Erityslapset ja stipendit
Kommentit (27)
"Jotta ne ei-perinteiset-kympin lapset, mutta pirusti yrittävät saisivat tuntea olevansa hyviä. Hyviä vaikka pelamaan mobiilipelejä."
Stipendejä hyville mobiilpelien pelaajille...? Ei ehkä ihan koulun asia palkita tuollaisesta.
Ja alkaa jo tympiä tuo jäkätys siitä että tytöillä olisi jotenkin helpompaa koulussa. Joo, tytöt saavat parempia numeroita mutta tutkitusti tytöt myös käyttävät paljon enemmän aikaa koulutöihin ja kokeisiin lukemiseen. Pojilla myös keskinäinen kulttuuri vaikuttaa siihen että hikareita ei ihailla vaan jopa syrjitään. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota poikien kasvattamiseen ihan siellä kotona eikä yrittää muutta koulua sellaiseksi että työnteon välttelemisestä palkittaisiin.
Meidän koulussa on myös erityisluokkia ja joka luokalta kaksi palkitaan keväällä stipendein. Onko se siten tasapuolista että 27 oppilaan ja 6 oppilaan luokilta palkitaan aina kaksi?
Lapset on hoidettava siellä kotona itsetunnonkin osalta.
Ei ne kympitkään auttamatta tule ilman työtä ja ponnistelua vaan niiden eteen tehdään töitä. Nyt sitten pitäisi tämä jättää huomioitta ja antaa se stipendi vain koska on erikoislapsi, jota sitten voikin käyttää tekosyynä...
Yleensä se stipendin lahjoittava taho määrittelee stipendin saannin kriteerit ja opettaja antaa stipendin sille, joka parhaiten tuohon määritelmään sopii.
Paremmin kyllä pitäisi huomioida myös nämä erityislapset, jotka todella tekevät töitä, käyvät terapioissa jne. pärjätäkseen koulumaailmassa. Ja on noilla pienluokilla niitäkin oppilaita, joilla todistus vilisee kiitettäviä mutta ongelmat ovat esim. tunne-elämän puolella.
Erityislapsia "palkitaan" jo siinä että heidän koulutaipaleeseen upotetaan moninkertaisesti rahaa tavislapseen verrattuna.
Olen kyllä samaa mieltä.
Meillä jokaisella on vähän erilaiset lähtökohdat, mutta silti jokainen tarvitsisi kannustusta.
Jos joku on syntymästään vaikkapa lukihäiriöinen, mutta jaksaa kovalla työllä - ja sivusta seuranneena voin sanoa, että se todella vaatii moninverroin työtä - sinnitellä ok arvosanoilla koulusta, niin kyllä, se olisi kannustuksen paikka.
Tosin meidän kuopuksen erityisluokalla on ainakin jaettu normisti stipedit luokan parhaalle siinä missä muillakin luokilla. Minusta se kuuluu asiaan.
Ette varmaan oikein edes ymmärräkään, miten rinta rottingilla lapsella on, kun hän saa stipendin, vaikka muuten kokeekin olevansa tyhmempi ja huonompi muihin lapsiin verrattuna. Se kannustaa ihan mielettömästi. Kyllä nämä erilaiset oppijat kuulkaa ihan riittävästi arjessa saavat tuta sen, että heillä on erityisongelmia.
As-lapsen surullinen äiti
Vierailija kirjoitti:
Erityislapsia "palkitaan" jo siinä että heidän koulutaipaleeseen upotetaan moninkertaisesti rahaa tavislapseen verrattuna.
Olen vähän nyt kyllä huolissani sinun empatiataidoistasi. Ihan oikeasti tunnut kadehtivan erityislapsia? Luulet, että he tahallaan ovat syntyneet esim. dysfaatikoiksi? Ja nauttivat, kun heitä pienen ikänsä pilkataan tyhmiksi ja nostetaan tikun nokkaan erityislapsina?
Sinun logiikallasi syöpään sairastuneen on syytä olla tosi onnellinen, koska hyödyntää kalliita hoitoja. Työttömällä aihetta juhlaan tämän tästä, koska saa kallista tukea. Ja niin edelleen.
Vai oliko se vaan ne palstan inhokit eli erityislapser, Pahat Häiriköt, joita normilasten äidit niin tykkää kivittää henkisesti?
Minä en yhtään ihmettele, miksi koulukiusaaminen on niin yleistä, kun lukee kaltaistesi kommentteja.
Oma lapseni ei ole koskaan saanut stipendiä mutta jos syynä on se etteivät ns. kympin oppilaat saisi saada stipendiä, niin väärinhän se olisi.
Lapsi on tekee läksynsä, lukee kokeisiin, etsii itse tietoa netistä ja oppikirjoista. Väitän, että tekee töitä sen numeronsa eteen.
Mutta koska jokaisen erityislapsi pitäisi palkita siitä että osaa nimensä kirjoittaa, niin olkoon sitten.
No sen sijaan että syyllistetään yhteiskuntaa (huonon äidin puoliso on poliitikko) ja koko universumia siitä, että pojat saa enemmän huonoa palautetta, voisi miettiä, että miten kasvattaa ne poikansa niin, ettei sitä huonoa palautetta sataisi.
Huonolla äidillä varmasti auttaisi esim se, että se perheenisä olisi joskus kotona, eikä Brysselissä. Todella moni uraisän poika oireilee isän puutetta.
Mitäpä jos jättäisitte nyt anonyymin henkilöönkäyvän parjauksen edes väliin ja keskittyisitte haukkumaan erityislapsia? Tuo on raukkamaista, mitä teette, 10/11.
Mä niin toivoisin ahkeralle pojalleni stipendiä. Tekee joka päivä läksyjä vähintään tunnin ajan. Lukihäiriö vie kauheasti aikaa. Mut kun numerot ei ole niitä parhaita, on turha toivoa stipendiä.
Minä olin koulussa todella hyvä, kuuden ällän yo pitkällä matikalla...
Ja sain myös paljon stipendejä.
Mikään hikari en silti ollut, vaan pärjäsin ihan olemalla hereillä tunneilla. Koulu ja oppiminen olivat minulle helppo juttu.
Ja jopa teininä olin sitä mieltä, että lahjakkuudesta ja hyvästä muistista ei pidä palkita, koska niiden eteen ei ole tehty töitä, ne on saatu "hyvällä tuurilla".
Vaan stipendit pitäisi antaa TYÖSTÄ. Siitä, että joku esimerkiksi tsemppaa numeroita ylöspäin tai sinnittelee vaikean neurologisen ongelman kanssa.
Noiden arvioiminen vain on hankalaa, varsinkin yläasteella ja lukiossa, joissa opettajalla on helposti parisataakin oppilasta. Millä jaat stipendit kovasta työstä, kun et kunnolla tunne oppilaita?
Ja siksi, arvioinnin helpottamiseksi stipendit jaetaan arvosanojen perusteella, liki pelkästään.
Mutta joo, olen Helinin kanssa samaa mieltä, kerrankin.
Meidän lasten luokilla jaetaan stipendi "tsemppari"-nimellä. Sitä ei saa paras, vaan parhaiten edistynyt.
Mun vitosluokkalaiseni on luokkansa parhaita. Ekan stipendinsä sai viime keväänä. Tähän asti ne on kaikki menneet juurikin tuolla "paras mobiilipelien pelaaja"- tai "kerrankin älysin pitää turpani kiinni" -tsemppihengellä.
Ja ne hyvät oppilaat muuten sai ne stipendinsä salaa, kirjekuoressa. Nuo örvelöpalkinnot jaetaan aina julkisesti kehujen ja aplodien kera.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän nyt kyllä huolissani sinun empatiataidoistasi. Ihan oikeasti tunnut kadehtivan erityislapsia? Luulet, että he tahallaan ovat syntyneet esim. dysfaatikoiksi? Ja nauttivat, kun heitä pienen ikänsä pilkataan tyhmiksi ja nostetaan tikun nokkaan erityislapsina?
Sinun logiikallasi syöpään sairastuneen on syytä olla tosi onnellinen, koska hyödyntää kalliita hoitoja. Työttömällä aihetta juhlaan tämän tästä, koska saa kallista tukea. Ja niin edelleen.
Vai oliko se vaan ne palstan inhokit eli erityislapser, Pahat Häiriköt, joita normilasten äidit niin tykkää kivittää henkisesti?
Minä en yhtään ihmettele, miksi koulukiusaaminen on niin yleistä, kun lukee kaltaistesi kommentteja.
Heh, kylläpä nyt kovasti tuohduit ymmärtämättä yhtään mitä yritin sanoa. Erityislapsilla on koulussa moninkertaisesti aikuisia ympärillään, virikkeellisemmät opiskeluympäristöt, pienemmät luokkakoot jne. Ja se on ihan ok. Yritin vain sanoa että heitä kannustetaan jo nyt eri tukitoimin paljon enemmän kuin tavallisia oppilaita. Suurin osa tavallisista oppilaista ei ikinä saa stipendiä. Ja erityislapsen todennäköisyys saada stipendi on useimmissa kouluissa paljon suurempi kuin tavallisen oppilaan.
Minusta stipendejä olisi hyvää jakaa myös kannustimina esim. lapselle, joka on parantanut numeroitaan eniten tai osoittanut erinomaisuutta jollain muulla kuin koulunumero-osa-alueella. Esim. autaa ja huomioi muita, yrittää esim. ahkerasti jne.
Sitten joku hymypatsas on ihan syvältä. Anakin minun aikaan äänestyksen voitti aina luoka suosituin tyttö ja coolein poika, jota tytöt äänesti. Muistan, kun kuudennella luokalla yhden suositun tytön lähipiiri piti ihan omaa kampanjaansa eli kyselivät, ketä kukakin äänestää tyyliin 'äänestäthän sitten tyttö x ja poikaa y'. Päätetiin sitten poikien kanssa pikkutyttöporukalla perustaa oma piiri salassa ja sovittiin, että äänestetään tiettyä poikaa ja tyttöä, jotka oikeasti ansaitsivat hymypatsaan. Oli siinä naama vähän vääränä sillä suositulla tytöllä, joka oli ihan varma, että saa patsaan.
Meidän lasten koulussa jokaisella luokalla jaetaan kolme stipentiä:
Tsemppari sille joka on omista lähtökohdistaan tsempannut parhaiten
Kiva kaveri jonka äänestää luokka
Kova lukija, no kovalle lukijalle
Meidän vanhimmaisen ope antoi lisäksi pienet lahjakortit omasta pussistaan viime keväänä parhaille keskiarvoille
Itse sain yläasteen lopussa pari stipendiä (englanti ja ruotsi) ja lukion lopussa useita stipendejä. Käytin kouluun todella paljon aikaa, olin mukana koulun vapaaehtoisessa toiminnassa kehittämässä koulua ja käytin luokkakavereihin verrattuna aikaa koulunkäyntiin ehkä kaksi kertaa enemmän. Kirjoitin hyvät yo-arvosanat ja oikeasti olin ylpeä suorituksistani. Oishan se suoraan sanottuna ottanut ihan järjettömästi päähän, jos nämäkin stipendit ois menny "tsemppaajille" tai "kerrankin olit tunnilla hiljaa" -tyypeille, jotka ei nähny vaivaa koulunkäyntiin ja sai huonoja arvosanoja. Näitäkin stipendejä kyllä jaettiin, mutta ensisijaisesti hyvästä menestyksestä pitäisi palkita. Lapsesta asti pitäisi kyllä totuttaa siihen että ei se elämä vain yksinkertaisesti suju niin, että riittää kun yrität parhaasi. Joskus se ei vain yksinkertaisesti riitä jos et osaa asiaa ollenkaan. Nuoria yritetään muutenkin aivan liikaa tasa-arvoistaa ja tehdä heistä yhtä massaa. Toki olen sitä mieltä että erityislapsia ja oppimisvaikeuksillisia nuoria pitää tukea ja kannustaa opiskeluun, mutta se ei saa tapahtua hyvin menestyvien kustannuksella.
En tiedä miten mielipiteeni sanoisin, mutta tuntuu että "normaalit" rupeaa olemaan kohtan niitä syrjittyjä, kun pitäisi pyrkiä tasa-arvoisuuteen.