Saako lapsen antaa maistaa alkoholitonta olutta?
Mulla ei ole vielä lapsia, mutta olen miettinyt tätä useasti koska juon alkoholittomia oluita ja viinejä joskus ja aion juoda myös sitten kun lapsia on. Jos lapsi haluaa maistaa niin onko se ihan ok kun juoma kerran on nollavolttista? Vai onko se silti alkoholijuoman antamista lapselle?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et lisäännykkään koskaan.
Miksi? Koska olen niin tyhmä ja vastuuton aikuinen kun mietin miten lapselle voi opettaa vastuullista alkoholinkäyttöä?
Ei vaan siksi että olet niin tyhmä että sinun pitää kysyä itsestäänselvyyksiä.
Mahtaakohan maitoa saada antaa lapselle kun ei siinäkään ole alkoholia.
Ei, ei tuollaisten kuulukkaan lisääntyä.
On aika eri asia antaa lapselle maitoa kuin alkoholijuomaa josta alkoholi on jälkeenpäin poistettu. Et varmasti katsoisi hyvällä jos näkisit ravintolassa perheen syömässä ja lapsen edessä olutlasin. Vaikka se sitten olisi alkoholitonta ja sinun mielestäsi sama asia kuin maito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et lisäännykkään koskaan.
Miksi? Koska olen niin tyhmä ja vastuuton aikuinen kun mietin miten lapselle voi opettaa vastuullista alkoholinkäyttöä?
On aika eri asia antaa lapselle maitoa kuin alkoholijuomaa josta alkoholi on jälkeenpäin poistettu. Et varmasti katsoisi hyvällä jos näkisit ravintolassa perheen syömässä ja lapsen edessä olutlasin. Vaikka se sitten olisi alkoholitonta ja sinun mielestäsi sama asia kuin maito.
Jaa nyt se vääntykin siihen mitä muut ajattelevat, vaikka alkuperäinen kysymys oli että voiko alkoholitonta juomaa antaa lapselle.
Ja niinkuin moni täällä sinulle on jo kertonut on ranskalaisten tapana ollut iätajat antaa lapsille ruokajuomaksi laimennettua viiniä. Juu ei älä lisäänny.
Onneksi mun lisääntyminen ei ole sun päätettävissäsi 😊
Vierailija kirjoitti:
Noh noilla tiedoilla ja älykkyydellä saat arvoisesi siipan ja jatko onkin sitten sossun huolena. Sääli sinänsä.
Asiasta viidenteen, nykyään huomaa että tuo lisääntyminen on vähentynyt hieman viksummissa yksilöissä ja kun tätä maailman menoa ja tulevaisuutta katsoo laajemmin niin siihen ymmärtää syyn.
Voi antaa.
Alkoholillisia en kyllä itse antaisi, sitten se olisi jatkossakin sitä nurkumista ja vaikea siinä enää vedota "aikuisten juomiin" kun on monesti jo saanut maistaa. Sitten muksu menee toisen luo ja kertoo miten on äiti antanut maistaa punaviiniä ja olutta ja muutakin, että eikö nyt saisi siitäkin maistaa.
Kun pitää homman johdonmukaisena, niin pääsee paljon helpommalla.
Lapsella on sitten 18v-loppuikä hyvin tutustua viinasten maailmaan ja makuihin, sitä ei tarvitse lapsena aloittaa.
Kyllä mä olen antanut maistaa pienestä pitäen mun lasista. Siis alkoholillisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh noilla tiedoilla ja älykkyydellä saat arvoisesi siipan ja jatko onkin sitten sossun huolena. Sääli sinänsä.
Asiasta viidenteen, nykyään huomaa että tuo lisääntyminen on vähentynyt hieman viksummissa yksilöissä ja kun tätä maailman menoa ja tulevaisuutta katsoo laajemmin niin siihen ymmärtää syyn.
Mitä tietoja tässä keskustelussa on mielestäsi mitattu? Kysyin palstalaisten asiasta johon ei ole yksiselitteistä oikeaa vastausta.
Arvoiseni siipan löytyy jo. Molemmat ollaan ÄO-testin mukaan keskivertoa älykkäämpiä ja ihan koulutukseltammekin keskivertoa koulutetumpia. Minä ajattelin väitellä tohtoriksi kun maisterintutkinto on kohta valmis.
Sen allekirjoitan kyllä että me fiksut lisäännytään vähemmän ja hitaammin. Minä ja puoliso halutaan molemmat saada tutkinnot (maisterit) valmiiksi ja vakaa työ- ja asumistilanne ja vasta sitten hankitaan lapset.
*sana "mielipidettä" jäi uupumaan tuosta tokasta lauseesta
Miksi alkoholittomia juomia ei voisi lapsille antaa?
Itse juon joskus alkoholitonta olutta ruuan kanssa. Olen tarjonnut lapsellekin mutta ei halua maistaa. Johtuu varmasti siitä että olen yksinhuoltaja, avioliitto päättyi exän alkoholismiin joten kaljan juontia tyttökin sai ihan tarpeeksi aikanaan kotona seurata. Lapseni (7 v) ymmärtää että alkoholi on jotain sellaista jota on joissakin juomissa ja joissakin taas ei. Olen päättänyt ettei hänen enää tarvitse juomista kotona katsella. Meillä on sopimus että jos juon alkoholia niin maksan tytölle euron joka kerrasta. Ei ole paljon tarvinnut maksella :) .
Huoh ja siipan=siippa. Kirjoitan puhelimella niin tekstinsyöttö korjailee sanoja miten sattuu 😣
Saa antaa ja annettiinkin. Lapsi sanoi, että hirveää ja jätti juomatta. Sitten maistoin itsekin ja olihan se totta tosiaan hirveää ja lensi viemäriin koko olut.
Mä maistoin olutta varmaan jo taaperona ja rakastin sitä jo silloin! Ja kävin aina ilman lupaa ottamassa hörpyn isän saunaoluesta kun se ei katsonut. Ei todellakaan sen takia että olisin lapsena halunnut humaltua vaan tykkäsin siitä itse oluen mausta. Vanhempana sain sitten alkoholittomia oluita itsekkin ja ei tullut alkoholistia musta. En itseasiassa juo melkein yhtään, ja siitä oluesta tykkään edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
En oikein osaa vastata ap:n kysymykseen, kun ei ole kokemusta alkoholittomista oluista ja viineistä.
Ehkä maailman tyhmin vastaus. Kai sulla on mielipide huumeiden käytöstäkin, vaikket itse niitä käytäkään? Kyllä ihmisellä saa olla mielipiteitä asioista, joista ei ole omakohtaista kokemusta.
Mielipiteitä voi olla mutta jos ei ole kokemusta tai tietoa niin mielipiteet voivat olla vääriä ja perustua vain uskomuksiin.
Onhan se vaara tietenkin, että lapsi alkaa juoda alkoholitonta heroiinia.
Tarvitseeko tuollaisia itsestäänselvyyksiä edes kysellä. Melko hölmöiltä kuulostaa. Aivan niinkuin joku jo kirjoittikin "saako maitoa antaa lapselle, siinähän ei ole alkoholia"
Itse join pienenä vettä ja kotikaljaa ruokajuomana. Saikohan niitä juoda vaikka niissä ei sitä alkoholia ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko tuollaisia itsestäänselvyyksiä edes kysellä. Melko hölmöiltä kuulostaa. Aivan niinkuin joku jo kirjoittikin "saako maitoa antaa lapselle, siinähän ei ole alkoholia"
Itse join pienenä vettä ja kotikaljaa ruokajuomana. Saikohan niitä juoda vaikka niissä ei sitä alkoholia ollutkaan.
Saa kai näitä pohtia. Mielestäni lapsi voi maistella alkoholitonta viiniä ja olutta. Itse asiassa kotikaljassa ja piimässäkin on alkoholia, niitäkin lapsille annetaan. En hyväksy mehua lapseille ruokajuomaksi, turhia kaloreita ja hampaat reikiintyy. En itsekään ole koskaan juonut mehua ruoan kans.