Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa myötätuntoa läheisiltäni?

Vierailija
27.04.2017 |

Olen lähipiirissäni se, joka auttaa, hoitaa ja selvittää asiat kaikkien puolesta ja se, jonka puoleen käännytään ongelmatilanteissa. Autan mielelläni, mutta kun omassa elämässä on vaikeampia vaiheita, huomaan, että apu ei ole vastavuoroista. No, pärjään ilman apuakin, mutta se harmittaa, että läheiseni eivät jostain syystä vaikuta tuntevan edes myötätuntoa minua kohtaan silloin, kun sitä tarvitsisin. Mistähän tämä johtuu?

Esimerkki on oma äitini. Olen käynyt läpi useita keskenmenoja ja niiden jälkeen rankat lapsettomuushoidot. Osan keskenmenoista olen kertonut äidilleni, kaikista en ole jaksanut. Nyt olen hoitojen tuloksena vihdoin raskaana ja niin pitkällä, että km ei enää ole todennäköinen (mahdollinen tietysti). Juttelin äitini kanssa tästä kaikesta ja yritin kertoa, kuinka rankka prosessi tämä on ollut, kuinka stressaavaa on pelätä keskenmenoja, jne. Äiti kuunteli, ottamatta suuremmin kantaa. Kun hän sitten otti kantaa, hän kommentoi, että nyt tämä raskauteni on tuonut HÄNEN elämäänsä mukavaa positiivista virettä raskaan talven jälkeen (äitini on koko talven surrut veljeni eroa, minulla keskenmenojen ja lapsettomuuden tuskaa on takana 2,5 vuotta). Yritin vielä sanoa äidilleni, että hiljattain luin tutkimuksesta, jonka mukaan lapsettomuushoidot ovat stressaavuudeltaan syöpähoitojen luokkaa. Äitini tähän, että niin, niissä tilanteissa varmaan, jossa joutuu vähän pidempään käymään hoidoissa (meillä hoidot tuottivat tulosta aika nopeasti).

Minun on vaikea ymmärtää, mistä tämä myötätunnon puute johtuu. Miksi äitini ei voi tuossa reagoida jotenkin niin, että osoittaisi ymmärtävänsä, että kuluneet vuodet ovat olleet minulle rankkoja ja vaikeita? Ymmärtäisikö joku teistä äitiäni paremmin ja osaisi avata hänen ajatusmaailmaansa?

Tällaista vastaavaa tapahtuu minulle paljon eri ihmisten kanssa, äitini on tässä yksi esimerkki. Haluaisin jotenkin päästä kärryille siitä, miksi minä en herätä myötätuntoa läheisissäni vaikka itse suhtaudun myötätuntoisesti heidän vastoinkäymisiinsä ja vaikeuksiinsa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitävät sua itsestään selvyytenä.

Vierailija
22/24 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt useat terapiat lapsesta lähtien, koska jo silloin oireilin niin paljon tunnekylmää kotia ja insestiä. Kotoa tullut malli siis tämä miten minua kohdellaan. Eipä siinä ole mitkään terapiat auttaneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet empaattinen, hän ei ole.

Vierailija
24/24 |
31.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Yhdyn ihmettelyysi. Empatiaa kuitenkin on, koska suree veljesi eroa. Pitääkö hän sinua niin vahvana, että ei näe, kertomasi asiat sinua painavat.

Se, että autat muita, on saattanut synnyttää sellaisen harhaluulon, että sinä jaksat ja lestätä mitä vain. Ikävä, jos/kun näin on.

Tuo on tuttua. Olen kokenut juurikin tuota ettei saa tukea itse. Täytyy vaan aina auttaa muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän