Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaihdevuodetko?

mummotauti
04.05.2017 |

4.5.2017 14:16
Olen 47 vuotias (tänä vuonna 48) ja ihmettelen kun on menossa kierron 38 päivä eikä kuukautisia näy. Kierron oletettavassa puolessa välissä tuli ruskeaa välivuotoa ja rinnat oli tosi arat. Nyt olisi siis kuukautisten pitänyt alkaa jo viikko sitten ja taas on rinnat arat ja turvonneet. Huomaa kun riisuu rintsikat, niin tuntuu että ne painaa tonnin ja sattuu. Kerran viime talvena jäi yksi kuukausi välistä. Onko tässä vaihdevuodet jo alkanu vai onko tämä jotain esivaihdevuosia menossa? Ja kuuluuko rintojen painavuuden tunne ja arkuus vaihdevuosien alkamiseen?
Millaisia oireiluja on ollut muilla kun on vaihdevuosi ikä lähestynyt? Onko syytä mennä lääkäriin?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaihdevuosi-ikäisten naisten pitää käydä gynellä säännöllisesti tarkastuksissa. Ei ole hyötyä käydä missään terveyskeskuksen yleislääkärillä. Käynti yksityisellä gynellä ei rasita terveydenhoitojärjestelmää ja se maksetaan omasta pussista.

Minä olen 48v. ja kierto alkoi heitellä viime vuonna. Kerran menkkojen väli oli vain 2 viikkoa, kerran menkat oli 2 viikkoa myöhässä ja kerran jäi välistä kokonaan.

Olo on kuitenkin ok eli ei ole kuumia aaltoja, unettomuutta tai masennusta/ärtyisyyttä.

Menkat ovat myös olleet pari vuotta paljon runsaammat kuin ennen. Pissavaivoja on ja iho on rutikuiva. Limakalvot vielä ok.

Vierailija
22/22 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaihdevuosi-ikäisten naisten pitää käydä gynellä säännöllisesti tarkastuksissa. Ei ole hyötyä käydä missään terveyskeskuksen yleislääkärillä. Käynti yksityisellä gynellä ei rasita terveydenhoitojärjestelmää ja se maksetaan omasta pussista.

Minä olen 48v. ja kierto alkoi heitellä viime vuonna. Kerran menkkojen väli oli vain 2 viikkoa, kerran menkat oli 2 viikkoa myöhässä ja kerran jäi välistä kokonaan.

Olo on kuitenkin ok eli ei ole kuumia aaltoja, unettomuutta tai masennusta/ärtyisyyttä.

Menkat ovat myös olleet pari vuotta paljon runsaammat kuin ennen. Pissavaivoja on ja iho on rutikuiva. Limakalvot vielä ok.

Kerrotko vielä, että miksi pitää vaihdevuosissa mennä lääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla