Uskomatonta! Olen opettaja ja juuri eräs vanhempi soitti
Olen siis opettajana ala-asteella. Sain juuri puhelun erään lapsen vanhemmalta. Hän on ilmeisesti ottanut minut silmätikukseen. Asia koski tällä kertaa Jedi-Jadessan matematiikan koetta. Vanhempi oli laskenut tehtävän itse ja saanut saman tuloksen kuin lapsi. Eihän se sitten voi olla väärin! Selitin vanhemmalle, että kyllä olen ihan oikein kokeen tarkistanut ja olen pätevö tähän työhön jne.
On kyllä uskomatonta, miten joku viitsii vaivautua viikonloppuna tuollaisesta soittelemaan. Ja tämä vanhempi on hiillostanut ja piikitellyt minulle esimerkiksi vanhempainilloissa ja arviointikeskustelussa. Kohteena on usein pätevyyteni ja opetustapani, joka ilmeisesti ei hänen lastaan palvele. Voisikohan myös sillä olla vaikutusta, että lapsi on saanut selvästi täydellisen vapaan kasvatuksen?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajakoulutuksessa käydään hyvinkin perusteellisesti läpi erilaiset kasvatusfilosofiset suuntaukset.
Oikea opettaja ei käyttäisi vapaan kasvatuksen käsitettä noin, vaikka se onkin arkikielistynyt ja etääntynyt varsinaisesta merkityksestään.
Epäilenpä, ettei opettaja muutenkaan noin tunnistettavasti tänne muutenkaan kirjoittelisi. Että huono.yritys....
Niin, hullu trollihan minä vain olen. Oikea opettaja tietenkin käyttää eri käsitteitä tarkasti ja on hyvin tarkka sanavalinnoissaan. Opettajillahan ei ole siviilielämää ja me pahoitamme mielemme kirjoitusvirheistä.
Ap
Aloitukseen sisältyy vain liikaa näitä epäuskottavuuksia. Mikään yksin ei ole merkittävä, mutta kokonaisuus haiskahtaa.
Ollaan luokanopettajia tai opetetaan alakoulussa, ei olla opettajana ala-asteella. Jotkut eläkeikää lähestyvät saattavat kyllä vielä käyttää ala-astettakin. Ehkä olet kuusikymppinen?
Nämä Jedi-Jadessat on sellaista menneen maailman alatyyliä, että meillä ainakin olisi porukasta ulkona, jos tulisi edes mieleen tuollaista käyttää.
Ja koko asenne on jotenkin ammattikunnalle vieras tässä. Pidän tämän, että provo, jos toisin ei todisteta.
Minä kerran ihmettelin, kun 5. luokalla ollut lapseni oli saanut nolla pistettä matematiikan kokeesta tehtävästä, joka oli minusta laskettu täysin oikein. En tosin soittanut viikonloppuna, vaan laitoin lapsen mukana viestin, jossa pyysin ystävällisesti opettajaa tarkistamaan tehtävän uudelleen. Uusintatarkistuksen jälkeen opettaja kertoi itse tehneensä virheen ja antoi tehtävästä täydet 6 pistettä.
DI
Luokanopettajat harvoin ovat hyviä matikan opettajia. Meidän lapsillamme on aina joskus ollut virheitä alakoulun matematiikan kokeen arvostelussa, mutta minä en niistä opettajille huomauttele, koska ei noilla alakoulun numeroilla ole mitään väliä. Ja yläkoulusta alkaen tulee sitten pätevät matematiikan opettajat.
Suurin ongelma alakoulun opettajilla on se, että kun eivät matematiikkaa ymmärrä, he tarkastavat kokeet valmiiden vastausten avulla, eivätkä ymmärrä, että joku vaihtoehtoinen menetelmä päästä samaan tulokseen voi olla ihan yhtä oikea. Lisäksi joku neljän pisteen tehtävä voi olla nollilla siksi, että matkalla on sattunut pieni huolimattomuusvirhe laskussa, mutta matemaattinen ajattelu menee ihan oikein. Oikea matematiikan opettaja antaisi tällöin 3/4, luokanope 0/4, koska vastaus on eri kuin tarkastuskirjassa.
Mutta tosiaan näitä on ihan turha jauhaa opettajan kanssa, lapsen kanssa asian voi käsitellä, ja lapsi jaksaa odottaa, että aineita opettavat myöhemmin oikeasti alaansa opiskelleet opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Mä annan numeroni, mutta se menee säppiin arkisin kello 17.00-07.00 ja viikonloppuisin ja lomat tietenkin.
Tämä ei ole edes nykyaikana vaikea toteuttaa, kun puhelimiin saa tuplasimejä. Ennen mulla oli kaksi puhelinta näitä varten, eikä sekään ollut ongelma. Vain rehtorille olen antanut henk.koht numeroni, jos oikeasti jotain kamalaa on tapahtunut. Koulu poltettu tai joku lapsi joutunut kolariin/sairastunut pahasti.
Wilmaa käyn läpi iltaisinkin toisinaan ja viikonloppuna. Sen saan sovitettua omiin aikatauluihin näppäristikin.
Näin sen pitää olla. Kyllä opettajankin on vedettävä rajat, ei tarvi aina olla käytettävissä. Voi selkeästi ilmoittaa ettei ole pyhänä töissä. Voisi reksikin tuosta ohjeistaa.
Huono. Enää ei ole ala-astetta, se on alakoulu.
T: tuleva alakoulun opettaja :)
Mä annan numeroni, mutta se menee säppiin arkisin kello 17.00-07.00 ja viikonloppuisin ja lomat tietenkin.
Tämä ei ole edes nykyaikana vaikea toteuttaa, kun puhelimiin saa tuplasimejä. Ennen mulla oli kaksi puhelinta näitä varten, eikä sekään ollut ongelma. Vain rehtorille olen antanut henk.koht numeroni, jos oikeasti jotain kamalaa on tapahtunut. Koulu poltettu tai joku lapsi joutunut kolariin/sairastunut pahasti.
Wilmaa käyn läpi iltaisinkin toisinaan ja viikonloppuna. Sen saan sovitettua omiin aikatauluihin näppäristikin.