Mies vetoaa aina riitatilanteissa mun mt-ongelmiin
Lähes aina kun riidellään tai olen esim. pahoittanut mieleni jostain, mitä mies on sanonut tai tehnyt, hän sanoo että "tä johtuu vaan niistä sun ongelmista" tai "juttele sille psykologille tästä" tai "sulla on ongelmia, tarviit ammattiapua". Tällä tavoin pistää kaiken mun syyksi, oli riidassa kyse sitten mistä tahansa. Toisin sanoen minulla ei ole oikeutta suuttua tai loukkaantua mistään, eikä hänen tarvitse puhua asioita kanssani halki eikä pyytää anteeksi. Hyvin harvoin pyytää jotain tekosiaan anteeksi.
Tiedän kyllä, että todennäköisesti pahoitan mieleni astetta herkemmin kuin ns. normaali ihminen mielialan vaihtelujeni takia, mutta ei ole mielestäni oikein laittaa kaikkea senkään piikkiin.
Vinkkejä miten saisi miehen ymmärtämään, ettei tuo toimintatapa käy päinsä? Riidellään melko usein ja veikkaan että suuri syy siihen on juurikin tuo, että kaikki riidat jätetään aina käsittelemättä ja niiden perimmäiset syyt jäävät kytemään, kun niitä ei puhuta läpi.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerran oikein epätoivoisena hetkenä otin yliannostuksen lääkkeitä toiveena kuolla. Silloin mies kyllä tuli sairaalaan huolestuneena katsomaan ja vannotti etten ikinä enää tee niin.
Nyt sitten vihaisena ollessaan sanoo "Mene ja vedä taas kaikki lääkkees!!"Toivottavasti maksoit sairaalalaskusi ihan itse! Ei jumalauta, maa on täynnä oikeasti hoitoa tarvitsevia ja hoitoon pääsyä odottelevia, ja sitten jotkut tuhlaavat yhteisiä resursseja tuollaiseen. Että pistää vihaksi.
Itsetuhoisuus on juuri se pahin juttu, mitä joistain mt-ongelmista seuraa: halu kuolla, kyvyttömyys ajatella muiden näkökulmasta, jos ajattelee läheisiä tuntee aidosti että he pärjäisivät paremmin ilman mt-ongelmaista elämässään, tulevaisuus ja kaikki ympärillä tuntuu toivottamalta... Masennus vääristää ajattelua. Mutta ilmeisesti mt-ongelmaisia ei tarvitse hoitaa ja itsetuhoisuus on oma vika kun meni sairastumaan? Kieltäisitkö myös tupakoitsijan keuhkosyövän hoidot, syömishäiriöisten kuntoutuksen sekä himourheilijoiden rasitusvammojen/murtumien hoitamisen? Alkoholistien ja narkomaanien vieroitus ei myöskään ole ilmaista yhteiskunnalle, vaikka nämä ovat niitä ongelmia joiden syntymiseen voi ehkä eniten vaikuttaa.
Suurin osa sairauksista on jossain määrin ehkäistävissä olevia, silti niitä kaikkia hoidetaan. Onneksi sinä et kuitenkaan päätä siitä kuka ansaitsee hoitonsa ja kuka ei. Et vaikuta kovin empaattiselta yksilöltä, enemmän sellaiselta joka jättäisi humalaiselta vaikuttavat maassa makaavat ihmiset selviämään yksinään jos laki sen sallisi, mitäs menivät juomaan. Ettei vaan sinun veroista mene sitten sairaalamaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on taustalla väkivaltainen vapaudenriisto jonka aikana minut raiskasi useampi mies monta kertaa ja minut yritettiin tappaa. Olen käsitellyt asiaa kauan ja syönyt masennuslääkkeeitä. Tuona kyseisenä yönä kun yritin itsemurhaa, oli tapahtunut jotain mikä muistutti minua tapahtuneesta todella elävästi ja olo oli järkyttävä. Tiedän että itsemurha on itsekäs teko. Enkä uskonut kenenkään löytävän minua. Enkä halunnut päästä ajoissa sairaalaan. Nyt vuosia myöhemmin kadun todella tekoa, mutta ei silti ole mielestäni oikein, että mies toivoo minun kuolevan kun on vihainen...
Mies ei ole edes joutunut kärsimään masennuksestani, koska hänen nähden en saa näyttää kuin positiivisia tunteita. Enkä koskaan aloita riitaa ja yritän tehdä asiat niin etten ärsyttäisi miestä. Silti suuttuu jostain niin että sanoo tuollaista, vaikka siitä että vanha koulukaverini sanoi minulle kadulla "moi".
Mielestäni ei ole kuitenkaan ok toivoa toiselle kuolemaan. Kuten ei ole itsemurhallakaan uhkailu. Mitä en kuitenkaan ole koskaan tehnyt...
Oikeasti, hyvä ihminen, älä pidä itseäsi tuollaisen syyllistävän narsistin armoilla. Voit huonosti hänen kanssaan ja ansaitset paljon parempaa. Se mitä miehesi tekee on henkistä väkivaltaa, vapauta itsesi että voit vihdoin alkaa nauttia elämästäsi :)
Ap kuulostaa rasittavalta. Mies koittaa pysyä sovussa eikä jaksa jatkuvaa draamaa. Nämä esimerkit kuulostaa hyvin sopuisilta
Ansaitset suhteen jossa sinulle toivotaan parasta. Jos riitojen yhteydessä isketään toisen heikompiin ja kipeimpiin kohtiin, on suhde aika heikko.
Kannattaa miettiä tekeekö suhde teidän elämästänne parempaa ja tukeeko se hyvinvointia. Saatteko tehtyä asioita joista haaveilette tulevaisuuteenne vai rajoittaako suhde mahdollisuuksianne.
Olisiko esim. pariterapian paikka?
Varmaan kannattaa saada mies ymmärtämää ihan alkuun, että mitä tarkoittaa, kun elää a) rikkinäisen mielenterveyden kanssa b) ihmisen kanssa, joka omistaa mielenterveysongelmia.
Ja voit ihan sanoa riidan aikana, milloin on kyse mt-peräisestä ongelmasta ja milloin ei. Kyllä sen itsekin yleensä huomaa, jos kiukuttelee mielenterveysongelman vuoksi ja milloin siksi, ettö toinen on idiootti.
Huomauta myös miehellesi, että hän ei itse tosiaan taida olla psykologi, eikä näin ollen hänellä silloin ole pätevyyttä sanoa, mikä johtuu sairaudestasi ja mikä ei.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kannattaa saada mies ymmärtämää ihan alkuun, että mitä tarkoittaa, kun elää a) rikkinäisen mielenterveyden kanssa b) ihmisen kanssa, joka omistaa mielenterveysongelmia.
Ja voit ihan sanoa riidan aikana, milloin on kyse mt-peräisestä ongelmasta ja milloin ei. Kyllä sen itsekin yleensä huomaa, jos kiukuttelee mielenterveysongelman vuoksi ja milloin siksi, ettö toinen on idiootti.Huomauta myös miehellesi, että hän ei itse tosiaan taida olla psykologi, eikä näin ollen hänellä silloin ole pätevyyttä sanoa, mikä johtuu sairaudestasi ja mikä ei.
Omistaa mielenterveysongelmia???
Voi olla ihan varma ettei epävakaa ihminen rationaalisesti erottele, että jankkaan ja haastan riitaa mt ongelmien takia. Nyt ihan vaan muuten vaan
Meillä ongelmat johtuvat ihan oikeasti siitä, että nainen on pipipää. Ihmeellisiä tulkintoja ja kuvitelmia sillä
Mielenterveysongelmat ovat läheisille kuluttavia ja syövät sisintä. Mies taitaa olla tilanteeseen väsynyt. Se sitten purkaantuu riitatilanteissa. Oletko koskaan kysynyt kuinka puolisosi jaksaa sairauttasi?
Olen ollut samanlaisessa tilanteessa ja siihen auttoi etäisyyden ottaminen. Sain empatiakykyni takaisin ja väsymyksen pois.