Kun minulle työttömälle toitotetaan yrittäjäksi ryhtymistä, niin kertokaa, millaisella yrittämisellä saan elätettyä itseni!
Koulutus: Arkeologi ja kulttuurituottaja. Työkokemusta on sieltä ja täältä ja tuolta, pätkää ja silppua - ei ainuttakaan yli puolen vuoden pestiä ikinä. Ikää 30v.
Millaisella yrittämisellä hyödyntäisin omaa osaamistani ja koulutustani niin, että sillä eläisi?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde luonto-oppaaksi.
Kyllä kuule löytyy turisteja, jotka on valmiit maksamaan siitä, että viet ne jonnekin metsikköön ja kerrot miten siellä taputeltiin piilopirtin savilattiaa ja tuommoisiin koivuihin viriteltiin jänönpauloja.
Sitten elävöitätte historiaa tekemällä itse atraimet ja kahlaamalla joessa. Jollei kalaonni ole myötäinen, paistatte makkarat laavulla ja pyyhkäiset nokisen merkin turistin otsaan.
Kiinalaisturisteja olisi tulossa vaikka kuinka paljon! Tämä on hyvä idea, siis jos on yhtään tarinankertoja.
Käytännössä ei tuollaista kukaan kestä. Kiinalaisturistit on moukkia.
Yrittäjäksi työntäjät unohtavat tosiaan sen että yritys tarvitsee yleensä alkupääomaa. Useimmilta työttömiltä tämä puuttuu, etenkin pitkäaikaistyöttömiltä.
Lisäksi yrityksen on käytännössä pakko tuottaa voittoa ensimmäisestä päivästä alkaen. Jos et tee voittoa, teet koko ajan tappiota. Liikevaihdon pitää olla jo ensimmäisen kuukauden aikana useita tonneja (riippuu toki pitkälti myös perustuskustannuksista, juoksevista kuluista ja alkupääoman määrästä).
Oman alan asiantuntemuksen lisäksi pitää osata markkinoida ja hankkia asiakkaita ja näkyvyyttä netissä. Veroasiat voivat olla mutkikkaita varsinkin toiminimiyrittäjälle. Monilla aloilla on myös lupa-asioita, tarkastuksia ja byrokratiaa jotka on selvitettävä ennen kuin liiketoimintaa pääsee edes aloittamaan. Esimerkiksi lounasravintolan perustamiseen tarvitaan hygieniapassit ja ravintolatilojen täytyy saada sekä terveysviranomaisten että paloviranomaisten hyväksyntä. Näin alkajaisiksi. Jos haluaisit tehdä kotona saippuaa ja myydä sitä, pitää jokainen raaka-aine hyväksyttää erikseen ja prosessi alkaa alusta aina kun tavarantoimittaja vaihtuu. Jos haluat myydä käsitöitä, tervetuloa kilpailemaan harrastajien kanssa joille palkaksi riittää pari euroa tai kahvipaketti. Jos haluat perustaa pikku myymälän, kilpailet naapuripuotien lisäksi koko maailman nettikauppoja vastaan. Siivous- ja kotipalveluala alkavat olla keskittyneitä, lisäksi ne vaativat autoa, hyvää fyysistä kuntoa sekä sopivaa sijaintia asiakaskunnan lähellä.
Toimitilakysymyksetkin ovat usein pienyritykselle vaikeita: keskeiset liikepaikat ovat kalliita mutta syrjemmälle on vaikea saada asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri perusti miehensä kanssa lounasravintolan. Kummallakaan ei ole kokemusta, mitä nyt kotona ovat tietenkin perheelleen kokkailleet. Työ on kivaa ja asiakkaita juuri sopivasti. Alkupääomaa ei tarvittu juurikaan, koska vuokrasivat sopivan tilan.
Tossa yksi esimerkki.
Juurikaan? Kuinka monesta kymppitonnista kyse? Vuokrasivatko kalusteineen ravintolan vai hankkivatko itse? Hygieniasäädökset ovat tiukat, eli hygieniapassi ainakin oltava. Lisäksi markkinointi,raaka-aineet, astiat. En ihan niele tätä tarinaa tälläisenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri perusti miehensä kanssa lounasravintolan. Kummallakaan ei ole kokemusta, mitä nyt kotona ovat tietenkin perheelleen kokkailleet. Työ on kivaa ja asiakkaita juuri sopivasti. Alkupääomaa ei tarvittu juurikaan, koska vuokrasivat sopivan tilan.
Tossa yksi esimerkki.
Juurikaan? Kuinka monesta kymppitonnista kyse? Vuokrasivatko kalusteineen ravintolan vai hankkivatko itse? Hygieniasäädökset ovat tiukat, eli hygieniapassi ainakin oltava. Lisäksi markkinointi,raaka-aineet, astiat. En ihan niele tätä tarinaa tälläisenään.
Astiat itse hankkivat, kaikki muu tuli vuokranmukana. Tiloissa oli aikaisemminkin ollut lounasravintola. Kaikki tilat siistissä kunnossa, ihan pientä remonttia tekivät itse (seinien maalaamista yms). En tiedä tarkkaa rahasummaa, mutta eiköhän tuon kaiken tehnyt muutamalla tonnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa yksi esimerkki.
