Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Terveydenhuollon henkilöstön älyn ja kielitaidon taso

Vierailija
30.04.2017 |

Tarvitsin kiireistä aikaa lapselle. Jestas mitä puhelinpalvelijoita. Eka tankkasi jo sotua vaikka kuinka moneen kertaan. Vartin takelluksen jälkeen sanoo, että minulle soitetaan. Sitten sieltä soittaa toinen, jolle taas selitän tilanteen ja joka sitten vasta sanoo, ettei aikoja edes ole kuin tiistaina.

Vika ei osannut suomea. Sanoin että asun Helsingissä mutta nyt olen mökillä tässä ja tässä kunnassa ja lapsi tarvitsee akuutisti apua. Ei tajunnut millään. Lopulta kysyi että "oletko helsinkiläinen". Niin kai minä olen, jos kerron asuvani Helsingissä.

Sitten kun annoin osoitetta sanoin että mökkikunnassa osoite on tämätämä. Hän kirjoitti osoitteeksi sen mökkikunnan nimen sellaisenaan. Eli ei siis mitään tajua edes, että millä alueella se hänen päivystyksensä toimii.

Valitti että puhun liian nopeasti. Eli piti puhua tavu kerrallaan hi-taas-ti enkå silti usko, että esim se puhelinnumero meni oikein... Mikä järki laittaa puhelinpäivystykseen suomen kielen taidoton ihminen!?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi asiat kannattaa selvittää etukäteen kun lomailee lasten kanssa. Meillä on lääkekaapin oveen mökillä teipattu mökin virallinen osoite ja koordinaatit. Sekä paikallisen taksin,  terveyskeskuksen, apteekin ja päivystyksen puhelinnumerot sekä niiden osoite. Mökkikunnan taksi on myös tallennettu myös lasten puhelimiin.

Kun sattuu hätätapaus niin sitä voi itsekin olla sekava ja unohtaa asioita jotka normaalisti on itsestään selviä.

Vierailija
2/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi asiat kannattaa selvittää etukäteen kun lomailee lasten kanssa. Meillä on lääkekaapin oveen mökillä teipattu mökin virallinen osoite ja koordinaatit. Sekä paikallisen taksin,  terveyskeskuksen, apteekin ja päivystyksen puhelinnumerot sekä niiden osoite. Mökkikunnan taksi on myös tallennettu myös lasten puhelimiin.

Kun sattuu hätätapaus niin sitä voi itsekin olla sekava ja unohtaa asioita jotka normaalisti on itsestään selviä.

Mitkä asiat? Kai tajuat että minä kyllä tiesin erinomaisen hyvin mihin soitin. Ei se ongelma siitä ollut kiinni.

Ja mikä taksi? Meillä on ihan auto.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä apua on teipata mökin lääkekaapin oveen mökin virallinen osoite, kun siellä luurin toisessa päässä on ihminen, joka kirjaa osoitteeksi Paraisila, kun sanon, että "Paraisilla osoitteemme on tämäjatämä".

Taidat olla itse saman alan idiootti.

Vierailija
4/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä asiat? Kai tajuat että minä kyllä tiesin erinomaisen hyvin mihin soitin. Ei se ongelma siitä ollut kiinni.

Ap

Viestistäsi sai kuvan että olit kiihtyneessä tilassa kun soitit päivystykseen. Sinulla oli vaikeuksia puhua rauhallisesti ja selvästi. Riippuen missäpäin maata olet, niin päivystykset voivat olla koko maakunnan alueen kokoisia joten kyllä se kuntatietokin tarkentaa osoitetta vaikka paljon tien nimiä on muutettu ettei maakunnassa olisi samannimisiä osoitteita.

Taksin numero koska aina onnettomuuden tapahtuessa ei ole ajokunnossa ja meillä lapset ei ole vielä siinä iässä että ajaisivat jos vanhemmille sattuisi onnettomuus tai hätätilanne.

Vierailija
5/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kielitaito on se oleellisin taito puhelinpalvelussa. Naamakkain voi vaikka ojentaa paperilla sotun, puhelinnumeron jne. mutta puhelimessa on pelkän puheen varassa. Edes eleillä ei voi näyttää, että kenestä puhuu.

Ap

Vierailija
6/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Viestistäsi sai kuvan että olit kiihtyneessä tilassa kun soitit päivystykseen. Sinulla oli vaikeuksia puhua rauhallisesti ja selvästi. Riippuen missäpäin maata olet, niin päivystykset voivat olla koko maakunnan alueen kokoisia joten kyllä se kuntatietokin tarkentaa osoitetta vaikka paljon tien nimiä on muutettu ettei maakunnassa olisi samannimisiä osoitteita.

Taksin numero koska aina onnettomuuden tapahtuessa ei ole ajokunnossa ja meillä lapset ei ole vielä siinä iässä että ajaisivat jos vanhemmille sattuisi onnettomuus tai hätätilanne.

Loistavia päätelmiä.

Minä olin täysin selkeä ja kartalla. Soitin täysin oikeisiin paikkoihin ja kerroin asiani selkeästi. Moneen kertaan. Jos siellä vastassa on kielitaidottomia idiootteja, ei se ole soittajan vika.

Se vastaanottajahan ei nimenomaan ollut kartalla, kun ei edes tunnistanut päivystysalueensa paikkakuntaa! Kyllä mnä tiedän tämän päivystysalueen, kun olen täällä jopa syntynyt! Tiiviisti seuraan sekä paikallislehteä että muuta tiedotusta. Naurettavuuden huipuksi olen ollut tekemässä tästä tämän alueen päivystyksestä jopa tv-ohjelmaa. Todellakin tiedän kaikki faktat.

Ja mistä ihmeestä sinä tähän jonkun onnettomuuden edes vedät?

Ja kyllä, ihmiset voivat olla jopa hädissään. Silloin ei todellakaan jaksaisi jankata kymmentä kertaa lapsen sotua tai nimeä tms. Ja tavata siksi että toinen ei osaa kieltä.

Ap

Vierailija
7/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa että kielitaito on oltava puhelinpalvelussa kohdallaan ja täytyy voida ymmärtää toista ja tulla ymmärretyksi ilman elekieltä. Silti en itse saa tuollaista työtä, ilmoituksiakin on vähän.

Henkilökohtaisena avustajana on huomannut että monet avustajat eivät osaa suomea kovin hyvin. Enkä minäkään aina ymmärrä muiden avustajien puhetta, jos toisella on todella huono suomenkielentaito. Silloin pitää sitten arvailla :( käy sääliksi avustettavia jos välillä on avustajia jotka ei osaa kunnolla suomea.

Vierailija
8/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat erittäin hermostuneelta vielä näin jälkikäteenkin. Jos hermot pinnalla vielä nyt, niin kuinka pahasti ne sekoittivat puheluasi.

Googlaapa muutama hätäpuhelutallenne ja kokeile saatko puhelusta selvää ilman translitterointia. On oikeasti vaikea saada selvää kiihtyneen ihmisen nopeasta ja poukkoilevasta puheesta.

Se on ihan normaalitapa että puhelun vastaanottaja vetää yhteen tärkeät asiat toistamalla ne. Näin varmistetaan se että viesti on ymmärretty.

Vierailija
9/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat erittäin hermostuneelta vielä näin jälkikäteenkin. Jos hermot pinnalla vielä nyt, niin kuinka pahasti ne sekoittivat puheluasi.

Googlaapa muutama hätäpuhelutallenne ja kokeile saatko puhelusta selvää ilman translitterointia. On oikeasti vaikea saada selvää kiihtyneen ihmisen nopeasta ja poukkoilevasta puheesta.

Se on ihan normaalitapa että puhelun vastaanottaja vetää yhteen tärkeät asiat toistamalla ne. Näin varmistetaan se että viesti on ymmärretty.

Miten minä voin KUULOSTAA hermostuneelta kun ethän sinä edes kuule minua?

Ja ei, minä olin selkeä. Kerroin selkeästi ja kuuluvasti asiat.

Se että homma juuttuu siihen että se eka ei millään hahmota sanonko kak-si-tois-ta (hitaasti tavaten) vai kak-si-kym-men-tä-vii-si (hitaasti tavaten) ja se keskutelu jumittuu siihen heti alkutekijöihinsä ja sen jälkeen hän jättää minut odottamaan vastapuhelua väärästä paikasta ei ole minun vikani.

Tai se että toinen sanoo itse jopa suoraan että osaa huonosti suomea eikä siksi ymmärrä niin ei sekään kyllä minun vikani ole.

