SOTELI esivalintakoe 2017
Miten meni? Ennakkomateriaaliin liittyvät kysymykset mielestäni hankalia, englannin ja suomen luetunymmärtäminen helppo.
Kommentit (386)
Huh, selvitty! Kyllä tuntui että aika loppuu kesken, mutta sillä kai ne erot tehdään... esimateriaalin kysymykset vei niin paljon aikaa, että loppukoe oli pakko hutaista läpi ja silti ennätti vain just ja just, onneksi luetun ymmärtämiset ja matikka oli suht helppoa. Matikka jopa helpompi kuin odotin, en ole aikoihin tuommoisia juttuja laskenut mutta onneksi meni joku ihme vaihe päälle missä aivot toimi nopeammin :D pahinta oli kyllä tuo ajan aiheuttama paniikki, kun helpotkin kysymykset tuntuu vilisevän silmissä. Ois ilmeisesti pitänyt VÄHÄN paremmin perehtyä esimateriaaliin, vaikka mielestäni olin sen ihan ok lukenu. Mut eiköhän tällä pääsykoekutsu irtoa!
Tein itse helppousjärjestyksessä: englanti, luetun ymmärtäminen, matematiikka ja viimeisenä ennakkomateriaali. En lukenut kaikkia ennakkomateriaaleja läpi ennen koetta, joten suurin osa meni ihan arvalla ja ctrl+F oli ahkerassa käytössä kun etsin vastauksia materiaaleista. Enkusta varmaan ainakin 9/10, äidinkielestä sama. Matikassa ehkä pari väärin, vaikka melko varma olo oli suurimmassa osassa. Ennakkomateriaali sitten onkin täysi arvoitus. Palautin kokeen kun oli 4 minuuttia aikaa jäljellä, en jaksanut enää stressata kun olin jo kerran pikaisesti tarkistanut vastaukset. Saa nähdä miten käy. Soteli tosin hakuvaihtoehtoissa vasta 3. ja 4.
Apua siis ehin tehä vaan matikka osuuden ja vähän englantia! En tajunnut ensin että kokeessa on aikaraja! Mutta ei kai sillä ole niin paljon väliä mistä osuudesta pisteitä saa??
Vierailija kirjoitti:
Apua siis ehin tehä vaan matikka osuuden ja vähän englantia! En tajunnut ensin että kokeessa on aikaraja! Mutta ei kai sillä ole niin paljon väliä mistä osuudesta pisteitä saa??
Voi ei! Toivottavasti et tosissasi ollut hakemassa kouluun! Ensi kerralla sitten.
Luentunymmärtämiset oli mun mielestä tosi helpot, matikka oli vaikea mutta siinä oonkin aina ollut huono ja ennakkomateriaalitehtävät oli kans yllättävän vaikeat vaikka olinkin ne artikkelit aikaisemmin käynyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ennakkomateriaalin osio oli ylipuolet kokeesta....
Tein ekaa kertaa ton esivalintakokeen. Tein eka äikan ja matikan. Äikkä helpohko, matikka ok - tosin kolmeen tehtävään jätin vastaamatta. Vilkuilin enkkua, mutta koska ennakkomatskussa isompi pistepotti, siirryin siihen. Se oli mielestäni tosi vaikea! Luulin myös että kokeen aikana ehtii etsiä ennakkomateriaalista vastauksia, mutta ei todellakaan ollut aikaa. 30/40 sain vastattua kun oli aikaa enää jäljellä 100 sekunttia. Palasin enkkuun laittamaan kaikkiin kohtiin true, mutta 10 viimeisintä aineistokyssäriä taisi jäädä tyhjäksi, koska aika loppu. Harmittaa kun olin niin hidas!
Mikä oli viime vuoden pisteraja haastatteluihin Helsingin Metropoliaan? Laskin että oma maksimipisteet ovat 15 (äikkä) + 12 (matikka) + 30 (aineisto) - 3 (aineisto) = 54 pistettä. Enkusta en osaa sanoa, meneekö miinuksille vai jääkö plussalle. En tosiaan ehtinyt lukea tekstiä ollenkaan. Sillä tavalla harmi, että enkku on mulla kyllä hyvä.
Miten te muut teitte kokeen? Missä järjestyksessä? Mikä on optimaalinen tapa?
Koliikkivauvan äidillä oli vaikeaa keskittyä kokeeseen huonosti nukutun yön jälkeen. Veikkaanpa, että ennakkomateriaalia koskevat kysymykset menivät 50/60 eli varmaan aikalailla yli puolet väärin. En ehtinyt lukea niitä kaikkein tylsimpiä artikkeleita ollenkaan. Muut osiot luultavasti hoidin kunnialla, sillä eivät todellakaan olleet mitään vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakkomateriaalin osio oli ylipuolet kokeesta....
Mitä! Enkö siis voi päästä kouluun!!!
Koliikkivauvan äiti teki järjestyksessä enkku, matikka, äikkä ja viimeiseksi tuskailin aineiston läpi lopulta veikaten yli puolet vastauksista ajan loputtua kesken.
Vituttaa, laskin hypotenuusaa samalla kun olisin voinut saada monta pistettä ennakkomateriaaleista. Lopussa jouduin sitten kymmenen viimistä ennakkomateriaalikysymystä arpomaan. :((((((((((((((( MUR
Kannattaa tehdä helpot ensin ja jättää vaikein viimeiseksi. Ei ainakaan kaadu siihen, että jumittui koko kokeen ajaksi pähkäilemään asioita, joita ei osaa kuitenkaan.
Tokaa kertaa tein sotelin esivalintakokeen ja viime syksynä mun mielestä paljon helpompi toi ennakkomateriaali osuus, tää oli ihan järkky :O Enkku ja äikkä ok, matskussa en oo hyvä koskaan ollukkaan, mutta suurin osa laskuista ok kumminkin :)
Mutta tosiaan nyt kyllä jää niin ton ennakkomateriaalin takia pääsykokeet haaveeksi :( Lottoomalla paniikissa loput ja aika loppu kesken, mä en myöskään ehtinyt painaa "lähetä" mutta hyvä tietää että mennyt kumminkin perille :)
Mihin ootte hakeneet? mulla sh,kätilö,th, metropolia ja Diakki..
Koe oli ripulia tehosekoittimessa ilman kantta.
Mitkä ovat kokeen maksimipisteet? Ja paljonko vastaamatta jättämisestä tai väärästä vastauksesta saa miinuspisteitä?
Juu ei ihan vitusti kyllä oo toivoa :D
Millon saa tietää et pääseekö varsinaisiin valintakokeisiin?
Vääristä -0,3 pistettä, ja ne valintakoekutsut tulee vasta kait joku viikko ennen pääsykokeita...
Ahdistaa kirjoitti:
Millon saa tietää et pääseekö varsinaisiin valintakokeisiin?
Eikös se kutsu tuu neljää viikkoa aikasemmi kuin se koe on eli ensvkolla pitäs tulla kutsu?
Onko missään nähtävillä millä esivalintapistemäärillä on edellisinä vuosina päässyt valintakokeisiin? Oliko pisteitä viimevuonna saman verran saatavissa vai vaihteleeko max.pisteet?