Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenvaunujen kanssa julkisilla matkustavat: miksi varaatte lapsellenne kaksi paikkaa?

Vierailija
08.05.2017 |

Paljon julkisissa matkustavana jatkuva ihmetyksen aiheeni on se, että lastenvaunujen (ja luonnollisesti myös siten lapsen) kanssa matkustavat varaavat ensin vaunuille paikan julkisista ja sen jälkeen kampeavat istumaan istuimille sekä vanhempi että lapsi omalle istuimelleen! Eikö koko lastenvaunuilla kulkemisen ajatus ole siinä, että lapsi on niin pieni, ettei hän vielä osaa kävellä tai vaikka osaisi jo kävelläkin, niin ei jaksa kävellä ainakaan kovin pitkiä matkoja, jolloin se paras matkustusmuoto on vaunut. Ei kai tarkoituksena ole, että ilmaiseksi saa lapselleen varata kaksi paikkaa usein aika täpötäydestäkin bussista/junasta tmv.? Näiden tapausten kohdalla lapset ovat selvästi vanhempia (pystyvät istumaan ilman tukea ja myös kävelevät itse), jolloin tulee mieleen, että vaunut ovat mukana vain ilmaisen matkan takaamiseksi.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on iso epäkohta, jota kannattaakin kadehtia!

Eikä esimerkiksi kaksi istuinta kasseilleen miehittäviä matkustajia tai niitä ketarat levällään käytävän vierellä istuvia miehiä, joiden ohi ei pääse edes kauniisti pyytämällä.

En ole huomannut vanhempien nostelevan lapsia penkille täpötäysissä ruuhkabusseissa. Muulloin kyllä, mutta silloinhan paikoista ei ole edes pulaa.

Ja ap, sinä et kyllä omaa röntgenkatsetta. Et voi tietää, onko jollakin matkustajalla kausikortti vai ei.

Ja on se nyt jopa velankin järjenjuoksuun mahtuvat asia, että rattaita voidaan hyvinkin tarvita päivän mittaan, vaikka bussissa istuessa ei tarvittaisi.

"Bussikuskille" sen verran, että ilman vöitä istuva lapsi on äkkipysäyksessä tosiaan turvaton, mutta ei aikuinen kykene sellaisessa tilanteessa pitämään käsivoimin rattaitakaan pystyssä. Fysiikan lakeja nämä jutut.

Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että omalle laukulle tai raajoille ylimääräisen tilan varaaminen on ihan sama juttu, enkä sitäkään ilolla tervehdi. Minä ainakin olen aina päässyt istumaan, kun olen kohteliaasti kysynyt, että pääseekö tällaisen leveäraajaisen tai laukkumatkustajan viereen istumaan. Ja ainakin pääkaupunkiseudulla paikoista on ruuhka-aikoina tosiaan pulaa. Joku tuossa kirjoittikin, että kulkuvälineen ruuhkautuessa siirtää lapsen vaunuihin, mutta se on kyllä minun havaintoni mukaan harvinaista. Ja minä usein seison ruuhkabusseissa/junissa, joten itselleni en sitä paikkaa tarvitse, mutta moni muu voisi erilaisista syistä tarvita. 

Ap

Vierailija
22/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jo on iso epäkohta, jota kannattaakin kadehtia!

Eikä esimerkiksi kaksi istuinta kasseilleen miehittäviä matkustajia tai niitä ketarat levällään käytävän vierellä istuvia miehiä, joiden ohi ei pääse edes kauniisti pyytämällä.

En ole huomannut vanhempien nostelevan lapsia penkille täpötäysissä ruuhkabusseissa. Muulloin kyllä, mutta silloinhan paikoista ei ole edes pulaa.

Ja ap, sinä et kyllä omaa röntgenkatsetta. Et voi tietää, onko jollakin matkustajalla kausikortti vai ei.

Ja on se nyt jopa velankin järjenjuoksuun mahtuvat asia, että rattaita voidaan hyvinkin tarvita päivän mittaan, vaikka bussissa istuessa ei tarvittaisi.

"Bussikuskille" sen verran, että ilman vöitä istuva lapsi on äkkipysäyksessä tosiaan turvaton, mutta ei aikuinen kykene sellaisessa tilanteessa pitämään käsivoimin rattaitakaan pystyssä. Fysiikan lakeja nämä jutut.

Lapsi toivottavasti on vöissä kiinni niissä rattaissa. Kaatumistilanteissa rattaiden kehikko suojaa kiitettävästi eikä todellakaan tule sellaista vahinkoa kuin "irrallaan" penkillä olevalle lapselle. Esim. hampaat huulesta läpi iskeytyessään edessä olevan penkin selkänojaan.

Jo pelkkä liikenneympyrä ja väärin kuormatut rattaat ovat riski. Fysiikan lakeja myös. Näitä tilanteita on koulutuksessa käyty läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äkkijarrutuksessa tai mutkassa rattaat eivät tosiaan ole kovin turvalliset. Meilläkin on kerran kaarteessa lentänyt rattaat lapsineen. Ei auttanut rattaan jarrut tai se, että pidin rattaista kiinni. Monet kerrat olen ottanut myös vieraitten lasten rattaista kiinni mutkissa, kun muuten olisivat kaatuneet.

Tuo on ihan totta. Äkkijarrutukset ovat todella pahoja, äskettäin matkustaessani pieni vauva lensi suoraan vaunuista käytävälle, kun vaunut meni kumoon äkkijarrutuksen seurauksena, vaikka äiti piti vaunuista ja muutkin yrittävät auttaa häntä.

En tiedä miten vauvalle kävi, kun äiti poistui lapsineen bussista ensiapuun.

Jos itselläni olisi lapsia, niin ottaisin todella syliin tai viereiselle istuimelle.

Vierailija
24/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep yleistä on!

Itsekin bussikuskina nähnyt paljon kaikenlaisia tilanteita. Tullaan pienten ja isojen lasten ja tyhjienkin rattaiden kanssa kyytiin ja ollaan miten mieli tekee. Toki ihan poikkeuksia nämä ovat, että niin iso lapsi tuodaan rattaissa autoon, että lasta vissiin itteensäkin hävettää istua kyydissä, penkille menevät suoraan istumaan ja kävelevät pois autosta. Kuskina en jaksa alkaa huomauttelemaan juurikaan mistään ellei tilanne aiheuta oikeasti vaaraa, huomauttelusta saa yleensä vittuilua osakseen joten oman mielenrauhan kannalta jatketaan matkaa :)

Kerran liikenneympyrässä lensivät vaunut ja mukula nurin kun mamma istui siellä muualla syömässä jogurttia (mikä sekin on kiellettyä autossa, en jaksa huomauttaa) eikä näin ollen ollut pitämässä karavaania turvallisesti aloillaan. Laski jogurtin kaikessa rauhassa viereiselle penkille ja kömpi nostamaan kuljetusvälinettä. Itse toki luonnollisesti sydän kurkussa ensin hätäilemässä lapsen puolesta ja sitten tekemässä jo vahinkoilmoitusta myöhempien reklamaatio tilanteiden varalta.

Kerran penkille nostettu lapsi lensi otsa edellä lasipleksiä päin äkkijärrutustilanteessa, jossa kolmion takaa tuli auto. Ambulanssia siinä sitten soittamaan.

Ei näistä voi tietää etukäteen mitä käykään työvuoron aikana! Hurja duuni

Vierailija
25/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas palstalaisille sattunut paljon läheltä piti -tilanteita julkisissa matkustettaessa! Kuulostaa aika hurjilta nämä joka suuntiin sinkoilevat vaunut ja lapset...

Vierailija
26/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lapset on aika turvattomia julkisissa kulkuvälineissä, rattaissa tai ei, onnettomuuden sattuessa. Parastahan olisi saada vyöt julkisiin! Kuljemme paljon ratikalla ja kotireitin varrella on kaksi käännöstä, jossa viikottain osuu joku nopeampi kuski. On täysi työ pitää rattaat pystyssä. Varsinaiset onnettomuudet on onneksi harvinaisempia.

Voisin muuten tähän väliin lisätä, että vaikka lapsi jaksaisi istua oikealla penkillä sen bussi- tai ratikkamatkan, niin hän ei välttämättä jaksa kävellä pitkiä matkoja. Moni julkisia käyttävä lapsiperhe käyttää niitä julkisia auton sijaan - siis myös pitempiä matkoja varten, arkena kiireessä, viedessään lääkäriin, lapsi voi nukkua päiväunet myös niissä rattaissa, vaikkei juuri sillä hetkellä kun sinä näet lapsen.

Ja vielä, isokokoisten lasten puolesta muistuttaisin, että don't judge the book by its cover. Ikäisekseen pitkä lapsi harvoin jaksaa sen pidempiä matkoja kävellä kuin keskivertopituinen lapsi. ;)

Vierailija
27/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska nykymammoilla on tämä -minä ensin- periaate ja kuvittelevat olevansa maailmannapoja. Ei käytöstapoja.

Näin Turussa

Kyllä on sama myöskin pks. Ja se lapsi saa mennä vaikka kuljettajan paikalle, ei mitään rajoja tässä matkailussa.

Vierailija
28/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Jälleen kerran voi todeta, että ONNEKSI on oma auto.

Vierailija
29/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenveto tästä keskustelusta: syynä on äitien mukavuudenhalu. On mukavampaa antaa periksi lapselle, kun kuulla kitinää ja vastaansanomista. Turvallisuussyillä tätä ei voi perustella, kuten keskustelusta on tullut jo ilmi. 

Vierailija
30/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa ongelma ei todelkakaan ole lastenvaunut tai täpötäysissä busseissa istuvat lapset vaan polkupyörät, joita oululainen kantaa (huom!ei pyöräile) mukanaan joka paikkaan kuin käsilaukkua. Joka bussissa on 1-3 pyörää säästä ja vuodenajasta riippumatta. Ja yleensä vahtimatta. Odotan kauhulla sitä päivää kun äkkijarrutuksessa joku saa polkupyörän voimalla niskaansa..

Vierailija
31/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saako Oulussa tuoda ruuhka-aikoina bussiin pyörän? Pääkaupunkiseudulla ei ainakaan saa. Muutenkaan pyöriä harvemmin bussissa näkee, junissa kylläkin, mutta sielläkin kai suositus on, että ruuhka-aikoina sinne ei pyöriä vietäisi. 

Vierailija
32/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteenveto tästä keskustelusta: syynä on äitien mukavuudenhalu. On mukavampaa antaa periksi lapselle, kun kuulla kitinää ja vastaansanomista. Turvallisuussyillä tätä ei voi perustella, kuten keskustelusta on tullut jo ilmi. 

Kiteytit varsin hyvin keskustelun annin!

Vierailija
33/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieliikennelaki kieltää pyörän kuljettamisen linja-auton sisällä. Sallittu matkatavaratilassa, jota ei kyllä kaupunkibusseissa ole.

Laki pitäis olla laki myös Oulussa.

Vierailija
34/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta tulee mieleen se perinteinen: on olemassa laki, etiketti ja hyvä tapa toimia. Ja sitten on olemassa av-mammojen todellisuus. Nämä kaksi harvoin kohtaavat. 

Vierailija
35/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun maalla, saan olla lapseni kanssa rauhassa oli hän sitten rattaissa tai "irrallaan"

Vierailija
36/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh, itse olen joskus nostanut lapsen istumaan penkille vaikka on ollut rattaat mukana estääkseni huutokonsertin ja tällöin luonnollisesti kulkuvälinen ei ole ollut täysi eli kaikki halukkaat ovat myös mahtuneet istumaan joten en varmaan nyt hirveästi ole häirinnyt ketään. Toisaalta koska lapsi ei aina halua jäädä rattaisiin istumaan olen välillä matkustanut ilman rattaita niin että istumme sylikkäin penkille koska en itse jaksa niitä mankumisia siitä että haluaa istumaan. Onneksi käveltävää ei ole ollut bussimatkan jälkeen paljon joten on ilman rattaita pärjätty. Siihen olenko ollut rattaiden kanssa liikenteessä vai ilman ei ole vaikkuttanut pätkääkään se seikka että rattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi vaikka monet tuntuvat ajattelevan näin.