Paljonko asuntolainaa suhteessa nettotuloihin?
Paljonko teillä on lainaerät suhteessa nettotuloihin? Luin jostain, että asumiskulut saisi olla pankin mielestä max. 40 %. Nettopalkkani on 2000 € . Vastikkeet lienee noin 200 € kaksioissa keskimäärin. Olen siis ostamassa asuntoa, ja mietin paljonko voin ottaa lainaa. Tuon logiikan mukaan voisin ottaa lainaa vain siten, että kuukausierä olisi 600 €. 20 vuoden laina-ajalla ja 2 %:n marginaalilla lainan määrä olisi 108 000 euroa.
Miten Helsingissä saa asunnon tuolla lainalla??? Miten olette onnistuneet ostamaan pääkaupungista kodin? En edes ole se kaikkein pienituloisin, koska kahden tonnin nettotulo on ihan ok palkka.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuositulot 50 000 brutto. Lainaa sain 190 000 20 vuodeksi. Mun menoihin nähden en yhtään enempää pystyisi hoitaan, koska olen yh.
Mutta paljonko sulla on nettotulot kuukaudessa? Yritän laskea tuota kuukausimaksuerää... Ap.
Ota 25 v. laina. Aina sen voi nopeammin maksaa takaisin, jos pystyy ja haluaa.
Itselläni 125 000 laina, maksan kuussa 480 (+ vastike n. 200). Nettotulot kuussa 1880.
Kahden hengen talous ja nettotulot 5600€ kuussa. Lainanlyhennys+ pieni vastike yhteensä 1350€ eli vajaa 25% tuloista.
Asumiskulut siis 800 € kk:ssa. Ethän tuyota halvemmalla ainakaan saisi edes vuokrakämppää.
Sepä se. :-( Ei pk-seudulla ja muissa isoissa kaupungeissa ole varaa ostaa kivaa asuntoa muilla kuin super hyvätuloisilla sinkuilla ja hyvätuloisilla pariskunnilla...
Onko sulla säästössä ensiasunnon ostajalta vaadittava omarahoitusosuus? Entä muut vakuudet? Niitäkin tarvit sen 5%:n lisäksi.
No mutta onhan tuo hirveän iso laina noin pienillä tuloilla. Meillä on ollut kaksi työssäkäyvää perheessä, paremmat nettotulot molemmilla, ja silti meillä ei ole ollut noin isoa lainaa. Olemme ensin ostaneet pienen asunnon, säästäneet siihen omarahoitusosuuden, ja vaihtaneet pikkuhiljaa isompaan. Pelkällä lainarahalla ei asuntoa kannata ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuositulot 50 000 brutto. Lainaa sain 190 000 20 vuodeksi. Mun menoihin nähden en yhtään enempää pystyisi hoitaan, koska olen yh.
Mutta paljonko sulla on nettotulot kuukaudessa? Yritän laskea tuota kuukausimaksuerää... Ap.
Mun nettotulot on 2700 kuussa, lainanhoito 850. Sen päälle tietysti vastike.
Omia säästöjä pitää olla 10-20%. Sitten päästään jo lähemmäs sitä summaa, millä asunnon Helsingistä saa. 40% asumiskulut on todella isot. Onko sinulla autoa? Jos elät säästeliäästi, ei autoa, ei kalliita harrastuksia ajattelemasi lyhennys ja vastike saattaa menetellä. Mutta ensin ne omat säästöt! Sitten vasta pankkiin.
Ei käy järkeen, että asumiskulut saisi ola max.40% nettotuloista, mutta vuokraa voi monikin maksaa helposti sen 50% tai enemmän. Se ei ketään kiinnosta.
Meidän perheen nettotulot 4200 e/kk ja asuntolainaa maksetaan 800 e/kk. Eli 19% tuloista menee lainaan.
Jos maksettais 40% nettotuloista, se olis 1680 e/kk. Menis eläminen kyllä aika kireeksi, pärjättäis kyllä mutta ei olis lainkaan kivaa.
Meillä nettopalkka miehen kanssa yhteensä noin 7000e ja lainaa lyhennetään 3000e/kk eli noin 42% lainakulut nettotuloista. Lainaa jäljellä tällä hetkellä 240 000e. Ei toi pankin laskukaava ole tuulesta temmattu, kyllä sitä kannattaa miettiä musta pitkään ennen lainan ottamista. Kauhulla oon kuunnellut vierestä kun ystävä, jonka nettotulot on siinä 2500e ja joka ei ole vakituisessa työsuhteessa, suunnittelee ottavansa 400 000 lainaa omakotitaloa varten! Pankilta oli jo saanut lainalupauksen, korkojen nousua tai työttömyyttä odotellessa...
Kaikki on suhteellista... Jos netto on 8000, voi hyvinkin 75% siitä olla asumiskuluja... Ja jos netto on1200, voi 30% olla jo liikaa.
Mulla on nettotulot 3200 ja 900 maksan lainaa pois, 28%.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se. :-( Ei pk-seudulla ja muissa isoissa kaupungeissa ole varaa ostaa kivaa asuntoa muilla kuin super hyvätuloisilla sinkuilla ja hyvätuloisilla pariskunnilla...
Onko sulla säästössä ensiasunnon ostajalta vaadittava omarahoitusosuus? Entä muut vakuudet? Niitäkin tarvit sen 5%:n lisäksi.
Joo siis ongelma on just se, että mitä saan muka Helsingissä ostettua 108 000 € lainalla? Omarahoitusosuus on juuri ja juuri säästettynä.
Maksan nyt vuokraa 800 €, ja olin ajatellut, että kannattaisi mieluummin ostaa oma. Mutta se siis vastaisi 600 € lainaerää eli 108 000 € lainaa.
En taida saada edes ok-kuntoista yksiötä :( . Noita remontoijan unelmia on pari myynnissä hintaan 130 000 € mutta ei minulla ole remppaan sitten enää rahaa.
Ap.
Netto n.1900, ei saa 120 000eur lainaa. Täältä päin sillä saisi jo omakotitalon. Nyt vuokra 785/kk. Luottotiedot ok, mutta ei vielä sitä 5-10% osuutta säästössä. Asuntoa varten saisi, mutta ei kiinnostusta laittaa kerros- tai rivitaloasuntoa. Mitä katsellut, niin järkyttävän suuria vastikkeita tahtoo olla.
Vierailija kirjoitti:
No mutta onhan tuo hirveän iso laina noin pienillä tuloilla. Meillä on ollut kaksi työssäkäyvää perheessä, paremmat nettotulot molemmilla, ja silti meillä ei ole ollut noin isoa lainaa. Olemme ensin ostaneet pienen asunnon, säästäneet siihen omarahoitusosuuden, ja vaihtaneet pikkuhiljaa isompaan. Pelkällä lainarahalla ei asuntoa kannata ostaa.
No on se 108 000 € hirveän iso laina kahden tonnin nettotuloilla. Mutta kun en edes sillä lainalla taida saada edes yksiötä Helsingissä.. Puolikkaita yksiöitä ei täällä ole myynnissä.
Olenko ikuisesti tuomittu asumaan vuokralla? Ja vuokra siis halvimmillaan sen 800 €.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Netto n.1900, ei saa 120 000eur lainaa. Täältä päin sillä saisi jo omakotitalon. Nyt vuokra 785/kk. Luottotiedot ok, mutta ei vielä sitä 5-10% osuutta säästössä. Asuntoa varten saisi, mutta ei kiinnostusta laittaa kerros- tai rivitaloasuntoa. Mitä katsellut, niin järkyttävän suuria vastikkeita tahtoo olla.
On täälläkin jossain pienessä rivarissa välillä jopa 400 € vastike. Sellaista en voi siis edes harkita.
Ap.
Selittäkää minulle joku sinkku, joka on ostanut äskettäin ensiasunnon Helsingistä, että miten olette siinä onnistuneet. Ja millä tähtitieteellisellä palkalla. Ap.