Raskaudesta ja vähäisestä painonnoususta
Olen raskaana ja paino ei ole vielä noussut vaan laskenut. Onkohan tästä haittaa? Taustatietoja:
- Raskaus hoitoalkuinen, IVF-hoidon aikana lihoin muutaman kilon
- Lähtöpaino 79 kg, pituus 171 cm. Painoindeksi siis 27 ja ylipainoa noin 5 kg
- Nyt rv 15 paino 76 kg eli noin samoissa kuin ennen IVF-hoitoa
- Paino laskenut, koska aikaisemmin söin suuria ja kaloripitoisia ruokia työpaikkaruokalassa, nyt itsetehtyä ja terveellistä ruokaa myös lounaalla. Tämä suurin elintapamuutos.
- Lisäksi on ollut aikaa liikkua enemmän (päivittäiset kävelylenkit vs. aikaisemmin ei juuri mitään liikuntaa)
Ruokavalioni on monipuolinen ja terveellinen, vointini hyvä. Ja koska raskauden alussa (ja kai edelleenkin) oli muutama kilo liikaa niin en ensin ollut huolissani tästä, että paino ei nouse. Mutta nyt olen lukenut, että vähäinen painonnousu/painon tippuminen voi aiheuttaa vauvalle mm. korkeamman imeväiskuolleisuuden riskin (jenkkitutkimus, en tiedä miten pätee täällä) ja ainakin lapsen ylipainoisuudelle altistavia muutoksia aineenvaihduntaan.
Onko täällä porukkaa, jolla paino ei olisi noussut raskaana/olisi noussut vain vähän? Mitä neuvolassa on tuumittu tai kommentoitu asiasta? Erityisesti kiinnostaa kokemukset sellaisilta, joilla ylipainoa on raskauden alkaessa ollut muutama kilo kuten minulla (huomattavan ylipainoisilla tilanne on käsittääkseni erilainen).
Kommentit (2)
Kyllä se siellä kasvaa ja ravintonsa etsii :-) Noilla viikoilla itse sikiö on vielä tosi pikkuinen, parempi tosiaan vaan teille molemmille jos ei _turhaa_ painoa kerrytä. Syöt vaan terveellisesti, kuten olet tehnytkin, niin pikkuinen saa hyviä rakennusaineita.
Mulla on nyt toinen raskaus loppusuoralla, 39+2 viikkoa. Kummallakin kerralla olen oksentanut niin paljon että painonnousu on puoleen väliin asti ihan minimaalista. Sitten tuossa viikkojen 30 kummallakin puolen suunnilleen noussut vähän reippaamin ja nyt lopussa taas laskenut. Kaikki vauvalla oikein hyvin, painoarvio noin 3700g. Pahoinvointia lukuunottamatta minulla ei ole ollut mitään vaivoja ja nytkin lenkkeilen kävellen päivittäin, teen pihahommia jne.
Ennen raskautta olin 162cm/53kg ja nyt painan 62kg.
Itsellä pituus 158cm ja paino 65kg ennen kahta raskautta. Kummassakin raskaudessa tuli n. 4kg painoa, aluksi paino laski ja nuo kilot tulivat rv26-30 jonka jälkeen paino pysyi samana. Kumpikin lapsi syntyi rv 38 ja olivat 3300g ja toka 3600g
Neuvolassa sain lähinnä kehuja, ei mitään negatiivista ainakaan. Nyt eka on 2v ja toka 5kk ja terveitä ovat.