15v tyttäreni sai 200 euron vahingonkorvaustuomion kunnianloukkauksesta - pitäisikö minun maksaa se vai antaa tytön itse maksaa omista rippilahjarahoistaan?
Oli mennyt netissä aukomaan päätään jollekin lähemmäs 40v alastomalle äijälle ja nimitellyt tätä "nakkimulkkuiseksi pulleroksi".
Kommentit (30)
Omistaan tietysti. 15-vuotias on vastuullinen rikosoikeuden piirissä. Ethän sinä sitä rikosta edes tehnyt?
Kunnianloukkausta ei tuollaisesta saa. Kannattaa lukea kriteerit vaikka ihan googlettelemalla.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuomiolauselma olisi kiva yllätys.
(epäilen ettei sellaista ole)
Samaa mieltä, mutta ap:n kysymys on periaatteellisesti kiinnostava. Curlingvanhempi tietysti suorittaa rangaistuksen lapsen puolesta ja taputtaa vielä tätä päähän kun on noin ikävästi kohdeltu.
Minkä ikäisestä lapsen tulisi kantaa vastuu teoistaan, pyytää anteeksi, maksaa sakkonsa jne?
Se, että 15 -vuotias kirjoittaa tökeryyksiä nettiin, oli kyseessä jonkun mulkku tai mikä tahansa muu asia, kertoo tietysti kodin kulttuurista, ja siitä vanhemmat ovat vastuussa.
Suomen lakihan on tämän curling-vanhemien puolestakin määritellyt: ei tarvitse pääparkaansa vaivata ja saada migreeniä. 15-vuotias on rikoksistaan itse vastuussa, myös sakoistaan.
Onhan tietysti näitä vanhempia tosiaan, joiden mielestä tällainen herjaus on mm. oikeutettua - rumaa ihmistä saa herjata? Tai että meidän pikku Maija-Minttua nyt poliisisetä kohteli rumasti, paijataan ja annettaan sille 1000 e, jää 800 e mielenpahoitukseen. Missä vaiheessa tällainen nuori sitten oppii yhtään käytöstapoja tai yhteiskunnan meille luomia lakeja noudattamaan? Saako 18-vuotiaana herjata? Vielä 30-vuotiaanakin? Kolmen tai viiden vanhalta nyt ymmärrän jotenkuten ko. sanat (siinäkin tosin tulee kodin vaikutus esille ... missä muualla ne olisi oppinut?).
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, mutta ap:n kysymys on periaatteellisesti kiinnostava. Curlingvanhempi tietysti suorittaa rangaistuksen lapsen puolesta ja taputtaa vielä tätä päähän kun on noin ikävästi kohdeltu.
Minkä ikäisestä lapsen tulisi kantaa vastuu teoistaan, pyytää anteeksi, maksaa sakkonsa jne?
Se, että 15 -vuotias kirjoittaa tökeryyksiä nettiin, oli kyseessä jonkun mulkku tai mikä tahansa muu asia, kertoo tietysti kodin kulttuurista, ja siitä vanhemmat ovat vastuussa.
Jossain tapauksissa vanhempi voi katsoa lapsensa olevan oikeassa ja toteuttavan perheen arvoja ja periaatteita toiminnassaan. Silloinhan lapsen voisi palkita eli maksaa sakot hänen puolestaan.
Totta, mutta tuossa tapauksessa joutuu ihmisten maailmassa marginaaliin ihan siinä missä curlingkasvatuksellakin. On olemassa ihan yksinkertaisia perussääntöjä, joiden tarkoitus on saada elämä sujumaan. Mä en edes tarkoita käytöstapoja, etiketistä puhumattakaan, vaan esim. että lyötyä ei lyödä eikä kaveria jätetä. Ei maksa mitään kiittää tai antaa toiselle tilaa; ihmisten katteeton solvaaminen tai oman pahan mielen purkaminen täysin syyttömiin netissä tai irl ei ole sopivaa. Ellei edes noita asioita hallitse on kyllä aika pulassa kun iskä ja äiskä ei enää ole pitämässä huolta. :)
17
Ei juma! Jos tää on totta, niin tässäpä mulla oiva keino tienata!
Laitan vaan kuvani nettiin ja pienikin nega arvostelu ja mulle muutama satku kunnianloukkauksesta.
Hyvin oot tyttären kasvattanut jos se katselee netissä mulkkujen kuvia ja kommentoi niitä. Jos se on vaan tutustunut tulevaan ammattiinsa, mutta asiakaspalveluhenkisyys ei ihan vielä ole hanskassa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain tapauksissa vanhempi voi katsoa lapsensa olevan oikeassa ja toteuttavan perheen arvoja ja periaatteita toiminnassaan. Silloinhan lapsen voisi palkita eli maksaa sakot hänen puolestaan.
Totta, mutta tuossa tapauksessa joutuu ihmisten maailmassa marginaaliin ihan siinä missä curlingkasvatuksellakin. On olemassa ihan yksinkertaisia perussääntöjä, joiden tarkoitus on saada elämä sujumaan. Mä en edes tarkoita käytöstapoja, etiketistä puhumattakaan, vaan esim. että lyötyä ei lyödä eikä kaveria jätetä. Ei maksa mitään kiittää tai antaa toiselle tilaa; ihmisten katteeton solvaaminen tai oman pahan mielen purkaminen täysin syyttömiin netissä tai irl ei ole sopivaa. Ellei edes noita asioita hallitse on kyllä aika pulassa kun iskä ja äiskä ei enää ole pitämässä huolta. :)
17
Eipä tule mieleen kuin tilanne, että tyttö olisi pahoinpitelystä syytteessä ja syynä itsepuolustus/raiskatun puolustaminen (esim. raiskausyritys/raiskaus). Tässä voisin olla puolella.
Minä oon nimittänyt monta kertaa piliään netissä esittelevää ukkoa kastematomulkuksi ja lieropiliksi jne. enkä oo vielä kertaakaan joutunut oikeuteen vastaamaan. Kylläpäs tytölläsi oli huono tuuri, kun heti pantiin syytteeseen. Maksa hänen sakkonsa ja sano vielä, että tottahan hän puhui. Monilla miehillä on SE todella kuin liero, ohut ja luikero.
Nakkimulkkuset onkin parasta vappuruokaa
Mikä loukkaus se on jos mies todella on nakkimulkkuinen pullero? Toisaalta jos mies ei olisi nakkimulkkuinen pullero niin tuskin loukkaantuisi teinin sanoista.
Aivan kuin jos tietentahtoen laittaisin itsestäni kuvan nettiin, ja joku sanoisi minun olevan riipputissinen pullero niin miten se loukkaisi kunniaani kun se on totta?