Järkyttävää mitä pas*aa hoitajat tarhassa puhuvat lapsen vanhemmista...
Aloitin päiväkodissa työt ja jo ensimmäisellä viikolla minulle oli jokainen vanhempi jotenkin haukuttu. Milloin oli liian varakas, milloin liian köyhä. Jopa lapsen puuttuvat hienomotoriset taidot tai kielelliset ongelmat siirrettiin vanhempien syyksi.
Lapset joilla on ongelmia, haukutaan selän takana ja heitä pidetään tyhminä. Hirvittää vain, kun omat lapseni on päiväkodissa ja sitä väkisinkin miettii, puhuuko hoitajat sielä samaan tyyliin.
Järkyttävintä on, että vanhempien toiveita ei kunnioiteta. (Esim. jos vanhempi sanoo, että lapsi ei tarvitse villapukua parin asteen pakkasella, niin silti se sille tuupataan päälle ja hiki valuu).
Onko teistä kukaan törmännyt tällaiseen, onko tämä ihan yleistä? Tuntuu, että kaikki mitä esim. vasussa lukee, on pelkkää hienoa puhetta, vailla toteutumista... Mitä mieltä?
Kommentit (41)
päiväkodissa töissä. Sen sijaan olen itse nostanut kissan pöydälle eräässä työpaikassa, ja kun ei mennyt perille lähdin itse. Mutta ihan miten vaan, en kyllä usko että olet ollut tarpeeksi sinnikäs
Olin harjoittelijana päiväkodissa ja sen perusteella mitä näin, olen hoitanut omani kotona. Ensinnäkin harjoittelijat olivat jatkuvasti yksin lasten kanssa, jopa 8-10 lapsen kerralla. Jotkut harjoittelijat olivat alaikäisiä, eikä kenelläkään meistä ollut työkokemusta, minulla ei muutenkaan kokemusta lapsista. Jotkut harjoittelivat koulua varten, mutta pitkäaikaiset (noin puoli vuotta työskentelevät) olivat työttömiä nuoria työvoimatoimiston palkkaamina. Päiväkodin palveluksessa he eivät siis paperilla olleet, ja Kela maksoi heille työttömyyskorvausta tuosta työstä. Olivat juuri niin motivoituneita kuin voi kuvitella.
Harjoittelijat (2kpl) vahtivat myös pahimmillaan kahdenkymmenen lapsen pihaleikkejä (4-6-vuotiaiden) " oikean" työntekijän vilkaistessa silloin tällöin ikkunasta, josta näki noin kolmanneksen pihasta.
Minä jouduin mm. puhdistamaan ja sitomaan yhden lapsen käden hänen loukattuaan pihalla, ja ikinä en ollut haavaa puhdistanut. Pyysin useita kertoja apua, mutta en saanut. Minun käskettiin vain " hiljentää" lapsi. Kun lapsi haettiin, lastentarhanopettaja kertoi vanhemmalle puhdistaneensa tuon käden, vaikkei oikeasti edes katsonut sitä. Entä jos olisin ollut joku idiootti ja lapsella olisi jäänyt hiekkaa haavaan koko päiväksi? Olin kuitenkin vasta 19 minäkin tuolloin ja meitähän on moneen junaan...
Tiesin vanhempien elämästä paljon enemmän kuin halusin tietää, hoitajat suhisivat milloin mitäkin yksityiskohtaisia tietoja. Vaitiolovelvollisuudesta minulle ei edes vihjaistu koskaan mitään. Kuulin mm. mielenterveysongelmista ja parisuhdeväkivallasta.
Yhtä tyttöä eräs hoitaja retuutti usein väkivaltaisesti käsivarresta, kun muut tytöt kertoivat tämän kiusaavan heitä. Oikeasti tilanne oli se, että juuri tätä tyttöä kiusattiin ja tönittiin ja hoitaja huudettiin paikalle vasta kun hän löi takaisin. Minua ei uskottu, kun kerroin nähneeni tlanteen useita kertoja. Minulle kerrottiin, että tyttö on ongelmaperheestä ja että muiden lasten käytös on normaalia, koska " itsekin hutsun näköinen" äiti puki kuulemma lapsen liian nätteihin vaatteisiin ja antoi pitää pitkää tukkaa auki. Niin että ymmärsihän sen kateuden muiden lasten puolelta. Tyttö eristyi koko ajan pahemmin eikä koskaan pyytänyt apua hoitajilta. Tiesi, ettei saa.
