Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kuvitellaan, että siivoojaksi tarvitaan joku koulutus?

Vierailija
27.04.2017 |

Tietenkin tällainen koulutus on olemassa, mutta yleensä koulutettu siivooja halutaan vain paikkoihin missä on oltava hyvä hygieniataso. Karkeasti sanottuna 95% siivouspaikoista ei tällaisia ole ja koulutuksesta on vain haittaa - silloinhan pitäisi maksaa enemmän palkkaakin.

Siivous on nykyään työtä, jota voi tehdä kuka tahansa. Myös se korkeakoulutettu.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousfirman ei kannata palkata akateemista, koska jos ei ole alan koulutusta, joutuu kaiken opettamaan kädestä pitäen eikä ole iloa opastaa aina uutta tekijää kuukauden välein. Mieluummin siis kokonaan vailla koulutusta kuin joku muu kuin siivouskoulutus.

Vierailija
2/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkäs sukulainen saa kotisiivouksen kaksi kertaa kuukaudessa. En muista, miltä järjestöltä se on, mutta hänen pitää maksaa siitä vain nimellinen hinta. Viime vuonna siivoamassa kävivät ihan ammattisiivoojat. Aikaa meni tunti ja jälki oli kiitettävää.

Seuraavassa kilpailutuksessa se firma hävisi. Nykyisessa firmassa siivoojat eivät ole koulutettuja ja se kyllä näkyy. Ensimmäinen siivooja ei saanut muuta aikaiseksi kuin pölyä siirrettyä paikasta toiseen. Seuraava siivooja onkin tuttuni, jolla on koulutus ihan eri alalle. Sukulaisen mukaan paikattavaa riittää ja aikaakin menee paljon enemmän.

Omassa kodissa jokainen voi siivota ihan miten haluaa. Väärillä aineilla saa pilattua niin lattiat kuin tasot. Vai peseekö ap telkkarin pinnan märällä rätillä ja laminaattilattian märällä mopilla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut siivoustyötä ja minulle sanottiin että en pääse kun minulla ei ole siihen koulutusta. Koulutus oli ehdoton vaatimus, työkokemus plussaa. Kumpaakaan minulla ei ollut.

Vierailija
4/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä on NAURETTAVAA että ylipäätään on joku monen vuoden siivoojaan koulutus.

Vierailija
5/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousfirman ei kannata palkata akateemista, koska jos ei ole alan koulutusta, joutuu kaiken opettamaan kädestä pitäen eikä ole iloa opastaa aina uutta tekijää kuukauden välein. Mieluummin siis kokonaan vailla koulutusta kuin joku muu kuin siivouskoulutus.

Siivousfirman ei kannata palkata ketään, jolla on siivousalan koulutus, koska heille täytyy maksaa enemmän. Yleensä siivooja saa 1 päivän perehdytyksen (jos sitäkään) olkoon hän minkälainen vain. Useissa paikoissa "lähtevän" siivoojan viimeinen työtehtävä on perehdyttää uusi työntekijä.

Vierailija
6/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai siivoojan koulutusta olekaan? Eikös ne kulje jollain laitoshuoltajan nimikkeellä? ja ei lainkaan naurettavaa, jos töitä yleensä haluaa tehdä?

Vierailija
7/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut siivoustyötä ja minulle sanottiin että en pääse kun minulla ei ole siihen koulutusta. Koulutus oli ehdoton vaatimus, työkokemus plussaa. Kumpaakaan minulla ei ollut.

Tämä kuulostaa oudolta, mutta en sinäänsä epäile, ettetkö puhuisi totta. Haitko vain jotain tiettyä paikkaa vai useasta eri firmasta? 

Vierailija
8/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siivoojan koulutusta olekaan? Eikös ne kulje jollain laitoshuoltajan nimikkeellä? ja ei lainkaan naurettavaa, jos töitä yleensä haluaa tehdä?

Niin, laitoshuoltaja työskentelee laitoksissa. Toimistoa ei siivoa laitoshuoltaja :) "Siivooja" on itseasiassa "toimitilahuoltaja" jos on käynyt puhdistuspalvelualan peruskoulutuksen. Harva on.

Vierailija
9/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Kun opiskelin Helsingin yliopistossa, kävin siivoamassa Hki-Vantaan lentokentällä. Välillä koneita, välillä muuta. Kun valmistuin, minä muka olin epäpätevä siivoamaan siellä. Miksi muka. Siivosin noin vuoden, kunnes sain kotiseudulta opintoja vastaavaa työtä. Laiskat täällä valehtelee. Koulutuksen saaneet siivoajat pääsevät paremmille palkoille ja esimiestyöhön, se on ymmärrettävää.

Vierailija
10/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään siivoojan ammattia yritetään "korottaa" jonnekin taivaisiin ja kuvitellaan, että siihen tarvitaan koulutus ja pitkä työkokemus. Syynä on se, että työttömät eivät halua hakeutua siivoustehtäviin, mutta eivät myöskään halua ääneen sanoa, etteivät tekisi kyseistä paskaduunia.

Vierailija
11/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Kun opiskelin Helsingin yliopistossa, kävin siivoamassa Hki-Vantaan lentokentällä. Välillä koneita, välillä muuta. Kun valmistuin, minä muka olin epäpätevä siivoamaan siellä. Miksi muka. Siivosin noin vuoden, kunnes sain kotiseudulta opintoja vastaavaa työtä. Laiskat täällä valehtelee. Koulutuksen saaneet siivoajat pääsevät paremmille palkoille ja esimiestyöhön, se on ymmärrettävää.

Syy voi olla, että sinulle olisi pitänyt alkaa tietyn ajan jälkeen maksaa kokemuslisää, joten sinut haluttiin vaihtaa kokemattomampaan.

Vierailija
12/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut nyt kaksi kuukautta toimistosiivoojana. Ei koulutusta kyseiselle alalle, ei työkokemusta alalta. Ja sain työpaikan.

Eikä ne ammattisiivoojatkaan aina huippuja ole. Minua edeltävä sai potkut, koska ei ollut tehnyt töitä hyvin ja joitakin juttuja ei ollenkaan. Mä olen saanut pelkkää hyvää palautetta. Toimiston naiset kehuvat kuinka ihanan puhdasta ja tuoksuukin niin puhtaalle. Kouluttamaton siivoojakin voi olla hyvä siivooja.

Vierailija
13/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kuulostaa oudolta, mutta en sinäänsä epäile, ettetkö puhuisi totta. Haitko vain jotain tiettyä paikkaa vai useasta eri firmasta? 

Useasta.

Vierailija
14/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon maailmalla nauretaan sille että Suomessa osaan siivoojan paikoista vaaditaan

a) usean vuoden koulutus ammattikoulusta

b) työkokemusta 

Maassa jossa on toimivat työmarkkinat tuollaisiin hommiin kävellään ja työnantaja on iloinen että joku tuli niitä tekemään. 

Vierailija
15/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useasta.

Juu. Toisaalta en tiedä minkälaista kilpailu on esim. jossain Loimaalla. Paikkoja voi olla auki vähän ja kilpailu siksi kovempaa. Helsingissä minä ihan viime vuonna laittelin siivousfirmoihin sähköpostia ja kerroin minkälaisia toimistoja voisin siivota (kysymys oli siis työajoista). Sain heti monta ehdotusta, joista valita.

Vierailija
16/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan paljon maailmalla nauretaan sille että Suomessa osaan siivoojan paikoista vaaditaan

a) usean vuoden koulutus ammattikoulusta

b) työkokemusta 

Maassa jossa on toimivat työmarkkinat tuollaisiin hommiin kävellään ja työnantaja on iloinen että joku tuli niitä tekemään. 

Tuskin kovin paljon nauretaan, koska niin harvassa paikassa siivoojalta vaaditaan koulutusta, kokemusta ym.

Vierailija
17/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion opiskella siivoojaksi oppisopimuksella. En tosin tiedä saako tuolla menetelmällä perus- vai ammattitutkinnon. En ole kunnolla perehtynyt asiaan, niin äkkiä tuli tämä päätös. Asuinpaikkakunnallani ei ole mahdollista opiskella siivousalaa. Toiseen kaupunkiin en jatkuvasti halua matkustaa, joten oppisopimus on ainoa vaihtoehto.

Haluan ammatin, ja tämä on ainoa joka kiinnostaa. On siitä ainakin pieni etu jos muilla työpaikkaa hakevilla ei alan koulutusta ole.

Vierailija
18/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin? Hain itse 2007 menemällä vaan ISS:n rakennukseen sisään ja kysyin, että miten täältä saa töitä. Sain sitten, mutta kieltäydyin kun pääsin yhteen toiseen paskaduuniin yhtäaikaa.

Vierailija
19/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt erilaisia sairaala- ja toimistosiivouksia useita vuosia lukioaikoina ja Ins(AMK) opintojen aikana. Mitään koulutusta en ikinä ole saanut, vain työn alussa perehdytyksen. Nimikkeenä työsopimuksessa luki sairaalassa ollessa laitoshuoltaja ja toimistossa ollessa siivooja. Palkka oli 10,8 eur/h. Ihan ok palkkaus työnkuvaan verrattuna. Liikuntaa sai ja työkaverit suurimmilta osin mukavia. Toimistosiivous itsenäistä hommaa iltaisin. Laitoshuoltajana sairaalassa oli todella monen ihmisen kanssa ryhmässä työskentelyä. Laitoshuoltajat osallistui osaston ruokajakeluun ja siivoukseen.

Vierailija
20/22 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aion opiskella siivoojaksi oppisopimuksella. En tosin tiedä saako tuolla menetelmällä perus- vai ammattitutkinnon. En ole kunnolla perehtynyt asiaan, niin äkkiä tuli tämä päätös. Asuinpaikkakunnallani ei ole mahdollista opiskella siivousalaa. Toiseen kaupunkiin en jatkuvasti halua matkustaa, joten oppisopimus on ainoa vaihtoehto.

Haluan ammatin, ja tämä on ainoa joka kiinnostaa. On siitä ainakin pieni etu jos muilla työpaikkaa hakevilla ei alan koulutusta ole.

Tai sitten saat palkkasi toimitilakouluksen järjestävältä taholta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän