Miksi moni ihminen kuittailee ja näpäyttelee? Miksi juuri minulle?
Ihmettelen, miksi niin moni katsoo oikeudekseen näpäytellä tai huomautella mulle. Minulla ei ole tapana näpäytellä ketään, yritän olla ihmisten kanssa mahdollisimman sopuisasti. En käsitä, miksi niin moni on minua kohtaan sellainen. Näpäyttelee ihan jokapäiväisistä asioista ilkeästi, viimeisimpinä viikon aikana tuttavani kävi uudessa asunnossamme, suoraan sanoi asioita, mitkä häntä ei miellytä asunnossamne, mutta ei voinut kohteliaisuudesta sanoa edes yhtä pientä hyvää asiaa, vaikka 'ihannkiva'. Etsi vaan huonoja asioita. Kestoaihe on lapseen liittyvien asioiden haukkuminen. Kun lapsi ei syönyt porkkanaa (kotonaan), näpäytettiin "aika jännä, meidän xxxx on syönyt kaikkia vihanneksia jo kaksivuotiaasta".
Kyrsii kuunnella tällaisia juttuja. Miksi ihmiset ovat minulle tuollaisia? Onko minulle helppo olla tuollainen, kun en itse piruile muille?
Kommentit (11)
Tulkitset melko laajalla skaalalla asioita näpäytykseksi? Oletko hirveän epävarma itsestäsi? Mitä jo antaisit mennä ohi vaan.
Kuvauksen perusteella veikkaan, että annat itsestäsi kiltin ja herkän vaikutelman. Sellaisia huonoitsetuntoiset ja persoonallisuushäiriöiset tölvivät kaikkein eniten.
Samma här. Olen monesti miettinyt syytä. Kai se on joku itsetunnon heikkous jonka haaskalinnut haistaa jo kauas. Pitäis varmaan vittuilla takasin, mut jotenkin ei jaksais. Pahimmat näpäyttelijät olen yksinkertaisesti tiputtanut pois tuttavuuksien joukosta.
Sikäli jännä, että porkkanaa annetaan vauvoille jo soseena ja myöhemmin sormiruokana. Vai oliko lapsellasi vaan joku vaihe, ettei nyt halua porkkanaa?
Kuule ihan sama fiilis! Olen tavallinen, kiltti, tunnollinen, avulis ja kai tosi tylsä. Tuntuu, että usein saan osakseni just tuollaista näpäyttelyä, hiljaista syrjintää, toista kehutaan jostain minkä minä teen 9/10 kertaa ja se yhden kerran. Masentaa, harmittaa, kummastuttaa.
Yritän oikeesti kohdella toisia niinkuin toivoisin itseäni kohdeltavan. Ei onnistu😕
Kateus voi aiheuttaa tuota asunnon arvostelua. Moukkamaista käytöstä tosin oli motiivi mikä tahansa.
Voit olla myös kynnysmatto monelle, jos olet Miian kiltti/miellyttämishaluinen /et osaa pitää puoliasi. Saatat siksi vetää kusipäitä puoleesi, koska se on kusipäiden vetovoiman laki:haluavat ympärilleen "ystäviksi" ihmisiä joita voi mollata ja joita kohtaan tuntea ylemmyyttä.
Tai kolmas vaihtoehto, on että sinusta saa ylemmyydentuntoisen kuvan tai että sinulla on asiat liian hyvin ja täydellisesti; muut kokevat, että sinut on "ammuttava alas" sieltä pilvilinnoista tai liian helposta ja täydelliseltä vaikuttavalta elämästäsi.
Sitten on niitäkin, jotka asettuvat mielessään toisen yläpuolelle ja aina kun ilmenee jotain, mikä uhkaa ylivertaisuuden harhaa, painetaan toinen alas. Näin sadaan ylläpidettyä illuusiota omasta paremmuudesta.
Kaikkein ikävintä on kun esimies menee tähän mukaan töissä
Joo, mullekin ihmeellisesti kuittailtiin ollessani lukiossa.
Esimerkki kuittailusta: Kerran sanoin tutulle että oli kiva käydä autokoulu 18-vuotis synttäreiden jälkeen niin autokoulun pysty käymään nopsaan, alle kahdessa kuukaudessa. Musta oli kiva käydä monta kertaa viikossa ajotunneilla. Hän oli vasta äskettäin täyttänyt 17. Sitten kun hän oli 17,5-vuotias, eli autokoulun aloittamisikäinen, sano mulle oikein merkitsevään sävyyn että "kyll mä oon niin tyytyväinen ett käyn autokoulun tälleen hitaasti, on sopivasti kahden viikon välit oppituntien välillä niin kerkee sulattelemaan ja pohtimaan syvemmin liikennesääntöjä" yms. :D Kerran myös sanoin että joku kirja on vaikea ymmärtää, jos ei ole lukenut edeltäviä osia. Sitten joskus kahden kuukauden päästä hän jonkun keskustelun sisällä sanoi ett lukee kyseistä kirjaa ja tajuaa kaiken vaikkei ole lukenut edellisiä osia ja taas samalla virnistelee mulle vaikka ympärillä on muitakin ihmisiä. HUOH
Ehkä sun taustassa tai vuorovaikutustavassa on jotakin, mikä saa ihmiset tuntemaan itsensä huonommiksi tai tulkitsemaan, että sä koetat saada heille jotenkin alennetun olon. Kuittailu ja näpäyttely kun kuitenkin kielii siitä, että he kokevat olonsa ja ylpeytensä uhatuksi ja yrittävät puolustautua. Voisivatko he jotenkin ajatella sinun "syntyneen kultalusikka suussa" ja olevan jotenkin ylpeä ja ylimielinen, vaikket sitä olisikaan?