Ryhmälahjan osto - miksi pariskunnat eivät tajua olevansa kaksi ihmistä
Ärsyttää! Kaveri täyttää pyöreitä ja sille hankitaan nyt elämyslahjaa, joka on kalliihko. Rahat tähän kerätään lähes sadan ihmisen harrasteporukalta. Päivänsankari on siis tän harrastetoiminnan puuhanainen ja kanaemo, joka tekee paljon vapaaehtoistyötä ja pitää toimintaa pystyssä vapaa-ajallaan ilman korvausta.
Summa jaettiin kaikkien osallistujien kesken, mutta iso osa pareista on maksanut vaan puolet osuudestaan. (Ryhmä täynnä toisen puolisen iloisia "x maksoikin jo meidäm puolesta" -viestejä...) Mikä logiikka tässä on takana?
Ps. Ennen kuin joku tulee tänne purkamaan kimppalahjatraumojaan (joita varmaan meillä kaikilla on ;D) todettakoon, että tää ei ollut pakkokeräys. Kaikkia pyydettiin mukaan, mutta todettiin viestissä, että on ihan ok jos ei halua tai pysty ja kaikki eivät osallistuneetkaan. Sai myös lähettää yksäriä, jos halusi osallistua, mutta summa oli liian iso omalle kukkarolle (oli siis 15 euron luokkaa). Harrateyhteisössä ei myöskään kerätä kolehtia joka synttäreille, vaan viiteen vuoteen tämä henkilö on toinen yhteislahjottava.
Tässä on siis kyse lähinnä ihmisistä, jotka ovat oma-aloitteisesti kehuneet ideaa ja ilmoittaneet, että totta kai ollaan mukana ja sit maksaneet vain puolet summasta ilman mitään selitystä. Aargh.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin katson, että maksu on talouskohtainen. Siis pariskunta maksaa yhden maksun eikä kahta. Ei tulisi mieleenkään mikään muu.
Mietin jo että olenko tosiaan ainoa joka näin ajattelee. En ole aiemmin törmännyt tällaiseen mitä tässä aloituksessa sillä meidän kaveriporukassa pariskunta on aina yksikkö.
Hei ihan mahtavaa että törmäsit nyt, koska voin vannoa että ne sinkut jotka maksavat kaikesta tuplasti ovat siitä aivan rikki, mutta eivät kehtaa sanoa. Hienoa että voitte nyt miettiä asian uudestaan.
No meidän kaveripiirissä suurin osa on pariskuntia ja ne muutamat sinkut varmaan kaikkia rikkaampia töiden autojen ja asuntojen perusteella, että tuskin kovin rikki ovat. Ja onhan se sinkun oma vika jos ei saa suutaan auki. Mä en tarkota että esim mökki maksettaisii puokkiin ku joudutaan isompi ottamaan mutta esim n. 50e lahjasta maksaa sinkku 25e ja me 25e.
Me jaettiin joskus tilataksi kahden pariskunnan ja kolmen sinkun kesken. Minä istuin maksajan paikalla ja maksoin yhteisestä sopimuksesta matkan ja jaoimme summan tasan jälkikäteen. Ilmoitin selkeästi, että summa on 15 euroa per nenä, mutta kuinka sattuikaan, molemmilta pariskunnilta tuli 15 euron maksu tililleni. Ihan kiva kun neljä ihmistä matkusti 30 eurolla ja minä 45 eurolla. Molempien palaute oli asiasta sanoessani, että kun menimme kaikki samaan osoitteeseen?
Mun äidin suvussa heillä on ollut aina tapana, että kun juhlitaan jonkun sisaruksen pyöreitä vuosia, muut sisarukset osallistuvat yhteislahjaan samalla summalla olipa heillä puoliso tai ei. Ja vaikka koko perhe olisi tullut mukaan juhliin.
Mutta riippuuhan se tilanteesta. Yleensä kai on reilua, että mikä tahansa osallistumismaksu on henkilöä kohti. Sitten on eri asia, jos on kyse jostain yhteisomistuksesta ja jaetaan aika tasan niin sinkuille kuin pariskunnillekin.
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta on normaalisti yksi talous, sinkku on myös yksi talous. Pariskunta ei maksa kaksiosta kaksinkertaisesti vuokraa koska heitä on kaksi. Moni muukin asia on päätä kohden halvempi pariskunnalle kuin sinkulle.
Esimerkiksi jos vuokrataan mökki jossa on yksi huone pariskunnalle ja toinen sinkulle niin vuokra maksetaan puoliksi pariskunnan ja sinkun kesken ei niin että sinkku maksaa 1/3. Kaksiota ostaessakin sinkku maksaa kaksiosta saman hinnan kuin pariskunta.
Jos pariskunta saa saman ajan käyttöön jotain yhdessä hankittua sinkun kanssa niin silloinkin menot menevät puoliksi.
Jos ostetaan jollekin jotain yhdessä porukassa niin pariskunta on yksi yksikkö samoin sinkku. Silloin voi esimerkiksi sopia jos rahaa tarvitaan paljon yhtä henkilöä kohden niin ensin katsotaan kuinka paljon rahaa tarvittaisiin yksikköä kohden ja jos se tuntuu sinkusta aivan ylitsepääsemättömältä niin hänen täytyy siitä sanoa ja sitten voidaan sopia miten asia hoidetaan. Jos asiaa ei pysty sopimaan niin sitten täytyy hankkia jotain halvempaa johon sinkulla on mahdollisuus ottaa osaa tai jokainen tekee oman hankintansa.
Tässä muuten hauska viesti. Pitkät löpinät näennäisen itsevarmaa argumentointia, jossa tarkemmin katsottuna ei ole ensimmäistäkään varsinaista argumenttia! Pelkästään kuvattuna monta tilannetta, jossa "asia nyt vaan on näin".
Jos molemmat jäsenet pariskunnasta on mukana tuossa harrastuksessa, molemmat myös maksavat oman osuutensa ja korttiin kirjoitetaan Maija ja Matti. Jos he olisivat sinkkuja, molemmat maksaisivat oman osuutensa.
Jos pariskunnasta vaan toinen osallistuu harrastukseen ja toinen ei suunnilleen edes tunne lahjan kohdetta, vain se osallistuva maksaa (ja oletettavasti myös osallistuu juhlaan yksin) ja korttiin kirjoitetaan Maija.
Tietenkin esim. häälahjassa, jossa mukana on sinkkuja, pariskunta maksaa osuutensa per henkilö. Yleensä kimppalahjassa kuitenkin pystytään ostamaan jotain arvokkaampaa, kuin mitä yksittäinen ihminen tai edes pariskunta veisi. Vai kehtaako joku pariskunta viedä häihin esim. 20 € lahjan? Ku me ollaan niinku yksi talous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloinen sinkku tienaa 3000/kk
Meillä kaksi lasta, minä kotona ja miehen netto 2000e/kk
Ihan reilua että me maksetaan 50e ja sinkku 25?
Ensinnäkin sinkku ei yleensä ole tyypillisesti hyvätuloinen ja toiseksi tässä sulle vähän dataa:
Sittenhän se menee niin, että kun on kimppalahjaa ostamassa pariskunta ja sinkku, summa jaetaan kolmella ja sitten sinkun osuus kerrotaan 0,73:lla ja loppuosan maksaa pariskunta. Esim 100/3 = 33,3e, ja sinkun osuus on sitten 0,73x33.3=24,3. Pariskunnalle jää maksettavaksi 75,7, josta siis 37,85/hlö. Sen verran vähemmän sinkulla on käytettävissä rahaa. 13,55 sinkkualennusta on vähintääkin kohtuullinen ajatus kun ottaa huomioon sen, kuinka paljon perheettömät makselevat perheellisten elämisestä.
Mä kyl ihan piruillakseni maksaisin sitte vain x/2. Jos joku kysyy ja ihmettelee, niin oon sitte huuli pyöreenä että minä luulin ei se summa on toi ku minna ja jaakkokin maksoi sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin katson, että maksu on talouskohtainen. Siis pariskunta maksaa yhden maksun eikä kahta. Ei tulisi mieleenkään mikään muu.
Mietin jo että olenko tosiaan ainoa joka näin ajattelee. En ole aiemmin törmännyt tällaiseen mitä tässä aloituksessa sillä meidän kaveriporukassa pariskunta on aina yksikkö.
Hei ihan mahtavaa että törmäsit nyt, koska voin vannoa että ne sinkut jotka maksavat kaikesta tuplasti ovat siitä aivan rikki, mutta eivät kehtaa sanoa. Hienoa että voitte nyt miettiä asian uudestaan.
No meidän kaveripiirissä suurin osa on pariskuntia ja ne muutamat sinkut varmaan kaikkia rikkaampia töiden autojen ja asuntojen perusteella, että tuskin kovin rikki ovat. Ja onhan se sinkun oma vika jos ei saa suutaan auki. Mä en tarkota että esim mökki maksettaisii puokkiin ku joudutaan isompi ottamaan mutta esim n. 50e lahjasta maksaa sinkku 25e ja me 25e.
Siis millä ihmeen logiikalla sinkku maksaa kimppalahjasta 25 € ja sinä sekä puolisosi 12,5 €????
Vierailija kirjoitti:
Me jaettiin joskus tilataksi kahden pariskunnan ja kolmen sinkun kesken. Minä istuin maksajan paikalla ja maksoin yhteisestä sopimuksesta matkan ja jaoimme summan tasan jälkikäteen. Ilmoitin selkeästi, että summa on 15 euroa per nenä, mutta kuinka sattuikaan, molemmilta pariskunnilta tuli 15 euron maksu tililleni. Ihan kiva kun neljä ihmistä matkusti 30 eurolla ja minä 45 eurolla. Molempien palaute oli asiasta sanoessani, että kun menimme kaikki samaan osoitteeseen?
Jos minä matkustan tutun pariskunnan kanssa samalla taksilla, niin mun mielestä on ok, että pannaan suunnilleen puoliksi (tai he maksavat vähän enemmän, koska taksa nousee, kun on useampi kyydissä). Muutenhan he eivät hyötyisi matkan jakamisesta juuri mitenkään, vaan olisi sama kuin olisivat ottaneet oman taksin. Esim. heille matka maksaisi 30€, mutta mutkan takia 40€. Jos tuo 40€ jaettaisiin jokaiselle, heidän osuus olisi 27€. Kun puolitetaan, kaikki hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis millä ihmeen logiikalla sinkku maksaa kimppalahjasta 25 € ja sinä sekä puolisosi 12,5 €????
Sillä, että jos me molemmat (me pariskuntana ja sinkku) ostettaisiin 25e lahja niin lahjat yhdistämällä voidaan ostaa 50e lahja
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä tuollainenkaan tapa ole kovin reilu, että loppusumma laitettaisiin vaan tasan. Miksi lähimpänä asuvan pitäisi maksaa kauimpana asuvan matkaa?
51 lisää vielä
Jos me olisimme ostamassa 25e arvoisen lahjan ja sitten päätämmekin sinkun kanssa ostaa yhteislahjan miksi meidän pitäisi maksaa yhtäkkiä lahjasta 50e?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä, että jos me molemmat (me pariskuntana ja sinkku) ostettaisiin 25e lahja niin lahjat yhdistämällä voidaan ostaa 50e lahja
SEn 50 euron lahjan voitte ostaa myös, jos kaikki ostaisitte 16,7 € lahjan ja yhdistäisitte ne. Miksi yhden ihmisen pitäisi osallistua yhteislahjaan suuremmalla summalla kuin toisten?
Vierailija kirjoitti:
51 lisää vielä
Jos me olisimme ostamassa 25e arvoisen lahjan ja sitten päätämmekin sinkun kanssa ostaa yhteislahjan miksi meidän pitäisi maksaa yhtäkkiä lahjasta 50e?
Koska itse päätätte siihen kimppalahjaaan lähteä mukaan. Ei ole mikään pakko, voitte ihan hyvin ostaa sen oman 25 €:n lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
51 lisää vielä
Koska itse päätätte siihen kimppalahjaaan lähteä mukaan. Ei ole mikään pakko, voitte ihan hyvin ostaa sen oman 25 €:n lahjan.
Eli tuossa tapauksessa sinkku joka olisi ostanut 25e lahjan haluaa ostaa kimpassa jotta ei tarvitsisi maksaa sitä 25e vaan vähemmän. Hei haloo miettikääs asiaa vähän toisinkin päin! Tällaisessa tilanteessa kumpikaan ei häviä mitään jos on alunperin ajatuksena ollut laittaa se 25e lahjaan. Mutta jos ostetaankin kimppa niin pariskunta on ihan paska mutta se on ok että sinkku pääsee halvemmalla mitä aluksi olisi... hohhoijaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko joku kehtaa?! Ei voi olla todellista! Siis kehtaisitte maksaa tuollaisesta lahjasta 12,50 euroa per henkilö?!?! Huh huh!
Noi mökkireissut kyllä sylettää. Meilläkin kesällä muutaman kaverin kanssa viikoksi mökki varattu, hinta 1200e. Kaksi perhettä, toisella yksi lapsi toisella kaksi ja kaksi sinkkua. 300e / "perheyksikkö" ja oletus varmaan on että ruuat ym jaetaan myös neljään osaan. En ikinä kehtaisi itse edes ehdottaa tuollaista ryöstöä.
Ja kauppojen tarjouksissa on usein maininta, että 1 / talous. Sinkku saa kokonaisena tuotteen ja pariskunnan osapuolet vain puolikkaat. Epistä.
Ensinnäkin sinkku ei yleensä ole tyypillisesti hyvätuloinen ja toiseksi tässä sulle vähän dataa:
Sinkku maksaa kaikesta enemmän