Paljonko asuntolainaa suhteessa nettotuloihin?
Paljonko teillä on lainaerät suhteessa nettotuloihin? Luin jostain, että asumiskulut saisi olla pankin mielestä max. 40 %. Nettopalkkani on 2000 € . Vastikkeet lienee noin 200 € kaksioissa keskimäärin. Olen siis ostamassa asuntoa, ja mietin paljonko voin ottaa lainaa. Tuon logiikan mukaan voisin ottaa lainaa vain siten, että kuukausierä olisi 600 €. 20 vuoden laina-ajalla ja 2 %:n marginaalilla lainan määrä olisi 108 000 euroa.
Miten Helsingissä saa asunnon tuolla lainalla??? Miten olette onnistuneet ostamaan pääkaupungista kodin? En edes ole se kaikkein pienituloisin, koska kahden tonnin nettotulo on ihan ok palkka.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nettotulot jotain päälle 6000€/kk (mies töissä ja minä työtön) ja lainaa maksetaan 1100€/kk, vastike on 525€/kk. Lainaa on jotain 200000€.
Omistusasuntoon on hankala päästä pienillä tuloilla. Pitäisi malttaa säästää ensin riittävä omarahoitusosuus, että ylipäätään voi saada lainaa ja että lainanhoitokulut ei käy ihan kohtuuttomaksi. Säästäminen taas on hankalaa, kun asuminen on niin kallista. Pitäisi melkein asua kimppakämpässä, että saa säästämiseen vauhtia. Tähän ei moni työssäkäyvä taivu, kun ei tahdo opiskelijatkaan taipua.
Asumisoikeusasunto voisi olla yksi vaihtoehto oman pääoman kartuttamiseen omistusasuntoa silmälläpitäen. Mutta niissäkin pitää olla tarkkana, jossain aso-asunnoissa on korkeat asumiskulut.
Jos vuokraan menee 800€/kk ja muihin laskuihin ja elämiseen 500€/kk niin pitäisihän tuosta jäädä silti 700€/kk säästöön. Tuon kun säästää ASP-tilille niin kahdessa vuodessa on jo 16800€ kasassa. Tuolla pitäisi irrota päälle 150000€ ASP-lainaa.
Minulla olisi omaa rahaa säästössä 30 000 €. Eli omarahoitusosuus olisi siinä. Mutta jos kerran nettotuloihin nähden 600 € kuussa lainaan ja 200 € vastikkeeseen on liikaa niin.. En voi ostaa asuntoa. Kun kerran tuolla paketillakin olisi vain 138 000 € maksaa siitä asunnosta, ja ilmeisesti siis se olisi liikaa minun tuloilla, jos asumiskulut ei saa olla yli 40 %.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nettotulot jotain päälle 6000€/kk (mies töissä ja minä työtön) ja lainaa maksetaan 1100€/kk, vastike on 525€/kk. Lainaa on jotain 200000€.
Omistusasuntoon on hankala päästä pienillä tuloilla. Pitäisi malttaa säästää ensin riittävä omarahoitusosuus, että ylipäätään voi saada lainaa ja että lainanhoitokulut ei käy ihan kohtuuttomaksi. Säästäminen taas on hankalaa, kun asuminen on niin kallista. Pitäisi melkein asua kimppakämpässä, että saa säästämiseen vauhtia. Tähän ei moni työssäkäyvä taivu, kun ei tahdo opiskelijatkaan taipua.
Asumisoikeusasunto voisi olla yksi vaihtoehto oman pääoman kartuttamiseen omistusasuntoa silmälläpitäen. Mutta niissäkin pitää olla tarkkana, jossain aso-asunnoissa on korkeat asumiskulut.
Jos vuokraan menee 800€/kk ja muihin laskuihin ja elämiseen 500€/kk niin pitäisihän tuosta jäädä silti 700€/kk säästöön. Tuon kun säästää ASP-tilille niin kahdessa vuodessa on jo 16800€ kasassa. Tuolla pitäisi irrota päälle 150000€ ASP-lainaa.
Eikös ASP-lainan kattoraja ole jotain n.100 000eur lainalle? Pitää ottaa muu laina siihen päälle. Helsingissä vissiin vähän korkeampi tuo raja.
Hulluahan se on että nyt menee se vajaa 800eur vuokraan ja säästää voi pari sataa kuussa, kun vertaa vaikka kavereilla menee lyhennyksiin, korkoihin ym. n. 500-700eur/kk. Muiden kulujen ollessa suunnilleen samoja. Itse maksaa toisille asuntoa ja he omaa taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla olisi omaa rahaa säästössä 30 000 €. Eli omarahoitusosuus olisi siinä. Mutta jos kerran nettotuloihin nähden 600 € kuussa lainaan ja 200 € vastikkeeseen on liikaa niin.. En voi ostaa asuntoa. Kun kerran tuolla paketillakin olisi vain 138 000 € maksaa siitä asunnosta, ja ilmeisesti siis se olisi liikaa minun tuloilla, jos asumiskulut ei saa olla yli 40 %.
Ohis säästä lisää rahaa. Ei se asumiskuluosuus muuten pienene. Hyviä säästövinkkejä yllä. Voisitko asua esim puoli vuotta kimppakämpässä, jotta saat nopeasti säästettyä lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle joku sinkku, joka on ostanut äskettäin ensiasunnon Helsingistä, että miten olette siinä onnistuneet. Ja millä tähtitieteellisellä palkalla. Ap.
En ole sinkku enää, mutta palkkamediaanhan on pk-seudulla rapiat 4000 e, josta jää käteen 3000 e. Ja tuohan ei ole HYVÄ palkka vaan tavanomainen.
Eli jos sulla on luokkaa 2400 brutto niin ei sillä asuntoja ostella. Mites ASO?
Vierailija kirjoitti:
No oletko pyytänyt pankeista lainatarjouksia? Sulla on kuitenkin näyttöä siitä että olet pystynyt säästämään vaikka maksat kovaa vuokraa. Luulisi senkin merkkaavan, ja onhan tuo 30000€ ihan hyvä omarahoitusosuus ensiostajalle. Ja vielä jos nuo säästöt on ASP-tilillä, niin sitä suuremmalla syyllä sinun pitäisi saada ihan riittävän kokoinen laina, koska ASP on pankille turvallisempi kuin tavallinen asuntolaina.
Helsingissä ASP-lainan enimmäismäärä on 180000€ joten ei pitäisi ainakaan siitä olla kiinni. Tuo on kyllä noilla tuloilla liian iso laina hoidettavaksi, mutta kysy ihmeessä pankista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet säästänyt hienosti tuloihisi nähden. Säästä vielä jonkin aikaa, ja koko ajan lainaosuus pienenee. Ja katso hieman laajemmalta alueelta hyvien yhteyksien päästä.
Vielä se täytyy sanoa, että pitää henkisesti hyväksyä kuitenkin se, että se ensimmäinen asunto on surkea murju. Niin se yleensä on ja erityisesti pienituloisilla. Ei pidä ajatella sitä elinkautisena. Ensimmäisessä asunnossa kuitenkin se pääoma alkaa pikku hiljaa karttua ja jollain aikavälillä siitä pääsee muuttamaan vähän säällisempään asuntoon, jota on jo paljon kivempi maksella.
Ja samalla tavalla se on se ensimmäinen asuntolaina, joka ahdistaa eniten. Sen kanssa kuitenkin oppii elämään ja sitten kun ottaa seuraavan asuntolainan, se ei enää kurista kurkkua samalla tavalla vaikka olisi isompikin kuin se ensimmäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vielä se täytyy sanoa, että pitää henkisesti hyväksyä kuitenkin se, että se ensimmäinen asunto on surkea murju. Niin se yleensä on ja erityisesti pienituloisilla. Ei pidä ajatella sitä elinkautisena. Ensimmäisessä asunnossa kuitenkin se pääoma alkaa pikku hiljaa karttua ja jollain aikavälillä siitä pääsee muuttamaan vähän säällisempään asuntoon, jota on jo paljon kivempi maksella.
Ja samalla tavalla se on se ensimmäinen asuntolaina, joka ahdistaa eniten. Sen kanssa kuitenkin oppii elämään ja sitten kun ottaa seuraavan asuntolainan, se ei enää kurista kurkkua samalla tavalla vaikka olisi isompikin kuin se ensimmäinen.
En voisi olla enempää toista mieltä. Eka asuntolaina sinkun tuloilla ja menoilla lyhenee helposti, mutta odotapa perheasuntolainan lyhennysta. Perheessä menot on korkeat ja lyhennys paljon työläämpää.
Mun mieheni oli aikoinaan pankissa töissä ja sanoi, että neljän vuoden BRUTTOansioiden verran voi olla lainaa.
Meillä ollut tuo määrä kahteen kertaan ja korot olivat parhaimmillan 8% luokkaa, toki inflaatio ola syömässä lainoja, mutta näillä koroilla ehkä kuitatann se inflaation vaikutus.
Oli usein tiukkaa ja sitten tuli 90-luvun lama, että meinasi tulla äitiä ikävä, kun mies jäi työttömäksi , mutta onneksi itse olin työssä.
Kaikesta selvittiin ja nyt eläkkeellä otimme juuri mökkilainaa. ainoastaan reilut 100 000e
Nettotulot 2600, lainaa alunperin 210 000 muutama vuosi sitten. Kkerä 1100. Olisi saanut pienemmälläkin kkerällä, itse valitsin tuon summan. Vakuuksia oli reilusti
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot 2600, lainaa alunperin 210 000 muutama vuosi sitten. Kkerä 1100. Olisi saanut pienemmälläkin kkerällä, itse valitsin tuon summan. Vakuuksia oli reilusti
Oho. Minulla on samat nettotulot. Saisin ison lainan kyllä, mutta olen miettinyt, että en uskalla ottaa yli 150 000. Paljonko sinulla oli vastike?
Meillä nettotulot ovat 5200 e ja lyhennämme asuntoa 4000 e kk.
Asumme keskustassaja kävelemme töihin, vuodessa kertalippujen menee n 100 e verran.
Yhtiövastike on 250 e ja emme omista esim autoa.
Laina。papereissa lukee 2000 e kk, mutta lyhennämme tuplasti, nyt kun on varaa.
20 v lyhenee nopeaa vauhtia.
Netto 7000 e , lyhennys 1700. 2000 menee säästöön, tilin korko on suurempi ( verojen jalkeen) , kuin lainan korko ( laskematta verovähennyksiä). N 2 2v ja laina on maksettu, omalle tilille. Maksetaan pois jos se joskus rahallisesti kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Netto 7000 e , lyhennys 1700. 2000 menee säästöön, tilin korko on suurempi ( verojen jalkeen) , kuin lainan korko ( laskematta verovähennyksiä). N 2 2v ja laina on maksettu, omalle tilille. Maksetaan pois jos se joskus rahallisesti kannattaa.
Siis 2v.
Mutta myöntääkö pankki siis sinkulle lainan, jonka hoitoon menee yli 40 % nettotuloista?
Kovat on yh.n bruttotulot.Kateeksi käy.
Nostan, koska kiinnostaa lukea kokemuksia.
Hirveästi tienaatte, kateeks käy!
- netto 1500 ja ei puhettakaan mistään asuntolainasta
Vierailija kirjoitti:
Hirveästi tienaatte, kateeks käy!
- netto 1500 ja ei puhettakaan mistään asuntolainasta
Kai pienehkö asuntolaina olis mahdollinen? Joka tapauksessa asut jossain ja maksat vuokraa, joka on suhteessa asuntolainaan kalliimpaa?