Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako lapsia hankkia, jos haluaa elämän olevan ensisijaisesti helppoa ja mukavaa?

Vierailija
28.04.2017 |

Olen herkkä ja asioihin voimakkaasti reagoiva ihminen, ja nuoruus ja varhainen aikuisuus on ollut minulle melkoista kamppailua. Puhe mukavuusalueelta poistumisen tärkeydestä huvittaa, kun itse koetan päivittäin tasapainoilla, jotta pääsisin sinne edes hetkeksi. Kannattaako tällaisen ihmisen hankkia lapsia? Oletan, että lasten hankinta lisää elämän kuormittavuutta, monimutkaisuutta ja raskautta joka tapauksessa vaikka voikin tarjota isoja tunnekokemuksia sellaisia kaipaaville.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että yksikään vanhempi voi sanoa elämänsä muuttuneen helpommaksi ja mukavammaksi ja yksinkertaisemmaksi lasten myötä. Vanhemmuus voi olla monella muulla tavalla antoisaa mutta jos tuntuu että arki on lapsettomanakin raskasta niin kyllä se on vielä sata kertaa raskaampaa kun vastuulla on toinen ihminen.

Vierailija
2/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään epäilyttää oma jaksaminen, älä tee lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset vaativat ja tarvitsevat.

Palkinnoksi saa kiintymyksen, läheisyyden ja rakkauden.

Mutta minusta paljon omaa aikaa tarvitsevan ihmisen elämä tulee olemaan pientä kärsimystä jos hankkii monta lasta.

Vierailija
4/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta minusta paljon omaa aikaa tarvitsevan ihmisen elämä tulee olemaan pientä kärsimystä jos hankkii monta lasta.

Kiintymystä, läheisyyttä ja rakkautta saa myös kumppanlta, ja kumppani vaatii ja tarvitsee paljon vähemmän. Itsenäinen, omat asiansa hoitava, omilla jaloillaan seisova seurustelukumppani myös tekee elämästä aidosti helpompaa, kun on toisen ihmisen emotionaaliset ja sosiaaliset resurssit käytössä.

Vierailija
5/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on helpompaa ja mukavanpaa, jos on lapsia. Se on vain ajasta kysymys. Se helpompi ja mukavampi tulee sitten vanhuksena, kun lapset auttavat sua toimimaan sen ajan tietoyhteiskunnan kanssa, kun itse olet täysin pudonnut ja sormet on koppurat.

Vierailija
6/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on helpompaa ja mukavanpaa, jos on lapsia. Se on vain ajasta kysymys. Se helpompi ja mukavampi tulee sitten vanhuksena, kun lapset auttavat sua toimimaan sen ajan tietoyhteiskunnan kanssa, kun itse olet täysin pudonnut ja sormet on koppurat.

Tai sitten voit itse pysyä lapsettomana ja kiinnostuneena elämästä ja opettaa itse nuoremmillesi, miten teknologia toimii. Aika hullu ajatus, että joku kuvittelee vielä vuonna 2017, että lapsia kannattaa hankkia vanhuuden turvaksi.

Vierailija
7/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla suurempi oikeus päättää lapsettomuudesta ja lapsimäärästä. 

Kansalaisaloite oikeudesta sterilointiin ei ole saanut julkisuutta mediassa. 

Suomessa vasta 30-v pidetään tarpeeksi kypsänä päättämään, ettei halua kolmea tai ei ollenkaan lapsia. 

Muissa pohjoismaissa jo 25-v saa päättää lisääntymiskyvystä luopumisesta. 

Nyt voi kannattaa ja jakaa kansalaisaloitetta itsemääräämisoikeuden lisäämiseksi.

"Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401 

Nykylain 30 vuotta tai kolme lasta on holhoavaa vanhanaikaista lainsäädäntöä.

Vierailija
8/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat erityisherkältä, ap. Oletko tehnyt testin: http://heliheiskanen.fi/test/herkkyystesti/ ?

Vierailija
9/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat erityisherkältä, ap. Oletko tehnyt testin: http://heliheiskanen.fi/test/herkkyystesti/ ?

Uskoisin olevani. Olen tuosta testistä saanut 19/23.

Vierailija
10/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia palvelutia voi tietysti ostaa, mutta ainakin minulla on lapsista ollut iloa ja samalla hyötyä vanhemmiten. 