En koskaan uskaltanut puuttua näihin asioihin. Jotenkin sitä tottuu vaikka mihin älyttömyyteen ja minulle oli todella tärkeää saada hyvät paperit ko. paikasta. Monta asiaa tajusin vasta jälkeenpäin, että hetkinen, ei tuo voi olla oikein.
Tänä päivänä en antaisi tuollaisen mennä puuttumatta ohi, mutta olin tosiaan nuori ja tietämätön, enkä ollut koskaan ollut aiemmin tekemisissä lasten kanssa.
Niin että sellaiset ihmiset niitä teidän lapsianne saattavat hyvinkin hoitaa, eivät ne koulutetut henkilöt. Kysykääpä huviksenne, montako harjoittelijaa päiväkodissanne on. Voin luvata, että henkilökunta kertoo teille, että harjoittelijat lähinnä pesevät kurahousuja ja kattavat pöytää. Ei voisi olla kauempana totuudesta.
Jos haluaa tietää, kannattaa ehkä lapselta tarkistaa, kenen kanssa pelaa, ulkoilee, kuka laittaa päiväunille... Voi olla se täysin kouluttamaton ja lapsiin tottumaton, jonka tekemisiä kukaan ei vahdi.
Vierailija:
päiväkodissa töissä. Sen sijaan olen itse nostanut kissan pöydälle eräässä työpaikassa, ja kun ei mennyt perille lähdin itse. Mutta ihan miten vaan, en kyllä usko että olet ollut tarpeeksi sinnikäs
Sun tyylis ilmaista asiasi kuohautti hetkeksi. Olisit varmasti voinut kauniimminkin kirjoittaa, vai? Taistelen siis juuri valmistuneena kahta 20 vuotta alalla ollutta vastaan. Minun sanani ei ole todella vielä tuonut tulosta, mutta kuten sanoin, asia on tapetilla. Työskentely on todella rankkaa tässä tilanteessa, onneksi en ole yksin tämän asian kanssa. Ja tosiaan, tilanteen selvittely alkoi vasta hetki sitten, joten en varmasti ole tehnyt vielä kaikkeani. Toivottavasti pää kestää taistella.
Siis sää oot hoitaja ja lapses on toisessa paikassa hoidossa?
Sää oot töissä paikassa jossa lasten vanhempia haukutaan, mutta sulle ei oo kukaan tullu selittään että lapsesi olis hypelly seinille?
Pelkäätkö että susta puhutaan selän takana? Säähän oot tavallaan täydellisin kohde kun aattelee et oot itte alalla töissä.. ;)
Mua ei ainakaan kiinnosta jos hoitajat russuttaa et pitäis tulla hakeen lapsi aikasemmin! MIKSI hakisin jos se aika on jo paperilla kirjallisena ja riittävän aikasin kerron muutoksista? Jos joku nyt rissaantuu hakuajoista jotka on sovittu niin olisko vika sillon hoitajassa, ei mussa??
Silloin sää voisit oikasta sitä työkaveriasi et sehän hakee lapsensa ajallaan!!
Mää oon sitä mieltä että mulle voi sanoa suoraan et lapseni on jotain lyönyt. Se on mun lapsi ja mää olen vanhempi. Ei mulle saakaan satuilla. Enkä ymmärrä mitä hoitaja voittaa sanomalla että on ollut kiltisti vaikkei olisi ollut. Ymmärrän käytöksen joltain mummolta joka pelkää etten veisi lasta enää hoitoon jatkossa jos olisi tuhma! :)
En ymmärrä mistä hoitajat voisivat puhua musta pahaa jos he eivät musta tiedä mitään! Vien lapsen hoitoon, vien vaippoja, vaatteita.. Siihen se jää tulen ja menen kun on sovittu.
Kai sääkin huomaat jos joku näyttää holistilta tai kävelee kummallisesti -jaksaakohan se nyt kotona? Musta on vaan hyvä että hoitajat huomaa tollasia. Osaa sitten toivottavasti vähän seurata tilannetta ja soittaa vaikka lastensuojeluun tarkistaan kotioloja..
13
olet kai ap aikuinen? Ja jos olet vastavalmistunut, voimiakin vielä löytyy ja pää kestää?
Vierailija:
olet kai ap aikuinen? Ja jos olet vastavalmistunut, voimiakin vielä löytyy ja pää kestää?
Olen sen verran aikuinen, että tunnistan omat voimavarani. Katsos, kun minulla on elämää työpaikan ulkopuolellakin. Ja mites tämä minun aikuisuuteeni millään tavalla liittyy? Kyllähän lapsikin pystyy eroittamaan hyvän ja pahan eron. =)
Mutta joka tapauksessa: meidän pk:ssa ei todellakaan juoruta jatkuvasti vanhemmista. Tottakai joskus jotakin puhutaan, ihmisiähän tässä vain ollaan. Mutta lasten kuullen ei taatusti heidän vanhemmistaan puhuta.
Lisäksi lapset eivät ole koskaan pelkästään harjoittelijoiden vastuulla.
LTO
Meillä on kaksi lasta hoidossa, toinen as-lapsi. Onneksi päiväkodissa on hoitajilla itsellään erityislapsia, joten en todellakaan usko heidän pitävät aspergeria vanhempien syynä tai lastamme tyhmänä (koska sitä hän todellakaan ei ole, omalaatuinen tietysti kyllä).
Minusta hoitajien ei todellakaan TARVITSEKAAN pukemisasioissa kuunnella aamulla lapsiaan tuovien vanhempien neuvoja. Jos joku on ollut hoitajana päiväkodissa parikymmentä vuotta, hän aivan varmasti tietää paremmin, mitä lapselle kannattaa pistää päälle päivällä - kuin äiti, joka tuo lapsen aamupakkasella hoitoon. Tottahan mokia sattuu, mutta sattuu niitä vanhemmillekin.
Muuten tietysti pitäisi lapsen tarpeita ja vanhempien toiveita kuunnella, mutta niidenkin suhteen minusta päiväkodin väellä on se viimeinen ratkaisuvalta - ja samalla VASTUU.
Ei tämä ole päiväkotien ongelma vaan ihan kaikkien naisvaltaisten työpaikkojen arkea.
Vierailija:
Mutta joka tapauksessa: meidän pk:ssa ei todellakaan juoruta jatkuvasti vanhemmista. Tottakai joskus jotakin puhutaan, ihmisiähän tässä vain ollaan. Mutta lasten kuullen ei taatusti heidän vanhemmistaan puhuta.Lisäksi lapset eivät ole koskaan pelkästään harjoittelijoiden vastuulla.
LTO
Ap vielä lisää, ettei todellakaan yleistä. Puhuin vain yhdestä paikasta. Harjoittelija ei tässäkään paikassa ole yksin koskaan. Mutta syrjintää tapahtuu lasten välillä kyllä ja nimenomaan hoitajien toimesta. Esim. Kun jostain lapsesta ei pidetä, on hän aina epäilyjen kohde ja häntä syytetään jopa turhaan. Jos tätä lasta joku lyö, on silti syy aina tässä ei pidetyssä lapsessa.
Minusta hoitajien ei todellakaan TARVITSEKAAN pukemisasioissa kuunnella aamulla lapsiaan tuovien vanhempien neuvoja. Jos joku on ollut hoitajana päiväkodissa parikymmentä vuotta, hän aivan varmasti tietää paremmin, mitä lapselle kannattaa pistää päälle päivällä - kuin äiti, joka tuo lapsen aamupakkasella hoitoon. Tottahan mokia sattuu, mutta sattuu niitä vanhemmillekin.
