Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohdun lämpöpallohoidosta kokemuksia?

Vierailija
27.04.2017 |

Tänään lähti lähete gynelle ko. toimenpidettä varten.
Onko paikalla ketään jolle tehty, auttoiko?
Oliko toimenpide kivulias? Pitääkö olla yötä sairaalassa? Nukutus vai puudutus?
Tuleeko sairaslomaa vai pystyykö normaalisti töihin?
Kauanko vuotoa oli hoidon jälkeen ja loppuiko kuukautiset?

Itse haluaisin kohdun poiston mutta sitä on kuulema nykyään vaikea saada.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin lämpöpallohoito loppukesällä ja olen erittäin tyytyväinen. Koko juttu oli helppo ja lähes kivuton. Vain ennen hoitopäivää illalla otettavat antibiootit saivat vatsan sekaisin, mutta kerta vessakeikalla sekin meni ohi.

Lähdin toimenpiteestä töihin ja koko juttua ei edes muistanut työntouhussa. Tiputteluvuotoa oli noin 1,5 vkoa hoidon jälkeen, mutta se oli vain pientä ja pikuhousunsuoja riitti. Ekoissa menkoissa vuoto väheni ehkä 60 %, mutta sen jälkeen prosentti on ollut varmasti yli 90%. Nyt pärjään siis koko menkat pikkuhousunsuojilla ja se on ihan mahtavaa!

Ennen vuoto oli ihan karmeaa ja oli normaalia, että parissa tunnissa isoin tamponi ja yöside tulvivat ja housut + auton penkki oli verinen. Myös ferritiiniarvoni oli 6 ja sitä syytä siihen tutkittiin liki vuosi ennen lämpöpallohoitoa. Mitä luultavimmin runsaat ja usein tulevat menkat rautavaraston tyhjensivät, mutta asiaa seurataan vielä ensi vuonnakin. Minulla on kolme lasta ja ikää 44 vuotta, hormonaalisen ehkäisyn eivät sopineet ja sterilointi oli tehty jo viitisen vuotta sitten.

Vierailija
22/61 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin lämpöpallohoito 2010. Vuoto oli erittäin runsasta, suurin tamponi ja yöside aina töissä että pystyin olemaan tunnin palaverin ilman vessassa käyntiä. Nukutuksessa tehtiin. Jouduin jäämään yöksi kipujen takia. Olin kipeä yli kuukauden, jälkivuoto kesti kuusi viikkoa (todella veristä). Kuukautiset ei loppuneet kokonaan ja ovat runsastuneet nyt taas. Kuukautiskivut on edelleen yhtä helvetilliset. Ferritiini todella matala. Koska olen jo 43 vuotta, ajattelin seuraavaksi tapella kohdunpoiston. Mitään hormoneja en pysty/saa käyttää veren hyytymishäiriön vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: mua harmittaa tuo nimi.

Kuulostaa ystävälliseltä lämpöpallohoidolta. Oikeasti se on kohdun limakalvon tuhoaminen polttamalla.

Vierailija
24/61 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin muutama vuosi sitten. Kuukautiset olivat sitä ennen todella runsaat ja kestivät 7-10 vrk, nykyään pärjään pikkuhousunsuojalla. Tehtiin päiväkirurgisena nukutuksessa, kipuja ei juurikaan ollut ja seuraavana päivänä olin töissä normaalisti. Suosittelen todella!

Vierailija
25/61 |
18.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1.5v sitten tehtiin nukutuksessa (samalla st) ja olen tosi tyytyväinen. Todella runsaat vuodot loppui ja myös endometrioosi kivut helpotti, vaikka tätä ei luvattu. Suosittelen

Vierailija
26/61 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri parhaillaan Naistenklinikalla, eilen tehtiin lämpöhoito ja samalla strerilisaatio tähystyksellä. Heräämössä olo tosi hyvä ja nopeasti lähdin kävelemään, yleisvointi erinomainen, mutta sitten
Jouduin jäämään yöksi sairaalaan koska pissaa ei tule itsestään vaan katetroimalla. Hädän tunne on mutta rakko ei tyhjene, kuulemma normaalia.
Alavatsassa vielä paineen tunnetta sekä satunnaista kohdun supistelua. Kuulemma normaalia.
Yöllä tuli jäätävät kivut ja sitten pitikin ottaa hevoskuuri kovia särkylääkkeitä (en tarvinnut aiemmin mitään, heräämössä sain viimeiset kipulääkkeet) lääkkeet auttoi. Nyt odotellaan että alkaa kroppa toimii itsenäisesti niin on toivoa päästä kotiin.
JälkiVuotoa ei leikkurin jälkeen ole ollut juuri mitään, vähän pientä sotkua siteessä eilen, tosin voi tiputella vielä päivien päästä.

Henkilökunta ollut ihan timanttinen.

Katsotaan miten toipuminen menee ja minkälainen on kuukautisvuoto tulevaisuudessa, toivottavasti jäivät leikkuriin.

Syys millä pääsin tähän operaatioon, pitkät ja erittäin runsaat kuukautiset jotka myös osaltaan tyhjensi rautavarastot. Sovittiin naistenklinikan lääkärin kanssa aiemmin että kokeillaan ensin tämä lämpöpallohoito ja jos ei tuota apua niin sitten kohdunpoistoon. Sterilisaatio on ollut ikuisuustoive koska hormonaaliset ehkäisyt ei sovi ja lämpöpallohoidon jälkeen ei saa raskautua niin oli sitten luontevaa tehdä tuo samalla.

Yritän jossai kohtaa muistaa tulla kertoo että minkälainen uusi elämä on.
Oon 39v.

Vierailija
27/61 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin puoli vuotta sitten. Ei toivottua vaikutusta, vuodot jatkuu kuta kuinkin samanlaisina kuin ennen toimenpidettä, melko mahdottomina siis.

Vierailija
28/61 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa kahden viikon päästä ja jännittää kyllä todella kovin että auttaako oikeasti erittäin runsaisiin ja pitkiin vuotoihin (rautaa pitää syödä kokoajan). Muu ei ole auttanut. Kipu jännittää koska vaan puudutus luvassa mutta koetan ajatella että ei kai se pahempaa voi olla kuin ponnistuskipu!

Vierailija
29/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Olisiko lisää kokemuksia tästä?

Tai päivitystä teiltä, jotka käyneet operaatiossa?

Miksi jotkut nukutetaan ja jotkut puudutuksessa tehdään?

Vierailija
30/61 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin operaatiossa toissa vuonna. Vuodot vähenivät huomattavasti ja olen tilanteeseen tyytyväinen. Se mihin en ollut tyytyväinen oli se, että toimenpide tehtiin pelkän kohdunkaulan puudutuksen avulla ja kivut olivat pahempia kuin synnyttäessä. Ihmettelin miksi tämmöisestä pitää vielä nykyaikana kärsiä. Annoin asiasta palautetta sairaalalle.

Vierailija
31/61 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin operaatiossa toissa vuonna. Vuodot vähenivät huomattavasti ja olen tilanteeseen tyytyväinen. Se mihin en ollut tyytyväinen oli se, että toimenpide tehtiin pelkän kohdunkaulan puudutuksen avulla ja kivut olivat pahempia kuin synnyttäessä. Ihmettelin miksi tämmöisestä pitää vielä nykyaikana kärsiä. Annoin asiasta palautetta sairaalalle.

No tätä just ihmettelen, miksi toiset nukutetaan toiset ei.

Kuka sen päätöksen tekee?

Minua ei ole koskaan nukutettu enkä pidä ajatuksesta että niin tehtäisiin.

En myöskään pidä ajatuksesta kovista kivuista puudutuksesta huolimatta.

Kiva että lopputulos kuitenkin on ollut hyvä.

Vierailija
32/61 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin vuosi sitten sterilisaatio (piuhojen katkaisu) ja pallohoito. Leikkauksesta toivuin 5-6 päivää. Sitten tiputteli vetistä noin kuukauden. Kuukautiset loppui, vain pieni tahra. Mutta nyt tuli yön aikana teelusikallinen-ruokalusikallinen, en osannut varautua.

Vierailija
33/61 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin eilen operoitavana, syynä tietysti runsaat kuukautiset ilman hormonaalista ehkäisyä. Mirena aiheutti kokolailla 2-3vk/kk tiputteluvuotoa, e-pillerit ei migreenin takia käy.

Ikää 41v ja 1 lapsi, useita keskenmenoja. Perusterve.

Vaihtoehdoiksi gyne ehdotti joko lämpöpallohoitoa+steriä tai kohdunpoistoa. Kohdunpoisto on kuitenkin sen verran iso operaatio että valitsin mieluummin tämän.

Minut nukutettiin, koska samalla tehtiin sterilisaatio. ( ja kierukan poisto ja kaavinta, koska menkat) Muuten ymmärtääkseni täällä päin lämpöpallohoito tehdään puudutuksella.

Mua pelotti ajatus nukuttamisesta ,mutta se oli kyllä ihan positiivinen yllätys, enpähän ymmärtänyt maailmanmenosta mitään leikkauksen aikana. 😄

Ennen leikkausta sain särkylääkkeen, sairaalan kamppeet niskaan ja leikkaussaliin. Salista heräämöön, ja kun olin taas kartalla, niin huoneeseen lepuuttelemaan ja syömään "aamupalaa"

Heräämössä ei ollut oikeestaan minkäänlaisia kipuja. Aamupalaa odotellessa alkoi supistukset ja aamupalan jälkeen tuli hetkellisesti todella huono, oksettava olo. Särkylääkettä sai heti huoneessa ja lisääkin suositeltiin ottamaan ettei kivut edes pääse yltymään.

Kotiin pääsin heti kun oli todettu että pissa kulkee ja kivut ovat hallinnassa. Hakija piti olla, niinkuin kai aina leikkauksien jälkeen.

Operaatio tehtiin siis ihan päiväkirurgisella, eli aamusta sairaalaan ja iltapäivästä pois.

Mukaan kotiin sain 2 vahvempaa särkylääkettä ja reseptit särkylääkkeille.

Kipuja oli eilen jonkun verran, mutta särkylääkkeet auttoivat kyllä. Hirveä väsymys oli päällä joten aikalailla nukkumiseksi loppupäivä meni. Yötä vasten otin 800 buranan ja sairaalalta saamani pitkävaikutteisen särkylääkkeen ja nukuin ihan hyvin.

Tänään en ole vielä ottanut lääkkeitä, ja ainakaan supistuksia ei enää tule. Lähinnä vatsan alue on turvoksissa, mikä aiheuttaa vähän tukalaa oloa ja ehkä nuo leikkaushaavat tai teipit kiristelee. Haavataitokset saa poistaa 24h leikkauksesta. Sängystä ylösnouseminen ja kumartelu on hankalaa, muuten ei oikein mitään ihmeitä ole.

Jälkivuoto on minulla aika pientä veristä vuotoa.

Sairaslomaa tuli toimenpidepv+ 2pv.

Henkilökunta oli kyllä ihan mahtavaa tuolla, ja veivät jännitystä kyllä hyvin pois sydämellisellä käytöksellään.

Toki kivunsieto ja toipuminen on kaikilla omanlaistaan, tässä minun tuore kokemukseni opetaatiosta. Toivotaan että siitä olisi myös jotain apua kuukautisvuotoihin.

Miinuspuolena tuossa toki on että raskautuminen on tuon jälkeen vaarallista, joten lapsiluvun täytyy olla 100% varmuudella täynnä ennen operaatiota.

Toivottavasti tästä romaanista on jollekin operaatioon menevälle/harkitsevalle jotain hyötyä

Vierailija
34/61 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin lämpöpallohoito Naistenklinikalla noin 8 vuotta sitten erittäin runsaiden kuukautisten takia.

Toimenpide oli nopeasti ohi, pahimmalta tuntuivat puudutuspiikit, mutta eivöt nekään kummoisia olleet. Hoidon jälkeen piti siellä odotella ehkä 30 min, jonka jälkeen lähdin julkisella liikenteellä kotiin. Salkkua en edes kysynyt ja ei sitä olisi tarvinnutkaan.

Vuodosta väheni noin 80 %, joten hyvin toimi. Sterilointi on tehty jo aikaisemmin ja en edes ajatellut mitään kohdun poistoja tai kierukoita.

Vierailija
35/61 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gynekologi ei suositellut. Sanoi ettei niitä enää tehdä, koska eivät tuota hyviä tuloksia. Hormonikierukka on kuulemma parempi, vaikkei ehkäisyn tarvetta olisikaan.

Kierukka ja pillerit kokeiltu, eivät auta runsaisiin vuotoihin.

Ai hormonikierukka ei auta? Taidat nyt puhua kuparikierukasta. Hormonikierukka kyllä auttaa.

Vierailija
36/61 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gynekologi ei suositellut. Sanoi ettei niitä enää tehdä, koska eivät tuota hyviä tuloksia. Hormonikierukka on kuulemma parempi, vaikkei ehkäisyn tarvetta olisikaan.

Ai hormonikierukka ei auta? Taidat nyt puhua kuparikierukasta. Hormonikierukka kyllä auttaa.

Ei, hormoonikierukka ei tosiaan välttämättä auta thtään mitään niihin vuotoihin.

Vierailija
37/61 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös estrogeenittömät pillerit? Minulla kesti 4-6 kk ennenkuin jatkuva tiputteluvuoto loppui.

Sen jälkeen meni hyvin seuraavat kolme vuotta, kunnes aloin saada järkyttäviä migreenikohtauksia pillereistä.

Lopulta minulle tehtiin kaavinta nukuteksessa ja sain sen jälkeen kuurin (en muista kuinka pitkään...) tehokkaampia tabletteja, jotka estivät kohdun limakalvon kasvua.

Sen jälkeen olen saanut olla rauhassa ja hormoonitoimintani on normalisoitunut. Ennen lapsia minulla ei koskaan ollut tällaista.

Vierailija
38/61 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehty lämpöpallohoito poliklinikalla puudutuksessa 3 vuotta sitten ja ei kertaakaan kuukautisia sen jälkeen. Oon todella tyytyväinen! Ferritiini korjautunut ja elämä niin helppoa ilman vuotoja. Itse toimenpide nopea. En missään nimessä olisi tarvinnut enkä halunnutkaan nukutusta tuollaista varten. Polilla meni n tunti, äiti oli kuskina, kun ei saanut ajaa itse. Jälkisupistuksia oli illan ja ne oli ikävämpiä kuin toimenpide.

Vierailija
39/61 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa yksityisistä lääkäreistä (nimiä) ketkä tätä lämpöpallohoitoa tekee puudutuksessa? En halua nukutusta. Tai voiko tähän kuinka päästä julkisella puolella? Olisin valmis menemään yksityiselle kun vaan tietäisin kuka olisi hyvä lääkäri tähän / kenelle varata aika.

Vierailija
40/61 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän