Äänieristys kerrostaloissa
Minkälainen äänieristys teidän kerrostaloissanne on?
Kommentit (54)
Rivitalossa naapurit hakkaa seiniä. Kopina on varmaan 70-80dB. Kaapinovia paiskotaan ja ulkoovea. Koko talo tärisee kun eläkeläiset "elää normaalisti"
Me asumme uudehkossa talossa, kahden valtaväylän välissä. Sisään ei kuulu mitään muuta kuin ambulanssin ääni. Ei kuulu naapureista eikä rapusta mitään. Asumme vielä alimmassa kerroksessa, eli kaikki kulkevat samasta kerroksesta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme uudehkossa talossa, kahden valtaväylän välissä. Sisään ei kuulu mitään muuta kuin ambulanssin ääni. Ei kuulu naapureista eikä rapusta mitään. Asumme vielä alimmassa kerroksessa, eli kaikki kulkevat samasta kerroksesta ulos.
23 jatkaa.
Rehellisyyden nimissä pitää todeta, että ole kerran kuullut jotain: Kerran jokin kaatui yläkerrassa, kuului kova kolahdus, sitten miehen karjunta "voi saatana" ja pienen lapsen hysteerinen itku.
Sitä ennen en ollut edes tietoinen, että siellä asuu lapsia.
Aivan sysipaska. Alakerrasta kaikuaa puhe erittäin selvästi, jos puhuja on yhden huoneen alapuolellani saan sanoista selvää. Puhuu aivan normaaliäänellä, joten en viitsi alkaa mitään pattereita koputtelemaan tai mitään. Yöllä välillä hakkaan lattiaa jos alkaa äänenvolyymi nousta. Kyllähän tuo kyrpii, olen sellaista tyyppiä, jolle kaikki ylimääräiset äänet opiskellessa ovat aivan tuskaa, vaatisin haudan hiljaisuuden. Onneksi on korvatulpat..
En oikein tiedä mitä voisin tehdä, epäilen etteivät desibelirajat ylity niin, että asuntoon asennettaisiin paremmat äänieristykset. Ja voisiko asialle edes tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Asun Saton vuokratalossa Hesan keskustassa väliaikaisesti. Muuten äänieritys hyvä, mutta yläpuolelta kuuluu jatkuvasti raskaita askeleita niin öisin kuin päivisin. No, onneksi lähden kohta pois.
Toivottavasti takas savoon..
Asunnossani ei ole väliovea, joten rappukäytävästä kuuluu äänet voimakkaasti sisälle. Naapurin puolelle äänet kuuluvat parhaiten ikävästi juuri vessasta. Jos siis olet pöntöllä piereskelemässä, niin aivan varmasti kuuluu naapuriin. Samoin naapurin kusella käyminen kuuluu minulle.
Musiikkia en muista kuulleeni tosin soitan itse musiikkia melkein jatkuvasti. Asun myös ylimmässä kerroksessa, joten en tiedä kuinka liikkuminen kuuluu.
Myös putkisto on aika äänekäs, joten kuulee kyllä selvästi kun joku ottaa vettä. Etenkin naapuri.
Eipä minua näistä asioista erityisemmin häiritse enää kuin tuo vessan heikko äänieristys. Ei ole mukavaa kuunnella naapurin puhetta kun istuu vessassa, koska tuossa tilanteessa haluaisi olla ihan rauhassa.
Välioven puute ärsytti aluksi, mutta liikehdintää on aika vähän ja olen jo tottunut noihin ääniin, joten en säikähdä niitä enää. Aluksi luulin aina, että joku tulee minun ovestani sisään, koska olin tottunut paljon hiljaisempaan asuntoon.
Tämä talo on 50-luvulla tehty kerrostalo.
Ystävälleni kävi niin ikävästi että se harrasti ilmeisen huonosti äänieristetyssä kerrostalossa seksiä tyttöystävänsä kanssa suhteellisen äänekkästi ja herättyään seuraavana aamuna se kuuli kun naapuri oli lähdössä koiransa kanssa lenkille. Oli kuulemma kuullut jopa sen miten koiran kynnet raapivat lattiaa ja kun kyseinen naapuri oli myöhemmin tullut rapussa vastaan niin kaveri oli vähän nolona....
Vierailija kirjoitti:
Aivan sysipaska. Alakerrasta kaikuaa puhe erittäin selvästi, jos puhuja on yhden huoneen alapuolellani saan sanoista selvää. Puhuu aivan normaaliäänellä, joten en viitsi alkaa mitään pattereita koputtelemaan tai mitään. Yöllä välillä hakkaan lattiaa jos alkaa äänenvolyymi nousta. Kyllähän tuo kyrpii, olen sellaista tyyppiä, jolle kaikki ylimääräiset äänet opiskellessa ovat aivan tuskaa, vaatisin haudan hiljaisuuden. Onneksi on korvatulpat..
En oikein tiedä mitä voisin tehdä, epäilen etteivät desibelirajat ylity niin, että asuntoon asennettaisiin paremmat äänieristykset. Ja voisiko asialle edes tehdä mitään.
Voisithan lainata desibelimittarin (laadukakan sellaisen) ja voit testata miten kovaa sitä ääntä tulee
Meillä on hyvä äänieristys. Oon siitä kyllä niin iloinen, kun tykkään hiljaisuudesta ja rauhasta. Ainoastaan kuuluu, jos joku tulee meidän kerrokseen niin kuuluu oven ääni, mutta rapusta ei kuulu mtn. Eikä muista asunnoista. Mulla on vielä hyvä kuulo ja kiinnitän huomiota erilaisiin ääniin. Mies ei kuule edes tota meidän kerrokseen avautuvaa ovea ja makkariin se ei kuulu ollenkaan. En tiedä, mitä käy kun joskus muutetaan tästä pois ja muutettaisiin taloon, missä naapurin musiikki tai vessassa vetämiset kuulisi aina.
Käyttäjä1849 kirjoitti:
Meillä on hyvä äänieristys. Oon siitä kyllä niin iloinen, kun tykkään hiljaisuudesta ja rauhasta. Ainoastaan kuuluu, jos joku tulee meidän kerrokseen niin kuuluu oven ääni, mutta rapusta ei kuulu mtn. Eikä muista asunnoista. Mulla on vielä hyvä kuulo ja kiinnitän huomiota erilaisiin ääniin. Mies ei kuule edes tota meidän kerrokseen avautuvaa ovea ja makkariin se ei kuulu ollenkaan. En tiedä, mitä käy kun joskus muutetaan tästä pois ja muutettaisiin taloon, missä naapurin musiikki tai vessassa vetämiset kuulisi aina.
Olen todella kateellinen sinulle.
Asutko uudessa vai vanhassa asunnossa?
Miksi edes asutte kerrostalossa? Eikö teillä reppanilla ole varaa asua ennemmin vaikka rivarissa?
T: Ok-talo asuja ja ylpeä
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä1849 kirjoitti:
Olen todella kateellinen sinulle.
Asutko uudessa vai vanhassa asunnossa?
On uusi talo, 2016 valmistunut. Meillä ei muuten ole edes väliovea. Jotenkin rakennettu niin, ettei äänet kuulu. Ei pidä ottaa tätä itsestäänselvyytenä, kun oon koko ikäni asunut kerrostaloissa ja joissa kuulunut monen kerroksen päästä naapurin yskintä ja melkein joka kodissa hissin ääni. Tsemppii teille, jotka asutte talossa, jossa tuntuu olevan paperista tehdyt seinät :/ Todella ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälleni kävi niin ikävästi että se harrasti ilmeisen huonosti äänieristetyssä kerrostalossa seksiä tyttöystävänsä kanssa suhteellisen äänekkästi ja herättyään seuraavana aamuna se kuuli kun naapuri oli lähdössä koiransa kanssa lenkille. Oli kuulemma kuullut jopa sen miten koiran kynnet raapivat lattiaa ja kun kyseinen naapuri oli myöhemmin tullut rapussa vastaan niin kaveri oli vähän nolona....
