Miksi suomalaiset JUUSTOT ovat maailman mauttomimpia?
Vai oletteko löytäneet suomalaisista juustoista jotain jossa edes hieman makua.
Ainakaan niistä valmiiksi viipaloiduista voileipäjuustoista ei löydy hyviä. Muutama ruotsalainen(?) taitaa olla vähän maistuvampi.
Suomalaisista se Kipparijuusto taitaa olla ainoa jossa erikoisuutena vähän sellaista savuista aromia.
Kommentit (106)
Muutama ruotsalainen? Kokeile västerbottensostia! Muuta et tarvitsekaan.
"Valmiiksi viipaloiduista voileipäjuustoista". Jepjep. Osta seuraavaksi vaikka valmiiksipureskeltua.
Vierailija kirjoitti:
Se Venäjälle viety Oltermannikin oli paaaljon maukkaampi! Saako sitä Suomesta enää vai oliko se ainoastaan se Venäjälle tarkoitettu erä joka myytiin täällä pois eikä uutta tehty tilalle?
Vientiinhän ne parhaat juustot ja muut maitotuotteet menee. Suomalaisille tehdään sitten sitä rasvatonta kuraa, joka on niin "terveellistä"
Kyllä minusta ainakin mustaleimaemmentalissa on kivasti makua. Myös joidenkin pienien valmistajien juustot, esim. gouda on ihan maukasta. Valmiiksi viipaloiduista en osaa sanoa, ehkä niihin valikoituu mauttomampia tapauksia, en ole kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Muutama ruotsalainen? Kokeile västerbottensostia! Muuta et tarvitsekaan.
Se maistuu muoviselle. Ruotsalainen lenkkimakkarakin maistuu pelkälle rasvalle. Mutta semmoset ruotsalaiset siivutut juustot ovat hyviä.
Jos olen ostanut sinihomejuustoa niin olen ostellut ranskalaisia tai italialaisia, mutta sattumalta maistoin hyvää suomalaista sinihomejuustoa, jonka nimi on Peltolan Blue. En ollut kuullut tuollaisesta aiemmin mutta tuota taitaa olla vain aika harvassa marketissa.
Minusta niissä vanhemmissa emmentaleissa on liikaa jotain makeutta.
Pidän sveitsiläisestä gruyere-juustosta. Se on ihan parasta juustofonduessakin :P
No ostapa Juustoportin Viinitarhurin juustoa.
Siinä on yks parhaista juustoista. Mun mieheni on ranskalainen ja 20v Ranskassa asuneena olen muutamaa juustoa elämäni aikana maistellut ja tämä Viinitarhurin juusto on aivan erinomainen.
Wästgöta Kloster eli ns luostarijuusto on hyvä ruotsalainen juusto.
Onko virolaiset juustot hyviä?
Suomessa syödään hyvin miedon makuista ruokaa muutenkin, joten tottakai juustotkin ovat mauttomia. Ei mitään kummallista. Meidän ruokakulttuuri on sellainen.
Juustoja ei ole tarkoitettu syötäväksi jääkaappilämpöisinä, vaan huoneenlämpöisinä, jolloin se maku vasta tulee esille. Pehmeissä juustoissa vielä tarkempaa tarjoilulämmön suhteen. Kokeile joskus, saatat yllättyä makumaailmallisesti.
Vierailija kirjoitti:
No ostapa Juustoportin Viinitarhurin juustoa.
Siinä on yks parhaista juustoista. Mun mieheni on ranskalainen ja 20v Ranskassa asuneena olen muutamaa juustoa elämäni aikana maistellut ja tämä Viinitarhurin juusto on aivan erinomainen.
Kiitos vinkistä. Onko tuo muuten lähinnä herkuttelujuusto vai arkijuusto?
Vierailija kirjoitti:
Juustoja ei ole tarkoitettu syötäväksi jääkaappilämpöisinä, vaan huoneenlämpöisinä, jolloin se maku vasta tulee esille. Pehmeissä juustoissa vielä tarkempaa tarjoilulämmön suhteen. Kokeile joskus, saatat yllättyä makumaailmallisesti.
Aloittajalta liikaa vaadittu. Se syö valmiiksi siivutettua juustoa.
Se Viinitarhurin juusto on mun mielestäni herkuttelujuusto. Mutta meillä noin yleensäkin syödään viipale juustoa jälkkäriksi, eikä niinkään leivän päällä. Mutta voihan sitä aamupalaleivänkin päällä syödä, se on vaan sellainen vahvemman makuinen,
Vierailija kirjoitti:
Suomessa syödään hyvin miedon makuista ruokaa muutenkin, joten tottakai juustotkin ovat mauttomia. Ei mitään kummallista. Meidän ruokakulttuuri on sellainen.
Nykyäänhän suomalaiset tykkää enemmän viineistä ja oluista kuin väkevistä ja juomasekoituksista eli maistelevat viinejä, maistelevat oluita, maistelevat juustoja jne. joten luulisi että tuottajat tekisivät meille uudemmille sukupolville jotain maukkaampaa. Minun vanhempieni ikäluokka (60+) ovat niitä jotka ovat kasvaneet mauttoman ruuan parissa eivätkä ole tottuneet. Neli-viiskymppisetkin ovat matkustelleet paljon jo muualla päin maailmaa, ja ovat melko vaativia ruuan maun ja laadun suhteen ja ovat valmiit maksamaan siitä.
Siksi koska suomalaiset eivät osaa vaatia ja tyytyvät huonoihin kopioihin. Mieti nyt itse, 1970-luvulla suomalaisen keittion perusmausteet olivat lähinnä suola, valkopippuri ja maustepippuri.
No ei ainakaan arkijuusto.
Muka asiantuntija juustojen mauissa ja puhuu arkijuustoista ja valmiiksi viipaloiduista aamiaisjuustoista.
Se Venäjälle viety Oltermannikin oli paaaljon maukkaampi! Saako sitä Suomesta enää vai oliko se ainoastaan se Venäjälle tarkoitettu erä joka myytiin täällä pois eikä uutta tehty tilalle?