Astiat itse hankkivat, kaikki muu tuli vuokranmukana. Tiloissa oli aikaisemminkin ollut lounasravintola. Kaikki tilat siistissä kunnossa, ihan pientä remonttia tekivät itse (seinien maalaamista yms). En tiedä tarkkaa rahasummaa, mutta eiköhän tuon kaiken tehnyt muutamalla tonnilla.
Niin ja markkinointi tietenkin some-painotteista, ja lehteen tehtiin juttu heistä. Hygieniapassi on aika yleinen, heillä se oli jo valmiina. Itsellänikin se on, vaikken tee edes työtä jossa sitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä, kun opiskellessani itsekin suht turhan AMKitutkinnon, sai koko opiskeluajan kuunnella opettajilta kuinka kaikki tullaan repimään koulun penkiltä töihin. Nyt oon kolmekymppinen, valmistumisesta monta vuotta ja työllistyminen omalle alalle vain erittäin kaukainen haave.
Meillä sama sekä amiksessa että AMKssa. Eipä ole vielä niitä paikkoja tullut tuhansittain auki :D
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä, kun opiskellessani itsekin suht turhan AMKitutkinnon, sai koko opiskeluajan kuunnella opettajilta kuinka kaikki tullaan repimään koulun penkiltä töihin. Nyt oon kolmekymppinen, valmistumisesta monta vuotta ja työllistyminen omalle alalle vain erittäin kaukainen haave.
AMK/Korkeakoulun opettaja/proffa on kyllä viimeinen taho jolta kyselisin mille alalle on tulevaisuudessa töitä. Täysin oikeasta työelämästä irtautuneita höperöitä, muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Uudella yrityksellä kestää helposti vuosi, että alkaa tuottaa sen verran että voi kuvitella palkkaa nostavansa. Sairas- ja kesälomat saa toki unohtaa. Milläpä elätät itsesi sen alkuvaiheen ajan? Yhteiskunnan tukia ei tipu, koska olet kerran päättänyt alkaa riistoporvariksi. Ehkä kannattaa suosiolla opiskella järkevämpi ammatti, ja toivoa että joku muu uskaltaa kantaa yrittäjyyden riskit
Juu, aion tämän tilikauden jälkeen lopettaa oman yrittäjyyteni.
Perusta Ranskalaisia autoja korjaava yritys. Työtä riittää vaikka yötäpäivää.
Kohta ex kirjoitti:
Uudella yrityksellä kestää helposti vuosi, että alkaa tuottaa sen verran että voi kuvitella palkkaa nostavansa. Sairas- ja kesälomat saa toki unohtaa. Milläpä elätät itsesi sen alkuvaiheen ajan? Yhteiskunnan tukia ei tipu, koska olet kerran päättänyt alkaa riistoporvariksi. Ehkä kannattaa suosiolla opiskella järkevämpi ammatti, ja toivoa että joku muu uskaltaa kantaa yrittäjyyden riskit
Juu, aion tämän tilikauden jälkeen lopettaa oman yrittäjyyteni.
Älä nyt lannista toista. Otetaan tähän kannustavampi esimerkki ap:lle. Parin kollegani kanssa perustettiin yritys, joka oli heti alusta kannattava. Toimistohotelli, tietokoneet ja kännykät sekä käyntikortit tarvittiin. Tiedostot, CRM ja muut IT-asiat edullisesti pilvessä muiden hoidettavana. Taksit sun muut laskutetaan asiakkailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa yksi esimerkki.
Takuuvuokra tuollaiselle paikalle on varmasti jo usean tonnin. Mikä on pieni raha kenellekin.
Rupea siivoamaan vaikka metroja tai laivoja omalla toiminimellä? Siellä on muitakin ketkä tienaa elantonsa yrittäjinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa yksi esimerkki.
Takuuvuokra tuollaiselle paikalle on varmasti jo usean tonnin. Mikä on pieni raha kenellekin.
On olemassa sellainen paikka, kuin pankki. Onko tuttu? Ja en tiedä, vieläkö starttirahaa jaetaan. Tietenkin jos ei ole koskaan ollut työelämässä ja asuu jossain kaupungin yksiössä vailla mitään omaisuutta, lainansaanti voi olla hankalampaa. Tosin silloin muukin elämä saattaa olla hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tossa yksi esimerkki.
On olemassa sellainen paikka, kuin pankki. Onko tuttu? Ja en tiedä, vieläkö starttirahaa jaetaan. Tietenkin jos ei ole koskaan ollut työelämässä ja asuu jossain kaupungin yksiössä vailla mitään omaisuutta, lainansaanti voi olla hankalampaa. Tosin silloin muukin elämä saattaa olla hankalaa.
No paljastuipa sieltä taas asenne.
Joo, työttömät varmasti saa tosi helposti lainaa. Starttiraha on hurjat 500e kuussa.
Jep ei kun työttömät hakemaan lainaa jotta voi saada itsensä mahdollisimman pahaan kuseen yrityksen mentyä alas. Hyvä idea.
Vinkkejä uudelleenkoulutukseen ja yritystoimintaan, joilla töitä: puheterapeutit ja logopedit, toimintaterapeutit, psykologit. Erilaiset diagnoosit ovat räjähtäneet ja hommia riittää yksityisillä kun julkinen on karsinut rajusti juuri noista.
Enää ei lähihoitajillekaan löydy kunnolla töitä kolutetaan liikaa. Mikähän olisi seuraava tulevaisuuden ala, joka työllistää? Täällä niitä tietäjiä tuntuu riittävän. Eli kertokaas nyt.