Haluan näyttää varakkaalta mutta hillityllä ja tyylikkäällä tavalla, miten pukeudun, meikkaan ym?
Mitä merkkejä ostan, mihin panostan, missä säästän?
Tulot ovat keskitasoa ja haluan siis näyttää varakkaammalta ja porvarillisemmalta kuin oikeasti olen ;)
Kommentit (361)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi "luksus" materiaaleja, eli silkkiä, merino villaa, cashmere jne. Hyvästä materiaalistä tehtyjä klassikko vaatteita löytää helposti myös vähän halvemmalla mutta näyttää kalliilta ja hienolta.
Älä osta koruja h&m tai prismasta. Timantit ja hopea/kulta maksaa niin jokainen jolla on vähänkin älyä tajuaa että se sormenkynnen kokoinen lasinpala ei ole oikea timantti. Osta mielummin ensin ketju ja siihen pari riipusta joita voi vaihtaa. Yhdet tai kahdet aidot korvakorut jne. Jos skippaa kymmenen h&m korvakorua (n 10€) niin niillä saa jo kultaiset korvakorut.
Aidot nahka kengät ja laukut. Ja pidä niistä hyvää huolta. Putsaa ja kiillota kengät, varsinkin keväisin kun on loskaa. Rikkaat ei kulje likaisissa kengissä, ne tulee autolla parkkihalliin.
Osta joku hillitty merkki huivi. Minulla on Givenchy huivi kuuluisalla printillä MUTTA se printti ei ole mikään logo printti. Tavalliset ihmiset ei ehkä tunnista mutta kyllä kahviloissa ja ravintoloissa tunnistetaan. Jos haluaa niin voi solmia sen huivin rennosti niin että lappu jää vähän esiin.
Mulle perus tyyliin kuuluu pari kulta sormusta, timantti korvikset, hieno kultainen kaulakoru. Nahkaiset kengät ja käsilaukku. Perus farkut mutta cashmere neule, hieno takki (se näkyy ensimmäisenä joten osta hieno takki) ja toi huivi.
Minkälainen on hieno takki jota useampikin on mainostanut tässä ketjussa? Mistä ostatte laukut, kashmirneuleet ja kengät?
Takki voi olla halpa tai kallis. Jos löydät kirpparilta Suomessa tehdyn takin, se voi olla huippulaatua. Siis siltä ajalta kun täällä vielä itse ommeltiin. Hyvässä takissa on vuori, hyvin ommellut saumat, siistit napit jotka pysyvät kiinni ja suhteellisen klassinen malli. Jos kyse on villakangastakista, siinä on villaa enemmän kuin 1%.
Yksi parhaista villakangastakeistani oli erittäin halpa, sain vielä alennuksesta. Se oli klassinen ja pidin sitä varmaan yli 10 vuotta.
Hinta ei aina takaa laatua, joten älä katso vain sitä.
Kevyemmässä takissa ja trenssissä on oltava hyvä, siisti vuori. Joka pysyy oikean kokoisena pesunkin jälkeen. Mikään ei ole niin ruma kuin auki heiluva vuoriton takinretkale, josta taskupussit ja sisäsaumat roikkuvat näkösällä.
Ihan niin kuin Sinä Itse haluat. Turha kysyä neuvoja miten pitäisi pukeutua tai miten pitäisi käyttäytyä tai elää, koska jokainen tekee sen omalla tavallaan.
Olen itse miljonääri. Mutta en näytä varakkaalta. Nykyisessä maailman turvallisuustilanteessa en edes uskaltaisi näyttää varakkaalta. Haluan näyttää tavikselta.
Se miten minusta tuli varakas onkin pidempi stoori. Säästin yli 20 vuotta. Olen vältellyt ostamista yli kaiken.
Jos olet ostanut, olen ostanut aina -70% vaatteeni. Laadukasta kuitenkin.
säästyvän 70% summan olen laittanut osakkeisiin.
Välttelemällä ostamista yli kaiken alkaa varallisuus vähitellen karttua.
olen 45v ja elän osingoilla. Muutama sijoitusasuntokin jo hankittu.
