Mistä mustasukkaisuus johtuu? Kenen vika se on?
Tulipa mieleeni tämä kysymys, kun huomasin, että on mustasukkaisuuteni on kadonnut itsellään. Nykyinen parisuhteeni on ensimmäinen, jossa en ole ollut mustasukkainen. Vaan on sellainen hyvä ja turvallinen olo. Olen jo 35-vuotias ja takana on useampi pitkä parisuhde. Kaikissa niissä aiemmissa olen kärsinyt siitä, että mieltä on vaivannut kalvava epäilys että jos mies pettääkin. Olen ollut niissä suhteissa mustasukkainen, ja saanut kaikilta niiltä miehiltä haukkuja ja syytöksiä siitä. En ole siis saanut mitään mustasukkaisuusraivareita tai kieltänyt miehiä menemästä vaikka baariin ikinä, mutta olen kyllä sanonut että tunnen mustasukkaisuutta ja kysellyt missä on ollut jne. Jokainen näistä aiemmista miehistä on lopulta paljastunut petturiksi. Pyörittänyt muita naisia selkäni takana, vaikka on muuta vannonut ja muka kirkkain silmin väittänyt. Ja jo suhteen alussa.. Eli mustasukkaisuuteni ei ole mitenkään "ajanut" heitä siihen. Mutta tämä nykyinen suhde, tässä mustasukkaisuuteni on itsellään täysin kadonnut. Nykyinen mies käyttäytyy ihan erilailla kuin aiemmat. Hän haluaa kertoa missä menee, hän viestittelee matkoilta oma-aloitteisesti jne.
Koska nuo aiemmat syyllistivät minua mustasukkaisuudesta, niin luulin pitkään että vika on minussa ja pitää mennä jonnekin terapiaan tai jotain. Mutta nyt tajuankin, että kyseessä onkin ollut joku intuitioni noista aiemmista miehistä, ja mustasukkaisuuteeni on ollut ihan syynsä, se on ollut oikeutettua.
Mitä mieltä olette? Mistä mustasukkaisuus johtuu?
Kommentit (23)
Mustasukkaisuus on luottamuksen puutetta. Ja ilman muuta joihinkin ihmisiin voi luottaa paremmin kuin toisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasit itsellesi yhdellä sanalla; "turvallinen". Turvallisuudentunne tuo varmuutta ja poistaa pelkoa.
Itse olen mustasukkainen, johtuu kyllä hyvin varhaisella iällä koetusta hylkäämisestä. Parisuhteeni on kyllä hyvä ja hillitsen tunteeni. Se ei ilmene nalkutuksena tai kyselyinä, en ilmaise sitä millään tavalla. Se on joskus vain pelko/epäilys joka muuttuu mielessäni raivoksi ja hiipuu sitten ajallaan pois.
Juuri turvallisuus on rauhoittanut itseänikin.Niin. Jotenkin ajattelen, että turvallisuus pitäisi kuulua jokaiseen parisuhteeseen. Ja että nainen aina hakee miehestä turvallisuutta. Mietin kommenttisi seurauksena täällä, että miksi nuo aiemmat suhteeni ovat olleet turvattomia. Mitään väkivaltaa tms niissä siis ei ole ollut, päällisin puolin kaikki miehet ovat olleet kilttejä ja kunnollisia (mitä nyt sitten paljastuneet pettäjiksi tosin). Ainakin osaan olla onnellinen nykyisen miehen tarjoamasta turvallisuudesta, arvostan sitä joka päivä. Ap.
Mulla ei myöskään ole ollut väkivaltaa tms, tavallisia miehiä. Se on varmaan jotkut ihan pienet asiat, tavat, eleet, jne mitkä viestii eri tavalla luottamusta ja rakkautta. Ehkä ihan jotain alitajuista mitä ei voi edes näin yhtäkkiä määritellä.
Minä uskon kyllä myös siihen että vaistoihinsa kannattaa luottaa. Itse olen myös mustasukkainen aina sen jälkeen kun siihen on annettu aihetta. Nykyinen kumppani aiheuttaa sitä tunnetta olemalla epärehellinen ja sitten jää niistä valkoisista valheista kiinni.Kaikki asiat lakaistaan maton alle.Sen takia suhteemme ei voikaan kauhean hyvin koska minä kaipaan rehellisyyttä.Mustasukkaisuus ei ole mukava tunne kenellekään osapuolelle mutta suhde on aina kahden kauppa, kyllä aika yksinkertainen saa olla jos epärehellisyys ei aiheuta epävarmuuden tunteita.