"Teillä ollaan lesboiltu lapsemme aikana?"
Tulipa sitten tällainen viesti lapseni kaverin äidiltä joka oli meillä leikkimässä kun siskoni oli meillä puolisonsa kanssa (nainen) samaan aikaan kylässä.
Itse en ainakaan huomannut mitään halausta kummenpaa.
Jättäiskö vastaamatta vai mitä ihmettä vastais? Ja ei ole provo vaikka siltä varmaan vaikuttaa.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on asian kotonaan esiin nostanut niin se on selvästi häntä häirinnyt. Ehkä lasten suusta kuulee totuuden?
Vai, onko mammat sitä mieltä että hakataan ja haukutaan lasta kunnes sillä on oikeat mielipiteet?
Lapsi voi kotona ihmetellä asioita jotka hänelle on uusia ja outoja, jos ne kovasti häntä häiritsee miten voisin kiinnittää kasvatuksessa asiaan huomiota siten että lapsi ymmärtäisi että maailmassa on myös asioita joita kotona ei ole eikä ne ole mitenkään kummallisia asioista joita suuresti pitäisi kauhistella.
Lapsen kysyessä lesboista, homoista tai mistä tahansa muusta asiasta kerron hänelle lapsen tasoisesti mitä asiat on kauhistelematta tai päivittelemättä asiaa "vai lesboiltiin kaverin luona, hyi kamalaa".Oltiin kerran lasten kanssa Siljan risteilyllä, jossa suuri osa laivan matkustajista oli ruotsalaista bondage-väkeä. Ihan heteroilta vaikutti. Ihan normaalit seisovat pöydät ja leikkihuoneet sekä lasten discot käytiin. Välillä ihailtiin lasten kanssa kanssamatkustajien erikoisia asuja. Eivät saaneet traumoja. Eivät pienet lapset liitä näitä asuja seksiin, elleivät sitten ole nähneet vanhempansa näissä asuissa kotona täydessä touhussa. Vaikka ihan heterovanhempansa...
Tuntemani bondageharrastajat pukeutuu ihan tavallisiin vaatteisiin. Mitä ihmettä te olette nähneet? Ihmisiä nahkaharnesseissa ja köysissä? Olisiko kuitenkin ollut jotain punkkarityyliä tms mihin sekoitit? Olen hämmentynyt.
Oikeastiko jotkut kuulee, että jos ei lääpi ja oane lapsi ei voi tajuta että on naispari? Meillä kävi taannoin samoin. Mun kaveri puolisoineen oli käymässä ja juteltiin keittiössä ja lapsi kavereineen leikki lapsen huoneessa siinä uhan vieressä ovi auki. Juteltiin, että kunhan lakimuutos tulee voimaan niin missä he menevät naimisiin yms. hääsuunnittelua. Ihan normaalia keskustelua siis.
Lapset oli kuulleet mitä juteltiin keittiössä häistä ja oli ymmärtänyt, että kaks naista aikoo naimisiin ja kysynyt lapselta miten ne voi, lapsi sanoi että ne on lesboja ja ne on yhdessä. Kaveri ei ihan ymmärtänyt konseptia ja rikkinäisen puhelimen tyyliin viesti muuttui siinä kun se päätyi lapsen äidin tietoon. Jotain oli kertonut, että siellä oli naisia yhdessä ja jotain lesboja ne "Annan" mukaan oli. Tämäkin lapsi oli 7, eli ei mitenkään liian nuori kuulemaan puhetta millainen mekko, mitä tarjoatte yms. Asia selvisi vasta kun vanhempainillassa kysyin miksi ei enää pääse leikkimään. Kuulemma siksi, kun meillä on irstailtu ja tehty syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tämä on ratkaistu niin, että lapsille on kerrottu kyllä homoudesta, mutta on myös kerrottu, että se on vakava mielisairaus ja jumala ei tykkää! :)
Lapset eivät hämmenny jos näkevät jotain sopimatonta ja osaavat myös pysyä kaukana. Vaihtavat esimerkiksi omatoimisesti kanavaa heti inhoten jos esimerkiksi televisiossa näkyy homoilua.
Alkakaa säästää terapiaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on asian kotonaan esiin nostanut niin se on selvästi häntä häirinnyt. Ehkä lasten suusta kuulee totuuden?
Vai, onko mammat sitä mieltä että hakataan ja haukutaan lasta kunnes sillä on oikeat mielipiteet?
Lapsi voi kotona ihmetellä asioita jotka hänelle on uusia ja outoja, jos ne kovasti häntä häiritsee miten voisin kiinnittää kasvatuksessa asiaan huomiota siten että lapsi ymmärtäisi että maailmassa on myös asioita joita kotona ei ole eikä ne ole mitenkään kummallisia asioista joita suuresti pitäisi kauhistella.
Lapsen kysyessä lesboista, homoista tai mistä tahansa muusta asiasta kerron hänelle lapsen tasoisesti mitä asiat on kauhistelematta tai päivittelemättä asiaa "vai lesboiltiin kaverin luona, hyi kamalaa".Oltiin kerran lasten kanssa Siljan risteilyllä, jossa suuri osa laivan matkustajista oli ruotsalaista bondage-väkeä. Ihan heteroilta vaikutti. Ihan normaalit seisovat pöydät ja leikkihuoneet sekä lasten discot käytiin. Välillä ihailtiin lasten kanssa kanssamatkustajien erikoisia asuja. Eivät saaneet traumoja. Eivät pienet lapset liitä näitä asuja seksiin, elleivät sitten ole nähneet vanhempansa näissä asuissa kotona täydessä touhussa. Vaikka ihan heterovanhempansa...
Tuntemani bondageharrastajat pukeutuu ihan tavallisiin vaatteisiin. Mitä ihmettä te olette nähneet? Ihmisiä nahkaharnesseissa ja köysissä? Olisiko kuitenkin ollut jotain punkkarityyliä tms mihin sekoitit? Olen hämmentynyt.
Ihan Siljan nettisivuilla kun matkaa varasin, risteilypäivänkohdalla ponnahti kyseisestä teemaristeilystä varoitus, mistään punk-jutusta ei ollut kysymys, vaan oli tyyliin nahka fetissi bondage (jo muutama vuosi aikaa, en nyt muista tarkkaa sanamuotoa)... kyllä mä punk-ihmiset tästä joukosta erotan 😄. Eivät tietenkään sitoneet toisiaan laivan käytävillä.
Lähettäisin viestin "Mitä tarkoitat (lesboilulla)?"
Vierailija kirjoitti:
Sieltä tuli vastaus:
"Emme ole katsoneet että kertoisimme lapsillemme vielä lesboista tai homoista. Olisin itse halunnut ottaa asian puheeksi ja selittää mitä tarkoittaa kun ihminen on lesbo. Ilmeisesti teillä kuitenkin oltiin jo valaistu lasta siitä mikä on lesbo ja oli nähnytkin teillä lesboja.
Minulla ei ole mitään lesboja vastaan kunhan pysyvät kaukana lapsista ja sitä ei tuputeta väkisin."olen sanaton!
Ap
"Emme mekään ole kertoneet omille saati lapsen kavereille heteroilusta, lesboilusta tai homoilusta. Sisareni oli puolisonsa kanssa meillä, mutta en tiedä mistä lapsi osasi hänet ajatella lesboksi koska emme käytä hänestä sellaista nimeä, emme puhu myöskään itsestämme heteroina."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin vähän varovaisempi sen kanssa, millaisia keskusteluja tänne avaa. Ap:kin kn nyt sanasta sanaan laittanut viestien sisällöt tänne. Ties vaikka hänkin kävisi täällä.
Mun mielestä just hyvä. Ehkä se saa vähä älyä päähänsä ku lukee tätä.
Mikä näistä sinusta on niin kuin "vähän älyä päähänsä"?
A) Joku vanhempi haluaa itse kertoa hieman vieraammista asioista omalle lapselleen? Omalla tavallaan ja omalle lapselle sopivalla tavalla?
B) Joku vanhempi ei pidä siitä millä tavalla jokin, shokeeraavakin, asia on kerrottu juuri sinun lapselle? Lapsi voi olla mm. järkyttynyt juuri tällä hetkellä.
C) Jonkun lapsen vanhempi on perinteisempi ja toisen taas avoimempi. Kaikki eivöt halua tuputtaa homoliittoja normaaleina liittoina. Mielipiteitä on monia ja kunnioittakaamme erilaisuutta myös mielipiteissä eikä vain suhdeasioissa.
Tämä jaksaa aina ihmetyttää kuinka porukka on niin suvaitsevaisita, mutta se suvaitsevaisuus on niin rajattua - hyväksytään vain se oma mielipide 😩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä tuli vastaus:
"Emme ole katsoneet että kertoisimme lapsillemme vielä lesboista tai homoista. Olisin itse halunnut ottaa asian puheeksi ja selittää mitä tarkoittaa kun ihminen on lesbo. Ilmeisesti teillä kuitenkin oltiin jo valaistu lasta siitä mikä on lesbo ja oli nähnytkin teillä lesboja.
Minulla ei ole mitään lesboja vastaan kunhan pysyvät kaukana lapsista ja sitä ei tuputeta väkisin."olen sanaton!
Ap
Olikohan lesboparilla otsaan tatuioitu, että lesbo, vai esittelikö ne itsensä, että "Mari tässä hei, olen lesbo." Miten se lapsi tämän päätteli?
Kyllähän minä esim. halaan siskoani kylään tullessa. Mikä on sitten seksiä? Jos lesbopari tulee kylään? Eihän ihmisestä nyt päällepäin näe seksuaalista suuntaumista.
Olisin huolestunut, jos seurassa olisi pedof _ _li. Meidän suvussa tämäkin on mahdollista, ja tämä huolestuttaa oikeasti.
Varmaan lapset puhuneet keskenään. Ja kun ymmärrystä ei ole niin mielikuvitus hoitaa loput.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin vähän varovaisempi sen kanssa, millaisia keskusteluja tänne avaa. Ap:kin kn nyt sanasta sanaan laittanut viestien sisällöt tänne. Ties vaikka hänkin kävisi täällä.
A) Joku vanhempi haluaa itse kertoa hieman vieraammista asioista omalle lapselleen? Omalla tavallaan ja omalle lapselle sopivalla tavalla?
B) Joku vanhempi ei pidä siitä millä tavalla jokin, shokeeraavakin, asia on kerrottu juuri sinun lapselle? Lapsi voi olla mm. järkyttynyt juuri tällä hetkellä.
C) Jonkun lapsen vanhempi on perinteisempi ja toisen taas avoimempi. Kaikki eivöt halua tuputtaa homoliittoja normaaleina liittoina. Mielipiteitä on monia ja kunnioittakaamme erilaisuutta myös mielipiteissä eikä vain suhdeasioissa.
Tämä jaksaa aina ihmetyttää kuinka porukka on niin suvaitsevaisita, mutta se suvaitsevaisuus on niin rajattua - hyväksytään vain se oma mielipide 😩
Kun olet suvaitsevainen, sinun pitää suvaita myös meidän ahdasmielisten mielipiteet... ja lässynlää, kenenkään ei tarvitse hyväksyä näiden itsensä muiden yläpuolelle asettavien kansankynttilöiden moralisointeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omien mielipiteiden tuputtaminen koskaan ole hyvää käytöstä. Se asia että lapsen kavereiden kotona saattaa käydä joku lesbo suhteessa elävä, yksinhuoltaja, uusperheellinen, maahanmuuttaja jne on vain otettava huomioon. Jos vanhemmat eivät ole asioista mitään lapselle kertoneet on aika selvää että hän hämmästyy asia joka hänestä on outoa mutta joka toisessa perheessä vaikuttaa olevan täysin luonnollinen asia. Luonollisena yksilöiden ja perheiden erilaisuus lapsella säilyykin kun asioita ei suurenella tai kauhistella.
Kun lapsi kertoo että Maijan luona oli hänen tätinsä naisen kanssa ja he kuulemma asuvat yhdessä, kertoisin omalle lapselle että sellaisia perheitä on jossa asutaan yhdessä samaa sukupuolta olevan kanssa. Ei minulla ole mitään syytä kertoa lapselle mitä mieltä olen parisuhteesta. Jos taas lapsi kysyy mikä on lesbo tai mikä on hetero kerron tietysti lapselle mitä se tarkoittaa. Omaa suhtautumistani asiaan minun ei tarvitse mainostaa.
Onhan tuo homous kuvottava!
Ja jokaisella lienee oikeus kertoa noinkin isoista normista poikkeavista asioista (homot vähemmistönä) itse eikä jonkun naapurin av-mamman kautta.
Täällä mammat huutaa kuinka homous on normikamaa ja viestin lähettäjä ymmärtämätön moukka - tajuamatta, että juuri te ette itsekään hyväksy erilaisuutta - erilaisia mielipiteitä!
HIENOA! Ja tyypillistäkin...
Te vielä kuvittelee, että ihmisten mielipiteet muuttuisivat homomyönteiseen suuntaan toimintanne ansiosta. Ei ne muutu, eikä tule ihan piruillessakaan muuttumaan, miljardeilta ihmisiltä. Turhaan vikisette! 😉
Mieluummin pidän mielipiteeni kuin tuomitsen muita siitä mihin en itsekääkään kykene. Kuten mammat, jotka tuomitsevat suvaisemattomat ja lankeavat itse samaan kuoppaan - suvaitsemattomuuden ikeeseen.
PS. Kuinka meinaatte haukkua ja käännyttää homomyöteisiksi yhden suuren uskontokunnan edustajat?
Lycka till! 😃
Vierailija kirjoitti:
Tulee tuosta ap:n saamasta viestistä mieleen tilanne, jossa meillä oli kylässä lapseni kaveri, muistaakseni ekaluokkalainen. Lasten leikkiessä katselin jotain ihan tavallista ohjelmaa jossa nainen synnytti. Synnytystä ei kuvattu läheltä, ja kyseessä siis oli näytelty alkuillan ohjelma. Lapset juoksivat juuri tuolloin telkan ohi ja vieras pysähtyi katsomaan telkkaa silmät suurina. Rennlsti vaan sanoin, että nyt se lapsi syntyi. Myöhemmin tuli viesti, että miksi meillä on näytetty synnytyksiä telkasta. Heidän lapselleen ei oltu vielä kerrottu mistä lapset tulevat. Pahoittelin, että kävi noin onneton sattumus, että juuri sen synnytyksen hetkellä lapset olivat menneet telkan ohi, enkä osannut reagoida asiaan kun en tanunnut, että toiselle se oli uusi juttu (kun hänellä kuitenkin on pari alakautta syntynyttä pikkusisarustakin). Eipä tuosta sen isompaa juttua tullut.
Saman lapsen kohdalla sattui juuri vähän aika sitten toinen sattumus. Puhuimme isomman lapsemme kanssa jotain ihan asiallista homoista. Tämä pienemmän kaveri (nyt 4. lk) kuuli sen ja oli alkanut ihmetellä lapsellemme miksi haukumme jotain (tunsi siis homon haukkumasanana). Meidän tytär oli taas selittänyt että kyse ei ollut haukkumisesta, vaan puhuttu henkilö (Tom of Finland) on homo. Taas oli kaverin kotona päästy puhumaan uudesta asiasta ekaa kertaa. Kauhean vaikeaa kuulemma oli. Tällä kertaa äitinsä vaan ihmetteli miten meille tuollaisista asioista puhuminen lasten kanssa on niin helppoa. No onhan se helppoa jos ei tee asiasta kauheaa tabua mielessään.
Minusta aika hemmetin huolestuttavaa, että neljäsluokkalaista pidetään noin tynnyrissä. Ymmärtäisin jos 90-luvun alussa ei tietäisi homoista muuten kuin haukkumasanana (!), mutta vuonna 2017 todella absurdia. Noin niitä ahdasmielisiä ja pelokkaita ihmisiä kasvatetaan, kun ei voida puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Mistä lie haukkumasana-homon oppinut, vanhemmiltaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olet suvaitsevainen, sinun pitää suvaita myös meidän ahdasmielisten mielipiteet... ja lässynlää, kenenkään ei tarvitse hyväksyä näiden itsensä muiden yläpuolelle asettavien kansankynttilöiden moralisointeja.
Sulla kynttilässä on tainnut liekki sammua. Ja valot on pois ja lahvasta laho.
Koita jaksaa
Vierailija kirjoitti:
Itse äärimmäisen konservatiivisena kristittynä vain toteaisin vastaavassa tilanteessa lapselle että "vai niin, kaverin täti on siis lesbo eli sellainen nainen joka on miesten sijaan kiinnostunut naisista. muista olla kiltti hänelle, voitaisiin vaikka rukoilla hänen puolesta että hän löytäisi Jeesuksen" tms. Ja tietenkin opettaisin lapselle mikä on kristillinen opetus tästä aiheesta. Mutta en todellakaan laittaisi mitään vihaisia tekstiviestejä kenellekään tai kieltäisi menemästä kaverille leikkimään.
Joo, tää holier than thou -ajatusmaailma on just se mikä minua uskiksissa tökkii. Että ihan pitää ruveta koko perheen voimin rukoilemaan, jotta lesbo eheytyisi heteroksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omien mielipiteiden tuputtaminen koskaan ole hyvää käytöstä. Se asia että lapsen kavereiden kotona saattaa käydä joku lesbo suhteessa elävä, yksinhuoltaja, uusperheellinen, maahanmuuttaja jne on vain otettava huomioon. Jos vanhemmat eivät ole asioista mitään lapselle kertoneet on aika selvää että hän hämmästyy asia joka hänestä on outoa mutta joka toisessa perheessä vaikuttaa olevan täysin luonnollinen asia. Luonollisena yksilöiden ja perheiden erilaisuus lapsella säilyykin kun asioita ei suurenella tai kauhistella.
Kun lapsi kertoo että Maijan luona oli hänen tätinsä naisen kanssa ja he kuulemma asuvat yhdessä, kertoisin omalle lapselle että sellaisia perheitä on jossa asutaan yhdessä samaa sukupuolta olevan kanssa. Ei minulla ole mitään syytä kertoa lapselle mitä mieltä olen parisuhteesta. Jos taas lapsi kysyy mikä on lesbo tai mikä on hetero kerron tietysti lapselle mitä se tarkoittaa. Omaa suhtautumistani asiaan minun ei tarvitse mainostaa.
Luitkohan yhtään tuota viestiä.
Kyllä porukka on pihalla, mielipiteissä ovat vaan niin täysin oikeassa - homous on ihanaa. Joooo...pa 😬
Jos vieraanne ovat heille mahdotonta sulatettavaa, sopikaa että jatkossa lapset leikkivät vaan heidän kodissaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä porukka on pihalla, mielipiteissä ovat vaan niin täysin oikeassa - homous on ihanaa. Joooo...pa 😬
Mielipiteet on aina oikeassa. Fakta tiedot voi olla joskus päin metsää.
Miten homoista ei-pitäminen on ahdasmielistä?
Ihan sama kuin väittäisi sitä ahdasmieliseksi, jos nainen tykkää naisista eikä miehistä eli miehistä pitämättömyys on ahdasmielistä!
Haloo, valoja pirttiin.
Minusta on hieman outoa, että itsenäisesti ulkona liikkuvien lasten kotona taivastellaan, jos lapsi on jossain nähnyt homon. Jos ei ihan umpimetsässä asu, niin homoseksuaalisen pariskunnan kohtaaminen on aika todennäköistä.
Todennäköisesti vieras lapsi on siis kysynyt, keitä nuo naiset ovat ja vastauksena on ollut, että tätini ja hänen naisystävänsä/puolisonsa. Häpeäisin kyllä omaa kasvatustyötäni, jos oma lapseni tulisi silmät pyöreänä ihmettelemään, että kylässä oli joku naispari ja miten se on mahdollista.
Jos haluaa, ettei lapsi näe mitään omaan elinpiiriin kuulumatonta, niin sitten ei auta kuin teljetä ne sisälle. Maailma ja se asukit nimittäin eivät pyöri oman navan ympärillä ja oman tahdon mukaisesti.
"Teillä ollaan lesboiltu lapsemme aikana"??? Aika tylyä.
Minä vastaisin näin:
"Emme todellakaan ole lesboilleet lapsenne aikana tai muulloinkaan. Sisareni naispuolisen kumppaninsa kanssa oli meillä ja he ovat aina meille tervetulleita siinä missä muutkin sukulaiset ja ystävät. Emme ole puhuneet lapsellenne lesboista, mutta lapseni ilmeisesti on. Asia ei ole hänelle tabu eikä lapsi voi tietää, voiko asiasta kertoa kaverille vaiko ei. Mitään lesboilua ei ole kotonamme tapahtunut ja tuollainen väite on loukkaavaa. Suosittelen lämpimästi teitä nyt rauhassa kotona puhumaan asioista, joihin lapsenne kodin ulkopuolella kuitenkin jossakin vaiheessa törmää. Tai ottaa asiat rauhassa esille siinä vaiheessa, kun lapsenne niistä kysyy. Tällainen toisten vanhempien moittiminen viestitse ei ole hyvä tapa paikata omaa kyvyttömyyttään kertoa lapselleen asioista, joihin maailmalla törmää. Tai jopa kaverinsa luona! Yritin soittaa, mutta et vastannut. Siksi näin pitkä viesti."