Muuten tietysti pitäisi lapsen tarpeita ja vanhempien toiveita kuunnella, mutta niidenkin suhteen minusta päiväkodin väellä on se viimeinen ratkaisuvalta - ja samalla VASTUU.
[/quote]
Esimerkkini oli huono, mutta esim. jos lapsi valittaa, että hänellä on aamuisin esim. kylmä, niin silti hoitaja repii paidan pois, jonkun ihmeen mielivallan takia ja äiti tästä mainitsee, niin silti hoitaja tekee sen uudestaan... Tämä oli pointtini, ei yhtään kunnioiteta/kuunnella lasta tai hänen vanhempaansa. Mutta totta myös tuo, että hoitaja usein tietää mitä sinne ulos kannattaa laittaa, mutta senkin voi vanhemmalle sanoa. Ap.
päiväkodissa niin siinäkin on kaksi puolta. Toisaalta opiskelija voi nähdä kehitettävää ja epäkohtia, joihin henkilökunta turtunut tai ajautunut. Mutta toisaalta opiskelija näkee vain palan pk:n arkea. Hän ei aina tiedä mitä on tapahtunut aiemmin, minkälaisia taustoja asioilla on ja mitä on tapahtunut aiemmin tapahtunut. On selvää, että esim. päiväkodissa, jossa jatkuvasti vaihtuu henkilökunta, saattaa olla paljon ihan käytännön ongelmia kun henkilökunta hädintuskin tuntee toisaan saatika hoidettavia lapsia.
Opiskeluaikoina näin monenlaisia päiväkoteja, niistä osassa toiminta oli upeaa ja henki hyvä, toisissa taas oli paljonkin kehitettävää. Omani aloittaa pk:n 2,5-vuotiaana eikä hirvitä yhtään.
Selkeistä epäkohdista kannattaa aina joko keskustella harjoittelupaikalla tai viedä asiaa eteenpäin. Miten muuten epäkohdat voisivat muuttua? Täällä vatvomalla?
Aina tulee näitä samoja, hoitajat sitä ja tätä kauheaa, pla pla plaa...
Aina ihmetyttää, että jos todella lapsia kidutettaisiin, pakotettaisiin syömään kusista lunta, retuutettaisiin, reposteltaisiin muiden vanhempien asioita lasten kuullen, niin eikö tosiaan teidän lapsenne kertoisi kotona omille asiasta?
Kyllä jo aika pienet alkaa toistaa asioita niitä ymmärtämättä, ja kyllä ainakin meillä yli 3v lapset puhuvat niin paljon asioitaan päivästä, että tietäisin, jos olisi asiatonta kohtelua.
Jos haluavat purkaa paineita kahvilla, saavat sen tehdä.
kansssa vaikka päivät pitkät kotona vauvan kanssa on, siitä varmaan ihan, taatusti jokainen hoitaja puhuu, mutta kyllä me ymmärettään niitäkin äitejä joilla on masennus tai joitan vastaavaa, tai mä toivoisin että me ymmärrettäs, mutta kyllä osa hoitajista niinkuin kenestä vaan on väärin että se alle 3 v isoveikka tai -sisko on 8 tuntia hoidossa 5 päivää viikossa ja äiti vauvan kanssa kotona, kun se isompi selvästi oireilee siitä että joutuu oleen siellä meidän kanssa jotka ei olla sen vanhempia. Ihan turha sanoo että se tekee hyvää sille lapselle kun totuus on että ainoastaan kenelle se tekee on hyvää on ainoastaa sen äiti.
Jos nää kotona olevien lapset olisivat edes 2-3 kertaa viikossa hoidossa niin jäisi enemmän aikaa olla kotona, mutta ei kun koko viikko.
Pakko oli purkaa, vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin.
Sit ihan uskomattoman paljon hoitajat vie oman lapsensa hoitoon jo yksi vuotiaana, sitä mä en ymmärrä, en millään.
sitten samalla kermanaamalla annetaan tulla jotain pikkujuttuja joka päivä ihan vain tavan vuoksi kommentoiden. Toisaalta ollaan niin mielinkielin ja kuitenkin täysin ehdottomia omista periaatteista. Niin läpinäkyvää toimintaa.
Onhan niitä varmaan hyviäkin hoitajia, mutta suuria ei kannata odottaa. ENkä liioin oleta, että asiallisesti saisin asiani hoidettu päiväkotihenkilökunnan kanssa..
Vierailija:
Aina tulee näitä samoja, hoitajat sitä ja tätä kauheaa, pla pla plaa...Aina ihmetyttää, että jos todella lapsia kidutettaisiin, pakotettaisiin syömään kusista lunta, retuutettaisiin, reposteltaisiin muiden vanhempien asioita lasten kuullen, niin eikö tosiaan teidän lapsenne kertoisi kotona omille asiasta?
Kyllä jo aika pienet alkaa toistaa asioita niitä ymmärtämättä, ja kyllä ainakin meillä yli 3v lapset puhuvat niin paljon asioitaan päivästä, että tietäisin, jos olisi asiatonta kohtelua.Jos haluavat purkaa paineita kahvilla, saavat sen tehdä.
Enpä tiedä. Riippuu miten ymmärrettävästi se asia tehdään. Jos minun lapselleni sanottaisiin, että " etkö sä osaa yhtään leikata saksilla?" , niin enpä usko, että lapseni mainitsisi asiasta, mutta varmasti muistaisi, ettei osaa leikata saksilla. Itsetuntoakin voi nakertaa monella tavalla. Ei kukaan mistään kidutuksesta yms. puhunutkaan. Lapsi lannistetaan helposti jopa kotona ja hän ei mainitse siitä sanaakaan hoitajille. Se voi näkyä sitten erinäisissä tehtävien teoissa.
Ja kyllähän se jonkinmoinen " paineiden päästely" onkin suvaittavaa, mutta tässä oli puhe jatkuvasta sellaisesta. Ap.
Paineiden purkaminen sallittavaa.. Taas tätä naisalan ongelmaa.. Mistä niitä paineita pitää purkaa?? Jos lapsi ei osaa saksia käyttää?? No huh, huh!! Jos olisin töissä tarhassa ja aikuinen alkaisi russuttaa ettei keskenkasvuinen osaa saksia käyttää niin käskisin vähän ajatteleen!!
Onko se taas asia jonka kertoisit vanhemmalle: Matti ei osaa käyttää saksia!?
MITEN SE LIITTYY SIIHEN ETTÄ HAUKUTAAN VANHEMPIA?
Tollaseen lapsen morkkaamiseen pitää puuttua, samoin jos alkaa käyttäytyyn vanhempia ja työkavereitaan kohtaan alentavasti. Mikä tässä on vaikeeta? Jos ei osaa käyttäytyä niin porukka ulos ja uutta tupaan! Se, että töissä on paukapäitä jotka kyllästyy, saattaa itte masentua ja alkaan käyttään päihteitä väärin.. Miten he olisivat enää työkykysiä? Alalla varmasti on riittävästi motivoitunutta ja asiallista porukkaa.
Toisten jatkuva kyttääminen on muutenkin huono homma, paitti jos se tähtää lapsen hyvinvointiin.
Mutta hoitajat on ihmisiä siinä missä muutkin joten ymmärrän kyllä jos poikkeavuus iskee silmään.
Mutta toistuvalle poikkeavuudelle taas voisi tehdä jotain, kuten tosiaan ilmottaa lastensuojeluun. Ilkeästä hoitajasta taas pomolle.
13
saattaa olla vaikka minkälaisia " harjottelijoita" . työvoimatoimisto halusi laittaa minun suomea taitamattoman mieheni päiväkotiin harjoittelemaan, että oppii kieltä!!
Vierailija:
Mistäs sinä tiedät olenko puuttunut vai en? Kyllä minä olen asiasta puhunut, mutta se ei ole tuottanut toivottavaa tulosta. Ja kyllä, asia on tapetilla muutenkin. Jos mainitsisin paikan nimen tai edes paikkakunnan, arvosteluni olisi epäammattimaista, ei näin! Ja mikä sinä olet sanomaan, mistä täälä saa keskustella ja mistä ei? Ap.