Kohdun lämpöpallohoidosta kokemuksia?
Tänään lähti lähete gynelle ko. toimenpidettä varten.
Onko paikalla ketään jolle tehty, auttoiko?
Oliko toimenpide kivulias? Pitääkö olla yötä sairaalassa? Nukutus vai puudutus?
Tuleeko sairaslomaa vai pystyykö normaalisti töihin?
Kauanko vuotoa oli hoidon jälkeen ja loppuiko kuukautiset?
Itse haluaisin kohdun poiston mutta sitä on kuulema nykyään vaikea saada.
Kommentit (61)
Sari Ahonkallio tekee Mehiläisessä toimenpiteitä ja on tutkinut asiaa paljon.
Itse sain häneltä lähetteen julkiselle. Soittivat jo seuraavana päivänä Naistenklinikalta esitutkimuksiin samalle päivälle peruutusajoille. Minun kiireellisyysluokalla toimenpide julkisella 3kk sisällä eli elokuu 2023 (toteutuu 3 kk sisällä).
Mehiläisessä eivät tee sterilisaatiota samalla vaan asentavat kierukan, koska raskaaksi ei saa tulla.
Naistenklinikalla samalla myös mahdollisuus sterilisaatioon, jos sitä ei ole tehty aiemmin.
Minulle termoablaatio tehtiin julkisella puolella 10 vuotta sitten aivan älyttömän runsaiden kuukautisten vuoksi. Elämäni paras päätös! Ei niin mitään kipuja toimenpiteen aikana (sain suoneen kipulääkettä ja rauhoittavaa) eikä sen jälkeenkään. Pientä tiputtelua oli n. 2 tuntia toimenpiteen jälkeen ja siihen se sitten loppui. Samana päivänä kotiin. Kuukautiset ovat siis olleet poissa 10 vuotta, täytän ensi kuussa 42 vuotta.
Onko kukaan tullut raskaaksi tämän lämpöhoidon jälkeen?
Ompa asiaton ja typerä kommentti, että ihan valoja päälle sinnekin päin. 

ilmeisesti sinulla itselläsi ei ole kokemusta eikä myöskään ymmärrystä siitä, mitä elämä voi olla pahasti oireileivan kohdun kanssa. Jatkuvat vuodot ja kivut voivat viedä yleisvoinnin melko huonoksi ja kohtutulehdukset pahimmallaan vaarantaa hengen ja aiheuttaa verenmyrkytyksen. Kyllä se silloin on onni ja autuus saada se kohdunpoisto.
Ei auta kaikilla. Minulla hormonikierukan asennus pidensi neljän päivän kuukautiset pidentyi kolmen viikon mittaiseksi. Lisäksi kuukautiskivut paheni, joten lääkäri totesi hormonikierukan sopimattomaksi minulle. Sekään ei kaikille sovi.
Ihana kuulla että jotkut ovat saaneet aika nuorenakin kyseisen toimenpiteen. Itse toivon saavani tämän ja mietitytti että onko ikä este kun olen vasta hieman päälle 30-vuotias. Lapsia en voi muista syistä saada, joten ei periaatteessa pitäisi olla esteenä muutenkaan.
Itselleni tehtiin toimenpide polikliinisesti. Tapahtumasta on pari vuotta. Tässä on puhuttu miten joillekin tehdään paikallispuudutuksessa ja toisille nukutuksessa. Mulla on muistikuva ettei tehty kumminkaan... Mulle sanottiin että ota Burana + Panadol ennen toimenpidettä. Varoittivat että toimenpide on kivulias mutta kestää vain 90 sekuntia. Ajattelin että kestää sen miten päin vaan. Mutta... Kipu niin kamala että oli oikeasti taju lähtemässä. Silmät lumpsui päässä ja huutelivat että PIDÄ SILMÄT VAAN AUKI. Että erittäin kivulias mutta kaikkeen hyötyyn nähden sen kestää. Pitkään kyllä mietin voinko suositella kellekään mutta nyt voin. Ei ole ollut kuukautisia sen jälkeen. Työkaverille joka suositteli annoin kysyvän palautteen "Että oikeastikko toimenpide on ok?!" Ystävä äimistyi ja sanoi että "Täh, mut nukutettiin!" Että toimintatavat vaihtelee. Se tässä oli toki hyvä että olin tunnin kotoa pois ja ajelin kotiin toimenpiteen päätteeksi.
Kävin 3/23 lämpöpallohoidossa, koska hormonikierukka ei vienyt vuotoja, jotka kesti reilun viikon kerrallaan. Toimenpide tehtiin puudutuksessa enkä tuntenut sen aikana mitään. Minulle uusittiin toimenpiteessä hormonikierukka, koska oli raskauden mahdollisuus. Kuukauden päästä toimenpiteestä vuodot loppui eikä ole palanneet. Suosittelen.
Minulle tehtiin nukutuksessa. Ensin poistettiin hankaluuksia aiheuttanutta myoomaa. Lämpöpallohoidon gyne päätti itse leikkauksen aikana ja sain kuulla sen tekemisestä vasta heräämössä (toki tästä oli puhuttu polilla jo aiemmin, että olen halukas siihenkin ja gyne nyt katsoi, että olisi paras tilanne se tehdä, tosi kiva, että tekivät sen samalla). En siis kokenut toimenpiteestä mitään tuntemuksia, koska olin tajuttomana. Samalla laitettiin myös hormonikierukka. Pari ekaa päivää olivat täysin kivuttomia, vuoto oli todella minimaalista. Kolmantea päivänä oli hvin lievien kuukautiskipujen kaltaisia tuntemuksia, varmasti tuosta lämpöpallohoidosta.
Tunnelmat on tässä vaiheessa hyvät, toimenpiteestä jo reilu viikko aikaa, joten en nyt mitään lopullista voi sanoa, mutta tuntuu ihmeellisen vaivattomalta koko oleminen. Se myyoman poisto varmasti myös auttoi, koska se aiheutti paineoireita niin kohtuun, virtsarakkoon kuin suolistoonkin.
Toivon totisesti, että vuoto-ongelmat on nyt ainakin hetkeksi menneisyyttä. Kuukautisten piti alkaa eilen, eilen tuli vuotoa sellainen pikkunoro vessapaperiin. Normaalisti jo ensimmäisenä vuotoäivänä hanat aukesi täysillä, nyt sitä ei ole. En uskalla vielä tuulettaa kuitenkaan vaikka mieli tekisi. Ihana tunne, kun ei tunne koko ajan omaa kohtua.
Kohdunpoistonkin olisi saanut helposti, ihan vain anemisoivien vuotojen perusteella, mutta itse halusin ensin kokeilla muut hoitokeinot, kun tuntui varsin radikaalilta toimenpiteelta poistaa kohtu. Puhuttiin sitäkin, että se sitten tehdään, jos vain näyttää siltä ettei syystä tai toisesta voi enää muita keinoja kokeilla ja olin henkisesti valmistautunut siihen.
Minulla on tulossa kohdun limakalvon termoablaatio / lämpöpallohoito 02/2025, paikan ilmoitan jos/kun juttu on ohi, mikäli selviydyn elossa.
Peruste toimenpiteelle kohdallani on anemisoivat kuukautiset.
Terveydenhuollossa hormonaaliset ja lääkkeelliset hoidot ovat ensisijaisia kuukautisten hillitsemisessä.
Itselleni eivät hormonit sovi. E-pillereitä en voi käyttää migreenin takia. Hormonikierukasta ja pillereistä olen kuullut lähipiiristä hätkähdyttävän paljon kritiikkiä, vaikka joillekin ne soveltuvat.
Olen kieltäytynyt edes kokeilemasta h.kierukkaa, nähtyäni mitä se on aiheuttanut joillekin tutuille naisille.
Kerron tänne tarkemmin taustat ja miten termoablaatio meni, jos minusta on vielä sitten kirjoittamaan. Eniten pelottaa kipu, jota kestän yleensä huonosti.
Puoliso lupasi tulla mukaan sairaalaan, on hyvin todennäköistä että tulen itkuisena käsittelystä vaikka jollekin muulle se voi olla helppo.
Lämpöpallohoito82 kirjoitti:
Juuri parhaillaan Naistenklinikalla, eilen tehtiin lämpöhoito ja samalla strerilisaatio tähystyksellä. Heräämössä olo tosi hyvä ja nopeasti lähdin kävelemään, yleisvointi erinomainen, mutta sitten
Jouduin jäämään yöksi sairaalaan koska pissaa ei tule itsestään vaan katetroimalla. Hädän tunne on mutta rakko ei tyhjene, kuulemma normaalia.
Alavatsassa vielä paineen tunnetta sekä satunnaista kohdun supistelua. Kuulemma normaalia.
Yöllä tuli jäätävät kivut ja sitten pitikin ottaa hevoskuuri kovia särkylääkkeitä (en tarvinnut aiemmin mitään, heräämössä sain viimeiset kipulääkkeet) lääkkeet auttoi. Nyt odotellaan että alkaa kroppa toimii itsenäisesti niin on toivoa päästä kotiin.
JälkiVuotoa ei leikkurin jälkeen ole ollut juuri mitään, vähän pientä sotkua siteessä eilen, tosin voi tiputella vielä päivien päästä.Henkilökunta ollut ihan timanttinen.
Katsotaan miten toipuminen menee ja minkälain
Minä olen 41 pääsin Helsingissä Naistenklinikan kautta ihan suoraan kohdunpoistoon omalla toiveella. Hormonit eivät sovi, kierukka tuli itsestään ulos 3kk välein, Caprilon auttoi vain vähän ja raudasta sopii vain Sideral. Lapsia ei ole enkä ole niitä itse halunnut.
Pirkko77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gynekologi ei suositellut. Sanoi ettei niitä enää tehdä, koska eivät tuota hyviä tuloksia. Hormonikierukka on kuulemma parempi, vaikkei ehkäisyn tarvetta olisikaan.
Kierukka ja pillerit kokeiltu, eivät auta runsaisiin vuotoihin.
Ai hormonikierukka ei auta? Taidat nyt puhua kuparikierukasta. Hormonikierukka kyllä auttaa.
Ei, hormoonikierukka ei tosiaan välttämättä auta thtään mitään niihin vuotoihin.
Ei tosiaankaan auta kaikilla. Minulla oli kierukka (Mirena) 3 vuotta. Vuosin 3-4 viikkoa putkeen koko 3 vuotta, kohtu supisteli 24/7 niin paljon että piti kysyä lääkäriltä paljonko saa syödä päivässä särkylääkettä ilman yliannostusta. Onneksi olin etätöissä, en tosiaankaan olisi pystynyt käymään töissä muutoin. Kierukka myös yli itsekseen ulos koko ajan.
Kierukka asennettiin anemisoivien kuukautisten hoitoon. Sen aiheuttaman vuodon takia ferritiini tipahti 15 pisteestä 9 pisteeseen.
Suvussa kulkee samaa ongelmaa. Kaikki kohtuongelmista kärsivät naispuoliset suvun henkilöt ovat joutuneet ennemmin tai myöhemmin kohdunpoistoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tulossa kohdun limakalvon termoablaatio / lämpöpallohoito 02/2025, paikan ilmoitan jos/kun juttu on ohi, mikäli selviydyn elossa.
Peruste toimenpiteelle kohdallani on anemisoivat kuukautiset.
Terveydenhuollossa hormonaaliset ja lääkkeelliset hoidot ovat ensisijaisia kuukautisten hillitsemisessä.
Itselleni eivät hormonit sovi. E-pillereitä en voi käyttää migreenin takia. Hormonikierukasta ja pillereistä olen kuullut lähipiiristä hätkähdyttävän paljon kritiikkiä, vaikka joillekin ne soveltuvat.
Olen kieltäytynyt edes kokeilemasta h.kierukkaa, nähtyäni mitä se on aiheuttanut joillekin tutuille naisille.
Kerron tänne tarkemmin taustat ja miten termoablaatio meni, jos minusta on vielä sitten kirjoittamaan. Eniten pelottaa kipu, jota kestän yleensä huonosti.
Puoliso lupasi tulla mukaan sairaalaan, on hyvin todennäköistä että tulen itkuisena käsittelystä vaikka jo
Unohdin lopusta nimimerkin eli olkoon vaikka vierailija51 (ei viittaa ikään vaan alkup.viestinroon)
Nainen pian 49 kirjoitti:
Sari Ahonkallio tekee Mehiläisessä toimenpiteitä ja on tutkinut asiaa paljon.
Itse sain häneltä lähetteen julkiselle. Soittivat jo seuraavana päivänä Naistenklinikalta esitutkimuksiin samalle päivälle peruutusajoille. Minun kiireellisyysluokalla toimenpide julkisella 3kk sisällä eli elokuu 2023 (toteutuu 3 kk sisällä).Mehiläisessä eivät tee sterilisaatiota samalla vaan asentavat kierukan, koska raskaaksi ei saa tulla.
Naistenklinikalla samalla myös mahdollisuus sterilisaatioon, jos sitä ei ole tehty aiemmin.
Yksi hänen potilaansa kuoli, koska ei tehty asianmukaisia tutkimuksia, mistä vuoto johtui.
Minulle annettiin ainoaksi toimivaksi vaihtoehdoksi kohdunpoisto. Tätä lämpökäsittelyä ei suositeltu, mutta olisin saanut jos olisin halunnut.
En voi kasvaimen vuoksi käyttää hormonikierukkaa. Kierukka on pakko laittaa jos ei ole ollut menopaussia, koska raskaus on mahdollista tämän lämpökäsittelyn jälkeenkin vaikka harvinaista se on. Raskaus ei kylläkään johda synnytykseen, vaan keskenmenoon tai kaavintaan lämpökäsittelyn jälkeen.
Jos vain saat, niin osittainen tai kokonainen kohdun poisto poistaa kuukautiset ja älyttömän vuodon, sekä ehkäisee raskauden.
Minulle kävi niin, että kaikki vaihtoehdot olivat huonoja. Saan menopaussiin saakka rautalisän suoraan suoneen. Minulla on rajut ja pitkät kuukautiset ja jatkuva oireellinen anemia.
Lämpökäsittelyä en voi ottaa, sillä se vaatii kierukan. Kuparikierukka ei tietenkään käy, koska aiheuttaa runsaita vuotoja. Hormonikierukka ei käy, koska maksassa on useampi adenoomakasvain. Nämä maksan kasvaimet tulivat pitkäaikaisesta e-pillereiden käytöstä. Nyt olen vuosikontrollissa etteivät kasvaimet repeä tai muutu syöväksi. Hormonikierukka aiheuttaisi saman, vaikka gynekologi väitti ettei näin ole. Hänkään ei tiennyt ennenkuin gastroenterologian kirurgi selvensi asian, että on hengenvaarallinen tässä tapauksessa.
Sitten kohdunpoistoa pyöriteltiin kauan ja sain ensiksi puoltavan päätöksen, mutta koska joudun kantamaan painavia tavaroita ja kolaamaan lunta ja niin edelleen, katsottiin parhaaksi, ettei elämäntilanteen vuoksi voi ottaa riskiä, että en palaudu kohdunpoiston jälkeen. Minulla ei ole mahdollisuutta ottaa paria kuukautta rauhallisemmin.
Kannattaa miettiä tarkasti mikä sopii juuri sinulle.
Minun perheenjäseneltäni on poistettu kohtu ja ok palautunut. Tehnyt sen jälkeen ruumiillista työtä. Kolailee luntakin.
Minun anemisuuteeni ei ole ikinä esim.rautainfuusiota tarjottukaan. Vain 1 rautalisä soveltuu mahalleni.
Kokeillaan nyt tuota termoablaatiota kun vasta-aihetta on hormoneille. Mahtaisiko herkkä vatsa Capriloniakaan ( traneksaamihappo ) kestää ja myös Caprilonilla on haittavaikutuksensa.
Viimeisenä kohdunpoisto olisi itselleni ok vaihtoehto sitä tarjottaessa.
T. Vierailija51 35v, naimisissa, m steriloitu, lapsia ei aiota todellakaan hankkia eikä mieli hittotodellakaan muutu :)
Kävin termoablaatiossa noin kymmenen vuotta sitten, runsaiden kuukautisten takia. Steriloinnissa kävin jo aiemmin, silti ensimmäisenä vaihtoehtona tarjottiin hormonikierukkaa. Sitä en halunnut, koska aiemmin kierukka oli kasvanut kohdunseinämään kiinni enkä tarvinnut enää ehkäisyä. Toimenpide tehtiin silloin puudutuksessa polilla, ei ollut kipuja. Illalla oli kohdun supistelukipuja, mutta jo seuraavana päivänä olo oli ok. Kudosnestettä tiputteli jonkin aikaa ja oli yhdyntäkielto, mutta sen jälkeen kuukautiset ovat olleet melko huomaamattomat ja kivuttomat. Jopa vatsan ja suoliston kipristely loppui. Itselleni tämä oli tosi hyvä juttu.
Minulla runsaat kuukautiset ja en hormoneja halua kokeilla, osa valmisteista on myös minulta kieletty. Perustelin lääkärille syyt, miksi haluan kohdunpoiston ja sain vastaanotolle ajan tämän asian selvittämiseen. Eli siis, jos oikeasti haluat kohdunpoiston, niin kerro tämä lääkärille ja älä tyydy lääkäriin ensimmäisiin " ei kai nyt sentään " mutinoihin. Perustele rauhallisesti syyt ja velvoita lääkäri tekemään työnsä.
Termoablaatio tehty 09/21 runsaiden kuukautisten takia 46 vuotiaana.
Nukutus omasta toiveesta, koska en ole aikaisemmin puutunut puudutuksesta.
Yön olin sairaalassa pahoinvoinnin takia. Kivut todella vähäiset.
Mutta siis todella auttoi! Nykyään pientä vuotoa 3-4 pv, pikkuhousunsuoja riittää! Elämänlaatu parani kuukautisten aikaan 100%.