Ap

Vierailija
10/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös puhissut viime viikkojen aikana sitä, että harva terveydenhuollon puhelinpäivystäjä osaa suomea niin hyvin, että ymmärtäisi tilanteeni ja saisin tarvitsemaani palvelua. Viimeksi jouduin varata hammaslääkäriin ajan kävelemällä seuraavana päivänä päivystykseen eri kaupunginosaan, jonottamalla useamman tunnin, jonka jälkeen hapan lekuri totesi, että mene respaan varaamaan aika omaan hammashoitolaasi. En jaksanut alkaa selittelemään, että omaan h-hoitolaan soittaessani ei vastannut henkilö ymmärtänyt lainkaan jne.

Vierailija
11/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös puhissut viime viikkojen aikana sitä, että harva terveydenhuollon puhelinpäivystäjä osaa suomea niin hyvin, että ymmärtäisi tilanteeni ja saisin tarvitsemaani palvelua. Viimeksi jouduin varata hammaslääkäriin ajan kävelemällä seuraavana päivänä päivystykseen eri kaupunginosaan, jonottamalla useamman tunnin, jonka jälkeen hapan lekuri totesi, että mene respaan varaamaan aika omaan hammashoitolaasi. En jaksanut alkaa selittelemään, että omaan h-hoitolaan soittaessani ei vastannut henkilö ymmärtänyt lainkaan jne.

Minä olen joutunut itse Helsingissä hammaslääkärissä tulkkaamaan hammaslääkärit puheet hammashoitajalle. Hammashoitaja ei saanut selvää hammaslääkärin suomesta. Minä sitten poskipuudutettuna ja letkut suussa tulkkasin.

Ap

Vierailija
12/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"jouduin varata hammaslääkäriajan" - ei tuo suomen kieli sinullakaan ole hallussa. Suomenkielinen sanoisi "jouduin varaamaan ajan"

Vierailija
13/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jäit soittelemaan jos paikkakuntakin on tuttu ja teillä oli auto.. olisit vaan lähtenyt heti ekan puheluyrityksenjälkeen päivystykseen jos tilanne lapsella niin akuutti..

Vierailija
14/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä olen kiitollinen että mökkikuntani palvelee hätätilanteissa myös mökkiläisiä. En tiedä johtuiko se nyt siitä että potilas on lapsi.

Ap

Vierailija
15/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo muiden kutsuminen idiooteiksi anna ap:sta sen fiksumpaa kuvaa kuin niistä kielitaidottomista aspoistakaan. Eivät varmaan ole saaneet valita hommiaan, vai mitä luulet?

Vierailija
16/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo muiden kutsuminen idiooteiksi anna ap:sta sen fiksumpaa kuvaa kuin niistä kielitaidottomista aspoistakaan. Eivät varmaan ole saaneet valita hommiaan, vai mitä luulet?

Jos on idiootti niin on.

Ai meinaatko että kotoa on haettu pakolla puhelinpäivystäjäksi? Ja pakotettu asunaan Suomessa oppimatta suomea? Tai opiskelematta edes missä päivystää...

Vierailija
17/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä olen kiitollinen että mökkikuntani palvelee hätätilanteissa myös mökkiläisiä. En tiedä johtuiko se nyt siitä että potilas on lapsi.

Ap

Helsinki hoitaa ulkopaikkakuntalaisia nihkeästi, jos kyseessä ei ole oikasti vaarallinen tilanne.

Kaikkialla muualla kyllä hoidetaan vähemmänkin vaaralliset tilanteet.

Helsingin mielestä laskuttamisessa on liikaa työtä ja siksi haluavat ulkopaikkakuntalaiset muualle.

Vierailija
18/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä tapahtui? Mikä oli työntekijän äidinkieli? Ruotsi?

Vierailija
19/19 |
30.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Helsinki hoitaa ulkopaikkakuntalaisia nihkeästi, jos kyseessä ei ole oikasti vaarallinen tilanne.

Kaikkialla muualla kyllä hoidetaan vähemmänkin vaaralliset tilanteet.

Helsingin mielestä laskuttamisessa on liikaa työtä ja siksi haluavat ulkopaikkakuntalaiset muualle.

Ei se täälläkääm automaatio ole. Tiedän tapauksen jossa sydänkohtauksen saanut käännytetty päivystyksestä ja tää potilas sitten kuoli matkalla Helsinkiin.

Ei aavistustakaan äidinkielistä. Ei todellakaan ruotsi. Sitä osaan itsekin ihan natiivisti. Veikkaan jotain Afrikan/Lähi-Idän suuntaa...

Ap