Kertokaa järkyttäviä/yllättäviä faktoja töistänne, joita muut ei tiedä
Olen itse hotellisiivooja, aikaa yhdelle huoneelle on 10 min. Juomalaseja ei koskaan pestä, itse pyyhin ne märällä rätillä puhtaaksi. Työkaveri pelkästään hönkäisee lasiin ja kuivaa liinalla. En juo koskaan hotellien laseista.
Kommentit (910)
kiky kirjoitti:
Olen hoitajana kaupungin kotihoidossa. Työhömme kuuluu varallaoloa noin kerran kuussa ja siis lauantaina ja sunnuntaina.
Arvatkaa huviksenne minkä korvauksen saan, kun päivystän puhelinta klo 06 - 08 aamulla, että tarviiko mennä töihin ? Noin 8 (kahdeksan) euroa miinus verot.
- minun on oltava työkuntoinen ja vireä
- minun on ehdittävä töihin tunnin sisään soitosta
Halvalla menee esim kesäinen viikonloppu, en voi lähteä perheen mukaan vaan tuon velvoitteen takia kökin kodin tuntumassa. Ja tästä ei voi kieltäytyä. Ja tämä siis muiden viikonlopputyövuorojen lisäksi.
Tuttu juttu! Meillä vain varallaolo sisältää kaikki vuoronvaihdot: aamulla, päivällä, illalla täytyy olla lähtövalmiina. On ns. vapaa joulu ja juhannuskin mennyt ...kiva selitellä lapsille, että nyt mennäkään mummolaan.
Vierailija kirjoitti:
Isossa pörssinyhtiössä toimitusjohtajan sihteeri. Käytännössä kaikki sopimukset allekirjoitan minä, siis väärennän pomon nimmarin. Hänen käskystään toki. Mietin vaan, että oikeasti voisin väärinkäyttää asemaani huomattavasti...
Miksi ihmeessä suostut tuohon? Sehän on laitonta ja jos jotain menee pieleen sinä saat syyt niskaan, kenkää ja pahimmillaan päädyt oikeuteen. Äläkä kuvittele että toimari sinut pelastaa, se pelastaa vain oman nahkansa tosi tilanteessa.
Hoitoalalla minäkin ja monesti ruoka jaetaan niin, että vanhuksille vain pienet annokset. Ylipainoiset ja elämäänsä kyllästyneet hoitajat sitten syövät kaiken ylijäämään. Myös kahvipullat leikataan useaan palaan vaikka jokaiselle vanhukselle on tarkoitettu kokonainen pulla. Sosetta saatetaan syöttää normaalisti syövälle koska normaalit safkat menivätkin hoitajien napaan. Myös itse esimiehet käyttäytyvät tällä tavoin.
Paikkoja on tullut kierreltyä sen verran, että jokaisessa mestassa tämä kulttuuri poikkeuksetta.
Edes hoitajien kyttääminen tai valvominen ei asiaa auta. Osa varastaa ruokaa muka vieden potilaalle mutta onkin nurkan takana itse syömässä ateriaa. Näitä on nähty.
Kai ihmisillä menee yleisesti niin huonosti, että tämmöiseen päätyy. Ehdottomasti ruokaetu hoitajille joka laskutetaan joka palkasta automaattisesti, söi tai ei. Näinhän päiväkodissakin tehdään niin ruokaa on yllin kyllin ja lapsillekin jää.
Mutta kukapa vanhusten puolia tässä maailmassa enää pitää.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon hotellisiivoojien epäinhimillisiin aikatauluihin liittyen.
Itse olen siivooja, en tosin hotellissa. Mutta jos yrität oikeasti rivisiivoojana saada tolkkua ajankäyttöön, hygieniatasoon, palkkaukseen, tauotukseen ym:hun järkevään,
niin ristiriitaista kuin se onkin,
pahin vastus on toiset siivoojat,
jotka kieli ruskeana toimittavat sille esimiehelle,
että minäpä teen nämä hommat puolta nopeammin, paremmin kun tuo toinen.
Johtuuko alhaisesta koulutustasosta, jopa yli
kuuskymppisten kypsymättömyydestä vai mistä?
Toiseksi, moniko teistä huolestuneista ois maksamaan enemmän hotelliyöstä nykyiseen hintatasoon verrattuna?
Entä jos useamman yön viettävien huoneita ei tarvis päivittäin siivota, kuin tarvittaessa?
Tämä sama pätee muihinkin pienipalkkaisiin naisvaltaisiin aloihin. Jos joku aktiivisesti yrittää parantaa oloja, hän saa vain häirikön maineen. Naiset kyllä toisilleen narisevat oloistaan mutta jos pitäisi sanoa asiasta ylemmälle taholle niin häivytään takavasemmalle. Naiset ovat monessa tapauksessa itse pahin jarru tasa-arvokehitykselle. Eikä se ole iästä kiinni. T. N59
Öööö...taitaa näihinkin kauhu tarinoihin päteä seuraava, meitä on moneen junaan.
Niitä jotka tekevät työnsä, aina täsmälleen,intensiivisesti,tarkasti,arvosana kiitettävä10+(papukaija merkki).
Sitten on niitä jotka tekevät työnsä, aina sinne päin,välinpitämättämästi,mennään siitä mistä aita on matalin,arvosano heikko 4-
Ja noidenkin väliin mahtuu työnsuorittajia eri arvosanoille...
Eli esim. Hotelli siivoojat jne... on arpapeliä minkä arvomaailman omaavan henkilön tekemän työn jälkeen huoneeseen astuu hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isossa pörssinyhtiössä toimitusjohtajan sihteeri. Käytännössä kaikki sopimukset allekirjoitan minä, siis väärennän pomon nimmarin. Hänen käskystään toki. Mietin vaan, että oikeasti voisin väärinkäyttää asemaani huomattavasti...
Miksi ihmeessä suostut tuohon? Sehän on laitonta ja jos jotain menee pieleen sinä saat syyt niskaan, kenkää ja pahimmillaan päädyt oikeuteen. Äläkä kuvittele että toimari sinut pelastaa, se pelastaa vain oman nahkansa tosi tilanteessa.
No tässä työssä näkee ja kuulee aika paljon kaikkea, joka menee oman moraalikäsityksen ohi kovaa. Laittomuuksia myös, tai ainakin hyvin harmaalla alueella menoa. Jos alkaisin kaikesta laulaa, olisi entinen työpaikka. Tuo nimmarin väärentäminen on huomattavan pientä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla minäkin ja monesti ruoka jaetaan niin, että vanhuksille vain pienet annokset. Ylipainoiset ja elämäänsä kyllästyneet hoitajat sitten syövät kaiken ylijäämään. Myös kahvipullat leikataan useaan palaan vaikka jokaiselle vanhukselle on tarkoitettu kokonainen pulla. Sosetta saatetaan syöttää normaalisti syövälle koska normaalit safkat menivätkin hoitajien napaan. Myös itse esimiehet käyttäytyvät tällä tavoin.
Paikkoja on tullut kierreltyä sen verran, että jokaisessa mestassa tämä kulttuuri poikkeuksetta.
Edes hoitajien kyttääminen tai valvominen ei asiaa auta. Osa varastaa ruokaa muka vieden potilaalle mutta onkin nurkan takana itse syömässä ateriaa. Näitä on nähty.
Kai ihmisillä menee yleisesti niin huonosti, että tämmöiseen päätyy. Ehdottomasti ruokaetu hoitajille joka laskutetaan joka palkasta automaattisesti, söi tai ei. Näinhän päiväkodissakin tehdään niin ruokaa on yllin kyllin ja lapsillekin jää.
Mutta kukapa vanhusten puolia tässä maailmassa enää pitää.
20 v hoitoalalla vanhustyössä toiminut eikä ole tällaiseen pullanpuolitteluun vielä törmännyt...Emme ehdi pitää kunnon lounastaukoa koko työvuoron aikana, se jää melkein aina alle 10 min / vuoro. Eväät syödään samassa pöydässä vanhusten ja vierailevien omaisten kanssa, omaa taukotilaa ei ole. Ylipainoisia ei omissa työkavereissa ole.
Hoitajien työn vähättely ja hoitoalan halveksiminen pelkkien kuulopuheiden ja arvailujen perusteella on surullisen yleistä.
Omassa työpaikassani välitämme asiakkaista ja teemme työtä tiiminä vajaamiehityksestä ja työn raskaudesta huolimatta. Kiitosta tästä työstä en enää edes unelmoi saavani. Asiakkaiden hyvinvointi on ainoa asia miksi jaksan ja haluan tehdä vanhustyötä.
ammatinvalintakysymys kirjoitti:
kiky kirjoitti:
Olen hoitajana kaupungin kotihoidossa. Työhömme kuuluu varallaoloa noin kerran kuussa ja siis lauantaina ja sunnuntaina.
Arvatkaa huviksenne minkä korvauksen saan, kun päivystän puhelinta klo 06 - 08 aamulla, että tarviiko mennä töihin ? Noin 8 (kahdeksan) euroa miinus verot.
Halvalla menee esim kesäinen viikonloppu, en voi lähteä perheen mukaan vaan tuon velvoitteen takia kökin kodin tuntumassa. Ja tästä ei voi kieltäytyä. Ja tämä siis muiden viikonlopputyövuorojen lisäksi.
Tuttu juttu! Meillä vain varallaolo sisältää kaikki vuoronvaihdot: aamulla, päivällä, illalla täytyy olla lähtövalmiina. On ns. vapaa joulu ja juhannuskin mennyt ...kiva selitellä lapsille, että nyt mennäkään mummolaan.
Heh, jotenkin hassua. Itse teen keikkatyötä ja tuo on minulle ihan arkea. Paitsi etten tietenkään saa mitään korvausta :) Ja kyllä, itse olen työpaikkani valinnut mutta jotenkin hassu valituksen aihe.
Puhelinaspassa on yleistä, että asiakkaat käyttäytyvät huonosti, kiroilevat, uhkailevat ja haukkuvat sekä asiakaspalvelijan että yrityksen. Luulevat saavansa tällä tavalla parempaa palvelua ja kiertämään ehtoja tai saavansa poikkeuslupia. Kun ei enää jakseta kuunnella sitä riehumaan, laitetaan asiakas pitoon ja "selvitetään" asiaa eli surffaillaan hetki netissä. Kun palataan takaisin linjoille, on asia "tarkistettu" esimieheltä ja mitään ei ole tehtävissä. Mukavien ja ystävällisten asiakkaiden eteen nähdään oikeasti vaivaa, mutta ikävien kanssa mennään sieltä mistä aita on matalin.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitajana vanhuspuolella, yksityisessä monikansallisessa veroparatiisifirmaahar ssa. Asiat tehdään hutiloiden, ei niin väliä kunnon hoidosta.Suurin osa työ-ajasta kuluu siivoamiseen, vanhukset ovat toissijaisia. Mitään virikkeitä ei ole, omaisille täytyy esittää että kaikki on hyvin. Ulkomaalaisia, kielitaidottomia hoitajia töissä, he eivät ymmärrä suomen työlakeja. Työnantaja käyttää heitä hyväkseen. Suomalaiset hoitajat, jotka uskaltavat kritisoida asioita, irtisanotaan. Firman nimi alkaa kirjaimella A.
Hah!
Tiedätkö, Mä sain potkut A:sta kun kritisoin "muutamia" epäkohtia.. esimerkiksi lukiolainen (!) oli vastuussa 15 potilaasta, minä itse hoitajana alhaalla töissä ja kun esimiehelle tästä paasasin ja sanoin etten tätä hyväksy: vastaus oli "osaa se ambulanssin soittaa". Jep. Vähän aikaa siitä ja sain potkut. En ikinä enää palannut hoitajaksi.. :(
Vierailija kirjoitti:
Tuohon hotellisiivoojien epäinhimillisiin aikatauluihin liittyen.
Itse olen siivooja, en tosin hotellissa. Mutta jos yrität oikeasti rivisiivoojana saada tolkkua ajankäyttöön, hygieniatasoon, palkkaukseen, tauotukseen ym:hun järkevään,
niin ristiriitaista kuin se onkin,
pahin vastus on toiset siivoojat,
jotka kieli ruskeana toimittavat sille esimiehelle,
että minäpä teen nämä hommat puolta nopeammin, paremmin kun tuo toinen.