Tämä on kaikille mahdollista. Älkää kantako varojanne rikkaiden valmistamiin tuotteisiin (NE ON TEHTY KIINASSA EIKÄ KESTÄ).
Ostamatta jättäminen on paras tapa vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n ajatuksen. Kaikkihan me haluamme antaa itsestämme menestyneen kuvan.
Kaupassakin saa parempaa palvelua hyvissä vaatteissa. Olen huomannut tämän.
Parasta palvelua saa kun käyttäytyy hyvin, vaikka päällä olisi säkki.
Andy Warhol sanoi, että pitää käyttäytyä ja esiintyä kuin olisi rikas ja kuuluisa - ja ihmiset kohtelevat sinua juuri siten kuin olisit sitä. Andyn motossa on ideaa. Kyse on sisäisestä itsevarmuudesta. Kokeilkaas, naiset. Huomenna, ihan omana itsenänne, käyttäydytte itsevarmasti ja ylpeästi. Silleen hyvällä tavalla, ei pröystäillen vaan rehellisen ylpeästi kannatta oman hyvän itsenne ja hymyilette maailmalle.
Takaan menestymisen!
Tämä on hyvä neuvo. Olen todennut sen usein itsekin. Arkisin pukeudun tavalla, jota voisi kutsua vähän rähjäiseksikin. Olen asioinut mm Stockalla ja kun olen selkeästi ilmaissut, mitä haluan ja pyydän myyjää suosittelemaan vaihtoehdoista jotain, myyjä ei ole koskaan sanonut ennenkuin vasta kassalla, mitä tuote maksaa. Jos taas olen asioinut epävarmemmalla ja varovaisemmalla asenteella, myyjä on heti kertonut tuotteen hinnan ja alkanut suositella mulle edullisempia vaihtoehtoja.
Kalastajan Vaimo -bloggaajan tyyli on sellainen varakaan rantaruotsalaisen mamman muottiin sopiva. Hänen blogistaan voi varmaan katsella vinkkejä meikkiin, hiuksiin ja pukeutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Värjää tukkasi mustaksi ja pari violettia raitaa näyttämään, että on rahaa riittänyt näihinkin.
Näyttävät tatuoinnit ovat myös omiaan nostamaan statusta muiden silmissä. Jos vielä rahat riittää lävistyksiin kasvoissa (muuallahan ne eivät juuri katukuvassa näy), niin eiköhän sinua jo miljonääriksi luulla Erkkojen suvun piiristä.
Muista myös puhetyyli, jota täällä ei ole tarpeeksi korostettu. Joka lauseeseen pitää sisällyttää v-ttu, mieluusti useampikin.
Kuvailit muuten täysin Maskusta kotoisin yh äidit.. 😂 Koko kylä täynnä tälläsiä tapauksia!
Eiköhän ne varakkaat ole niinkuin muutkin ihmiset. Joukossa on porukkaa, jotka haluaa pukeutua klassisen tyylikkäästi, hyviin materiaaleihin ja laadukkaisiin koruihin. Toiset taas tykkää korostaa vaikka omia intressejään, pukeutua esim. rockhenkisesti tai vanhoihin kulahtaneisiin sammareihin. Jokunen tekee sitten itsestään oikein ulkonäköbrändin. Nuori sukupolvi matkii maailman julkkiksia siinä kuin muutkin. Suomenruotsalaisilla on ihan oma tyylinsä, kuten myös diplomaateilla. Osa rikkaista ei omaa minkäänlaista makua.
Asun Helsingissä ja olen nähnyt paljon rikkaita ja kuuluisia ja ihan tavan tallaajia ovat. Samalla tavalla käyvät lenkillä kuin muutkin tai juovat kahvin paikallisessa kuppilassa. Jollakulla on se kartano jossakin maalla, mutta eiköhän sielläkin kädet mullassa viipoteta.
Raha helpottaa elämää, mutta tietyn määrän jälkeen se ei enää lisää onnellisuutta.
Täällä mainittiinkin jo pituus.
Ei ole ollenkaan huono idea lisätä omaa pituutta korkeakorkoisilla kengillä.
Niistä on myös se etu, että pitävät ryhdin pakostakin suorana.
Kysyjä halusi tietää miten näytetään tyylikkäällä tavalla varakkaalta.
Vaikka joku varakas tyylittömästi pukeutuisikin, niin ei se ap:ta auta eteenpäin.
Varaa aika Stockmannin pukeutumisneuvojalta?
Köyhän kannattaa ostaa yksi hintavampi vaate vaikka kerran vuodessa kuin halpaa 5 kertaa.
Yläosalla enemmän merkitystä, paitsi jos joku oikein tarkkailee, sitten analysoi kenkiä myöten jotta mitähän nuokin ovat maksaneet.
Kyllä sen yhteiskuntaluokan naamassa näkee.
Itse asun suomen varakkaimmalla alueella ja yksi asia, johon kiinnitän aina huomiota köyhemmillä alueilla on hiusten väri.
Eli täällä missä asun ei vaan ole räikeitä värjättyjä hiuksia, olen ihan tottunut siihen ja esim. vantaalla käydessä oikeasti säikähdän nähdessäni sen mustien, punaisten yms. hiusten kirjon.
Ja toinen asia on tietysti ylipaino, eli köyhemmillä alueilla on tosi paljon ylipainoisia verrattuna tänne missä asun, en näe täällä melkein yhtään ylipainoisia paikallisia. Kävin kerran siinä jumbon k-marketissa ja melkein kaikki oli lihavia siellä.
Muuta ei tule mieleen, mihin kiinnittäisin huomiota. Hiustenväri on tuo ykkösjuttu, jonka huomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen yhteiskuntaluokan naamassa näkee.
Hampaista voi nähdäkin. Osalla on hampaat oiottu, osalla ei.
Kunta hoitaa ainoastaan, jos on purentaongelma. Kosmeettisista syistä oionta täytyy maksaa itse.
Näin oikeasti varakkaana (vanhaa rahaa), tämä keskustelu hieman huvittaa. Ette ikinä ajattelisi minua tai tuttaviani varakkaiksi kadulla. Käyn ihan Prismassa, feikkicrocseissa ja verkkareissa. Ostan ihan mitä vaatetta sattuu, h&m on kovassa käytössä jne. Tämän hetkinen "kaupungilla hengailu" takkini maksoi Zalandolla 29e.
Toki omistan muutamia erittäin kalliita juhlamekkoja ja muutaman erivärisen jakkupuvun, joihin on yhteensä käytetty kuusinumeroinen summa rahaa. Näihin sopivia koruja, kenkiä ja laukkuja. Työssä joudun edustamaan ja ovat tarpeen. Mutta normaalisti arkipukeutumisesta tai muutenkaan tyylistä varakkuus ei näy. Meikkaan vahvasti, jos huvittaa tai olen meikittä, jos huvittaa. Värjään hiuksia mustaksi tai punaiseksi jos haluan. Leikkaus on aika hillitty ja klassinen kyllä.
Älä käytä vaalean kesämekon kanssa mustia korkokenkiä.
Hanki vaaleat tai nuden väriset. Huomioi samoin myös laukku, jos et halua näyttää Turenkilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Näin oikeasti varakkaana (vanhaa rahaa), tämä keskustelu hieman huvittaa. Ette ikinä ajattelisi minua tai tuttaviani varakkaiksi kadulla. Käyn ihan Prismassa, feikkicrocseissa ja verkkareissa. Ostan ihan mitä vaatetta sattuu, h&m on kovassa käytössä jne. Tämän hetkinen "kaupungilla hengailu" takkini maksoi Zalandolla 29e.
Toki omistan muutamia erittäin kalliita juhlamekkoja ja muutaman erivärisen jakkupuvun, joihin on yhteensä käytetty kuusinumeroinen summa rahaa. Näihin sopivia koruja, kenkiä ja laukkuja. Työssä joudun edustamaan ja ovat tarpeen. Mutta normaalisti arkipukeutumisesta tai muutenkaan tyylistä varakkuus ei näy. Meikkaan vahvasti, jos huvittaa tai olen meikittä, jos huvittaa. Värjään hiuksia mustaksi tai punaiseksi jos haluan. Leikkaus on aika hillitty ja klassinen kyllä.
Sadantonnin edestä jakkupukuja ja juhlamekkoja? Jep.
Asun kauniaisissa ja liikun hyvin varakkaissa piireissä. Eipä muuta kun naurata nämä kommentit.
Totuus on etteivät ne nyt pahemmin erotu massasta katukuvassa. Monet puhuvat ruotsia, mutta kyllä niitä keskiluokkaisia ja köyhä ruotsia puhuvia myöskin löytyy. Jotkuvat ajavat Mersuilla ja Bemareilla, jotkut Toyotoilla. Ei vanhempi bemari saksasta paljoa maksa joten moni köyhäkin ajaa sellaisella nykyisin.
Miehet eivät kyllä ole mitään muotinukkeja. Duunissa monet käyttävät pukua mutta ei kyllä jää aikaa mihinkään kauniit ja rohkeat elämään jos on toimari tai korkeassa asemassa. Moni käy kyllä kuntosalilla. Harva varakas mies ei ole naimissa. Vaimot eivät kyllä ole mitään kaunottaria, vaan aika tavallisia.
Vaimot ovat sitten yleensä kotiäitejä. Perheet eivät pahemmin eineksiä syö koska vaimolla on paljon aikaa tehdä hyvää kotiruokaa. Monet niistä käyvät kuntosaleilla mutta eivät ne kyllä mitään himofitnessmuijia ole. Perhe-elämä vie aikaansa niiltäkin joten ei ole aikaa hillua tuntikausia punttiksella. Veikkaisin että rikkaat ovat keskimääräistä hoikempia ja paremmassa kunnossa, mutta hoikka on moni köyhäkin.
Vaatteet ne ostavat samoista paikoista kuin muutkin ihmiset. Vähän keskimääräistä paremmin kyllä pukeutuvat kun on enemmän aikaa miettiä mitä ostavat eikä raha merkitse mitään. Ei kyllä kukaan tuntemani pröystäile merkkivaatteilla. Ne ovat köyhien leikkejä.
Teinipennut ehkä ovat poikkeus. Muistan kun olin yläasteella niin jokun vi*tun lacoste oli iso juttu ja kaikilla joilla ei ollut lacoste sukkia pilkattiin. Se että rikkaat ovat jotenkin sivistyneimpiä ei kyllä ainakaan päde niitten pentuihin, tosi huono yhteishenki kun oli silloin koulussa. Jotkut pennut kyllä satsasivat paljon ulkonäköön eli vaatteisiin ja myöhemmin autoon mutta siitäkin tuli pilkatuksi jos eroittui liiaksi tuohonkin suuntaan.
Jos nyt välttämättä haluat leikkiä että kuuluut joukkoon niin muutat parempaan postikoodiin ja hankit bemarin saksasta. Hankit laadukkaan oloiset vaatteet mutta vältä isoja logoja. Tämä ei tarkoita välttämättä kalliita vaatteita, halvallakin saa hyvää jos vähän näkee vaivaa. Tuo että näet vaivaa ja mietit vähän asukokonaisuuksia onkin se avain. Laihduta jos olet lihava. Hanki maisterinpaperit jos sinulla ei ole.
Se missä rikkaat sitten oikeasti erottuvat muista on asuminen ja matkustaminen. Asunto on yleensä iso ok-talo kalliilla alueella. Matkustaminen on enemmän kulttuurikohteisiin eikä mitään dokureissua viroon tai kanarian saarille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi "luksus" materiaaleja, eli silkkiä, merino villaa, cashmere jne. Hyvästä materiaalistä tehtyjä klassikko vaatteita löytää helposti myös vähän halvemmalla mutta näyttää kalliilta ja hienolta.
Älä osta koruja h&m tai prismasta. Timantit ja hopea/kulta maksaa niin jokainen jolla on vähänkin älyä tajuaa että se sormenkynnen kokoinen lasinpala ei ole oikea timantti. Osta mielummin ensin ketju ja siihen pari riipusta joita voi vaihtaa. Yhdet tai kahdet aidot korvakorut jne. Jos skippaa kymmenen h&m korvakorua (n 10€) niin niillä saa jo kultaiset korvakorut.
Aidot nahka kengät ja laukut. Ja pidä niistä hyvää huolta. Putsaa ja kiillota kengät, varsinkin keväisin kun on loskaa. Rikkaat ei kulje likaisissa kengissä, ne tulee autolla parkkihalliin.
Osta joku hillitty merkki huivi. Minulla on Givenchy huivi kuuluisalla printillä MUTTA se printti ei ole mikään logo printti. Tavalliset ihmiset ei ehkä tunnista mutta kyllä kahviloissa ja ravintoloissa tunnistetaan. Jos haluaa niin voi solmia sen huivin rennosti niin että lappu jää vähän esiin.
Mulle perus tyyliin kuuluu pari kulta sormusta, timantti korvikset, hieno kultainen kaulakoru. Nahkaiset kengät ja käsilaukku. Perus farkut mutta cashmere neule, hieno takki (se näkyy ensimmäisenä joten osta hieno takki) ja toi huivi.
Minkälainen on hieno takki jota useampikin on mainostanut tässä ketjussa? Mistä ostatte laukut, kashmirneuleet ja kengät?
Joku 600 euroa maksava? 49 euron takkikin voi olla hyvän näköinen.
Ei tarvitse aina olla kallis. Mulla on (ulkomailta ostettu) kashmirvillakangastakki joka maksoi 249€. Mutta joo, uusin ulsterini maksoi 69€ ja on todella kaunis ja hyvälaatuinen.
En yleensä vastaile näihin tällaisiin, mutta nyt päätin tehdä poikkeuksen.
Huvittaa valtavasti nämä vastaukset. Eleetöntä, harmaata, pientä sievää, väritöntä, tylsää... Rikkaan tunnusmerkkejä? Ette kuvaile oikeasti rikkaiden tyyliä, vaan harmaahiirulaisen tyyliä!
Ette ole varmaan koskaan tunteneet ketään vanhan rahan varakasta? Olette lukeneet työväenluokkaisten pissisten ja alemman keskiluokan edustajien muoti/lifestyle-blogeja, joissa on juuri kuvailemaanne tyyliä ja luulelle että nämä ovat jotain kroisoksia?
Oikesti varakkaat käyttävät paljon värejä, meikkaavat voimakkaasti, näyttäviä pukukoruja. Persoonallista ja näyttävää. Hiusvärit usein luonnottomia: sinimustaa, kirkkaanpunaista, platinablondia.
Myös pelkkään mustaan päästä varpaisiin pukeutuminen on joillekin varakkaille se juttu.
Kodin sisustukset ovat usein todella värikkäitä, runsaita ja kerrostettuja: perintöantiikkia on paljon, seassa Ikeaa ja kirppislöytöjä ja joskus jopa rumia 80-luvun mööbeleitä. Mix'n match. Eli kodit ovat totaalisia vastakohtia alemman keskiluokan tyylikkäänä pitämällä valko-harmaa-musta-minimalismille ja skandinaaviselle tyylille.
Olen entisen työni vuoksi tutustunut aika hyvin rikkaisiin Helsingin hienostoalueilla ja päässyt juttelemaan henkilökohtaisia ja käymään kylässä (työjutuissa) ja tutustuin rikkaisiin ikähaarukasta 30-90. Erityisesti räikeät hiusväri, ihan jopa yli kasikymppisilläkin mummeleillakin (erityisesti musta ja kirkkaanpunainen) ovat tyypillisiä. Nuoremmilla platinablondi.
Varakkaiden tyyli on usein hillitystä kaukana kaikin tavoin: silmiin sattuvia kirkkaita värejä, ökyisoja koruja jne.
Ai niin ja yksi erityinen silmiinpistävä piirre varakkaiden sukujen leidien meikkaamisessa: käyttävät todella paljon punaista huulipunaa. Olenkin kutsunut joitain varakkaiden asuinalueita Helsingissä "punaisten huulten alueiksi".
Julkkiksista olen kiinnittänyt huomiota, että taideasiantuntija Pauliina Laitinen-Littorin on aika hyvin onnistunut omaksumaan varakkaille tyypillisen tyylin, vaikka on taustaltaan työväenluokkainen kampaajan tytär. Huomaa selvästi, että on imenyt tyyliinsä vaikutteita vuosien varrella taidesijoittaja-asiakkailtaan!