Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan itse hautajaisseremonia kestää kirkossa ja arkun laskemisessa?

Vierailija
29.04.2017 |

Noin keskimäärin tietysti tiedustelen.

Ensi viikolla olisi tällianen tilaisuus ja en ole ennen ollut. Muistotilaisuudessakin olisi kohteliasta olla ainakin hetki.
Suunnittelen työvuoroja ja siksi kysymys.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi viikolla olisi tällianen tilaisuus ja en ole ennen ollut. Muistotilaisuudessakin olisi kohteliasta olla ainakin hetki.

Hautausmaalla n. tunti tai riippuu kuinka paljon on ihmisiä laskemassa kukkavihkojaan. Siirtyminen muistotilaisuuteen riippuu matkasta. Muistotilaisuudessa n pari tuntia, mutta riippuu taas siitä kuinka paljon on ihmisia syömässä ja kuinka paljon on lähetetty adresseja. Kesken tilaisuuden on epäkohteliasta poistua, jos ei sairastumisesta kyse. HAutajaispäivänä ei saa olla kiire ja ihmisetkin on melko verkkaisia liikkeissään. Varaa kunnolla aikaa.

Vierailija
2/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Mä olen aina varannut tilaisuutta varten koko päivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautausmaalla n. tunti tai riippuu kuinka paljon on ihmisiä laskemassa kukkavihkojaan. Siirtyminen muistotilaisuuteen riippuu matkasta. Muistotilaisuudessa n pari tuntia, mutta riippuu taas siitä kuinka paljon on ihmisia syömässä ja kuinka paljon on lähetetty adresseja. Kesken tilaisuuden on epäkohteliasta poistua, jos ei sairastumisesta kyse. HAutajaispäivänä ei saa olla kiire ja ihmisetkin on melko verkkaisia liikkeissään. Varaa kunnolla aikaa.

Kiitos! 

Otan koko päivän nyt vapaaksi, ei tarvitse sitten hätäillä ja ehkä loukata sukulaisia. En ole kovin läheinen, mutta sain henkilökohtaisen kutsun. 

Olen jo kolmikymppinen, mutta tosiaan en koskan ole ollut hautajaisissa. Lähisuku vankasti elossa ja ei vielä ystäviäkään ole kuollut yhtä ainutta. 

Vierailija
4/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkosta ja hautuumaalta selviää yleensä tunnissa. Riippuu toki, miten paljon on kukkalaitteen laskijoita. Yhdet muistotilaisuudet kestikin sitten 6h ja se oli ihan kamalaa.

Vierailija
5/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän siunaus alkoi klo 13. Viideltä, ehkä vähän yli, lähti viimeiset vieraat. Aika isot hautajaiset oli. Kirkossa puolisen tuntia, hautausmaalla 10 min ja siirtymäajoista ei voi sanoa mitään, kun. Juu ja kirkossa, pienillä paikkakunnilla siunataan aina kirkossa. Isommilla yleensä siunauskappeleissa, jotka on usein hautausmaan vieressä. 

Vierailija
6/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Siinä vaiheessa kun huomaa pyörittelevänsä käsissään pöytäkoristeita käy jo aika totaalisen tylsäksi. :D

Vierailija
7/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunaustilaisuus kirkossa on tunnista ehkä puoleentoista, riippuen kuinka paljon on tosiaan porukkaa jotka edessä käy laskemassa kukat ja lukemassa värssynsä.

Siellä haudallahan ei kauan mene aikaa kun laitetaan kukat siihen päälle eikä lueta värssyjä, ehkä lauletaan yks virsi.

Sitten muistotilaisuudessa menee aikaa riippuen siitä onko vaan kahvit, vai myös ruoka, ja siitä kuinka paljon porukkaa on, meneekö aikaa ruokajonossa ja kuinka kauan kestää kun adressit luetaan, ja kuinka pitkään porukka haluaa olla tarinoimassa keskenään.

Vierailija
8/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Siinä vaiheessa kun huomaa pyörittelevänsä käsissään pöytäkoristeita käy jo aika totaalisen tylsäksi. :D

Isän tilaisuudessa meni aikaa siihen ruokailuun ja sitten oli ihmisiä, isän tuttuja muusikkoja, jotka halusivat esiintyä. Mut itse kyllä odotettiin jo viimeisten kohdalla, että lähtisivät jo pois että päästäisiin siivoomaan ruuat pois. Pitopalvelu antoi kaikki loput ruuat kotiin. 

Vierailija
9/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vasta hautajaisissa, jossa siunaus kirkossa kesti tunnin. Oli paljon ohjelmaa, musikkia , puheita, runoja. Haudalla yleensä ei kauan mene, riippuu tietty kuinka kaukana hautausmaa on siunauspaikasta.

Vierailija
10/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummin siunaaminen suoraan hautaan oli ohi vartissa. Neljä kukkalaitetta. Itse luotiin hauta umpeen, kuten meillä perinne on ollut - siihen meni puolisen tuntia. Kahvia juotiin sitten omiemme kesken.

Vierailija
11/11 |
29.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko sitten olin just hautajaisissa ja meitä saattoväkeä oli yhteensä 27 henkeä. Kappelissa ja siihen, kun lähdimme hautausmaalta muistotilaisuuteen tasan tunti. Muistotilaisuuspaikka oli n. 2 km päässä, siellä meni ruoka+kahvi, ohjelma ja adressienluku tasan kaksi tuntia. Kun tilaisuus alkoi klo 11, kotona olimme n. 14.15 (kotiin matka myös 2 km).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi