketut bruttotulot (pankkia ei juurikaan kiinnosta nettotulot vaan brutto) kuukaudessa on 6700 €. Lainaa maksamme yhteensä 436 € / kk. Ei vastiketta, sillä omakotitalo kyseessä. Laina-aika 25 vuotta. Noin pienelle lainalle ei tarvittu säästöjä, vakuudeksi riitti ostettava kiinteistö.
Pankkia kyllä kiinnostaa nimenomaan NETTOtulot. Ei sitä lainaa bruttotuloista makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankkia kyllä kiinnostaa nimenomaan NETTOtulot. Ei sitä lainaa bruttotuloista makseta.
No meillä kyselivät ainoastaan bruttotulot kun lainaa haettiin.
Omistusasuminen vaatii varallisuutta.
Meillä sitä ei ollut, Aso sentään saatiin.
Netto on minulla 2400 ja puolisolla 1500. Kuukaudessa maksetaan asuntolainaa 200€ ja vastiketta 1000€ eli noin 34% nettotuloista uppoaa siihen.
Lainaa otimme 30000€. Olisimme saaneet 100 000, mutta sillä ei kummoista asuntoa hanki 4 henkiselle perheelle.
Olen ostanut viime vuonna Helsingistä asunnon, vajaa 140 000. Asuntoa piti pintaremontoida.
Mun nettotulot vaihtelee kuukausittain 1600-1800 e kuussa. Lainanhoitokulut vaihtelevat siis 37-42 prosenttiin. Kaksion vastikkeet olivat itselleni liian suuria, joten sellaista en tuloillani voinut ostaa.
Tällä tulotasolla mielestäni oli hyvin vaikea löytää asuntoa, joka on kohtuuhintainen, kiva, remontit tehty, ok sijainnilla. Jostain joutuu tinkimään. Itse tingin sijainnista ja asunnon kunnosta. Hyvät asunnot myös menevät saman tien tai sitten niistä laitetaan tarjouskauppa, minkä vuoksi pienituloisen on vaikea löytää asuntoa, johon hänellä on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sitä ei ollut, Aso sentään saatiin.Netto on minulla 2400 ja puolisolla 1500. Kuukaudessa maksetaan asuntolainaa 200€ ja vastiketta 1000€ eli noin 34% nettotuloista uppoaa siihen.
Lainaa otimme 30000€. Olisimme saaneet 100 000, mutta sillä ei kummoista asuntoa hanki 4 henkiselle perheelle.
Teidän pitäisi nyt lyödä viisaat päät yhteen ja miettiä asiaa ihan uudestaan. Menkää jonnekin pankkiin juttelemaan; toi tilanne on aivan sairas. Teillä kuuluisi olla lyhennys tonnin ja menot kaksisataa, ei toisin päin. Tehkää nyt asialle jotain - ihan mieletön koko tilanne.
Kyllä sitä jonkun vuoden pienemmässäkin luukussa on ja säästää sitä rahaa siinä asumislainan takaisinmaksun muodossa. Viisi kertaa vauhdikkaammin siis, kuin nyt teette.
Netto yhteensä 5000€, asuntolainaan 1000€.
En osaa hahmottaa nettotuloihin verrattavaa lainaa, kun meidän lainoista on niin pitkä aika, mutta sen tiedän, että kahteen kertaan on ollut neljä kertaa perheen bruttotuojen verran lainaa aikana, jolloin korot olivat hieman toista luokkaa.
Kaikku on jo kauanollu maksettuna.
Olemme keskituloisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta onhan tuo hirveän iso laina noin pienillä tuloilla. Meillä on ollut kaksi työssäkäyvää perheessä, paremmat nettotulot molemmilla, ja silti meillä ei ole ollut noin isoa lainaa. Olemme ensin ostaneet pienen asunnon, säästäneet siihen omarahoitusosuuden, ja vaihtaneet pikkuhiljaa isompaan. Pelkällä lainarahalla ei asuntoa kannata ostaa.
No on se 108 000 € hirveän iso laina kahden tonnin nettotuloilla. Mutta kun en edes sillä lainalla taida saada edes yksiötä Helsingissä.. Puolikkaita yksiöitä ei täällä ole myynnissä.
Olenko ikuisesti tuomittu asumaan vuokralla? Ja vuokra siis halvimmillaan sen 800 €.
Ap.
Ostat ensin asumisoikeusasunnon. Siihen saat lainaa. Sitten kituutat muutaman vuoden ja maksat sen lainan mahdollisimman nopeasti pois. Sen jälkeen sinulla on nuo nykyiset säästöt + aso-maksun verran päälle. Ja pääset niillä säästöillä jo huomattavasti paremmin asuntomarkkinoille.
Nettotulot noin 5200 minkäkokoisesta lainaa uskaltaisi ajatella? Pk seutu ja pari mukulaa
Otin itse juuri samoilla spekseillä 120k lainan kolmiota varten. Vastike on 180 kuussa sisältäen lämmityksen. Kk-kulut on yhteensä 580 euroa, mikä on mielestäni äärimmäisen kohtuullinen summa.
On kyllä totta, että näillä tuloilla ei hirveästi juhlita tai ostella palatseja. Itse maksoin kolmasosan asunnosta käteisellä, säästin ensin 10 vuotta. Muuten en olisi päässyt edes alkuun.
Tsemppiä ap!
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettopalkka miehen kanssa yhteensä noin 7000e ja lainaa lyhennetään 3000e/kk eli noin 42% lainakulut nettotuloista. Lainaa jäljellä tällä hetkellä 240 000e. Ei toi pankin laskukaava ole tuulesta temmattu, kyllä sitä kannattaa miettiä musta pitkään ennen lainan ottamista. Kauhulla oon kuunnellut vierestä kun ystävä, jonka nettotulot on siinä 2500e ja joka ei ole vakituisessa työsuhteessa, suunnittelee ottavansa 400 000 lainaa omakotitaloa varten! Pankilta oli jo saanut lainalupauksen, korkojen nousua tai työttömyyttä odotellessa...
Onko ystävälläsi tosi hyvätuloinen puoliso vai miten pankki tuohon suostui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä nettopalkka miehen kanssa yhteensä noin 7000e ja lainaa lyhennetään 3000e/kk eli noin 42% lainakulut nettotuloista. Lainaa jäljellä tällä hetkellä 240 000e. Ei toi pankin laskukaava ole tuulesta temmattu, kyllä sitä kannattaa miettiä musta pitkään ennen lainan ottamista. Kauhulla oon kuunnellut vierestä kun ystävä, jonka nettotulot on siinä 2500e ja joka ei ole vakituisessa työsuhteessa, suunnittelee ottavansa 400 000 lainaa omakotitaloa varten! Pankilta oli jo saanut lainalupauksen, korkojen nousua tai työttömyyttä odotellessa...
Onko ystävälläsi tosi hyvätuloinen puoliso vai miten pankki tuohon suostui?
Isommilla summilla tuo lasketaan tulojen prosentin sijaan käteen jäävän summan kautta. Joku tuossa sanoikin että jos nettotulot on esim 10k niin lainaa voi lyhentää 70% koska silti käteen jää se 3k. Tuossa käteen jää 4k lyhennysten jälkeen käyttöön, joka on pankin mielestä ilmeisesti riittävä summa.
Meillä taas on otettu hyvin rauhallinen takaisinmaksutahti, koska korot on olemattomat,. 6k sisään ja 1k lyhennyksiin, elämiskulujen jälkeen loput sitten sijoituksiin, joka tuottaa korkomenoja paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina pienentää hieman veroja. Pankissa kyllä osaavat laskea bruttotuloista jäävät netot ja sen perusteella lyhennyksiin käytettävissä olevat varat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sitä ei ollut, Aso sentään saatiin.Netto on minulla 2400 ja puolisolla 1500. Kuukaudessa maksetaan asuntolainaa 200€ ja vastiketta 1000€ eli noin 34% nettotuloista uppoaa siihen.
maksoitte ason kynnysrahan, jotta pääsitte maksamaan korkeaa vuokraa. Järkevämpää olisi ollut hankkia osakehuoneisto muualta Uudeltamaalta ja käyttää 1000€/kk lyhennyksiin.
Tästä on jo aikaa, mutta pankille oli ok lyhennys 750 + vastike ja sähkö 250, ja palkka käteen noin 2000.