Johtuuko alhaisesta koulutustasosta, jopa yli
kuuskymppisten kypsymättömyydestä vai mistä?
Toiseksi, moniko teistä huolestuneista ois maksamaan enemmän hotelliyöstä nykyiseen hintatasoon verrattuna?
Entä jos useamman yön viettävien huoneita ei tarvis päivittäin siivota, kuin tarvittaessa?
Kyllä! Aikaa jäisi enemmän huoneiden siivoamiseen jos ei joka päivä tarvitsisi tehdä vähintään 10 jatkavaa huonetta jotka suurin osa yöpyvät vain pari yötä, niin sinne sitten mennään tekemään aivan turhaa työtä. Vaihtamaan roskikset jossa pari roskaa (ekologista!) petaamaan vuode joka täynnä tavaraa yms. Älytöntä. Lakananvaihdot tehdään vain jos asukas viipyy n. Viikon. Ja yleensä se lakananvaihtopäiväkin osuu sille päivälle kun asukas lähtee seuraavana päivänä (todella ekologista!). Mielestäni hotellien pitäisi kysyä asiakkailta huonetta varattaessa haluavatko he välisiivousta joka päivä tai edes lakananvaihtoa. Suurin osa kun ei edes haluaisi. Mutta näin menee mukavasti aikaa kun käydään koputtelemassa kaikkien ovilla ja sitten siellä nukutaan/pannaan/ollaan suihkussa yms. Ja siivooja ajetaan pois tai katsotaan ihan hölmönä kun kysytään haluatko välisiivousta.
Olen niin kypsä tähän!
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti siitä Oiva merkinnästä ravintoloissa. Se nyt ei ole edes suuntaa antava, kun valitettavasti elintarvike tarkastajat ilmoittaa hyvissä ajoin etukäteen, millon ne tulee tekemään tarkastuksen. Senpä vuoksi voi kaksi hyvinkin eri hygieniatason ja käytäntöjen omaavaa ravintolaa saada samanlaisen arvostelun. Monessa ravintolassa työskennelleenä oon nähnyt, miten toisissa hoidetaan asiat aina hyvin, toisissa aloitetaan hirvee siivoominen ja työntekijiden preppaus,miten esiinnytään elintarviketarkastuksen aikana. Olisi järkrevää, että tarkastukset tehtäisiin yllättäen, ilmoittamatta etukäteen, silloin saataisiin oikea käsitys keittiön toiminnasta ja nää hymynaama merkit kertoisi jotain todellisesta siisteystasosta. Yleensä vanhat ja vuosia samassa työpaikassa olleet työntekijät on haluttomia muuttamaan toimintatapojaan, kun "näin on aina tehty" olipa kyse hygieniasta, tai mistä hyvänsä. Monet "kokeneet" työntekijät ei oikein ole perillä mitä esim hyla tai laktoositon tai maidoton ruokavalio tarkoittaa, tai tuoteselosteita ei lueta kun arvellaan jonkun tuotteen olevan ok, vaikka tuoteselosteen lukemalla huomaa erilaisia, yllättäviäkin asioita siitä mitä tuotteet sisältää. Tällainen henkilö kun opastaa uutta ja tietämätöntä harjoittelijaa, niin voi voi... jos yrität huomauttaa asiasta, niin olet hankala tai asia ei kuulu sulle tai j o tain muuta. Mut pointti täs oli että toisissa paikoissa asiat hoidetaan hyvin ja toisissa ei todellakaan... Oiva merkki ei sitä kerro.
Kaikissa ravintoloissa missä oon itte ollu töissä, on Oiva-tarkastus ollut ilmoittamaton 🤔
Shokissa kirjoitti:
Olen varastossa töissä satama-alueella, muutamalla meidän firman työntekijällä oli tapana kesäisin ruokkia villikissoja ja kesyttää ne. Muiden järkytykseksi syksyn tullen sitten yksi eläinvihaaja esimies jyräsi kissojen yli trukilla ja lopetti potkimalla kitumaan jääneet kissat. Tämän jälkeen asiasta ei meidän firmassa ole puhuttu, kengänkuva takapuoleen pelon vallitessa.
Ei ole totta. Yli 10 vuoden palstailun jälkeen tämä foorumi onnistuu pilaamaan päivän ja pahoittamaan mieleni :(
Mietipä tämän kirjoittaja oletko valmis moraaliltasi ihan mihin vain, miellyttääksesi ihmisiä joita et arvosta? Sinä voit itse valita mitä elämälläsi teet. Minä kuvaisin tapahtuneen ja raportoisin sen ylimmälle johdolle, koska teidänkin paikassanne on taatusti jonkinlaiset eettiset säännöt. Toisekseen ottaisin yhteyttä eläinsuojeluyhdistykseen ja he voisivat hoitaa kissat alueelta pois. Kolmanneksi irtisanoisin itseni ellei asiaan puututtaisi ja näyttäisin lähtiessäni pomolle keskisormea.
Vierailija kirjoitti:
ammatinvalintakysymys kirjoitti:
kiky kirjoitti:
Heh, jotenkin hassua. Itse teen keikkatyötä ja tuo on minulle ihan arkea. Paitsi etten tietenkään saa mitään korvausta :) Ja kyllä, itse olen työpaikkani valinnut mutta jotenkin hassu valituksen aihe.
Sama juttu. Mulla onkin sen takia arkipäivinä ns virka-aikaan suunnitella tekemiset niin, että voin sen jättää kesken ja jatkaa myöhemmin, "hankalammat" projektit teen illalla/viikonloppuna ja päivällä en kökötä kotona, käyn normaalisti kaupassa, koiraa lenkitän ym, koska kännykkä on keksitty, mutta en mihinkään etemmäs matkalle lähde, jotta nopeasti pääsen töihin tarvittaessa lähtemään. Iltapäivällä/illalla voi lähteä sitten etemmäs.Enkä tiedä miksi en olisi "virkeä ja työkuntoinen" arkipäivisin? En koe tätä mitenkään stressaavana, kun ei lankapuhelimen vieressä tarvitse istua... Olisi luksusta saada näistä tunneista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttavan työn ohjaaja. Työssä on se ristiriita, että ei saisi teettää "oikeaa työtä", mutta ei mitään liirumlaarumiakaan. Asiakkaat ovat todella eritasoisia keskenään. Osa on oikeasti vajaatyökykyistä, niin että homma pitää olla todella helppoa jotta he pystyvät suoriutumaan niistä turhautumatta. Mutta suurin osa on sellaisia jotka olisi ihan valmiita työmarkkinoille, jos vaan töitä olisi. He taas turhautuvat jos joutuvat leikkimään pupuleikkejä ja askartelemaan ringissä. Oli taso mikä tahansa niin kaikkia kuitenkin yhdistää se itsensä kehittämisen halu ja uuden oppiminen. En ole törmännyt kovinkaan moneen "mätämunaan" jonka elämäntehtävä on vaan nostella tukia.
Virallisesti puhutaan kuinka keskitytään yksilöihin ja pyritään valmentamaan ja kehittämään asiakkaan taitoja jotta hän olisi valmis työmarkkinoille ja saisi kuntoutumisjakson aikana tuoretta näyttöä työnantajille. Käytännössä pomo yrittää teettää ilmaistyötä ja nostattaa vaan omaa uransa.
Epäkohdista on turha keskustella pomon kanssa koska häntä ei kiinnosta. Tärkeintä on tuotto. Työttömiä pitää vaan saada tilastoista pois. Eroanomus on vetämässä ja paikasta on tehty ilmoitus.
Mulle kuntouttavassa työtoiminnassa puhuttiin kun lapselle, sopimusta tehdessä kaupungin työntekijä sanoi, että olenko miettinyt mitä tarkoittaa sitoutua 3kk t.toimintaan 3x4tuntia/vko, ja ehdotti että sosiaalityöntekijän kanssa puhuisin päätöksestä. Kysyi olenko miettinyt kuinka aion työvuoroihin selviytyä tulemaan. "Laitan kellon aamulla soimaan." Tämä vastaus oli kuulemma vittuilua, koska ei se niin helppoa ole, kun on muut elämänhallinta ongelmat päälle. (Olin monta kertaa kertonut että suurimman osan elämästäni olen ollut palkkatyössä ja suurin ongelmani on työttömyys) Sanomisiani vähäteltiin ja joka sana ja teko analysoitiin, esim aamulla small talk "olipas ulkona kova vesisade" aiheutti kysymystulvan, mitä tarkoitit, etkö ois halunnut tulla, onko sulla jotain vesisade traumoja, kun lopetin small talkit, kehotettiin opettelemaan sosiaalisia taitoja. Pakollinen cv:n teko = olen varmasti keksinyt työpaikat omasta päästäni, tai listannut työharjoittelupaikkoja siihen... Työtoiminnan tarkoitushan on työllistyminen..Lopulta löysin itse työpaikan, mulle ehdotettiin, että josko haluaisin mieluummin jäädä työtoimintaan, ja joskus myöhemmin etsisin työpaikan, tai kysyisin onko tämä työtarjous vielä voimassa. Olisihan minun fiksumpaa nyt jäädä työtoimintaan "harjoittelemaan" ja harkita palkkatyötä kun olen siihen "valmis". Monesti myös kysyttiin MITÄ päihde/henkisiä tms ongelmia mulla on, ei esim että ONKO MITÄÄN em ongelmia. Hmm... vastoin ohjaajien ohjeita otin palkkatyön vastaan, olen kuulemma tervetullut takaisin, jos siellä palkkatyössä ei suju....
Vierailija kirjoitti:
Shokissa kirjoitti:
Olen varastossa töissä satama-alueella, muutamalla meidän firman työntekijällä oli tapana kesäisin ruokkia villikissoja ja kesyttää ne. Muiden järkytykseksi syksyn tullen sitten yksi eläinvihaaja esimies jyräsi kissojen yli trukilla ja lopetti potkimalla kitumaan jääneet kissat. Tämän jälkeen asiasta ei meidän firmassa ole puhuttu, kengänkuva takapuoleen pelon vallitessa.
Ei ole totta. Yli 10 vuoden palstailun jälkeen tämä foorumi onnistuu pilaamaan päivän ja pahoittamaan mieleni :(
Mietipä tämän kirjoittaja oletko valmis moraaliltasi ihan mihin vain, miellyttääksesi ihmisiä joita et arvosta? Sinä voit itse valita mitä elämälläsi teet. Minä kuvaisin tapahtuneen ja raportoisin sen ylimmälle johdolle, koska teidänkin paikassanne on taatusti jonkinlaiset eettiset säännöt. Toisekseen ottaisin yhteyttä eläinsuojeluyhdistykseen ja he voisivat hoitaa kissat alueelta pois. Kolmanneksi irtisanoisin itseni ellei asiaan puututtaisi ja näyttäisin lähtiessäni pomolle keskisormea.
Tuo kissojen yliajaja teki saman kuin Tukholman terroristi. Ilmoittakaa poliisille on nimittäin eläinrääkkäystä pahimman päälle. Äijä kuuluu ehdottomasti poliisille. Voi tappaa ihmisenkin jos noin eläimiäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kyllä vahvistaa tuon siivoukseen liittyvän kiireen ja sen että tosiaan ei ole aikaa siivota kohdetta oikeasti siistiksi. Olen hyttisiivoja ja siivotessa käytämme yhtä sankoa , jossa on kaikki rätit, pesuaineet, hanskat sekä kolme harjaa: vessan lattian pesuun, vessanpöntön pesuun sekä lavuaarin pesuun. Siellä sangossa tietenkin säilytetään myös niitä rättejä millä kaikki tasot, kahvat jne. pyyhitään. Ja kyllä, pakostahan ne paskalla kuorrutetut harjat uivat siellä rättien seassa , koska yksinkertaisesti ei ole muuta paikkaa missä niitä säilyttää. Aluspatjoja ei myöskään vaihdeta, koska aikaa sellaiseen ei ole, helppo lämäistä puhtaat lakanat päälle. Muutenkin meno tässä firmassa vähän kyseenalaista.
No meidän hotellissa kuljetaan vessaämpärit kourassa ja siellä lilluu vessaharja tiskiharja (altaan pesuun, samoja harjoja käytetään lattiakaivojen pesuun..) ja siivousliinat. Pesuaineena laimennettuna yleispuhdistusainetta (=vettä) desifioivalla ei pestä koskaan. Kerran vuodessa peruspesut kylpyhuoneisiin....yök yök yök.
Herää kysymys, miksi siellä edes on erilliset harjat ja rätit eri paikkoihin... Muodon vuoksi? Pääsisi vielä helpommalla ja halvemmalla, kun käyttäisi vain yhtä ainoaa vanhaa rättiä joka paikkaan pöntön sisuksesta juomalaseihin, ja tismalleen sama lopputulos. (Tämä ei siis ollut moite teille vaan pomoillenne)
Vierailija kirjoitti:
Suomen Punainen Risti on aina nauttinut median koskemattomuudesta, ja sillä on erityisasema muihin hyväntekeväisyysorganisaatioihin nähden. Ihmisten hyväntahtoisuuden väärinkäytöksiä on tullut esiin muutamia, vaikka asiaa ei varsinaisesti olekaan koskaan pengottu läpikotaisin. Kukaan ei tunnu tietävän, mihin järjestön käyttöön luovutetut rahat loppujen lopuksi menevät. Ei se tosin tunnu ketään kiinnostavankaan. SPR myy ihmisille puhdasta omaatuntoa, ja monelle tämä riittää. Tärkeintähän on ajatus.
Noin viisi vuotta sitten MTV3:n 45 minuuttia -ohjelma lähti selvittämään SPR:n ylläpitämän Veripalvelun ostamien konsulttipalveluiden epäselvyyksiä. Tämä johti lopulta poliisitutkintaan ja järjestön johtajan Jukka Rautosen irtisanomiseen ja oikeudenkäyntiin. Myös SPR:n pääsihteeriä Kristiina Kumpulaa epäiltiin tutkinnan aikana luottamusaseman väärinkäytöstä, mutta hän selvisi ilman syytteitä. Rautosen lisäksi jutussa olivat syytettyinä konsultti sekä toinen Veripalvelun johtaja. Konsulttia syytettiin avunannosta luottamusaseman väärinkäyttöön ja toista johtajaa törkeästä avustuspetoksesta.
Veripalvelu oli ostanut vuosien 2004 - 2009 välisenä aikana miljoonilla euroilla palveluita luottokonsultiltaan, jonka kanssa Jukka Rautonen oli työskennellyt jo ennen siirtymistään hyväntekeväisyysjärjestön riveihin. Entiseltä työnantajalta tilattuja konsulttitöitä ei missään vaiheessa kilpailutettu eikä töistä laadittu erillisiä sopimuksia. Moni on myös pohtinut, että tarvitseeko Veripalvelu lainkaan asiakassuhteiden konsultointia, sillä niiden jos jonkin luulisi olevan jo tässä vaiheessa selvät. SPR esitti tuolloin, että oikeudenkäynnin asiakirjat salattaisiin, mutta Helsingin käräjäoikeus tyrmäsi suurimman osan salailuvaatimuksista aiheettomina. Perusteluissaan hyväntekijä vetosi mm. siihen, että asiakirjat paljastaisivat organisaation liikesalaisuuksia.
http://masik.puheenvuoro.uusisuomi.fi/208275-veripalvelu-vampyyri-hyvan…
Myöskin Spr:n monopoliasema "virallisten" ea-kurssien järjestäjänä on todella suuri kuse..s.
Kurssit maksavat jumalattomasti ja ammattitaidottomat kouluttajat kertovat kuinka lastoitat pikkurillin.
Spr myös myy kovalla rahalla ensiapupalvelunsa eri tilaisuuksien järjestäjille ja "palkkaa" vapaaehtoiset hoitamaan homman.
Joo, ei oikein auennut tuo ihmetyksenaihe minullekaan.