Toinen poika tuli juuri laittamaan pyörän kesäkuntoon ja sellaista pientä aina. Sitten on vain niin kiva syödä yhdessä lasten kanssa ja tavata lapsenlasta, sellainenkin on. 

En voi ajatella elämää ilman lapsia, vaikka on ihan mielenkiintoinen työ, harrastuksia ja rahaa. Kaikkein tärkeintä ovat lapset aina olleet ja tulevat olemaan. 

-kuusikymppinen

Vierailija
11/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Eikä koiraakaan.

Ihminen, jolla on omiakin ongelmia ei voi olla vastuussa toisesta elävästä olennosta. Se vaatii rutiineja, oman edun sivuuttamiskykyä, kykyä rakastaa ja jaksaa, vaikka toinen olisi kuinka hankala.

Jos esim.oma lapsuus oli turvaton ja rakkaudeton, on melko huono ennuste jaksaa olla hyvä vanhempi itse jollekin. Omat vanhemmuuskokemukset ovat ne, joita ihminen matkii. Poikkeuksia toki tässäkin.

❤️

Vierailija
12/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuspuolella työskentelevän voin vain sanoa, että harvoilla ne lapset mitään auttaa... Valitettavasti. Useimmilla käydään vain jouluna ja jussina. Asiat voi olla jopa paremmin, jos on edunvalvoja kaupungin puolelta eikö suvusta.

Vierailija
13/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiintymystä, läheisyyttä ja rakkautta saa myös kumppanlta, ja kumppani vaatii ja tarvitsee paljon vähemmän. Itsenäinen, omat asiansa hoitava, omilla jaloillaan seisova seurustelukumppani myös tekee elämästä aidosti helpompaa, kun on toisen ihmisen emotionaaliset ja sosiaaliset resurssit käytössä.

... paitsi jos kumppani sairastuu ja siitä tulee kiviriippa. Onneksi voi vaihtaa parempaan, toisin kuin lasta.

Vierailija
14/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No korkeintaan yksi lapsi, ja siinäkin vielä niin että puoliso ottaa paljon vastuuta. 

Mulla on lapsia, ja kissoja, mutta koirasta en jaksaisi huolehtia. Omat rajat pitää tietää.

Vierailija
15/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen herkkä ja asioihin voimakkaasti reagoiva ihminen, ja nuoruus ja varhainen aikuisuus on ollut minulle melkoista kamppailua. Puhe mukavuusalueelta poistumisen tärkeydestä huvittaa, kun itse koetan päivittäin tasapainoilla, jotta pääsisin sinne edes hetkeksi. Kannattaako tällaisen ihmisen hankkia lapsia? Oletan, että lasten hankinta lisää elämän kuormittavuutta, monimutkaisuutta ja raskautta joka tapauksessa vaikka voikin tarjota isoja tunnekokemuksia sellaisia kaipaaville.

Jos tiedät että nyt elämä on helppoa ja mukavaa niin sitten ei. Yleensä ihminen tottuu samaan ja kaikesta pienestä tulee sitten epämukavaa ja sellaista että tekee mieli sanoa perkele tai potkaista roskapönttöä.

Lasten kanssa elämä tulee olemaan 10x vaikeampaa mutta tavallaan sitten tietää ne hetket kun on oikeasti helppoa. Eli se helppous ja vaikeus on aina vakio. Ihminen mukautuu tilanteeseen nopeasti.

Laotse aikoinaan mainitsi paljon viisauksia mutta haluaisin jakaa kanssasi kahden kesken tämän viisauden.

Raskaus on keveyden perusta. Rauhallisuus on kiireen hallitsija. Siksi mestari kulkee koko päivän, eikä kuitenkaan luovu raskaasta taakastaan.

Vierailija
16/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata. Eikä koiraakaan.

Ihminen, jolla on omiakin ongelmia ei voi olla vastuussa toisesta elävästä olennosta. Se vaatii rutiineja, oman edun sivuuttamiskykyä, kykyä rakastaa ja jaksaa, vaikka toinen olisi kuinka hankala.

Jos esim.oma lapsuus oli turvaton ja rakkaudeton, on melko huono ennuste jaksaa olla hyvä vanhempi itse jollekin. Omat vanhemmuuskokemukset ovat ne, joita ihminen matkii. Poikkeuksia toki tässäkin.

❤️

Herkkyys ei johdu lapsuuden turvattomuudesta ja rakkaudettomuudesta, se on synnynnäinen ominaisuus, joita tosilla on enemmän ja toisilla vähemmän. Joillakin herkkyys on poikkeuksellisen voimakasta, ja silloin puhutaan erityisherkkyydestä. Erityisherkkä kuormittuu paljon helpommin kuin vähemmän herkkä ihminen, tarvitsee enemmän omaa aikaa eikä ole samalla lailla voimakkaiden tunnekokemusten perään.

Vierailija
17/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boldatut lauseet saavat minut ajattelemaan, että jäsentäisin kysymyksen itse ehkä eri tavalla kuin sinä, ap. Ethän sinä jättäisi lapsia hankkimatta kai sen takia, että "haluat elämän olevan helppoa ja mukavaa", vaan sen takia, ettet jaksaisi vielä raskaampaa elämää kuin mitä elät jo nyt? Tuskin kukaan, jonka elämä jo valmiiksi on "melkoista kamppailua", haluaisi sen olevan vielä vaikeampaa. Jokainen elää voimavarojensa mukaan.

Tämän vuoksi otsikko viittaa mielestäni erilaiseen tilanteeseen kuin viestin sisältö.

Vierailija
18/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kannattaa hankkia lapsia. Et kuitenkaan ymmärrä mitään todellisesta onnesta ellet sitä tee. Kyllä sinä nyt sen verran jaksat sinnitellä. Lapsenlapset tulevat sitten moikkaamaan vanhainkotiin kun olet kupsahtamaisillasi. Silloin viimeistään tajuat, että kyllä se tuska oli kaiken sen arvoista!

Vierailija
19/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itämainen viisaus nuhtelee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedät että nyt elämä on helppoa ja mukavaa niin sitten ei. Yleensä ihminen tottuu samaan ja kaikesta pienestä tulee sitten epämukavaa ja sellaista että tekee mieli sanoa perkele tai potkaista roskapönttöä.

Lasten kanssa elämä tulee olemaan 10x vaikeampaa mutta tavallaan sitten tietää ne hetket kun on oikeasti helppoa. Eli se helppous ja vaikeus on aina vakio. Ihminen mukautuu tilanteeseen nopeasti.

Laotse aikoinaan mainitsi paljon viisauksia mutta haluaisin jakaa kanssasi kahden kesken tämän viisauden.

Raskaus on keveyden perusta. Rauhallisuus on kiireen hallitsija. Siksi mestari kulkee koko päivän, eikä kuitenkaan luovu raskaasta taakastaan.

Kiitos kommentistasi. Elämäni ei ole tällä hetkellä helppoa ja mukavaa, eikä se ole ollut sellaista koko aikuisikääni, mutta pienin askelin olen sitä kohti menossa, karsimalla elämästä turhaa ja kuuntelemalla tarkemmin omia tarpeitani.

Sanot, että ihminen tottuu kaikenlaiseen ja että vaikeus on vakio, mutta kyllä minun elämässäni on ainakin ollut tilanteita ja jaksoja, jotka ovat olleet erityisen kuormittavia ja joihin en ole sopeutunut. Tuntuu, että useimmilla muilla ihmisillä se skaala tilanteita, joihin voi sopeutua, on laajempi kuin minulla. Kuten sanottu, en useinkaan pääse omalle mukavuusalueelleni, ja kun pääsen, lipeän helposti sieltä pois.

Vierailija
20/62 |
28.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on helppoa ja mukavaa. On vain yksi lapsi. Lapsi on helppo luonne. Lapsi osaa käyttäytyä. Meillä on hyvä tukiverkko.

Raskaus ja ensimmäiset kolme vuotta oli ihan horroria ensin ennenaikaisuuden pelon takia ja sitten lapsen uniongelmien takia. Selviäisimme hengissä ja nyt elämä ei poikkea merkittävästi lapsettomien saman henkisten kavereiden elämästä. Paitsi, että on se yksi hauska persoona lisää. Joka nyt sattuu olemaan oma lapsi.

Lapsen teko on kuitenkin aika lottoa. Voi tulla vaikka millainen ja elämä voi muuttua kamalaksi. Siksi emme uskalla tehdä toista.