Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikoulu on "myynyt" tyttäreni käytännössä katsoen orjaksi

Vierailija
26.04.2017 |

Ilmeisesti säästöjen vuoksi hyvin suuri osa hänen ammattitutkinnostaan suoritetaan työssäoppimisella, mikä tarkoittaa hänen tapauksessaan työskentelyä kahden kuukauden mittaisia ajanjaksoja kaupassa ilman palkkaa! Ei sille palkan maksulle tietystikään mitään estettä ole, mutta harva yritys maksaa heille mitään, kun voi käyttää heidän työpanostaan hyödyksi ilmaiseksikin.

Koulun maksamat korvaukset ruokakustannuksista ovat nekin todella vaatimattomat. On varmaan ihan tosi juu, että sillä 2,5 eurolla saa valmistettua yhden onnettoman makuisen aterian (tyttäreni sanojen mukaan hänen koulunsa ruoka on p*skaa) hänen koulunsa keittiössä. Kuitenkaan tyttärelläni ei ole mahdollisuutta käydä koulussa syömässä, joten hänen on päivittäin käytävä syömässä esim. Hesburgerilla, Raxissa, Subwayllä, Kotipizzassa jne. jolloin ruokakustannukset per työssäharjoittelupäivä nousevat jopa 10 euroon per päivä.

Miksei koulu voi kustantaa opiskelijoiden aterioita niiden todellisten hintojen perusteella, esim. tarkistamalla kuitit, jotka jokainen opiskelija tarvittaessa säästää työssäoppimisjaksonsa aikana?

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa. Vastaan periaatteen vuoksi, vaikka tämä on provo. Minun opintoihin kuului 6 kk yhtäjaksoinen harjoittelu. Lähin oppilaitosruokailu oli 7 kilometrin päässä, eli mahdoton idea. Lämmitin aina työpaikalla lounaaksi mikrossa eilistä ruokaa, tai hain jonkun Saarioisten mikroruoan Alepasta. Minut palkattiin tuohon työpaikkaan kun valmistuin. Edelleen syön joka päivä mikroruoan siellä lounaaksi. 

Vierailija
142/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, vertailun vuoksi, minun lapseni on ollut nyt 4 kk "työharjoittelussa" tekemässä opinnäytetyötä. Suunnitteli tuotantotilat isossa firmassa, useita satoja neliömetrejä hallia, toteutti, tilasi materiaalit, kilpailutti tarjoukset ja teki kaikesta kirjallisen selvityksen noin 60 sivua. Arvaapa paljonko sai palkkaa? Ei sentin killinkiä. Arvaapa maksoiko työnantaja ruoat? Omat eväät vei joka päivä. Päivän pituus likemmäs kellon ympärys. Onneksi ei ole mikään kitisijä luonteeltaan eikä prinsessa. Tottunut tekemään töitä. Kaupanalahan on vieläpä siistiä kevyttä sisätyötä joten ei isoja aterioita edes päivän aikana tarvitse syödä. Juu, olen tehnyt kaupan töitä 15v ja olen tehnyt myös raskasta ulkotyötä vuosikausia. Tiedän mistä puhun. Myös voisit opettaa  tyttärellesi että kaupasta voi ostaa vaikka eineksiä ja lämmittää mikrossa jotta säästyy rahat. Eurollakin saa kohtuullisia annoksia. Olet vain tainnut totuttaa neidin roskaruokaan. Nyt on sitten tulllut tosielämä vastaan.

Ymmärsinkö nyt oikein että oikein ylpeilet sillä, kuinka tyttäresi näyrästi raatoi kellon ympäri ilmaiseksi ja tuotti työnantajal.... sorisori harjoittelupaikalleen taloudellista voittoa, ilman että sai itse siitä mitään korvausta.

Minä olen sukupolvea, joka on tottunut tekemään työtä, ei ollut opintotukia eikä mitään, mutta jokaisesta harjoittelusta, jopa peruskoulun tetistä tuli palkka tilille. Ilmaisia harjoittelijoita ei ollut.

