Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunta ja painonpudotus tuntuu ylivoimaiselta!!

Vierailija
04.05.2017 |

Siis voi veljet että ottaa kaaliin! Oon ylipainoinen (bmi 37, eli yli 30kg laihdutettavaa) Kärsin myös ahmimishäiriöstä, jonka vuoksi olen lihonnut, ja pikkuhiljaa päässyt siitä eroon (käynyt erilaisia terapioita ym jo vuosia! Sama aika mennyt opetellessa uutta ruokavaliota jossa kasvikset, ei rasvaisia kastikkeita, täysjyvä ym).. Nyt on siis perus ruokavalio kohdallaan ollut noin vuoden, syön säännöllisesti ja terveellisesti. Mut herkut oon jättänyt noin 6 viikkoa sitten pois ja se herkkumäärä oli tyyliin pussi sipsejä, pussi karkkia, suklaa levy PÄIVÄSSÄ.. Lähes joka päivä.. 😔

Nyt asiaan.. Siis mä oon niin pettynyt, en ole laihtunut grammaakaan kuudessa viikossa. Herkkuun (1levy suklaata) oon sortunut kerran. Aina toitotetaan että ruokavalio on pääosassa kun laihduttaa, mutta mulla ei?? Ja nyt kun päätin aloittaa liikkumisen, on ihana lenkki joka kestää 40min kun reippaasti löntystelemättä menen ja venyttely päälle. Kolme päivää ja kolme lenkkiä ja mun jalat on niin kovilla rakkuloilla et mä en pysty kävellä! Verta vaan valui niin et sukat märkänä. Ja yritin kahden ekan lenkin perusteella kiristellä kengät ym! Kengät on ollu talven käytössä, joten ei ole edes uutuudesta 😣 ja kun uskon että mun aineenvaihdunta on niin jumissa että tuo liikunta on ehdotonta sen käynnistymiselle? Olen aikaisemmin jo alle pari kymppisenä huomannut että paino pysyy tiukassa jos ei liiku, vaikka liikunnan ei tarvitse olla kovin kuluttavaa mutta käynnistää mun kropan eri tavalla kuin pelkkä ruokavalio... Tuntuu et motivaatio tähän on niin tiukassa! Vielä mua ei nujerrettu, tahto terveelliseen on niin kova, ja mennään huomenna pyörällä sitten kävelyn sijasta kun ei kivuilta pysty..

Mut siis tällainen avautuminen, prkl 😁 ei ihme että mulla on elämäntapa muutos ennen aina tyssännyt ekoihin viikkoihin 😕

Mut nyt, Nyt se tapahtuu, olkoon vaikka sitten jaloissa nahkaa ollenkaan niin mä aion liikkua💪💋

N25 - 30kg

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasarvot on aina viitearvojen sisällä kuulemma.. Ja nyt ei ole tarkoitus mitään laihdutuskuuria vetää, vaan elämäntapa muutos joka on tsekattu ravitsemusterapeuttien kanssa joten "liikaa rasvaa" on ihan outo toteamus. Pähkinöitä menee ehkä 6-10kpl ja munakkaat teen valkuaisesta, yksi keltuainen päivässä.. Et jos pysyn tolla määrällä +30kg niin vittu olkoot. 😕 rasvaa en käytä paistoon ollenkaan ja rav.terapeutti on käskenyt lisäämään ruokaan kylmäp.öljyä jos proteiini on vähärasvaista..

Aineenvaihdunnasta tän on pakko johtua, ja kyl se saa turhauttaa.. Lääkärit kun ei usko ja yksityiselle ei riitä enään varat et siellä alan ravaamaan... 😔

Ja en siis luovuta tietenkään, vaikka ketuttaa. On vaan melkoisen raskasta odotella tuloksia. Ja mikäs tässä ollessa läskinä, mutta kun terveys reistaa sen takia ja pienen lapsen vuoksi olis pidettävä itsestäkin huolta!

Ap

Tee siihen ruokavalioon jotain muutoksia, vika on siinä, jos et laihdu.

Vierailija
22/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä hiilarimäärät päätä huimaa tällä ruokavaliolla.. Vähän vastaava on esim Jutan super dieetissä (äitini laihdutti sillä). Mutta koska mulla on kyseessä elämäntapa muutos en aio jättää hedelmiä, marjoja tai täysjyvää pois kokonaan. Olen kyl monessa vuodessa tullut tietoiseksi hiilareista, proteiinista ym..

Laskenpa sit tän päivän kalorit nyt kun tyttö nukahti päikkäreille.. Hetki kestää ettii noi tiedot ym.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ei vaan tunnu, vaan ne on ylivoimaisia, turha omia geenejään vastaan on pokkitella! Joten relax ja nauti ainoasta elämästäsi!

Kyllä. Tyydy olemaan sairaalloisen ylipainoinen, tyydy ketjupolttamaan, tyydy olemaan alkoholisti. Luovuta!

Vierailija
24/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis uskon et rakot tulee siitä kun on liikaa painoa jaloilla, ei varsinaisesti hankaa mistään 😔 on varpaiden alussa päkiän kohdalla. Mut juu kengät menossa vaihtoon, rakkoja tai ei.

Ap

Vierailija
25/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijumppa ja vesijuoksu ovat myös lajeja joita kannattaa kokeilla?

Zumba:

http://tstv.fi/video/32582#main

http://hyvinvointi.ts.fi/terveys/vesijumppa-on-laaketta-nivelille/

Vierailija
26/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku puhui polvien naksumisesta, apua. Olen itse kävellyt vuoden verran ja paino on hieman pudonnut. Toivottavasti ei ole nivelrikko tulossa. Kipuja ei ole. Toisaalta naksumista oli jo silloin kun olin hoikka.

Vierailija
27/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi isoja muutoksia olet jo tehnyt, pisteet siitä. Mutta kuudessa viikossa olisi pitänyt tapahtua jo jotain muutosta painossa jos tuo ruokavaliosi laihduttaisi. En tiedä mikä muu tuohon auttaisi kuin se että lasket ne kalorit ja katsot oikeasti minkä verran niitä tulee. Ehkä vain annoskoot ovat liian suuret.

Vierailija
28/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mikään ihme ole, ettei paino ole ihmeemmin pudonnut, jos olet vielä 6 viikkoa sitten vetänyt valtavat määrät mässyjä. Muu ruokavalio näyttää aivan hyvältä. Pidä se, äläkä huijaa itseäsi syömällä ruokapäiväkirjalta salaa. Kärsivällisyyttä, kyllä sinä ajan kanssa laihdut, kun pidät kiinni tuosta ruokavaliosta ja liikunnasta, etkä koske herkkuihin!

Jos mässyhimo iskee, syö kilo porkkanoita tai tee kattilallinen kevyttä kasviskeittoa. Itse laihduttaessani huolehdin siitä, että saatavilla on aina kevyttä vatsantäytettä, esim. kasvissosekeittoa, kaalikeittoa, linssikeittoa, tomaattikeittoa... mitä vaan, minkä voi syödä yllätysnälkään ja sen jälkeen katsoa, onko tarve syödä vielä jotain energiapitoista.

Hyvä että liikut, mutta säästä niveliäsi. Vaihdellen kävelyä, pyöräilyä, uintia, voimistelua. Uinti tai vesijuoksu on loistavia vaihtoehtoja noin painavalle - se ei kuormita lihaksia.

Vierailija
29/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

...eikä niveliä...

Vierailija
30/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama ongelma aiemmin, on kokeiltu ties minkä personal trainerin dieettiä ja kunto-ohjelmia. Mikään ei auttanut, 5x/vko aerobinen hyötyliikunta, 4x/vko hikinen salitreeni, 1400 kcal kaikki punnitaan-ruokavalio = 1kk -800g. 

Kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoitiin tämän jälkeen. 

Nyt olen 7 viikkoa syönyt päivässä max 800 kcal ja se on koostunut pääasiassa:

- kana

- kala

- rahka

- kasvikset

- raejuusto

Olen varmaan joka viikko syönyt yhden päivän ja välillä jopa kaksikin päivää aivan päin helvettiä, sillä itsellänikin on ahmimistaustaa. 

Ihme kyllä olen ollut paljon energisempi kuin ennen, hyvällä tuulella kun vaa'an lukema tippuu viikottain ja motivoitunut projektiin. Olen todennut, että en itse voi syödä varmaan ikinä yli 1000 kcal päiväannoksia, sillä se ei selkeästi omalle kropalleni sovi. Jokainen on yksilö ja tämä kalorimäärän ohje tuli lääkäriltä, hän ehdotti ensin Nutrilett-kuuria, mutta en halua että paino nousee takaisin sen jälkeen kun en opi syömään oikein. Moni kauhistelee kalorieni määrää, mutta en itse koe nälkää ja jaksan elää arjessa. Liikuntaa en harrasta kävelyä enempää, sillä näillä kaloreilla voimat loppuvat aivan oikeasti jossain kohdassa ja se oli huono tunne. 

7 viikkoa ja 10 kiloa, muutoksen huomaa jo selkeästi ja se motivoi eteenpäin :) 

Tsemppiä!

Vierailija
31/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ruokavalion perusta kuulostaa oikein hyvältä ja on hienoa, että olet liikkumisenkin aloittanut. Ymärrän hyvin, ettet halua kaloreita laskea, mutta oletko missään vaiheessa mitannut edes annoskokoja?

Terveellistäkin ruokaa voi syödä liikaa, jos annoskoot ovat pielessä. Munakas voi olla hyvä välipala, mutta jos siinä on enemmän kuin kaksi munaa ja vielä jotain lisänä sekä sitten ananasta ja pähkinöitä, se on jo kunnon kokoinen ateria, ei välipala -> yksi keitetty kananmuna ja ananasta olisi sellainen välipala-annoskoko tai ananasta ja pähkinöitä. Lohi on todella terveellinen vaihtoehto, mutta siinäkin annoskoko on tärkeä eli kannattaisi punnita, paljonko on sellainen 120-130 g lohta - se on yllättävän pieni köntti jne.. Laita nuo todelliset, tämänhetkiset annoskoot vaikka paperille ylös ja vie seuraavan kerran ravitsemusterapeutille mukana. Tällöin et itse joudu laskemaan kaloreita, mutta terapeutti näkee helposti, mihin suuntaan ruokavalioa kannattaa mahdollisesti säätää. Ja muista punnita kaikki noin viikon ajan. Siis myös ne pienet kouralliset pähkinöitä ja noin ruokalusikalliset öljyä ja suunnilleen parit desit ananasta ja kymmenkunta viinirypälettä.

Sitten, jos annoskootkin on tsekattu, voi alkaa epäillä, että vika on jossain muussa. Tällöin kannatta tutkituttaa juurikin kilpirauhanen ensimmäiseksi. Liikuntaa kannattaa ehdottomati jatkaa, mutta hanki hyvä ihminen kunnon tossut, niin liikkuminen on paljon kivampaa. Ensiavuksi rakkoihin apteekista Compeedit ja samalla vaikka rakkojen ehkäisyyn Compeed puikko matkaan.

Vierailija
32/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nivelrikkoa mulla on jo, todettiin polvileikkauksessa kierukan poistossa kun olin 20kg kevyempi.. Mut ei mua polvet tai muutkaan vaivaa lenkkeillessä, ilman rakkoja sujuu tosi hyvin toi 40min.. Alle sen en viitsi liikkua, en saa motivoitua itteeni jonkun 20 min takia.

Kaloreita tulee tälle päivälle 1490kcal.. En jaksa laskea mitä tulee esim. Huomisesta kun ruokana muuten saman tyylistä mutta pihvi tms.

Ja oikeasti, mä olen ahmimishäiriöstä paraneva ja tiedän tasan tarkkaan et ahmista ei voi korvata millään kattilallisella sosekeittoa.. Cmoon!! Se pitää käsitellä se syy miks ahmii! Nälkään ahmimiseen auttaa parhaiten kun syö tarpeeks silloin kun on ruoka-aika.. Henkiset lukot on sitten asia erikseen, ja niihin ei herkkulakko auta, itsekin ahmin ennen vaikka kakkutaikina tai kattilallisen makaronia jos ei muuta ollu.. Mut nykyään on siis noi jo taakse jäänyttä elämää.

Ap

Vierailija
33/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla, ap, halua muuttaa ruokavaliota johonkin suuntaan?

Vierailija
34/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetteko ollenkaan edellisiä tekstejäni? Kipparit on katsottu monesti, on viitearvojen sisällä, ja oon ravannut monta vuotta erilaisissa terapioissa joihin kuuluu mm ravitsemusterapeutit! Ei siellä tuppi suuna istuta ihmettelemässä, vaan oon saanut noi tehtävät punnita ja pitää ruokapäiväkirjaa.. Oon punninnut ruokaa jo vuoden, nykyäänkin saatan punnita esim. Jos uutta ruokaa tms. Perus kasvikset ja ym osaa jo silmämääräisesti katsoa, samoin pähkinät. Se 6-10kpl kun ei painoa muuta mitenkään radikaalisti 😂

Kauhean monella pätemisen tarve, vaikka halusin lähinnä vertaistukee.. 😔 Mut mitä vielä, kiitos siitä 😀 saapahan ainakin v*tutuskäyrät kattoon ja siitä sisua jatkaa, kun tiedän toimivani oikein!

Ap

Vierailija
35/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleenkin, jos haluat laihtua, muttet laihdu, syöt liikaa. Se on vain fakta, hyväksy se. Sellaista kehoa ei ole olemassakaan, joka ei laihtuisi, kun suu pidetään kiinni. Jos kerran punnitset jo ruokasi, niin mikset vähennä niitä määriä, kun kerran tiedät ettet tuolla määrällä laihdu? 

Vierailija
36/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihtunut tällä ruokavaliolla kaksi kiloa, viimeisen 1,5vk aikana.

Aamupala

Kaurapuuro, desi kevytmaitoa, desi vettä, desi kaurahiutaleita.

1,5dl mustikoita

1dl raejuustoa

Lounas

Kasvissosekeitto (omatekemä, ei kerma yms. lisäyksiä)

1dl raejuustoa,

ruisleipä viipale

kinkkuleike noin 30g

tomaatti

kurkkua noin 10-15cm

Välipala

Omena

pari porkkanaa

Päivällinen

Erilaisia uunikasviksia noin puolikiloa, kesäkurpitsa, bataatti, paprika, porkkana jne

kanaa noin 100g,

pari perunaa tai sitten ei jos on niin syön jos en syö.

Tomaattia, kurkkua

Iltapala

Pari leipää viipaletta

Kinkkua, reilu kasa noin 30g

tomaattia

kurkkua

porkkanoita

omena

Tiedän että tässä päivässä on pieni rasvan vajaus. Vaikka uunikasviksissa on öljylisäys.

Toisina päivinä saan enemmän rasvaa, paistan aamulla munakkaan öljyssä ja välillä syön leipää levitteellä ja usein syön rasvasta lohta.

Lisäksi juon vettä noin 1,5l, yritän pikku hiljaa lisätä veden juontia, jossain vaiheessa huomasin että juon tosi vähin, mutta nyt tuo 1,5l on annos joka sallii normaalin elämän ilman jatkuvaa vessassa istumista.

Liikkumaan en oikeastaan pysty.

Vierailija
37/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, jos vain vertaistukea haluat, niin olisit sitten niin kirjoittanut. Noista teksteistä nyt tulee muille se harhakuva, että haluaisit laihtua ja kaipaisit apua ja vinkkejä siihen. Jos et tämänhetkisellä ruokavaliolla ja liikunnalla laihdu, niin jotain sinun nyt vain pitää muuttaa ja tehdä toisin. Ei ne vertaistuet ja symppaamiset sinua laihtumaan saa.

Mene uudestaan kilpparimittauksiin, jos mittauksesta on aikaa yli 6 kk - jos arvot ovat nippa nappa olleetkin rajoissa, eivät ne ehkä enää ole. Jos oikeasti punnitset kaiken syömäsi ja laskelmasi pitävät paikkansa, ei kilppariarvot voi olla kohdillaan. Jos kilppariarvot ovat kohdillaan, on syömisessäsi joku pielessä - joko annokset ovat isompia kuin myönnät itsellesikään tai syöt ja/tai juot  "huomaamattasi" ohi ruokavaliosta joko päivittäin tai viikkotasolla tai luistat tuosta ideaalirungostasi muuten liian usein.

Mitään taikakeinoja ei ole olemassa, vertaistuki ei sinua laihduta ja sellaista ihmistä ei ole, joka EI laihtuisi, jos kilpirauhanenn pelittää ja syö vähemmän kuin kuluttaa. Piste. Tai sitten tyydyt tilanteeseen ja olet onnellinen siitä, että olet päässyt ahmimisesta eroon, vaikka ylipainoinen vielä olisitkin.

Vierailija
38/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti ja syömishäiriöterapeutti kieltää syömästä liian vähän. Ja nyt kun laskin noi kalorit tälle päivälle oon ihan vakuuttunut että syön ihan oikein. Oon tehnyt näin nyt 6 viikkoa. Sori jos turhauduin kun ei ole vielä pudonnut vaan koen että tunnen kehoni ja uskon sen olevan ihan tukossa vuosien ahmimisesta, hormoneista ja lisäaineista ja aineenvaihdunta on tukossa. Mun arvioitu kalorin kulutus päivässä on n. 2000kcal, tämä terapiassa laskettu.. Eli miinuksella olen noin 500kcal päivässä.. Piti ees sortua laskemaan teidän pellejen takia.

Joku ihmetteli et enkö oo valmis muutokseen, tietysti olen. Pitäisikö syödä vähemmän vielä vai? Sitten on riski et ahminta saa taas yliotteen.

Kumma kun ei tunnu ihmisiltä löytyvän sympatiaa tippaakaan, onneksi muutamalta löytyy ja kiitos teille 💋

Ap

Vierailija
39/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makean himoon auttaa se, että et vedä täysin kaiken kieltävää linjaa. Kerran viikossa pieni herkutteluhetki, jälkiruoka. Ennen se oli yksi suklaalevy nyt yksi patukka. Tai yksi jäätelöpuikko. Yksi vanukas. Tai hedelmäsalaatti vaniljakastikkeella.

Vierailija
40/66 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä onnistut!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän