Hävettää niiden puolesta ketkä eivät osallistu talonyhtiö talkoisiin
Eivät taida edes ymmärtää miten typeriltä näyttävät. Siinä nokka pystyssä vaan meidän ahkerien ja hyvien ihmisten ohi mennään, lapiota ja haravaa ei ikinä ole kädessä pidetty. Jos luulevat näyttävänsä jotenkin siisteiltä tai muita paremmilta, niin eivätpä ole.
Kommentit (51)
Jostain syystä olen usein töissä talkoiden aikaan. Talkoot on usein lauantaisin, ja olen 2/3 viikonlopusta töissä.
Sen sijaan lasten kanssa ulkoillessa otan haravan käteen ihan kuntoilunkin kannalta.
Aivan s**tanan samantekevää, miksi mua kiinnostaisi mitä turhanpäiväiset ihmiset ajattelee saati että haluaisin viettää aikaa sekunttiakaan sellaisten kanssa joiden olemassaolo ainoastaan v*tuttaa 24/7/365.
Vierailija kirjoitti:
Aivan s**tanan samantekevää, miksi mua kiinnostaisi mitä turhanpäiväiset ihmiset ajattelee saati että haluaisin viettää aikaa sekunttiakaan sellaisten kanssa joiden olemassaolo ainoastaan v*tuttaa 24/7/365.
Veit sanat suustani.
N39
Enempi hävettää niiden puolesta jotaka ei vaivaudu edes yhtiökokoukseen. Ei tartte edes haravoida ja saa kaffetta ja pullaa.
Phuuh, ihanaa asua 100 osakkeen kivitalossa Kalliossa - ei kyttäystä eikä talkoita!
Talon työttömillä juopoilla on aikaa haravoida. Minä työssäkäyvänä ihmisenä olen maksanut siitä, että he voivat makoilla kotona päivät pitkät. Haravoikoon itse jos haluavat, minä teen vapaa-aikanani mitä haluan.
Sisko oppi, että on todella hyvä osallistua AINA, ettei joku heikkolahjainen apinanaivo esimerkiksi keksi lyhentää hyväkuntoista ja rehevää piha-aitaa 5 cm korkuiseksi sillä aikaa, kun olet lomalla.
En todellakaan ala leikkimään yhteisöllistä ihmisten kanssa jotka naapuriterrorisoi arjessa ja sitten yhtäkkiä illan muka niin ystävällisiä. Samaa aikaa yleensä vielä otetaan ne lapset myös muka talkoisiin ja laitetaan muut seuraamaan että eivät tee pahojaan. Lopussa saat yhden nivusen lämpimän makkaran, kupin limukkaa ja pääset saunaan jos haluat muiden kanssa. Juu ei kiitos. Mielummin makaan kotona kun suolaista vuokraa makaan ja grillaan kunnon eväät.
On se miulla näköjään elämä helppoa kun ei tarvii nyhtää hiuksia päästä moisten asioiden miettimisen takia
Vierailija kirjoitti:
Talon työttömillä juopoilla on aikaa haravoida. Minä työssäkäyvänä ihmisenä olen maksanut siitä, että he voivat makoilla kotona päivät pitkät. Haravoikoon itse jos haluavat, minä teen vapaa-aikanani mitä haluan.
Tässäpä tämä!
Vierailija kirjoitti:
On se miulla näköjään elämä helppoa kun ei tarvii nyhtää hiuksia päästä moisten asioiden miettimisen takia
Niillä ei ole, jotka joutuvat kuuntelemaan tuollaista miekutusta.
Minä kuulun näihin rivariasujiin, jotka luikkivat häpeissään ap:n kaltaisten reippaiden aamuvirkkuahertajien ohi, kun eivät saaneet tälläkään kertaa osallistuttua talkoisiin.
Asun vuokralla ja joka kerta, kun näen taloyhtiön ilmoituksen (meillä talkoot olleet lauantana) suunnittelen, että mentäisiin mieheni kanssa avuksi, kun nuoria terveitä ihmisiä kuitenkin ollaan ja kummallakin kyllä harava kädessä pysyy. Ei olla kertaakaan saatu mentyä, talkoot menneet mm. mieheni vanhempien ja omieni pihatalkoiden kanssa päällekäin, milloin jonkun häät, milloin jonkun synttärit. Ja painetaan molemmat kohtalaisen raskasta viikkoa, mies tekee aamusta iltaan raskasta fyysistä työtä ja itse opiskelen AMK:ssa, joten se nukkuminen lauantaiaamuna on aika kova sana.
Periaatteessa voitais kyllä osallistua, jos olisivat iltapäivällä ja sellaisena päivänä, ettei ole esim. perheen tärkeitä kauan sitten sovittuja menoja. Tässä ketjussa tuli toki ihan hyvä pointti, ettemme vuokralaisina voi hirveästi vaikuttaa asioihin, esim. päivämäärään ja kellonaikaan, joten turha sitten mulkoillakaan, jos ei juuri sinä päivänä päästä.
Talvella tehtiin kyllä oman edustamme lumityöt ja hiekoitettiin pihamaan jäistä mäkeä ja välillä tehdään muuta pientä, jos jotain osuu silmään. Omakin piha laitettiin nyt keväästä kuntoon niin ei tarvii naapureiden kurkkia aidan yli, että "ompas ruma". (Ja onhan siellä toki itsekin kivempi olla.)
Minä en ainakaan köyhänä opiskelijana ole valmis maksamaan senttiäkään enempää mistään ja kunhan tässä insinööriksi valmistun niin mieluummin ehkä silloinkin käytän rahani johonkin muuhun kuin pihapiirin kukka-asetuksiin, jotka näin koiranomistajana lähinnä vituttavat. Kaipaan eniten sellaista hoitamatonta metsittynyttä ympäristöä, jossa ei joudu koko ajan varomaan, minne koiran laskee kuselle. Ja luonnontilassa paikat ovat minusta kauniimpia kuin teennäiset kukka-asetelmat. Talvellakin olisin oikeastaan mennyt "edellisen saappaanjäljissä" / rämpinyt itse mieluummin kuin kulkenut kolatuilla reiteillä, jotka sitten suojasään jälkeen muuttuivat luistinradoiksi (toisin kuin saappailla rämmityt metsäpolut, joilla pystyi yhä kävelemään kaatumatta), joita olisi sitten koko ajan pitänyt olla hiekottamassa. Tunnustan siis lopputalvesta kironneeni naapurin innokkaimpia lumenkolaajia liukastellessani tuossa kotini edustalla..
Että jos joku sellaista ylilaitettua pihaa kaipaa, niin siitä maksakoon tai tehköön töitä. Voin toki jeesata, jos on aikaa ja jaksamusta, mutta toistaiseksi ei ole ollut.
Mä odottelen, että meillä on varaa ostaa vähän syrjemmästä omakotitalo niin ei tarvitse mitään kompromisseja asiassa tehdä ja voi hoitaa pihaansa, kuten itse parhaaksi näkee. Tarvitsematta sietää ap:n kaltaisten ilmaistyön raskaan raatajien vihamielistä mulkoilua. (Ei sillä, meidän pihan talkooporukka moikkasi ihan kohteliaasti, kun menin heidän limpparipöytänsä ohitse kaverin synttäreille viikonloppuna.. Tiedä sitten, ymmärtävätkö, että olen vuokralainen...)
Pienestäpä ap häpeät, no kulje vaan kumarassa. Meillä hoitaa huoltofirma pihatyöt, ei tarvitse edes ruohoa leikata. Ei tehdä muitakaan pihatöitä. Voisin myydä uudehkon ruohonleikkurin, onneksi. Talvella ei lumitöitä, ei hiekotusta, tästä voi maksaakin. Rahalla siitä selviää.
Oi niitä aikoja, kun vielä asui taloyhtiössä. Yritin kyllä osallistua talkoisiin, mutta siellä oli niin tomerana Suuren Ikäluokan Edustajia neuvomassa, miten hommat PITÄÄ tehdä ja miten oksasaksia ja haravaa KUULUU pitää kädessä, joten jäipä vähiin se osallistuminen. Olen maalta kotoisin ja osaan käyttää oksasaksista haravaan ja kirveeseen kaikkia mahdollisia työkaluja, mutta ei, kyllä piti käydä vieressä kyttäämässä ja neuvomassa. Jäi rouvien ja herrojen omat hommat ihan tekemättä kun piti paneutua opastamiseen.
Viestin 34 kirjoittaja asuu rivitaloyhtiössä, jossa ei ketään rasiteta talkoilla.
Kaverini asui rivitalossa, jossa oli asukkaat päättäneet säästää siten että jokaisella on vuorollaan talonmiesvuoro ja tarkoitus oli, että esim lumityöt tehdään itse. Se vaan ei oikein toiminut, kun runsaslumisenakin talvena niitä lumitöitä teki vain kahden tai kolmen asunnon asukkaat. Sama esim ruohonleikkuun suhteen kesällä. Ymmärrän kyllä että kaveria v*tti yhden vuoden jälkeen aika rankasti. Mutta ei halunnut enemmistö laittaa rahaa huoltoyhtiölle siltikään. Nämä jotka eivät halunneet yhtiövastikkeen nousevan, olivat yllättäen niitä, jotka eivät tehneeetkään mitään. Ne muutamat jotka tekivät osansa, olisivat mieluummin maksaneet kuin hoitaneet ainoina pihan kuntoa.
No kaveri muutti kahden vuoden jälkeen pois, suurimpana syynä taloyhtiön meininki.
Myötähäpeää aiheuttaa ainoastaan se mairea mielistely, teennäinen huulenheitto ja muka mukava yhteisöllisyys. Ollaan niin mielinkielin ja mukavia, kysellään kuulumisia ja istutaan iltaa talkoiden päätteeksi ja se teennäisyys näkyy ja kuuluu kuuhun asti.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini asui rivitalossa, jossa oli asukkaat päättäneet säästää siten että jokaisella on vuorollaan talonmiesvuoro ja tarkoitus oli, että esim lumityöt tehdään itse. Se vaan ei oikein toiminut, kun runsaslumisenakin talvena niitä lumitöitä teki vain kahden tai kolmen asunnon asukkaat. Sama esim ruohonleikkuun suhteen kesällä. Ymmärrän kyllä että kaveria v*tti yhden vuoden jälkeen aika rankasti. Mutta ei halunnut enemmistö laittaa rahaa huoltoyhtiölle siltikään. Nämä jotka eivät halunneet yhtiövastikkeen nousevan, olivat yllättäen niitä, jotka eivät tehneeetkään mitään. Ne muutamat jotka tekivät osansa, olisivat mieluummin maksaneet kuin hoitaneet ainoina pihan kuntoa.
No kaveri muutti kahden vuoden jälkeen pois, suurimpana syynä taloyhtiön meininki.
Talviaikaan jonkun viikolla sataa paljon lunta , toisen viikolla ei sada yhtään. Tasan ei mene kuitenkaan. Jollakin voi olla aina lumiviikko omalla vuorollaan .
Vierailija kirjoitti:
Myötähäpeää aiheuttaa ainoastaan se mairea mielistely, teennäinen huulenheitto ja muka mukava yhteisöllisyys. Ollaan niin mielinkielin ja mukavia, kysellään kuulumisia ja istutaan iltaa talkoiden päätteeksi ja se teennäisyys näkyy ja kuuluu kuuhun asti.
Joskus tuli mainio kotimainen sarja rivitaloyhtiöstä, jossa voitettiin loton päävoitto porukalla. Niitten talkoot oli hauskat.
Asun itse vuokralla ja taloyhtiössä asuu noin 20 ihmistä (suurin osa omistaa asunnon) ja talkoita tekee 4 ihmistä, minä mukaanlukien. Teen koska haluan ja tykkään.