Tiesittekö, että videopelien kulta-aika on päättymässä?
Videopelien suurkuluttajat olivat/ovat ihmisiä, jotka ovat nyt 20-30-vuotiaita. Tarkoitan nyt siis ihmisiä, jotka saivat lapsuudessaan pelata lähes rajattomasti, jotka oppivat pelaamaan haastavia ns. aikuisille suunnattuja pelejä jo lapsesta lähtien.
Enää ei ole sukupolvea, joka olisi syntynyt peliohjain kädessään tai joka saisi pelata ihan koko ajan. Nykyään ei enää myöskään pelata käsikonsoleilla samalla tavalla kuin ennen.
Nykylapset ovat tutkimusten mukaan vähemmän viehättyneitä peleistä. He eivät enää ole niin kiinnostuneita niistä eivätkä jaksa koluta samaa peliä läpi uudelleen ja uudelleen tuntien ja tuntien ajan.
Nykyään lapset pelaavat enimmäkseen online- ja mobiilipelejä, mikä kertoo sen, ettei yksinpeluukampanjoiden kehittäminen ole enää niin kannattavaa. Kymmenen vuoden kuluttua pelaajat jotka ovat kiinnostuneita single player kampanjoista ovat niin pieni vähemmistö, että onlinepelin kylkeen heitetään pienimuotoinen yksinpeluumuoto, eikä tosinpäin, kuten nykyään tehdään.
Kommentit (108)
Nykykersoille riittää se, että juostaan samaa kehää ympäri kuukaudesta toiseen, ja ammutaan samoja kavereita uudelleen ja uudelleen. Sitten rakennetaan lato, jonka joku rikkoo.
Ihan mahtavaa. No ei ole.
Tälle sukupolvelle nyt tuntuu kelpaavan yksinkertaisempi tavara. Ei osata vaatia.
Nykypelit ovat taantumassa takaisin "Tanks" -peliin. Vain grafiikat muuttuvat.
Sääli.
Vierailija kirjoitti:
Suurin ongelma on, että peleistä tehdään pay2win
Suurin ongelma on yleensäkin se, että pelejä täytyy pelata muiden kuin oman perheen kanssa.
Nettipelit ssuuuuuuuuucks.
Minä olen semmoinen dinosaurus etten pelaa konsolilla vaan vanhat pc-pelit kelpaa. Juu, löytyy vielä semmoinen kone ja toimii hyvin. Räiskintäpeleistä en koskaan oppinut pitämään mutta strategia pelejä pelaan usein, taustatarinat on kiinnostavia ja pelaan aina yksin. Olen 42-v. Pelaaminen rentouttaa minua mutten pelaa tuntitolkulla koska muutakin elämää.
Pelit menee pilalle kun kaikki pelaa väääääääärin! Typerät kakarat varsinkin!
Vierailija kirjoitti:
Niin, saisi jo tuo pöytäkoneiden ja tehokkaiden pelikonsoleiden pelinkehittely loppua. Pojat tuhlaavat Nvidialla miestyövuosia aikaa jonkun realistisen tukan ja turkin hulmuamisen renderöintiin. Siinähän pitää olla pieni armeija kehittäjiä, että saa kaikki tekstuurit ja grafiikan paikoilleen nykypeleissä. Eivätkä pelit siitä kyllä parane, keinotekoiset juonet ja ylikorostuneet efektit eivät saa saa aikaiseksi enää mitään "wow"-efektiä. Samat pelimoottorit pyörivät kaikissa peleissä, kaikki pelit näyttävät lähes samoilta. Lisäksi pelinkehitys on tullut sen verran kalliiksi, että se mitä maksettiin ennen peleistä ei enää riitä, ja eivät pelaajat ole silti halukkaita maksamaan lisää. Tämä on johtanut yhä enemmän siihen että pelit julkaistaan keskeneräisinä, ja päivitykset tulevat myöhemmin jos tulevat.
Mobiilipelit ovat erilaisia, sillä puhelimissa ei löydy yhtä paljon tehoa kuin pöytäkoneissa, joten niissä terveempi kehitys ja alusta.
Ei mobiilipelien puolella kehitys ole yhtään sen terveempää kuin konsoli- ja pc-pelien puolella.
Juuri noista halvoista kehityskustannuksista johtuen mobiilipuolelle hakeutuu kaikenmaailman muka-taiteellsia tekijöitä, jotka kehittävät älylaitteille jonkun muka-innovatiivisen pikkupelin (jota esim. Sony, Microsoftt tai Nintendo ei ole omalle konsolilleen huolisi) ja sitten väittävät haastattelussa sen jotenkin uudistavan peliteollisuutta, vaikka todellisuudessa peli on usein kopio jostain kilpailijan pelistä. Lisäksi kuten yksi toinen kirjoittaja ketjussa aikaisemmin ketjussa mainitsi, mikromaksut ovat mobiilipeleissä vielä räikeämmät, kuin konsoli- ja pc-peleissä.
Pelibisnes on kuolemassa omaan ahneuteensa. Ensimmäinen virhe tehtiin kun lähdettiin hirveällä ryminällä hd-aikakauteen yksi sukupolvi liian aikaisin. Pelaajien oli ostettava kalliit hd-televisiot ja pelien tuotantokustannukset moninkertaistuvat hd-teknologian. Nyt tehdään sama virhe tehdään 4K:n kanssa. Konsoleille julkaistaan nykyään rautapäivityksia tuon 4K-pakkomieltaan takia.
Digitalisoinnistakin ollaan liian ahneita. Aluksi keksittiin DLC, jotka saa mukana vain jos uuden alkuperäiskappaleen. Käytetyn jos ostaa, ei saa koko peliä. Tällä pyritään dollarin kuvat silmissä tappamaan toisen käden markkinat (käytettyjen myynti), mutta sitä ei huomioitu, että ilman käytettyjen pelien myyntiä pelaajilla on vähemmän rahaa ostaa uusia pelejä. Pelaajat myös odottelevat herkemmin hinnan tippumista ja sitä, että myöhemmin julkaistavat lisälevy-DCL:t samaan pakettiin halvemmalla yhteishinnalla. Siihen menee yleensä 1-2 vuotta.
Ahneudessaan mentiin myös siinä ylitse, että nykyään vaaditaan käyttikset pelien lataamiseen ja jopa asentamiseen ja pelin saa asentaa vain yhdelle käyttikselle. Tällä pyritään siihen, että lapsiperheiden on ostettava sama peli jokaisen lapselle omalle käyttikselle erikseen, koska muuten saavutukset (trphies/achievements) ovat yhteisiä ja lapset eivät voi tavoiella niitä henkilökohtaisesti, vana saavutuksen saa se, kuka sen sattuu ekana saamaan.
Ahneus on kuitenkin on mennyt niin pitkälle, että ihmiset vaihtavat muihin viihdemuotoihin. Lapsiperheillä ei varsinkaan ole varaa ostaa samaa 2-3 lapsen tunnustuksella. Lapsilla ostetaan nykyään älypuhelimet ja ne pelaavat niissä ilmaisia pelejä. Jokaisella oma tunnus ja jokainen lapsi etenee peleissä omaa tahtiaan, mikä estää tappelut siitä kuka saa pelata ja kuka saa saavutukset.
Piratismia on käytetty tekosyynä DRM:lle ja käyttisten vaatimiselle, mutta piratismiahan ne ei estä. Crackerit saavat kyllä murrettua suojaukset. Näillä toimenpiteillä on oikeasti yritetty sabotoida toisen käden markkinat (käytettyjen pelien) ja yritetään sitä, että etenkin lapsiperheet ostavat samat pelit joka lapselle erikseen. Luonnollisesti lapsiperheet eivät tyytyväisiä siiehn, ettei enää voi ostaa lapsille peliä, joka on kokonaan lapsien yhteinen.
Liiallinen ahneus on tuhoamassa "oikeat pelit" ja candycrushsagat ovat vallanneet markkinat.
Minä pelaan yksinpelejä. Playstation lähellä sydäntä. En pelaa mitään Fortnite tai muita online pelejä.
Kännykkäpeleistä muutama on sellainen josta oikeasti tykkään. Kyllä tietokone ja Playstation (1,2,4) voittavat loppujen lopuksi.
Nainen 24v.
Isot pelitalot menee näköjään riskejä välttääkseen sitä tietä että julkistetaan EA tyyliin samaa peliä kerta toisensa jälkeen. Esim. witcherit on sama peli paremmilla grafiikoilla, toki pikkutarinat muuttuu. Esim. elder scrolls, taas kerran sama peli mutta tarinat ja maisemat ja teknologia muttuu. Fallout edelleen sama peli mutta tarina muuttuu ja grafiikat paranee. Tomb raider, kaikki call of dutyt ja vastaavat, sekä lukuisat muut pelisarjat joissa numero ja tarina vaihtuu mutta ostaja yleensä tietää mitä saa.
Harvemmin noilla näkee kokonaan uusia ideoita mutta välillä toki onneksi niitäkin.
Pienemmät studiot ottaa sitten enemmän riskejä ja pelityylien vaihtelu on isompaa, mutta kun resursseja eli rahaa ei ole ison pelin tekoon AAA-tyyliin HD tai 4K grafiikkaan + täysillä ääninäyttelyillä niin sitten veivataan jotain tyyliteltyä, isomeerista tai pahimmillaan retrokasibittistä ja toivotaan että peli-idea kantaa pelkistetyn ulkoasun yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä, että onlinepeleihin panostetaan nykyään. Yksinpelit ovat tylsiä, en jaksa enää edes pelata niitä kun tarjolla on multiplayermättöä.
Jos haluan tarinan, katson leffoja tai luen kirjaa. Minusta videopelit eivät tarvitse kummoista juonta.
T.M32
Minäkään en tarvi juonta. Skippaan aina kaikki jaarittelut, vie vain turhaa aikaa. Mutta tykkään pelata yksin tai kaverin kanssa niin, että istuu vieressä. En koskaan pelaa onlinena.
Itse en pelaa, mutta uskon, että juurikin tuo juonellinen kampanja-konsepti pitää myös yksinpelit pystyssä. Mm. Fallout- ja GTA-sarjoille löytyy vannoutunut kannattajakuntansa ja tulevaisuudessa varmasti. Kertakäyttöisyys voi tietysti huolettaa, mutta toisaalta, muutaman vuodenkaan vanhan "juonipelin" kanssa ei tarvitse huolehtia servereistä tai pelikavereiden riittävyydestä => jälleenmyyntiarvo säilyy.
Itse olen syntynyt -93 ja pelaillut enemmän ja vähemmän elämässäni. Mutta minä nykyään juuri inhoan tuota onlinepelaamisen tunkemista joka paikkaan. En minä halua mitään randomeja netistä pilaamaan pelikokemuksiani. Haluan nauttia tarinoista, kokemuksista ja hahmoista.
Parasta yhdessä pelaamista on pelata samalta sohvalta jonkun kanssa. Onlineväylää käyttäisin, jos olisi riittävästi samasta pelistä innostuneita kavereita, joiden kanssa pelata etänä, mutta edelleenkään en halua satunnaisia urpoja ympäri maailmaa t-baggaamaan, tanssimaan, trollaamaan tai muutakaan minun ruudulleni.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt -93 ja pelaillut enemmän ja vähemmän elämässäni. Mutta minä nykyään juuri inhoan tuota onlinepelaamisen tunkemista joka paikkaan. En minä halua mitään randomeja netistä pilaamaan pelikokemuksiani. Haluan nauttia tarinoista, kokemuksista ja hahmoista.
Parasta yhdessä pelaamista on pelata samalta sohvalta jonkun kanssa. Onlineväylää käyttäisin, jos olisi riittävästi samasta pelistä innostuneita kavereita, joiden kanssa pelata etänä, mutta edelleenkään en halua satunnaisia urpoja ympäri maailmaa t-baggaamaan, tanssimaan, trollaamaan tai muutakaan minun ruudulleni.
Itseäni on myös ärsyttänyt se, että varsinkin fps-peleihin tuntuu nykypäviä olevan joku pakko laittaa aina monipeli.
Wolfenstein-sarjan 3 viimeisintä osaa taittaa olla viime vuosien ainoat fps-pelit, joissa kaikki resurssit on käytetty pelkästään yksinpeliin, ja hyvän tarinan luomiseen. Sellaisia fps-pelejä saisi olla enemmänkin.
Mobiili- ja onlinepelit ovat videopelejä.
Peliteollisuus on kuolemassa, koska peliyhtiöt tuottaa puoli valmista pas kaa jota eivät jaksa korjata sen jälkeen kun siitä on maksettu, ja keskittyvät mikrotransaktioihin ynnä muuhun rahastamiseen. Vtuttaa.
Kumma kun nuoret kyllä tietoisia uusimmista koneista ja villityksistä mutta jonkin konsolipelin levyjen ostaminen aivan ymmärrettävää kun kuitenkin lähes sama jos musiikkia edelleen CD muodossa hankkisi jo vanhentuneena tapana?
Potaskaa. Suurimman online-buumin jälkeen tarinalliset single player-pelit ovat nimenomaan olleet lähiaikoina kovassa huudossa. Witcher, Skyrim, Horizon, Red dead redemption... Vastaavia tullaan varmasti näkemään lisää koska pelaajia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvä, että onlinepeleihin panostetaan nykyään. Yksinpelit ovat tylsiä, en jaksa enää edes pelata niitä kun tarjolla on multiplayermättöä.
Jos haluan tarinan, katson leffoja tai luen kirjaa. Minusta videopelit eivät tarvitse kummoista juonta.
T.M32
Minäkään en tarvi juonta. Skippaan aina kaikki jaarittelut, vie vain turhaa aikaa. Mutta tykkään pelata yksin tai kaverin kanssa niin, että istuu vieressä. En koskaan pelaa onlinena.
Itse en pelaa, mutta uskon, että juurikin tuo juonellinen kampanja-konsepti pitää myös yksinpelit pystyssä. Mm. Fallout- ja GTA-sarjoille löytyy vannoutunut kannattajakuntansa ja tulevaisuudessa varmasti. Kertakäyttöisyys voi tietysti huolettaa, mutta toisaalta, muutaman vuodenkaan vanhan "juonipelin" kanssa ei tarvitse huolehtia servereistä tai pelikavereiden riittävyydestä => jälleenmyyntiarvo säilyy.
Tämä.
Monissa yksinpeleissä myös aukeaa ensimmäisen läpipeluun jälkeen jotain bonuksia, jotka voivat motivoida pelaajaa pelaamaan peli uudelleen läpi. Hyvä esimerkki tästä on New Game plus-moodi, jossa pelin voi aloittaa alusta ilman että tarvitsee tehdä pelihahmolle toisen läpipeluun aikana samoja muokkauksia esim. varustukseen, kuin ensimmäisellä läpipeluukerralla.
Itseäni oikeastaan huvittaa nämä ihmiset, jotka väittävät yksinpelejä tylsiksi ja pitävät pelien tarinankerrontaan panostamista huonona asiana. Yleensä näin ajattelevat ihmiset eivät osaa tai halua katsoa niitä pelejä pintaa syvemmälle (esim. juuri tarinansa osalta), ja sitten jaksavat kyllä pelailla kaikenmaailman Codeja verkossa.
Vierailija kirjoitti:
Potaskaa. Suurimman online-buumin jälkeen tarinalliset single player-pelit ovat nimenomaan olleet lähiaikoina kovassa huudossa. Witcher, Skyrim, Horizon, Red dead redemption... Vastaavia tullaan varmasti näkemään lisää koska pelaajia riittää.
Taisitkin juuri luetella ne kaikki hyvät yksinpelit, eipä noita montaa ole
.