Olen huolissani 14-vuotiaasta tyttärestäni
Varoitan jo aluksi, että tämä kuulostaa erittäin oudolta ja typerältä, mutta alan olla neuvoton. 14-vuotias tyttäreni käyttäytyy mielestäni oudosti, enkä oikein osaa suhtautua häneen tai hänen toimintaansa. Hän on aina ollut hieman yksinäinen, ei ole koskaan onnistunut ihmissuhteissa ja on todella ujo. Pienenä on käytetty harrastuksissa ja kerhoissa, hänellä on 12-vuotias pikkusisko ja netistä kavereita löytyy jonkin verran.
Mutta nyt tärkeimpään, eli käytökseen: hän pitää kovasti animesta ja lukee myös mangaa. Ei siinä itsessään ole ongelmaa, mutta kun olen tarkemmin tutkinut millaisia juttuja hän lukee ja katsoo, olen järkyttynyt. Meno on mielenvikaista, silmitöntä väkivaltaa ja uskomatonta julmuutta! Pelkään hänen yksinäisyyden johtuvan nimenomaan siitä, että hän katselee noin pelottavia ja outoja juttuja netistä. Olen aiemmin luullut juttujen olevan harmittomia piirrettyjä, koska olemme yhdessä katsoneet mm. Totoroa, enkä olisi arvannut että tyttäreni katselee jotain verellä mässäilyä. Onko muita vanhempia samassa tilanteessa? Toki ollaan keskusteltu, olen takavarikoinut kaikki mangapokkarit ja ottanut älypuhelimen nyt pois. Mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Terapiaa?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos sinulle joka nostit tämän, en muistanut tätä aloitusta ollenkaan. Tein tämän pari vuotta sitten ihan provona, kun anime tuntuu herättävän niin paljon tunteita. Piti lukea ajatuksella ketju läpi ja niin se vaan on, että minä tämän olen tehnyt ja esiinnyin huolestuneena äitinä. Olin siis itse tämän tehdessäni 15-vuotias ja päässyt juuri pari vuotta sitten yli omasta otakuvaiheesta ja halusin herättää keskustelua animekulttuurista. Aika hauskaa, että tää vieläkin kummittelee täällä. :D
Ap
Huomasit kyllä kuka tän on nostanut. Sinä itse.
Ihan hyvä keskustelunaihe vaikka olisikin aloitettu trollina.
Osa animesarjoista on aika sairaita. Kutosluokkalainen tyttäreni ja kaverinsa ovat katsoneet Netflixistä Kakekurui-sarjaa (K13). Katsoin seurana yhden jakson. Siinä koulutyttö leikki venäläistä rulettia ja kun ase laukesi tyhjää, hän alkoi masturboida kiihkoissaan...
Kakegurui on hyvä ja kiinnostava sarja! :D
Tietenkin tuollaisia ns. "Fanservice" kohtauksia ja tunteiden ylikuohuttamista löytyy, mutta uhkapelikohdat ovat jännittäviä. Lisäksi hahmot ja tarina myöskin saavat katsomaan sarjaa! En pitäisi niin sairaana verrattuna aiempiin katsomiini sarjoihin. :)
Ethän vain käskenyt tytärtäsi lopettamaan? Monessa animessa ja mangassa nimittäin saattaa olla fanservicea, se on yleinen ilmiö. (Etenkin seikkailu/shonen sarjoissa).
Animen katsominen ei millään tavalla ole sairasta, eikä siitä terapiaan pitäisi mennä. Ei animen meno niin sairasta ole, jokuhan sen on tehnyt, ja pitänyt sitä normaalina. Puhelimen takavarikointi on sairasta. Jos anime on niinkuin Attack on Titan tai Bungou Stray Dogs, meno ei ole niin paha. Keskustelkaa, mikä olisi pahinta. Jos rajoitat hänen elämäänsä, hän tulee aikuisena olemaan etäinen sinusta, niin anna lapsen katsoa mitä haluaa. Raa'an animen katsominen voi johtua yksinäisyydestä. Mutta terapiaan hän ei kuulu.
No hohhoijaa., anna sen tykätä siitä animesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi viedä psykologille kun se on jo myöhäistä? M1-lähete lääkäriltä jo huomenna, ennen kuin tytön tila menee huonompaan suuntaan! Ap, olet huono vanhempi kun olet vain katsellut vierestä kun tyttäresi sairastaa vakavaa mielisairautta. Teen sinusta ylläpidolle vinkin, että saadaan lapsi parka hoidon piiriin ja sieltä huostaan.
Häh?
Ei psykologin apu ole myöhäistä koskaan.
Pääasia, että itse haluaa.
Suosittelen.
Kiitos sinulle joka nostit tämän, en muistanut tätä aloitusta ollenkaan. Tein tämän pari vuotta sitten ihan provona, kun anime tuntuu herättävän niin paljon tunteita. Piti lukea ajatuksella ketju läpi ja niin se vaan on, että minä tämän olen tehnyt ja esiinnyin huolestuneena äitinä. Olin siis itse tämän tehdessäni 15-vuotias ja päässyt juuri pari vuotta sitten yli omasta otakuvaiheesta ja halusin herättää keskustelua animekulttuurista. Aika hauskaa, että tää vieläkin kummittelee täällä. :D
Ap