Mietin kääntymistä ortodoksiksi. Mikä twistä voisi olla seikka, joka siellä lutwrilaista hämmentäisi?
Tuntuu, että luterilaisuus on menettänyt raamattu-johteisuutensa. Luterilaisuus on ottanut liian suuren askeleen maallisuuden suuntaan. Liian liberaali. Kaikki käy.
Mutta mikä voisi olla ortodoksisuuden huonot puolet? Mikä entistä luterilaista siellä harmittaisi tai kummastuttaisi?
Olen hiukan tutustut heidän nettisivuihinsa. Ainakin hautajaisseremoniat hoidetaan huolellisesti ja vielä sielun pelastumista rukoilee pappi vainajalle vuosittain.
(Hautaakaan ei vissiin saa käyttää uudelleen, mikä on hyvä asia. Kummallista, kun luterilainen laitetaan huolella kasvot ylösnousemuksen päin, mutta sitten sinne laitetaan uusi vainaja samaan paikkaa. Luut sieltä vaan möyhitään.)
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkit olivat kiinnostavia. Minua ei haittaa, että nainen ei kelpaa papiksi, koska sehän on ollut tapana parituhatta vuotta. Kaipaankin juuri kirkkoa, joka ei muutu koko ajan paljoa. Koen luterilaiset liian liberaaleina. Kaikki käy. Pääasia, että saadaan kirkollisverorahat.
Se on kyllä erikoista, että Mariaa jopa rukoillaan. Koen hänet niin tavalliseksi, että kuvittelen hänen heräävän vasta yleisessä ylösnousemuksessa.
Mutta onko jokainen ihminen "hereillä" ortodoksien mukaan jo heti kuoltuaan jossain odottamassa ylösnousemusta. (Eikös katolisilla ole pyhimyksiä myös, joita rukoillaa. Heilläkin ne sitten ajatellaan hereilläoleviksi.)
Ap
Minua haittaa naisten ja miesten epätasa-arvo, koska se on ristiriidassa Jeesuksen sanoman kanssa. Siis selkeästi ihmisten laatima sääntö. Itse olen kiinnostunut uskonnoista ylipäätään ja aina ne piirteet, jotka selkeimmin ovat ihmisten itsensä luomia säännöstöjä vailla "jumalallista" alkuperää, ärsyttävät jostain syystä.
Pidän kyllä monista asioista ortodoksisuudessa, enkä vähiten siitä sanoinkuvaamattomasta pyhyyden läsnäolosta heidän jumalanpalveluksissaan. Mutta en siis itse voisi ajatella liittyväni.
Ihmettelen myös näitä argumentteja luterilaisuuden maallistumisesta, kyllä kai jokainen voi itse päättää, kuinka maallistunutta elämää elää, paastoaako, vai eikö paastoa jne.
Kirkon pitäisi julistaa Raamatun mukaan eikä mennä maallisten vietävänä. Kirkon pitäisi pitää arvot korkealla ja kehottaa jäseniään toimimaan Raamatun oppien mukaan.
Juu, tietty jokainen voi paastota, jos siltä tuntuu jne. Kirkon kuitenkin pitäisi kehottaa kaikkeen Raamatun mukaiseen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että Jeesus oli erittäin liberaali. Hänelle kelpasivat kaikki. Ja siksi joutui aikalaistensa vainon kohteeksi. Siksi on paradoksaalista, että jotain kristillistä kirkkokuntaa moititaan liiasta vapaamielisyydestä.
Ei Jeesus ollut vapaamielinen. Hän oli hyvinkin tiukka. Hän toki jutteli kaikille, mutta kehotti kohtaamiaan oikealle tielle esim näin: "mene, äläkä enää syntiä tee"
Onko ortodoksien jumalanpalvelus suomen kielellä? Onko siellä lainkaan saarnaa?
(Olen aika alkeissa vielä. Netistä eivät nämäkään selvinneet.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että Jeesus oli erittäin liberaali. Hänelle kelpasivat kaikki. Ja siksi joutui aikalaistensa vainon kohteeksi. Siksi on paradoksaalista, että jotain kristillistä kirkkokuntaa moititaan liiasta vapaamielisyydestä.
Et tunne Raamattua ja olet ymmärtänyt Jeesuksen opetukset ja persoonan väärin.
Paavali käskee naisten vaieta seurakunnassa. Jeesuksella oli vain miespuolisia opetuslapsia. Raamattu ohjaa kyllä tärkeimmät uskontehtävät miehille.
Mene ortodoksiseen jumalanpalvelukseen katsomaan, jos et tiedä kieltäkään millä toimitaan (on suomen kieli).
Minulla on suvussa ortodokseja. Naisen asema hiertää minuakin. Kelpaavat kirkkokahveja keittämään ja leipomaan, laulamaan ja erikseen siunattuina alttarin siivoukseenkin. Muutoin ei ole alttarille ole naisella asiaa. Olen ylpeä luterilaisuudestani, otamme ihmisen ihmisenä. En myöskään pidä pappien edessä nöyristelemisestä. Liturgiat ovat kauniita, hautajaiset koskettavia (arkku on aina auki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linkit olivat kiinnostavia. Minua ei haittaa, että nainen ei kelpaa papiksi, koska sehän on ollut tapana parituhatta vuotta. Kaipaankin juuri kirkkoa, joka ei muutu koko ajan paljoa. Koen luterilaiset liian liberaaleina. Kaikki käy. Pääasia, että saadaan kirkollisverorahat.
Se on kyllä erikoista, että Mariaa jopa rukoillaan. Koen hänet niin tavalliseksi, että kuvittelen hänen heräävän vasta yleisessä ylösnousemuksessa.
Mutta onko jokainen ihminen "hereillä" ortodoksien mukaan jo heti kuoltuaan jossain odottamassa ylösnousemusta. (Eikös katolisilla ole pyhimyksiä myös, joita rukoillaa. Heilläkin ne sitten ajatellaan hereilläoleviksi.)
Ap
Minua haittaa naisten ja miesten epätasa-arvo, koska se on ristiriidassa Jeesuksen sanoman kanssa. Siis selkeästi ihmisten laatima sääntö. Itse olen kiinnostunut uskonnoista ylipäätään ja aina ne piirteet, jotka selkeimmin ovat ihmisten itsensä luomia säännöstöjä vailla "jumalallista" alkuperää, ärsyttävät jostain syystä.
Pidän kyllä monista asioista ortodoksisuudessa, enkä vähiten siitä sanoinkuvaamattomasta pyhyyden läsnäolosta heidän jumalanpalveluksissaan. Mutta en siis itse voisi ajatella liittyväni.
Ihmettelen myös näitä argumentteja luterilaisuuden maallistumisesta, kyllä kai jokainen voi itse päättää, kuinka maallistunutta elämää elää, paastoaako, vai eikö paastoa jne.
Kirkon pitäisi julistaa Raamatun mukaan eikä mennä maallisten vietävänä. Kirkon pitäisi pitää arvot korkealla ja kehottaa jäseniään toimimaan Raamatun oppien mukaan.
Juu, tietty jokainen voi paastota, jos siltä tuntuu jne. Kirkon kuitenkin pitäisi kehottaa kaikkeen Raamatun mukaiseen toimintaan.
Minusta sellainen kirkko, joka kieltää luomistyön sillä, ettei usko ihmisten kykenevän ajattelemaan omilla aivoillaan, vaan että kaikki pitää määrätä ulkoapäin, on jotenkin, miten sen sanoisi, maallistunut ja kadottanut kristinuskon keskeisen sanoman. Että Jumala tuomitsee, jos joku, ei ihminen. Ja että Jumala on rakkaus ja että vain armosta pelastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen mielestäni Uuden Testamentin suht. hyvin. Myös osan niistä kirjoituksista, jotka siitä on jätetty pois. Siksi, että ihmiset eivät aikanaan olleet valmiita vastaanottamaan niin liberaalia oppia.
Vierailija kirjoitti:
Paavali käskee naisten vaieta seurakunnassa. Jeesuksella oli vain miespuolisia opetuslapsia. Raamattu ohjaa kyllä tärkeimmät uskontehtävät miehille.
Paavali oli ihminen. Jeesuksen opetuslapsina tai ainakin hänen seurueessaan, jonka kanssa kiersi puhumassa, oli myös naisia.
Mutta toki jokainen järkeilee uskonasiansa oman maailmankuvansa ja omatuntonsa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja siis pyhimysten, enkelien rukoilu ja asema on suht samanlaista katolisuudessa että ortodoksisuudessa.
Paitsi ettei ortodokseilla ole pyhimyksiä. On pyhiä, mutta se on ei asia eikä heitä rukoilla
Se on katolinen oppi ja ero on merkittävä . Niin iso että googleta ihmeessä.
En esim koskaan ole nähnyt vielä anteeksiantavaa rehellistä ihmistä joka on ortodoksi. Ja on aika pitkä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Jeesus ollut vapaamielinen. Hän oli hyvinkin tiukka. Hän toki jutteli kaikille, mutta kehotti kohtaamiaan oikealle tielle esim näin: "mene, äläkä enää syntiä tee"
Tässä tapahtui varmaan väärinkäsitys, en tarkoittanut vapaamielisellä sitä, että olisi hyväksynyt toisten ihmisten huonon kohtelun (jota kaikki ns. synnit loppujen lopuksi ovat). Vaan sitä, että kaikki ihmiset olivat hänen mielestään saman arvoisia ja tasavertaisia.
Se oli ennen kuulumattoman vapaamielistä ajattelua siihen maailman aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on katolinen oppi ja ero on merkittävä . Niin iso että googleta ihmeessä.
En esim koskaan ole nähnyt vielä anteeksiantavaa rehellistä ihmistä joka on ortodoksi. Ja on aika pitkä kokemus.
Minulla osa sukulaisista on ortodokseja. Pidän heitä kaikkia rehellisinä ja anteeksiantavina ihmisinä. Tai siis ei ole muunlaista kokemusta heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.
Niin, ei Jeesuskaan tuominnut ihmisiä vaan käski heitä kääntymään pois synneistään ja muuttamaan elämänsä. Mutta mikähän meteli siitä syntyisikään jos joku ev.lut-kirkon pastori saarnaisi samalla tavalla kuin Jeesus (esim. kutsuisi uudelleenavioitumista aviorikokseksi), saattaisi eroakirkosta.fi:n trafiikki vilkastua entisestäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naisten asema on huono ortodoksikirkossa? Siis eivät pääse papiksi, sen tiedän, mutta onko muuta. Siis ihan tavallisen ortodoksin kannalta?
Naiset ja miehet eivät ole tasavertaisia, tästä tuo pappeusasiakin johtuu. Nainen ei saa esim. astua alttariin ortodoksikirkossa. Tästähän oli vastikään julkinen kärhämä, kun piispa Irja Askola oli päästetty Uspenskin katedraalin alttariin.
"Helsingin metropoliitta Ambrosius on saanut Konstantinopolista varoituksen luterilaisen piispan Irja Askolan kutsumisesta Uspenskin katedraalin alttariin, uutisoi Savon Sanomat. Ambrosius kutsui Irja Askolan maaliskuussa seuraamaan pappisvihkimistä. Kirkon korkeimman hallintoelimen mukaan naispiispan päästäminen alttariin on ortodoksikirkon ohjeiden vastaista."
Johtuiko se, ettei Askolaa olisi saanut päästää ortodoksialttariin siitä, että hän on naispiispa vai siitä, että hän on nainen?
Onko jollakulla tästä faktatietoa, esim. linkki luotettavalle sivustolle, jolla asia selitetään?
En tiedä ortodoksisuudesta paljoakaan. Suunnilleen niitä samoja seikkoja, joita tässä ketjussa on tuotu esiin.
Naisten alistaminen.
Sen lisäksi että naiset eivät kelpaa suorittamaan kirkollisia toimituksia ja opettamaan, he ovat kaikessa kakkosluokan kansalaisia. Opetuskielto on pahempi ongelma kuin miltä se äkkiseltään näyttää: naisille ei ole tarjolla muitakaan tehtäviä joissa saisi pappisvirkoja vastaavaa arvostusta ja tilaisuuksia. Naiset kelpaavat kanttoreiksi, vapaaehtoiseksi siivoamaan ja maalailemaan ikoneita. Nunnaksi voi alkaa. Nunnia koskevat säännöt ovat tietysti vähän ankarammat kuin munkkeja koskevat, eikä nunnaluostari tule toimeen ilman miespuolista pappia.
Tästä epätasa-arvosta ei tietenkään huudella, niin vain on. Jopa siihen pisteeseen, että nunnien on kuljettava munkkien jäljessä.
Kannattaa tutustua myös Venäjän ortodoksisen kirkon johdon edesottamuksiin miettiessään, millaista porukkaa haluaa tukea.
Miksi haluat että sinua alistetaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko ortodoksien jumalanpalvelus suomen kielellä? Onko siellä lainkaan saarnaa?
(Olen aika alkeissa vielä. Netistä eivät nämäkään selvinneet.)
Ap
On suomeksi, mutta välillä on osia toisillakin kielillä ainakin meidän kirkossa. Saarnakin on ja sen aikana saa istua. Normaalistihan jumalanpalveluksen aikana seistään. Kannattaa itse mennä katsomaan. Kirkot ovat avoimia kaikille. Jos asut Helsingin lähistöllä ja sinua nolottaa/stressaa mennä kirkkoon, kun et tiedä mitä siellä tapahtuu, niin kannattaa mennä Uspenskiin. Siellä on aina niin paljon turisteja, ettei kukaan huomaa sinua.
Pääkaupunkiseudulla alkaa aina syksyisin katekumeenikurssi, joka on tarkoitettu kääntymistä harkitseville henkilöille. Jos sen käy läpi, niin pääsiäisenä liitetään kirkkoon. Itse liityin juuri tänä pääsiäisenä ja kävin sen kurssin läpi. Siitä oli kovasti apua ja nyt olen tyytyväinen ortodoksi. :)
Sana kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten naisten asema on huono ortodoksikirkossa? Siis eivät pääse papiksi, sen tiedän, mutta onko muuta. Siis ihan tavallisen ortodoksin kannalta?
Naiset ja miehet eivät ole tasavertaisia, tästä tuo pappeusasiakin johtuu. Nainen ei saa esim. astua alttariin ortodoksikirkossa. Tästähän oli vastikään julkinen kärhämä, kun piispa Irja Askola oli päästetty Uspenskin katedraalin alttariin.
"Helsingin metropoliitta Ambrosius on saanut Konstantinopolista varoituksen luterilaisen piispan Irja Askolan kutsumisesta Uspenskin katedraalin alttariin, uutisoi Savon Sanomat. Ambrosius kutsui Irja Askolan maaliskuussa seuraamaan pappisvihkimistä. Kirkon korkeimman hallintoelimen mukaan naispiispan päästäminen alttariin on ortodoksikirkon ohjeiden vastaista."
Johtuiko se, ettei Askolaa olisi saanut päästää ortodoksialttariin siitä, että hän on naispiispa vai siitä, että hän on nainen?
Onko jollakulla tästä faktatietoa, esim. linkki luotettavalle sivustolle, jolla asia selitetään?
En tiedä ortodoksisuudesta paljoakaan. Suunnilleen niitä samoja seikkoja, joita tässä ketjussa on tuotu esiin.
Aiheellinen kysymys. Varmaan siitä että hän on piispa. Korjatkaa ortodoksit jos olen väärässä.