Ryhmälahjan osto - miksi pariskunnat eivät tajua olevansa kaksi ihmistä
Ärsyttää! Kaveri täyttää pyöreitä ja sille hankitaan nyt elämyslahjaa, joka on kalliihko. Rahat tähän kerätään lähes sadan ihmisen harrasteporukalta. Päivänsankari on siis tän harrastetoiminnan puuhanainen ja kanaemo, joka tekee paljon vapaaehtoistyötä ja pitää toimintaa pystyssä vapaa-ajallaan ilman korvausta.
Summa jaettiin kaikkien osallistujien kesken, mutta iso osa pareista on maksanut vaan puolet osuudestaan. (Ryhmä täynnä toisen puolisen iloisia "x maksoikin jo meidäm puolesta" -viestejä...) Mikä logiikka tässä on takana?
Ps. Ennen kuin joku tulee tänne purkamaan kimppalahjatraumojaan (joita varmaan meillä kaikilla on ;D) todettakoon, että tää ei ollut pakkokeräys. Kaikkia pyydettiin mukaan, mutta todettiin viestissä, että on ihan ok jos ei halua tai pysty ja kaikki eivät osallistuneetkaan. Sai myös lähettää yksäriä, jos halusi osallistua, mutta summa oli liian iso omalle kukkarolle (oli siis 15 euron luokkaa). Harrateyhteisössä ei myöskään kerätä kolehtia joka synttäreille, vaan viiteen vuoteen tämä henkilö on toinen yhteislahjottava.
Tässä on siis kyse lähinnä ihmisistä, jotka ovat oma-aloitteisesti kehuneet ideaa ja ilmoittaneet, että totta kai ollaan mukana ja sit maksaneet vain puolet summasta ilman mitään selitystä. Aargh.
Kommentit (351)
Hyvätuloinen sinkku tienaa 3000/kk
Meillä kaksi lasta, minä kotona ja miehen netto 2000e/kk
Ihan reilua että me maksetaan 50e ja sinkku 25?
Vierailija kirjoitti:
Jos viestissä lukee 15e/hlö niin kuinka helvetissä joku ymmärtää sen 15e/ talous? Jos tää pariskunta menee johonkin brunssille tai lunastaa illalliskortit, maksaako ne silloinkin vain yhden summan?
Niin JOS siinä lukee 15e/HLÖ, niin silloin se toki on per henkilö. Mutta sitä aloittaja ei paljastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että pariskunta on ns yksi talous ja osallistuvat yhtenä yksikkönä lahjoihin. Esim häihin tms juhliin ostetaan aina yksi lahja vai viekö joku pariskunta omat lahjat??
Miten sä perustelet tämän kimppalahjojen kohdalla? Otetaanpa esimerkki: Jos häihin ostetaan kimpassa lahja, hinta vaikkapa 500 euroa, ja osallistujina on kaksi pariskuntaa ja sinkku, kuinka menot jaetaan? Onko oikein, että Matti, Maija, Risto ja Raisa maksavat lahjasta 50/nenä ja Sinkku-Saara maksaa 100 euroa? Millä perusteella?
Tuosta tulee vain 300 euroa.
jos avioparin kumpikin osapuoli harrastaa kyseistä lajia ja on toiminnassa mukana, niin totta kai kumpikin maksaa oman osuutensa. jos avioparin puoliskot olisivat sinkuja, niin silloinhan kumpikin maksaisivat oman osuutensa. ei avioliittoon meno muuta tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin katson, että maksu on talouskohtainen. Siis pariskunta maksaa yhden maksun eikä kahta. Ei tulisi mieleenkään mikään muu.
Mietin jo että olenko tosiaan ainoa joka näin ajattelee. En ole aiemmin törmännyt tällaiseen mitä tässä aloituksessa sillä meidän kaveriporukassa pariskunta on aina yksikkö.
Samoin, eikä ikinä ole ollut kenellekään ongelma.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
On, jos se sinkku saa kolmanneksen käyttöoikeudesta, riippuen mikä asia on kyseessä. Jos meette kolmistaan hyvätuloisen sinkun kanssa taksilla, summa jaetaan kolmeen. Te saatte kuitenkin tukia, jos olette ymmärtäneet hakea. Ei sitä tuloista katsota, vaan siitä, mitä summalla saa. Ette te kaupastakaan saa alennusta tulojen perusteella.
No jos keräys oli vapaaehtoinen ja osallistua sai haluamallaan summalla, niin pariskunnat ovat sitten osallistuneet sillä summalla jonka ovat tilille laittaneet. Mikä tässä on ongelma?
Aina pitää ilmoittaa selvästi pyysetäänkö per henkilä vai per talous. Ja älkää suostuko tuollaisiin riistopariskuntien vedätyksiin kuin esimerkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että pariskunta on ns yksi talous ja osallistuvat yhtenä yksikkönä lahjoihin. Esim häihin tms juhliin ostetaan aina yksi lahja vai viekö joku pariskunta omat lahjat??
Miten sä perustelet tämän kimppalahjojen kohdalla? Otetaanpa esimerkki: Jos häihin ostetaan kimpassa lahja, hinta vaikkapa 500 euroa, ja osallistujina on kaksi pariskuntaa ja sinkku, kuinka menot jaetaan? Onko oikein, että Matti, Maija, Risto ja Raisa maksavat lahjasta 50/nenä ja Sinkku-Saara maksaa 100 euroa? Millä perusteella?
Oletko koskaan ajatellut että sinkun euro on muutenkin 73 senttiä ja ajattelemattomat pariskunnat eivät aina tajua sitä, että sinkut maksavat usein kaikesta tuplasti teidän toimintanne takia?
Jokaikisen kimppalahjan kulut pitää jakaa per pää, ei per talous. Muu on vain täydellisen epäreilua.
Kimppalahjat ostetaan niin että kysytään ketkä osallistuu ja millä summalla, ja ostetaan vasta sitten. Ei kellään ole oikeutta laskuttaa sen enempää Matilta kuin Saaraltakaan mitään mihin hän ei ole sitoutunut, ja jokainen henkilö ja talous päättää itse paljonko on halukas sijoittamaan lahjaan. Ja kuka idiootti antaa jollekin muulle vapaat kädet kimppalahjan ostoon sopimatta hintahaarukkaa? "Joo me ostettiin Mirkulle kuukauden Karibian risteily, tässä ois sun osuus laskusta, kiitti moi..."
Huomaa että täällä on katkeria pariskunnille kateellisia olevia sinkkuja liikenteessä:DDD
Jos laitatte lahjan mukan jonkin onnittelukortin, mihin laitetaan osallistujien nimet, niin kysypä ryhmästä että kumman nimi laitetaan korttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, jos se sinkku saa kolmanneksen käyttöoikeudesta, riippuen mikä asia on kyseessä. Jos meette kolmistaan hyvätuloisen sinkun kanssa taksilla, summa jaetaan kolmeen. Te saatte kuitenkin tukia, jos olette ymmärtäneet hakea. Ei sitä tuloista katsota, vaan siitä, mitä summalla saa. Ette te kaupastakaan saa alennusta tulojen perusteella.
Juurihan joku nillitti "Oletko koskaan ajatellut että sinkun euro on muutenkin 73 senttiä"
Vierailija kirjoitti:
Niin. Pariskunnallehan voi hääpari tarjota vain yhden aterian, jonka mainitsemasi yksikkö syö kimppaan. Reilua, eikö?
Logiikkasi perusteella pareja ei kannata kutsua häihin vaan jokaiselle lähetetään oma erillinen kutsu.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että täällä on katkeria pariskunnille kateellisia olevia sinkkuja liikenteessä:DDD
Minä olen naimisissa, mutta me maksetaan aina oma osuutemme. Emme oleta, että saamme 2/3 puoleen hintaan mistä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin hyvätuloinen sinkku? Sinkku voi tienana 1800 e/kk, ja avioliitossa oleva (2 lasta) kumpikin 4000 e /kk. Tuplat vs. sinkku. En silti edes kuvittelisi, että vaatisin, että maksavat tuplat kuin on tuplapalkkakin, eli minä vaikka 20 ja heistä kumpikin 40 euroa. Tämähän olisi tasa-arvoista suhteessa palkkaan?
Tiedätkö kaveriesi palkat? En minä aikanaan tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin reilua. On täysin omia valintoja sinkulta kouluttautua hyvätuloiseen ammattiin ja teiltä tehdä lapsia ja toisen jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin katson, että maksu on talouskohtainen. Siis pariskunta maksaa yhden maksun eikä kahta. Ei tulisi mieleenkään mikään muu.
Mietin jo että olenko tosiaan ainoa joka näin ajattelee. En ole aiemmin törmännyt tällaiseen mitä tässä aloituksessa sillä meidän kaveriporukassa pariskunta on aina yksikkö.
Hei ihan mahtavaa että törmäsit nyt, koska voin vannoa että ne sinkut jotka maksavat kaikesta tuplasti ovat siitä aivan rikki, mutta eivät kehtaa sanoa. Hienoa että voitte nyt miettiä asian uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isomman lahjan kuin sinkku, jos kaikki vievät omat. Pariskunnat tuo vielä lapsetkin päälle syömään.
Aloituksessa puhuttiin lahjasumman jakamisesta. Jokaiselle sama summa.
Ei meillä ole lapsia? Onko yksinhuoltajien ok ruokkia lapsensa juhlissa kun ovat yksin ;)
Ei sinkuilla ole lapsia.
(Samalla loistavalla logiikalla kuin tässä parisuhteelliset.)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska teitä on kaksi. Ei ole sinkun vika, että olette tyhmyyksissänne tehneet lapsia vaikka ei ole varaa. Ette voi loisia toisten rahoilla vaikka olettekin lapsiperhe.
Ei meillä ole lapsia? Onko yksinhuoltajien ok ruokkia lapsensa juhlissa kun ovat yksin ;)