Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenvaunujen kanssa julkisilla matkustavat: miksi varaatte lapsellenne kaksi paikkaa?

Vierailija
08.05.2017 |

Paljon julkisissa matkustavana jatkuva ihmetyksen aiheeni on se, että lastenvaunujen (ja luonnollisesti myös siten lapsen) kanssa matkustavat varaavat ensin vaunuille paikan julkisista ja sen jälkeen kampeavat istumaan istuimille sekä vanhempi että lapsi omalle istuimelleen! Eikö koko lastenvaunuilla kulkemisen ajatus ole siinä, että lapsi on niin pieni, ettei hän vielä osaa kävellä tai vaikka osaisi jo kävelläkin, niin ei jaksa kävellä ainakaan kovin pitkiä matkoja, jolloin se paras matkustusmuoto on vaunut. Ei kai tarkoituksena ole, että ilmaiseksi saa lapselleen varata kaksi paikkaa usein aika täpötäydestäkin bussista/junasta tmv.? Näiden tapausten kohdalla lapset ovat selvästi vanhempia (pystyvät istumaan ilman tukea ja myös kävelevät itse), jolloin tulee mieleen, että vaunut ovat mukana vain ilmaisen matkan takaamiseksi.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt, että lapsi siirrettäisiin vaunuista penkille, jos bussi on täynnä. Missähän ap elää?

Vierailija
2/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän näitä näkyy aina välillä. En nyt tiedä, kuinka yleistä tuollainen käytös on, mutta kyllä sitä ihan viikoittain ainakin Helsingissä näkee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella isomman lapsen vanhemmalla on siellä kassissa se kuukausikorttikin, jos töissä käyvät. Vähän isommat lapset yleensä haluavat istua oikeilla istuinpaikoilla, koska se on heistä hienoa. Itse olen sallinut tämän, jos kulkuneuvo ei ole täpöten täysi. Jos on, niin silloin istutaan rattaissa.

Vierailija
4/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus otan 2,5v tytön rattaista viereeni istumaan niin ei tarvitse muiden matkustajien niin suurella todennäköisyydellä kuunnella uhmaikäisen raivoamista, mutta VAIN jos bussissa on reippaasti tilaa. Ruuhkassa ja/tai bussin täyttyessä pidän lapsen rattaissa jos sellaiset on pakko sillä kertaa olla mukana.

Vierailija
5/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan varannut lapselleni kahta paikkaa.

Vierailija
6/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse liikun vain kantoliinan tai -repun avulla lasten kanssa, emme siis edes omista rattaita. Mutta olen käsittänyt ettei ole kovinkaan turvallista pitää lasta rattaissa liikuvassa bussissa.

Vierailija
7/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse liikun vain kantoliinan tai -repun avulla lasten kanssa, emme siis edes omista rattaita. Mutta olen käsittänyt ettei ole kovinkaan turvallista pitää lasta rattaissa liikuvassa bussissa.

Yleensähän lapsen vanhempi/vanhemmat kyllä pitävät rattaista kiinni tai ovat ainakin siinä vieressä varmistamassa, ettei tosiaan satu mitään äkkijarrutuksissa tmv., mutta tästä viestistä tuli mieleeni, että on tosiaan niitäkin vanhempia, jotka menevät esim. bussissa istumaan vähän kauemmas penkille, josta ei välttämättä edes yletä reagoimaan, jos jotain äkkinäistä tapahtuisi.  Se on jo aikamoista riskin ottamista. 

Vierailija
8/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös nähnyt tätä touhua Helsingissä. Tavallaan tuo on ok jos bussi on tyhjä, mutta miksi pitää vallata niitä paikkoja vielä ruuhka-aikaan? Usein nämä mammat antavat vähän isompien lasten vielä kiipeillä penkeillä likaisilla kengillään.

Vierailija
9/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska nykymammoilla on tämä -minä ensin- periaate ja kuvittelevat olevansa maailmannapoja. Ei käytöstapoja.

Näin Turussa

Vierailija
10/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskallan väittää, että enemmän se lapseen kantoliinassa sattuu, kun bussi äkkijarruttaa ja sinä kaadut, kuin että rattaissa kävisi mitenkään.

Tampereella on todella yleistä tuo, että lapset siirretään penkkiin istumaan vanhemman viereen. Ei siihen kukaan koskaan puutu.

Vierailija
11/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkijarrutuksessa tai mutkassa rattaat eivät tosiaan ole kovin turvalliset. Meilläkin on kerran kaarteessa lentänyt rattaat lapsineen. Ei auttanut rattaan jarrut tai se, että pidin rattaista kiinni. Monet kerrat olen ottanut myös vieraitten lasten rattaista kiinni mutkissa, kun muuten olisivat kaatuneet.

Vierailija
12/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas en ole tajunnut että tälläsestäkin pitäisi herneet vetää nokkaan. Mulla on jo isot lapset, mutta en ole ikinä moista huomannut tapahtuvan. Pitääkin alkaa oikein kytätä. Saattaa olla, että itsekin olen noin toiminut, en muista.

Vierailija
13/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapsettomana on pakko kysyä, että miten se on turvallisempaa, jos lapsi istuu yksin penkillä kuin se, että olisi rattaissa usein jossain makuupussin tai vyön sisällä? Istuimeltahan sitä lentää lennokkaasti vaikka minne, eikä siihen ehdi vieressä istuva vanhempi mitenkään reagoida. Ehkä tässä on joku juttu, mitä en ymmärrä....

Vierailija
14/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on erittäin yleistä ja valitettavasti vaarallista. Pieni 1-2v ei osaa vielä istua niin jämäkästi, että pysyisi paikoillaan äkkijarrutuksessa. Turvallisin paikka on ne rattaat, joista aikuinen huolehtii vieressä pysyen.

Toinen ryhmä on siis ne vanhemmat, jotka jättävät lapsen ja rattaat itsekseen ja menevät muualle istumaan. Ilmeisesti ei ole ymmärretty sitä syytä, miksi vaunumatkustajilla on ilmaismatka.

Ja ei, se matkakortti taskussa ei lisää sen lapsen matkan turvallisuutta yhtään.

T: bussikuski

Vierailija
15/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa etteivät isommat lapset aina halua sovinnolla istua rattaissa. Ja tälle, joka matkustaa bussissa kantoliinan kanssa, niin ainakaan täydessä lähiliikenteen bussissa en tuota todellakaan uskaltaisi tehdä.

Vierailija
16/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä siirrä lasta penkille, jos rattailla liikun. Rattaat on varsinkin uhmaikäisen kaa parhaat, pysyy valjailla paikoillaan.

Vierailija
17/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on erittäin yleistä ja valitettavasti vaarallista. Pieni 1-2v ei osaa vielä istua niin jämäkästi, että pysyisi paikoillaan äkkijarrutuksessa. Turvallisin paikka on ne rattaat, joista aikuinen huolehtii vieressä pysyen.

Toinen ryhmä on siis ne vanhemmat, jotka jättävät lapsen ja rattaat itsekseen ja menevät muualle istumaan. Ilmeisesti ei ole ymmärretty sitä syytä, miksi vaunumatkustajilla on ilmaismatka.

Ja ei, se matkakortti taskussa ei lisää sen lapsen matkan turvallisuutta yhtään.

T: bussikuski

Siis miten täällä porukka joukolla alapeukuttaa, kun ammattilainen kirjoittaa asiaa? Taitaa osua liian lähelle totuutta...

Vierailija
18/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota vähän mietinkin, että isommat lapset eivät välttämättä vaunuissa enää niin hyvin viihdy. Mutta eikö silloin lapsi ole jo niin iso, että jaksaa kävelläkin? Täällä esitetyt turvallisuuteen liittyvät huomiot ovat hyviä - niitä en ollut osannut ajatellakaan. Mutta siinäkin tapauksessa vaunuissa istuminen olisi siis turvallisempi huomio. Ehkä tuo ilmaismatkan kommentointi omassa viestissäni oli liian kriittinen, mutta se tosin tuli itselleni ensimmäisenä mieleen. Kiitos kaikille kommenteista - lisääkin saa mielellään kirjoittaa!

Ap

Vierailija
19/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulenpa etteivät isommat lapset aina halua sovinnolla istua rattaissa. Ja tälle, joka matkustaa bussissa kantoliinan kanssa, niin ainakaan täydessä lähiliikenteen bussissa en tuota todellakaan uskaltaisi tehdä.

Se on kuule ihan siitä kiinni, mihin ne lapset opetetaan. Jos niitä ei rattaista nosta pois vaan aina matkustetaan niissä istuen.

Voin melkein vannoa, että jokaisen lapsi matkustaa henkilöautossa turvaistuimessa. Mikä siellä päässä naksahtaa kun tullaan bussiin? Onhan se söpöä kun 1v keikkuu penkillä, mutta missä järki.

Viime viikolla erittäin vaarallinen tilanne Kurvissa, eikä johtunut bussikuskista.

Vierailija
20/36 |
08.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on iso epäkohta, jota kannattaakin kadehtia!

Eikä esimerkiksi kaksi istuinta kasseilleen miehittäviä matkustajia tai niitä ketarat levällään käytävän vierellä istuvia miehiä, joiden ohi ei pääse edes kauniisti pyytämällä.

En ole huomannut vanhempien nostelevan lapsia penkille täpötäysissä ruuhkabusseissa. Muulloin kyllä, mutta silloinhan paikoista ei ole edes pulaa.

Ja ap, sinä et kyllä omaa röntgenkatsetta. Et voi tietää, onko jollakin matkustajalla kausikortti vai ei.

Ja on se nyt jopa velankin järjenjuoksuun mahtuvat asia, että rattaita voidaan hyvinkin tarvita päivän mittaan, vaikka bussissa istuessa ei tarvittaisi.

"Bussikuskille" sen verran, että ilman vöitä istuva lapsi on äkkipysäyksessä tosiaan turvaton, mutta ei aikuinen kykene sellaisessa tilanteessa pitämään käsivoimin rattaitakaan pystyssä. Fysiikan lakeja nämä jutut.