Minä kuulen ihan selvästi, että naapurin koiran kynnet raapivat lattiaa. Ei se ole panemista estänyt millään tavalla.
Kaikki kyselyssä mainitut asiat kuuluu meilläkin, 1994 rakennettu talo. Talossa on nykyisin myös monta huonosti kasvatettua koiraa, jotka räkyttävät kaikkea rappukäytävässä liikkuvaa. Teen pari päivää viikossa etätöitä kotona ja on ruvennut todella nyppimään tuo ainakin kolmesta eri asunnosta kuuluva koiran haukku. Yhdessä noista kolmessa kämpässä on vielä useampi (ainakin 3) pikkukoiraa, joiden jatkuva räksytys on oikein erityisen veemäistä kuunneltavaa.
Vähän aikaa sitten joko ylä- tai alakerrassani oli koko viikonlopun kestävät ryyppäjäiset. Känniölinä jatkui perjantai-illasta sunnuntaiaamuun. Musiikkiä eivät onneksi soittaneet, mutta mölisivät muuten ja joku yö intoutuivat myös laulamaan. Sunnuntai-iltana sitten kuuntelin, kun asunnon isäntä huuto-okseni krapuloissaan.
Edellisessä asunnossani oli myös joku rakennevika ja kaikki äänet kiertyivät asuntooni ilmanvaihtokanavien kautta. Minä luulin, että kaikki mökä tulee yläkerrasta ja valitin isännöitsijälle asiasta useamman kerran. Kävin valittamassa myös ko. asunnon omistajalle. Reilun vuoden asumisen jälkeen, soitin sitten poliisit, kun naapuri pahoinpiteli avovaimoaan. Kävi ilmi, että pahoinpitely tapahtui alakerrassani. Vasta tämän jälkeen isännöitsijä kertoi minulle, että heillä on kyllä ollut tiedossa 70-luvulta lähtien, että minun asuntooni kiertyy kaikki mahdolliset äänet niin, että tuntuu kuin viereisessä huoneessa joku esim. hakkaisi vaimoaan.
Olen tämän jälkeen tullut hyvin varovaiseksi, enkä nytkään viitsi syyttävällä sormella osoitella koirien äänistä tai ryyppybileistä, kun en varmaski uskalla sanoa, mistä asunnosta mikäkin ääni kuuluu. Tosi rasittavaa, mutta muuttaminenkin taitaa olla turhaa, kun ainakin tältä palstalta saa sen käsityksen, että samat ongelmat on joka paikassa.
Rapusta kuuluu kaikki, muuten ei valittamista.
Ainoa häiritsevä meteli on pikkulinnut. Herään nyt keväisin joka pirun yö kolmelta viserrykseen ja joka kerta kiukuttaa niin paljon, että on hankala saada enää unta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes asutte kerrostalossa? Eikö teillä reppanilla ole varaa asua ennemmin vaikka rivarissa?
23 vastaa.
Me emme halua. Olemme molemmat asuneet maan tasalla, eikä ikinä enää. Haaveena,me on kalasataman tornitalo, tai jokin ullakkohuoneisti ullanlinnasta..sama se, kunhan on kerrostalo.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kyselyssä mainitut asiat kuuluu meilläkin, 1994 rakennettu talo. Talossa on nykyisin myös monta huonosti kasvatettua koiraa, jotka räkyttävät kaikkea rappukäytävässä liikkuvaa. Teen pari päivää viikossa etätöitä kotona ja on ruvennut todella nyppimään tuo ainakin kolmesta eri asunnosta kuuluva koiran haukku. Yhdessä noista kolmessa kämpässä on vielä useampi (ainakin 3) pikkukoiraa, joiden jatkuva räksytys on oikein erityisen veemäistä kuunneltavaa.
Vähän aikaa sitten joko ylä- tai alakerrassani oli koko viikonlopun kestävät ryyppäjäiset. Känniölinä jatkui perjantai-illasta sunnuntaiaamuun. Musiikkiä eivät onneksi soittaneet, mutta mölisivät muuten ja joku yö intoutuivat myös laulamaan. Sunnuntai-iltana sitten kuuntelin, kun asunnon isäntä huuto-okseni krapuloissaan.
Edellisessä asunnossani oli myös joku rakennevika ja kaikki äänet kiertyivät asuntooni ilmanvaihtokanavien kautta. Minä luulin, että kaikki mökä tulee yläkerrasta ja valitin isännöitsijälle asiasta useamman kerran. Kävin valittamassa myös ko. asunnon omistajalle. Reilun vuoden asumisen jälkeen, soitin sitten poliisit, kun naapuri pahoinpiteli avovaimoaan. Kävi ilmi, että pahoinpitely tapahtui alakerrassani. Vasta tämän jälkeen isännöitsijä kertoi minulle, että heillä on kyllä ollut tiedossa 70-luvulta lähtien, että minun asuntooni kiertyy kaikki mahdolliset äänet niin, että tuntuu kuin viereisessä huoneessa joku esim. hakkaisi vaimoaan.
Olen tämän jälkeen tullut hyvin varovaiseksi, enkä nytkään viitsi syyttävällä sormella osoitella koirien äänistä tai ryyppybileistä, kun en varmaski uskalla sanoa, mistä asunnosta mikäkin ääni kuuluu. Tosi rasittavaa, mutta muuttaminenkin taitaa olla turhaa, kun ainakin tältä palstalta saa sen käsityksen, että samat ongelmat on joka paikassa.
Kaksi asiaa jotka TODELLA lisäävät tuota kuuluvuutta:
Huonosti tehty ilmanvaihto. Pahimmillaan sellaista että tehty suora putki jokaiseen asuntoon. Eli voi käytännössä puhua ilmanvaihtokanavien kautta.
Toinen on huonosti tehty patterijärjestelmä. Joka toimii kuin kiuttimena. Se ei vaan päästä ääntä vaan lisää sitä.
Kunniamaininnan saa huonosti tehty vesi- ja viemäriverkosto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
23 vastaa.
Me emme halua. Olemme molemmat asuneet maan tasalla, eikä ikinä enää. Haaveena,me on kalasataman tornitalo, tai jokin ullakkohuoneisti ullanlinnasta..sama se, kunhan on kerrostalo.
Miksi et halua asua maan tasalla?
Helsingin Energian asiakkaat voivat lainata desibelimittaria, joko puhelimitse 09 617 2727
tai alla olevalla lomakkeella:
http://www.helen.fi/energiansaasto/mittaritilaus.asp
Mittarin voi hakea osoitteesta:
Energiakeskus, Käyntiosoite: Kampinkuja 2
tai Malminrinne 6, 3. krs. Helsinki
(Kampin metroaseman vieressä)
Avoinna: ma - pe 8.30 - 16.00
Puh. 09 6172727, 09 6172726
Mittari voidaaan lähettää myös postitse pääkaupunkiseudun ulkopuolelle vastaanottajan laskuun.
Tietoa desibelimittarista:
http://www.helen.fi/energiansaasto/mittari_de.html
Asun kerrostalossa ja alakerran naapurini ovat yliherkkiä äänille. Istumme joskus muutaman kaverini kanssa iltaa ja heti kun klo lyö 22, esim. nauru tai puhe saa heidät hakkaamaan pattereita tai kattoa jollain kovalla esineellä. Minulla on 3-vuotias lapsi joka nukkuu täysin tyytyväisenä samassa asunnossa. Elämänmenoni ei ole alkoholin huurruttamaa tai muutenkaan mielestäni häiritsevää, vaan täysin NORMAALIA ELÄMÄÄ. Yhden kerran he soittivat jopa poliisit ovelleni ja lisäksi sain valituksen (josta soitin isännöitsijälle, hän sanoi että alakerran naapurini ovat aiemman asukkaan jäljiltä "hermoheikkoja"). Valitukseen oli eritelty mm. sellaisia asioita kuin äänekäs nauru, tavaroiden pudottelu (???), kengillä kävely sisätiloissa (???), sängyn natina ja muita outoja perusteita.