Ymmärsit väärin, en todellakaan ylpeile vaan se on tänä päivänä näin tehtävä jos meinaa opintonsa suorittaa ja työtä saada. Lapseni sai työpaikan. Jos sitä palkallista harjoittelupaikkaa alkaa etsimään, siihen ei ihmisikä riitä. Niitä ei ole! Ei kaikki koulukaverit edes saaneet palkatonta harjoittelupaikkaa, joten opinnäytetyöt jää tekemättä ja valmistuminen siirtyy jos sitä on edes mahdollista siirtää enää. Yrittäjät ja työnantajat on tänä päivänä niin härskejä hyväksikäyttäjiä että ei ole tosikaan, palkkaa ei haluta maksaa edes valmistuneelle ammattitaitoiselle tekijälle saati sitten opiskelijalle. Ei ole helppoa nykyään työelämään päästä, pakko tehdä kompromissejä ja toivoa että riittää kun antaa muutaman kuukauden ilmaisen työnäytteen. Itsekin ammattiopinnoissani tein useamman kuukauden työharjoittelun ihan oikealla palkalla. Se oli silloin 90-luvun alussa. Lama-aikaa silloinkin elettiin mutta kyllä yrityksillä kummasti oli rahaa maksaa opiskelijoille palkkaa työharjoittelusta. Kaikki koulukaverit sai palkallisen harjoittelupaikan ja helposti. Miten ei tänä päivänä enää ole kenelläkään muka varaa maksaa? Tosiasiassa varaa olisi mutta kun on poliittisilla päätöksillä tehty yrityksille mahdolliseksi ilmainen työvoima niin mitä siinä voi tavallinen pulliainen tehdä, muuta kuin nöyrtyä, ja tehdä ilmaista työtä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, vertailun vuoksi, minun lapseni on ollut nyt 4 kk "työharjoittelussa" tekemässä opinnäytetyötä. Suunnitteli tuotantotilat isossa firmassa, useita satoja neliömetrejä hallia, toteutti, tilasi materiaalit, kilpailutti tarjoukset ja teki kaikesta kirjallisen selvityksen noin 60 sivua. Arvaapa paljonko sai palkkaa? Ei sentin killinkiä. Arvaapa maksoiko työnantaja ruoat? Omat eväät vei joka päivä. Päivän pituus likemmäs kellon ympärys. Onneksi ei ole mikään kitisijä luonteeltaan eikä prinsessa. Tottunut tekemään töitä. Kaupanalahan on vieläpä siistiä kevyttä sisätyötä joten ei isoja aterioita edes päivän aikana tarvitse syödä. Juu, olen tehnyt kaupan töitä 15v ja olen tehnyt myös raskasta ulkotyötä vuosikausia. Tiedän mistä puhun. Myös voisit opettaa  tyttärellesi että kaupasta voi ostaa vaikka eineksiä ja lämmittää mikrossa jotta säästyy rahat. Eurollakin saa kohtuullisia annoksia. Olet vain tainnut totuttaa neidin roskaruokaan. Nyt on sitten tulllut tosielämä vastaan.

Ymmärsinkö nyt oikein että oikein ylpeilet sillä, kuinka tyttäresi näyrästi raatoi kellon ympäri ilmaiseksi ja tuotti työnantajal.... sorisori harjoittelupaikalleen taloudellista voittoa, ilman että sai itse siitä mitään korvausta.

Minä olen sukupolvea, joka on tottunut tekemään työtä, ei ollut opintotukia eikä mitään, mutta jokaisesta harjoittelusta, jopa peruskoulun tetistä tuli palkka tilille. Ilmaisia harjoittelijoita ei ollut.

Meillä töissä (rakennusliike) on ollut työharjoittelussa tulevia rakennusinsinöörejä ja arkkitehtejä jo vuosikymmeniä, vuosittain 1-2, eikä koskaan ole heille maksettu palkkaa. Tulijoita olisi enemmän, mitä pystytään ottamaan.

Ja kaikki ovat kehuneet harjoittelupaikkaansa, kun ovat päässeet soveltamaan käytäntöön oppejaan, on suunnittelua, laskentaa, tutkimusta jne. eivätkä ole joutuneet harjoittelussa lautapojaksi rakennuksille, vaan saavat keskittyä oman alansa töihin.

Eikä ole ruokatarjoilua, kun työntekijöillään ole, ainoastaan saavat kahvit. Ja tämä käytäntö on ollut meillä jo 80-luvulta alkaen. Ja luulen, monessa muussakin työpaikoissa olleen myös sitä ennen.

Ennen 1990-luvun lamaa tästäkin opiskeluun kuuluvasta harjoittelusta maksettiin apumiehen palkka. Tiedän koska olen sen suorittanut ja työsopimus tallella. Kuusi viikkoa pakollista rakennustyömaaharjoittelua. Näin ne yrittäjät hyötyvät taannoisen korkean työttömyyden aiheuttamista saavutetuista eduista edelleen ja opiskelijoille uskoteltu ettei työstä tarvitse maksaa palkkaa. Näkyy rakennusliikkeiden tuloksessa ja pörssiyhtiöiden jaetuissa voitoissa. Ei niitä enne ollut, ei omistajaporras ollut niin ökyahne.

Kyllä se on erittäin harvinaista maksaa työharjoittelusta palkkaa, näin oli myös ennen 90-lukua, sillä työharjoitteluja vie n.30-60% tuottavan työntekijän työajasta pois, harjoittelijan opastamiseen ja usein vielä työ joudutaan tekemään uudestaan.

Monet koulut maksavat yritykselle, jos ottaa työharjoittelijan, mutta opiskelijoita kuunnellessani työpaikoista on huutava pula ja monille työharjoittelun puute on viivästyttänyt opiskelijan valmistumista, kun harjoittelupaikkaa ei löydy.

Vierailija
144/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi tyttäresi ei ole sote-alaa opiskelemassa. Siinä vasta painetaan hurja määrä duunia palkatta. Hirveä vastuu ja todellakin saat kuulla, jos ei heti mennyt nappiin+muut työntekijät kyykyttävät minkä kerkeävät.

Juu ja ainakin meillä on 15min ruokatauko, jonka aikana ei saa poistua työpaikalta (no eihän siinä tietenkään ehtisikään) joten ruokailu missään Hesburgerissa ei todellakaan onnistuisi.

Vierailija
145/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä töissä (rakennusliike) on ollut työharjoittelussa tulevia rakennusinsinöörejä ja arkkitehtejä jo vuosikymmeniä, vuosittain 1-2, eikä koskaan ole heille maksettu palkkaa. Tulijoita olisi enemmän, mitä pystytään ottamaan.

Ja kaikki ovat kehuneet harjoittelupaikkaansa, kun ovat päässeet soveltamaan käytäntöön oppejaan, on suunnittelua, laskentaa, tutkimusta jne. eivätkä ole joutuneet harjoittelussa lautapojaksi rakennuksille, vaan saavat keskittyä oman alansa töihin.

Eikä ole ruokatarjoilua, kun työntekijöillään ole, ainoastaan saavat kahvit. Ja tämä käytäntö on ollut meillä jo 80-luvulta alkaen. Ja luulen, monessa muussakin työpaikoissa olleen myös sitä ennen.

Ennen 1990-luvun lamaa tästäkin opiskeluun kuuluvasta harjoittelusta maksettiin apumiehen palkka. Tiedän koska olen sen suorittanut ja työsopimus tallella. Kuusi viikkoa pakollista rakennustyömaaharjoittelua. Näin ne yrittäjät hyötyvät taannoisen korkean työttömyyden aiheuttamista saavutetuista eduista edelleen ja opiskelijoille uskoteltu ettei työstä tarvitse maksaa palkkaa. Näkyy rakennusliikkeiden tuloksessa ja pörssiyhtiöiden jaetuissa voitoissa. Ei niitä enne ollut, ei omistajaporras ollut niin ökyahne.

Sama täällä. Ei olisi tullut mieleenkään tuolloin, että olisi mennyt palkatta työmaaharjoitteluun. Ikinä. Kunnon kesätyötienestit siitä harjoittelujaksosta sai. 

Millä alalla maksetaan palkkaa työharjoittelusta, joka sisältyy opiskeluun?

Ja eikö siinä etuudet saa tuplana? Palkan lisäksi juoksee opinto- ja asumistuet ja muut opiskelija-alennukset.

Vai katkaistaanko ne työharjoittelun ajaksi?

Vierailija
146/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäkää vähän yrityksiäkin. Näitä harjoittelijoita tungetaan jokaisesta tuutista ja hakemuksia tulee kokoajan. Yritykset ottavat hyvää hyvyyttään harjoittelijoita joiden taso vaihtelee laidasta laitaan. Osa olisi varmasti palkan arvoisia, mutta osa on täyttä tappiota vaikka palkatta tekevätkin "töitä".  Tämän takia tosi moni yritys ei ota edes ilmaiseksi. 

Vierailija
147/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäkää vähän yrityksiäkin. Näitä harjoittelijoita tungetaan jokaisesta tuutista ja hakemuksia tulee kokoajan. Yritykset ottavat hyvää hyvyyttään harjoittelijoita joiden taso vaihtelee laidasta laitaan. Osa olisi varmasti palkan arvoisia, mutta osa on täyttä tappiota vaikka palkatta tekevätkin "töitä".  Tämän takia tosi moni yritys ei ota edes ilmaiseksi. 

Tämä on ihan totta. Työpaikoilla on tehostettu ja tehostettu ja sitten vielä tullut säästöjä.. Kaikki vedetty tosi tiukoille, yt:ssä saanut potkut moni, ja jäljellä olevat on kädet täynnä töitä. Sitten muka pitäisi ottaa hoitaakseen tuota oppilaitosten koulutustehtävää. Millä resurseilla?? Millä ajalla?? Ja miksi?? 

Oppilaitokset vähentävät lähiopetusta, ja päättävät, että opiskelu on työssä oppimista. Eli siirtävät opettamisen työpaikoille, pomoille ja työntekijöille. En ymmärrä mistä tällainen on keksitty. Ei firmat halua alkaa hoitamaan oppilaitosten tehtävää. Ei ne siitä mitään korvausta saa. Ai saavat sen työssäoppijan tekemään hommia sinne ilmaiseksi? Ei sen työpanos vastaa ollenkaan sitä haittaa ja ajanmenoa, jota sen opettaminen ja perehdyttäminen aiheuttaa pomoille ja työntekijöille. 

Vierailija
148/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista hyvin 1990-luvun laman alkuaikojen laajan keskusteluillan telkkarissa, jossa Ilkka Kanerva esitti että voisiko sitä harjoittelua järjestää ilman korvausta, jos niitä tutkinnon vaatimia harjoittelupaikkoja ei tahdo löytyä. Kaikki muut olivat että aivan kammottava esitys, vie työpaikkoja, polkee palkkoja, väärin harjoittelijalle. No, niinhän siinä kävi, että lama muutti suomalaisen työelämän reilun pelin säännöt, aluksi pakosta, kun tekemätöntä työtä ei ollut, nyt, koska köyhiä ja nuoria on totuttu kyykyttämään. Näin se riisto etenee.

Tuo keskustelu taisi nyt koskea, maksetaanko yhteiskunnan/koulun rahoista korvausta työnantajalle, jos ottaa työharjoittelijan veloituksetta.

Työharjoittelija on kuluerä työnantajalle, sillä se vie palkallisen työntekijän työajasta n. 40-60%, jolla ajalla voisi tehdä tuottavaa työtä. Ja monet työntekijät eivät halua riesakseen työharjoittelijoita, koska se lisää työmäärää entisestään.

Olen opiskellut 70-ja 80-luvulla kaksi ammattitutkintoa ja työharjoittelua kuului 4kk ja 6kk jaksot ilman mitään korvausta tai palkkaa. Toisessa sentään oli kahvietu. Ja siitä myös myöhemmin työllistyin ja etenin urallani.

Vierailija
149/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro vain sen työpaikan osoite, jos vaikka sattuisi kohdalle.

Vierailija
150/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttäresi kehitysvammainen, vai miksi hän ei ole lukiossa? Ihan oma valinta tuo on minun mielestäni.

Vierailija
151/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen kutsuu ruokaa p*****si?

Ainakin tämä kaveri hieman vihjailee siihen suuntaan:

http://yle.fi/ylex/uutiset/suomalainen_ruoka_ei_kelvannut_turvanpaikanh…

Vierailija
152/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta peruskoulua voisi kaikilla pidentää vuodella ja sitten kaikista jatko-opinnoista voisi pudottaa vuoden pois (paitsi lukiosta, jonne ei peruskoulun lisävuosi tasollaan riitä)

Tästä olisi se hyöty, että alan vaihtaminen olisi kätevämpää, jos on jo yksi tutkinto.

Päinvastoin lukiosta voisi hyvinkin tiputtaa vuoden pois jos peruskouluun otettaisiin yksi vuosi lisää.

Lukiohan on pääasiassa vain yleissivistykseen kuuluvia asioita jotka voisi aivan hyvin opettaa ainakin osaltaan jo peruskoulussa.

Vierailija
153/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitan palkattoman harjoittelun ensi viikolla, ja olen kyllä ollut koulun alusta lähtien tietoinen, että ilmaista lounasta en saa. Saan syksyllä hakea koululta sen ruokarahan jälkikäteen. Otan omat eväät, työpaikalla on mikro.

En pidä itseäni ilmaisena orjana. Mä olen opiskelija ja opiskelen ammattiin siellä työpaikalla. Olen kiitollinen että jaksavat siellä mua kouluttaa ja saan haluamani ammattitaidon.

Saan myös Kelalta normaalisti opintotuen ja asumislisän harjoittelun ajan.

Samaa mieltä tuon open kanssa, teoriaopetus liian lyhyt aika, mutta kuten sanottu, ei ole koulujen vika, vaan nykyisen ja edellisen hallituksen.

Ap perheessä luettavissa uusavuttomuutta.

Vierailija
154/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Ei olisi tullut mieleenkään tuolloin, että olisi mennyt palkatta työmaaharjoitteluun. Ikinä. Kunnon kesätyötienestit siitä harjoittelujaksosta sai. 

Ja eikö siinä etuudet saa tuplana? Palkan lisäksi juoksee opinto- ja asumistuet ja muut opiskelija-alennukset.

Elektroniikan puolella maksettiin -95 keväällä. Jopa niin hyvin, että opintotukea piti maksaa takaisin 2000 mk.

Vierailija
155/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajat on muuttuneet. Ammattikoulututkintoihin esim. sisältyy palkattomia työssäoppimisjaksoja n.10 kk edestä.

Varmaan peruskoulupohjaisilla? Itse opiskelen yo- linjalla ja harjoittelu 2-3kk. Merkonomi

Vierailija
156/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elektroniikan puolella maksettiin -95 keväällä. Jopa niin hyvin, että opintotukea piti maksaa takaisin 2000 mk.

No eihän tuosta olekaan kuin reilut 20 vuotta aikaa.

Vierailija
157/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka tämä koulu on? 

Turun ammatti-instituutti ja kakkoselle: voi olla että se ateriakorvaus on sitten 3,70 - en minä sitä niin tarkkaan muista. Mutta ei millään pelkillä eväsleivillä 17-vuotias tyttö jaksa koko työpäivää painaa.

AP

Eikä voi sitten ottaa ihan lämmintä ruokaa mukaan? Harvassa on ne työpaikat missä ei ole mikroa

Onhan se nyt vähän kohtuutonta, ettei ilmaiseksi hommia paiskiva saa edes tuoretta ruokaa syödäkseen, niin paitsi jos maksaa itse niistä kiskurihintaa.

AP

Saahan se. Lähimmästä oppilaitoksesta.

Milläs tyttäreni ehtii puolen tunnin ruokatauon aikana 3 km:n päähän omaan oppilaitokseensa syömään, kysyn vaan?

AP

Siis miksi hän ei voi ottaa omia eväitä? Itselläni muutama vuosi vanhempi tyttö ja kun hän oli amiksessa työharjoitteluissa, tehtiin aina edellisenä päivänä sen verran reilummin lämmintä ruokaa, että tytöllekin riitti eväät siitä seuraavaksi päiväksi mukaan. En pyytänyt häneltä siitä rahaa, koska eihän yhden annoksen verran enemmän kokkaaminen paljon mitään ylimääräistä maksanut. Tyttö siis asui vielä meillä kotona silloin. Tokaan harjoitteluun tyttö oli jo oppinut jotain omia lempiruokiaan joita oli helppo ottaa evääksi ja kokkaili niitä viikonloppuna omin nokkinensa ja laittoi valmiiksi annosrasioissa pakkaseen. Miksi te ette voi tehdä samoin?

Öööööö... kuka vanhempi ylipäänsä pyytää omalta lapseltaan rahaa ruuasta?? :O Eikö se vähän niinkuin kuulu vanhempien tehtäviin ruokkia lapsensa?? Vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Vierailija
158/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tytär on siis 17-vuotias, juuri ajokortin ajanut amiksen ykkösluokkalainen. Hmm... Mikä ei täsmää?

Vierailija
159/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatillinen opettaja ja meidän koulun ateriakorvaus on 4 euroa päivässä jos opiskelijalle ei tarjota lounasta työpaikalla.

Tulevaisuudessa työssäoppiminen tulee lisääntymään, kiitos reformin.

Ammatillisen koulutuksen kontaktituntimäärät ovat vähentyneet kiitos säästöjen ja jatkossa tulee edelleen vähenemään. Jo nykyisellään tilanne on sietämätön. Kentältä tulee palautetta että miksi näin vähäisellä osaamisella tullaan työssäoppimaan. Mielestäni ja monen muun opettajan mielestä pitäisi perustaidot hankkia oppilaitoksella lähiopetuksessa ja vasta sen jälkeen lähteä työssäoppimispaikoille vahvistamaan osaamista ja oppimaan lisää. Edes perusasioita ei ehditä opettaa kun opiskelijat pitää laittaa toppiin. Topin aikana opettaja opettaa muita ryhmiä ja ohjauskäynneille jää todella vähän aikaa. Resursseja on pienennetty tuntuvasti.

On yrityksiä jotka eivät enää ota ensimmäisen vuoden opiskelijoita lainkaan työssäoppimaan huonojen kokemusten seuraamuksena.

Jos minä saisin päättää niin opettamallani alalla ammatillisessa koulutuksessa oltaisiin yksi vuosi oppilaitoksessa ja opeteltaisiin perustaidot huolella, seuraava vuosi kokonaan työssäoppimassa ja tässä vaiheessa viimeistään karsiutuisi alalle sopimattomat pois. Viimeinen opintovuosi olisi syventäviä suuntautumisopintoja oppilaitoksessa sekä työssäoppimispaikassa.

Kakkosvuosi olisi palkallista harjoittelua ja opiskelija saisi 70% palkkaa.

Itse olen opiskellut aikoinani noin ja se oli toimiva systeemi. Työkokeet oli tuolloin koulussa ja opettaja arvioi ja vertaisarvioija myös. Tutkinnot toki työssä niin kuin nykyäänkin.

Muuten hyvä, mutta 70% palkka on aivan älytön vaatimus 17-vuotiaan työpanoksesta yleisesti. Toki yksilötasolla joku voi olla hyvä, mutta suurimmalle osalle 2-3 Euroa/h on sopiva korvaus. Sen verran heistä on hyötyä, jos sattuvat olemaan kohtuullisen hyviä. Heikoimpien ohjauksesta saisi koulu maksaa.

Omistan puolisoni kanssa yrityksen, johon palkkaamme amiksesta porukkaa. Voin sanoa, että 19v.pojat on aivan scheissea sieltä koulusta tullessaan. Ne ei osaa mitään. Kun kysyy, oletko tehnyt "tätä" tai "tätä", niin jokaiseen vastaus on, ettei osaa. Siis mihin se kolme vuotta siellä käytetään? Kysymys on rakennusalasta. Typerimmät vielä käyttäytyy kuin ammattilaiset, vaikka taskussa on vain pilipalitodistus. Aikuispuolelta tulee ihan osaavia, nuorille pitää opettaa kaikki kädestä pitäen. Osa oppii, osa jää surkeiksi. Eniten ihmetyttää, että miten ne voi saada tutkinnon, kun ei löydy yhtään työkalua tai työvaihetta, josta tietäisivät enemmän kuin tavallinen naapurin Arska, joka on sattunut joskus maalaamaan seinän. 

Itse ehdottaisin, että kolmas amisvuosi olisi erikoistumisvuosi, jossa oikeasti opeteltaisiin joku juttu kunnolla, pitkiä harjoittelupätkiä. Palkka tuolta ajalta ehkä just sen 3-5 Euroa/h ja sen jälkeen voisi oikeasti sanoa, että "minä osaan laatottaa" tai "osaan asentaa ikkunoita".

Vierailija
160/161 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yksikään yritys ottaisi amisharjoittelijoita, jos heille pitäisi vielä maksaakin? Opiskelija saa työssäoppimisen ajalta samat opiskelijaedut kuin koulussa opiskellessaankin, tarvittaessa myös koulumatkatuen vaikka sitä ei kotoa koululle saisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi