Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voi johtua ihan järkyttävä väsymys?

Vierailija
05.05.2017 |

-teen joka päivä pitkän kävelylenkin ja ulkoilen muutenkin aika paljon
-ylipainoa ei ole
-kaikki labrat ok, eli ei kilppariarvoissa tai rauta-arvoissa mitään poikkeavaa
-sydänfilmit ok
-en ole raskaana
-en tupakoi enkä ryyppää, satunnaisesti juon yhden lasib viiniä
-en syö karkkia tai sipsiä tms
-syön joka päivä salaattia ja tomaattia ym.
-nukun hyvin, 8 tuntia joka yö

Silti ihan kamala väsymys koko ajan.. Ei edes kotitöitä saa väsymykseltä tehtyä. Mikä ihme tämä on? Jatkunut jo pari vuotta ja syytä ei löydy..

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH:n kuuluisi esimerkiksi olla 0,4-4.0. Osa lääkäreistä toteaa vajaatoiminnan heti kun 4.0 ylittyy, toiset pitävät vielä tästä korkeampia arvoja normaaleina tai sanovat TSH:n olevan "vähän koholla" ja puhuvat vajaatoiminnasta vasta kun TSH on selkeästi yli rajojen, esim yli 10.

Joissain maissa TSH:n raja on 2,5 ja sen ylittävillä arvoilla kokeillaan lääkitystä.

On siis lääkäristä ja asuinmaasta kiinni ovatko arvot ihanteelliset, normaalit vai vajaatoiminnan puolella jos TSH on yli 2.

Vierailija
22/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SE JOHTUU HIILAREITTEN PUUTTEESTA OTA RUISLEIPÄÄ JA HETI JA ANNA LIHAKSILLESI HYVÄNEN AIKA RUOKAA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otitko aikoinaan sen sikainfluenssarokotuksen?

Otin kyllä. Ap.

Niinpä otin minäkin ja nyt olen ihan samassa jamassa kuin sinä. Todella turhauttavaa, kun syytä ei löydy mutta ei tämmöinen väsymys normaaliakaan ole. Tiedä sitten, olisiko aiheuttaja jotenkin tuo rokote? Vaikka mitäpä silläkään tiedolla tekee, kun ei tähän "parannusta" tunnu olevan.

Olen ammatiltani lähihoitaja, ja meidän oli pakko töissä ottaa se rokotus, muuten en olisi ottanut. Mutta tosiaan, jos väsymys johtuu rokotteesta, niin ei siihen mitään parannusta taida olla.. Töissäkin taistelen nukahtamista vastaan välillä.. Ja teen siis vain päivätyötä, eli ei vuorotyötä ollenkaan. Ap.

Ketään ei voi pakottaa ottamaan mitään rokotuksia.

No ei nyt hengenuhalla väkisin pakottaa, mutta työnantaja "velvoittaa" ja painostus on kova. Kaikki meillä se painostettiin ottamaan. Ap.

Vierailija
24/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan : olet vetänyt hiilarit lihaksilta pois ja se johtuu juuri siitä!

Vierailija
25/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SE JOHTUU HIILAREITTEN PUUTTEESTA OTA RUISLEIPÄÄ JA HETI JA ANNA LIHAKSILLESI HYVÄNEN AIKA RUOKAA!

Syön kyllä ruisleipää, mutta en höttöhiilareita. Ap.

Vierailija
26/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen tulehdus? Ei näy norm. kokeissa.

Vierailija
27/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TSH:n kuuluisi esimerkiksi olla 0,4-4.0. Osa lääkäreistä toteaa vajaatoiminnan heti kun 4.0 ylittyy, toiset pitävät vielä tästä korkeampia arvoja normaaleina tai sanovat TSH:n olevan "vähän koholla" ja puhuvat vajaatoiminnasta vasta kun TSH on selkeästi yli rajojen, esim yli 10.

Joissain maissa TSH:n raja on 2,5 ja sen ylittävillä arvoilla kokeillaan lääkitystä.

On siis lääkäristä ja asuinmaasta kiinni ovatko arvot ihanteelliset, normaalit vai vajaatoiminnan puolella jos TSH on yli 2.

Kyllä se TSH viitearvoihin osui, olisiko ollut 3,5 tai jotain sellaista, selvästi alle neljä kuitenkin. Ainakaan se minun lääkäri ei halunnut tuollaista arvoa lääkitä. Ap.

Vierailija
28/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se sitten näkyy? Ap.

Vierailija
29/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ne sun kilppariarvot on? Entä se ferritiini? Kun sen varastoraudan pitäis olla siä satkussa. Jos ei, voi olla ihan anemiakin.

Ferrtitiiniä ei ole katsottu, kuulemma ei tarvitse koska hemoglobiini on 146 ja syön usein punaista lihaa. Kilppariarvoja en tarkkaan enää muista, katsottiin vuosi sitten, mutta ei edes lähellä viitearvojen rajoja olleet.. Ap.

On se munkin hemoglobiini sen 140, mutta silti mun ferritiini on parikymppiä eli ihan liian matala.

Kannattais oikeesti tsekata se, meinaan voit ihan rautalisällä selvitä.

Kilppari asioihin en ota enää kantaa, kun en itse Suomessa hoitoo siihen saa. Julkinen puoli saa nyt pitää tunkkinsa sen "hoitamisessa".

Vierailija
30/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä se sitten näkyy? Ap.

Pitää ottaa huomioon tulehdusarvoko erikseen, ei näy TSH tai T4V, ennekuin tulehdus on pukannut rauhasesi käymään vajaalla.

Vierailija
31/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ayöt ruisleipää niin sitten se ei! Mutta munuaisen vajaatoiminta ?

Vierailija
32/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen mielialasi on? Voisikohan masentuneisuus oireilla väsymyksenä?

Mieliala on ihan hyvä, on kiva parisuhde, harrastuksia ja työ jne. En ainakaan mielestäni ole masentunut. Ap.

Minäkään en ollut omasta mielestäni, koska ajattelin että masentunut = surullinen  tjsp. Enemänkin en tuntenut niitä tunteita vaan menin jonkinlaisessa sumussa ja saamattomuudessa päivästä toiseen. Nyt asiat on paremmalla tolalla ja olen saanut tunteeni ja sitämyötä elämänilon/energian takaisin. Eron huomaa vasta nyt.

Vierailija
33/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieliala on ihan hyvä, on kiva parisuhde, harrastuksia ja työ jne. En ainakaan mielestäni ole masentunut. Ap.

Minäkään en ollut omasta mielestäni, koska ajattelin että masentunut = surullinen  tjsp. Enemänkin en tuntenut niitä tunteita vaan menin jonkinlaisessa sumussa ja saamattomuudessa päivästä toiseen. Nyt asiat on paremmalla tolalla ja olen saanut tunteeni ja sitämyötä elämänilon/energian takaisin. Eron huomaa vasta nyt.

Sumu ja saamattomuus kuulostaa tutulta. Tein sen nettitestin ja siitä tuli että ei masennusta. Mikä sinulla sitten auttoi? Kun ainakaan minulla ei elämässä ole sellaista vikaa, joka pitäisi korjata. Ap.

Vierailija
34/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites vitamiinien kanssa?

Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka oli suomalaisten viitearvojen sisällä, mutta aiheutti ihan kohtuutonta väsymystä. Olin lähes narkoleptinen, 8h työpäivän jälkeen saatoin vain yhtäkkiä kuukahtaa sänkyyn ja nukahtaa. Minulla on nukahtamisvaikeuksia normaalisti enkä ole pystynyt nukkumaan päiväunia sitten lapsuuden, mutta nyt on aivan eri ääni kellossa. 

Toinen väsymyksen aiheuttajani oli D- ja B12-vitamiinien puutos. En tiedä miten arvot olivat päässeet tippumaan, vaikka syön monipuolisesti. Asia korjaantui kun aloin syömään näitä purkista. 

Minulla TSH oli juurikin 2,5 luokkaa ja pitkään sain vängätä ennen kuin asialle tehtiin mitään. Lääkitys poisti muut oireet ja olo koheni nopeasti. 

Vierailija
35/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama vaiva. Nyt olen pois sisäilmavikaisesta työpaikastani ja olo on ok. Jatkuva lievä tulehdustila aiheutti kai pääasiassa sen väsymyksen. Koko ajan lievästi lämpöä, todella vähän, mutta huomasi, kun pitkään seurasi. Oireita oli monenlaisia jatkuvasta janontunteesta mustelmaherkkyyteen. Jatkuvat virtsatietulehdukset saattaa levitä munuaisiin. Mulla tuli jonkinasteinen vilja-allergia. En oo käynyt testeissä, mutta vatsa voi hyvin ilman viljaa (ohra, ruis, vehnä).

D-vitamiinia syön ja ruuassa kiinnitän huomiota vatsalle hyviin aineksiin. Paljon hedelmiä ja yrttejä, sitruunamelissa kuulemma auttaa tulehduksiin.

Toivottavasti löydät syyn omaan väsymykseesi, on inhottavaa olla joka päivä ihan voimaton.

Kirjaa ylös päivittäin mitä syöt, missä paikoissa olet, lämpö yms. jos vaikka löydät vihjeitä mahdollisesta syystä.

Voi olla ettei näistä mikään osu oikeaan, mutta nämä on omia huomioitavia, kun selvittiin väsymystäni, jos vaikka vahingossa auttaisi shakin.

Vierailija
36/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sumu ja saamattomuus kuulostaa tutulta. Tein sen nettitestin ja siitä tuli että ei masennusta. Mikä sinulla sitten auttoi? Kun ainakaan minulla ei elämässä ole sellaista vikaa, joka pitäisi korjata. Ap.

Tulin uskoon. Koin että minut nostettiin siitä.  Itse elämän parantuminen tapahtui sitten hiljalleen tekemieni muutosten ja elämään ja Jumalaan luottamisen myötä. Ja oli pakko nöyrtyä ja ottaa apua läheisiltä vastaan. 

Tällä hetkellä koen vapautta ja luottamusta elämään, kiitollisuutta.  Jeesus on suurin aarre mitä mulla on.  

Sitten ihan maallisista jutuista, mihin uskolla on vaikutus, on varmaankin juuri läheiset ihmiset, se että voi rohkeasti puhua heikkouksistaan muille pelkäämättä. Luottaa että kaikki menee hyvin.

En tiedä elämästäsi enempää, mutta yleisesti apua kai kannattaa pyytää kun itse ei jaksa. Ja että voisi puhua tunteistaan jollekin luotettavalle. Ja käydä läpi mikä on mielekästä omassa elämässä, yrittää muuttaa asioita siihen suuntaan.  Ei ollut helppoa, mutta nyt olen ihan tyytyväinen.

Kaikkea hyvää ja voimiesi palautumista toivon sulle.

Vierailija
37/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla paljastui syyksi keliakia. Vuosi vuodelta oireet pahenivat, erityisesti väsymys ja aivosumu. Lopulta alkoivat myös suolisto-oireet, joiden takia tämä vihdoin diagnosoitiin. Myös äitini kävi testeissä (ainoat oireet kutiava iho ja väsymys) ja keliakia myös hänellä.

Vierailija
38/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli TSH 2,9 mutta oireet täsmäsivät ja sain avun koelääkityksellä. Kannattaa tutustua vajaatoiminnan oirelistaan, siihen liittyy muutakin kuin väsymystä.

Vierailija
39/39 |
05.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vähän sama juttu, meinaa väkisin nukahtaa iltapäivän alussa eikä 8h yöunet tunnu riittävän. Heräilen aikaisin aamulla, joten illalla ysiltä olen jo aivan kuolemanväsynyt, vaikka olisin ottanut päikytkin.

Lievä uniapnea on, mutta sekin on hoidossa eikä tuonut apua.

Oma diagnoosini on työn vaativuudesta johtuva stressi yhdistettynä muun elämän vaihteleviin häiriötekijöihin. Vanhemman kuolema, läheisen sairastelu, irtisanomisen pelko yms murheet sekoittavat pään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi