Kuljetan rattaissa syksyllä eskarin aloittavaa lasta, kaveri kummasteli
Poika siis on hieman pyöreä, ei suostu kävelemään esim. kauppamatkoja enkä muuten pääsisi edes kauppaan (olen yh). Lisäksi näin kotiäitinä säästän edes vähän kun rattaiden kanssa pääsen kulkemaan ilmaiseksi paikallisliikenteessä, raha on aika tiukoilla. Tilanne ei ehkä ole optimaalinen, mutta mitä voisin tehdä? Ja syksyllä pojan on kuitenkin sitten suostuttava eskarissa kävelemään. Luultavasti siellä se ryhmän painostus kannustaa, poika on siis ollut kanssani kotona mutta kerhossa ollut ja siellä retkipäivänä meni ihan hyvin aina. Vähän vaan loukkaannuin kun kaveri kummasteli rattaiden käyttöö, mutta pakkohan minun on kauppaan ja asioille päästä kun ei poikaa vielä kotiinkaan voi jättää.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin jo hankkia pienen koiran jos sen kanssa saisi pojan ulkoilemaan kun saisi taluttaa lemmikkiä. Poika on kuitenkin tosi eläinrakas. Ap
Ja uskot, että lapsi alkaa kävelemään 3x 30 min päivässä? Vai miten hoidat koiran ulkoilut noin muuten?
Vierailija kirjoitti:
Menette molemmat pyörällä. Hankit sellaisen peräpyörän. Kauppakassipalvelulla saat ruoat ovelle, ja käytette kauppa-ajan perheliikuntaan.
Ei ole varaa kauppakassipalveluun eikä uusiin hankintoihin muutenkaan. Ap
Voi ei ap. Mä taas odotan innolla että pääsisin kokonaan rattaista eroon. Esim. bussissa kulkeminen on paljon kivempaa ilman rattaita vaikka joutuukin sen matkan maksamaan. Valitettavasti itse en voi lopettaa rattaiden käyttöä koska pienempi sisarus vielä niitä tarvitsee joten on tuplarattaat edelleen käytössä. En viitsi niitäkään poistaa käytöstä vasta kun tuo isompi on jo aivan liian iso rattaisiin. Mikä sitten on liian iso ikä rattaille. Ainakin 6.
No kyllähän asiassa on menty metsään jo vuosia sitten, eskari-ikäinen ei suostu kävelemään? Tarkoitatko siis todella ei kävelemisen oppimisen jälkeen ole suostunut kävelemään ja häntä viedään 24/7 rattailla?
Mitkä rattaat edes kantavat isompi kokoista kuusivuotiasta?
Olen sanaton. Eikö neuvolassa olla missään vaiheessa puututtu tähän tai ylipainoon?
Eihän tälläinen tilanne yhdessä yössä tule, olet antanut sen kehittyä tähän. Ei yli kolmevuotiasta ( eikö vaunuissa ole maximi ikäkin 3v) pidä viedä rattaissa, sen ikäinen ajelee jo pyörällä.
Ei yksinhuoltajuus ole tekosyy tälläisellä idiottimaisuudelle! Itsellesi että lapselllesi olet tehnyt karhun palveluksen.
Terv. Myös yh
Ja siis Ap ihmettele että kaveri ihmetteli tätä? No niin ihmettelisin minäkin, ja sanoisin aika suorat sanat. Jos haluat lapsesi kehityksen jäävän tuolle tasolle niin onnea tulevaisuuteen!
Onko siis todella niin että ilmaisen bussimatkan takia teet näin?
Menette kauppaan pyöräillen.
Lapselle oma pyörä, ja itsellesi sellainen, jossa kori/vaunu edessä, jonne voi laittaa ostokset, jotka eivät reppuun mahdu.
Yksinkertaista.
Jos ongelma on lspsen huonossa kunnossa niin liikkukaa yhdessä. Koska olet kotiäiti ja asut kaupungissa, niin sinulla on aikaa kiertää lapsen kanssa kaikki leikkipuistot ja niiden kiipelytelinert yms. Käydä uimassa kun vielä lapsi voi tulla naisten puolelle. Uimisessä massa ei rajoita. Moni lapsi ei viitsi kävellä mutta liikkuvat leikkipuistoissa yms.jos saavat mahdollisuuden. Rattaat on kätevät kauppareisulla jja ymmärrän miksi ne on hankala jättää pois. Hommaa itsellesi niiden tilalle vetokärry.
Kolmas asia voi olla joku jalkavaiva lapsella.
Rattaat huit helkkariin ja poika kävelemään. Ei neuvottelua eikä suostuttelua, vaan pelkkä toteamus, että nyt takki päälle ja kengät jalkaan, niin lähdemme kauppaan. Ainut vaihtoehto on, että poika jää yksin kotiin siksi aikaa, kun käyt kaupassa. Mutta jos nyt alkaisi liikkua kunnolla, niin ennen eskarin alkua poika olisi muuttunut sutjakaksi kaveriksi ... ellet sitten koko ajan lahjo herkuilla. Herkut myös pannaan!
Tämä on sitä ns. uutta vanhemmuutta.
Ja Sinkkonenkin on aina väärässä.
Nää on näitä. Ihmiset jotka ei ymmärrä rattaiden käyttöä, kuljettelee omaansa autolla joka paikkaan. Että semmosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelma on lspsen huonossa kunnossa niin liikkukaa yhdessä. Koska olet kotiäiti ja asut kaupungissa, niin sinulla on aikaa kiertää lapsen kanssa kaikki leikkipuistot ja niiden kiipelytelinert yms. Käydä uimassa kun vielä lapsi voi tulla naisten puolelle. Uimisessä massa ei rajoita. Moni lapsi ei viitsi kävellä mutta liikkuvat leikkipuistoissa yms.jos saavat mahdollisuuden. Rattaat on kätevät kauppareisulla jja ymmärrän miksi ne on hankala jättää pois. Hommaa itsellesi niiden tilalle vetokärry.
Kolmas asia voi olla joku jalkavaiva lapsella.
Vetokärry kauppatavaroille on tosi kätevä, pystyy painavatkin ostokset hoitelemaan kotiin. Hanki ap lapselle sellainen pieni oma vetokärry ja laitatte osan ostoksista hänen vedettäväkseen, voisi olla kivaakin?
Pari kertaa kun kestät kiukun, lapsi ei edes muista kohta enää, että istui äsken vielä rattaissa. Toinen vaihtoehto on pyörä, näin juuri eilen, kun max kaksivuotias meni viilettäen jo ilman apupyöriä eli tuon taidon oppii tosi nopeasti, kun jaksaa nähdä viikon verran vaivaa, voi oppia jo kerrastakin, jos tasapaino on luontaisesti hyvä. Nyt otollinen tilaisuus, kun monta kuukautta hyvää pyöräilykautta edessä.
Ostat seuraavalla kauppareissulla parin ylimääräisen päivän ruoat, mutta lähdette kauppaan ihan normaalisti vaikka päivittäin. Jos reissu tyssää puolitiehen, on kotonasi välttämättömät ruokatarpeet.
Mistä niin isoja rattaita löytyy? Voisin minäkin laittaa 6-vuotiaan niissä kulkemaan.
Ei ole varaa uusiin hankintoihin, mutta on miettinyt koiran hommaamista. Pyhällä Hengelläkö se elukka sitten eläisi?
Ei helkutti!
Mun esikoinen oli 3 vuotias, kaverin poika 6 vuotta.
Kyllä minäkin hämmästelin ääneen kun tulivat sovitulle tapaamiselle niin että kaverini rattaissa poikaa työnsi.
Mua hävetti katsoo sitä, iso poika ahtautuneena rattaisiin.
Nyt se poika on 27 vuotias, asuu edelleen äitinsä kanssa.
jätät kylmästi ne rattaat kotiin etkä anna toiselle mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. sanot että nyt lähdette kauppaan ja menette vaikka alkais mikä huuto siitä syystä. kyllä ton ikänen jo kävelee kun sen laittaa kävelee. voit myös ottaa sen puhelimen Pois. voit vaikka sanoa että ei saa puhelinta ENNEN KUIN olette kävelleet kauppaan. kyllä se pikku hiljaa tottuu liikkumaan kun pidät pääsi. mulla myös rattaiden jättö lähellä (3v) ja ainoa jännitys on se et miten kauppakassit saa kuletettua sekä se että miten laps pysyy vierellä xD mutta silti kesällä kokeillaan kulkemista ilman niitä. yh ei ole tekosyy! mä olen myös yh ja mulla useampi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Mistä niin isoja rattaita löytyy? Voisin minäkin laittaa 6-vuotiaan niissä kulkemaan.
Poika on lyhyt, se auttaa asiassa. Ap
Laita rattaat pois ja sano pojalle ettei ole enää mikään vauva ja omat jalat toimii. Nolottaisi kyllä ihan sikana työnnellä tuon ikäistä rattaissa.
Suo hävetti katsoa sitä? No vakavissani, ehkä siinä ennen 5-vuotisikää olisi hyvä olla täysin ratasvapaa. Mutta tämä on aika lapsikohtaista. Meillä yksi lapsista lopetti 3-vuotiaana kun toinen oli vielä 4-vuotiaana.
Lapset ovat erilaisia. Toiset kiemurtelevat rattaista pois ihan taaperoina ja haluavat muutenkin tehdä kaiken itse heti. Toiset antaisivat äidin syöttää itseään armeijaikään asti jos vaan äiti suostuu ja arastelevat kokeilla uusia asioita/toimia eri tavoin kuin ennen.
Eskari-ikäisen ei kuulu istua rattaissa, ja jos lapsi ei sitä itse tajua, niin lasta on ohjattava rattaista pois. Eli ap, myy ne rattaat ja pakota lapsi kävelemään. Lapsi kyllä tottuu siihen alkukitinän jälkeen.
Menette molemmat pyörällä. Hankit sellaisen peräpyörän. Kauppakassipalvelulla saat ruoat ovelle, ja käytette kauppa-ajan perheliikuntaan.