Ammattikoulu on "myynyt" tyttäreni käytännössä katsoen orjaksi
Ilmeisesti säästöjen vuoksi hyvin suuri osa hänen ammattitutkinnostaan suoritetaan työssäoppimisella, mikä tarkoittaa hänen tapauksessaan työskentelyä kahden kuukauden mittaisia ajanjaksoja kaupassa ilman palkkaa! Ei sille palkan maksulle tietystikään mitään estettä ole, mutta harva yritys maksaa heille mitään, kun voi käyttää heidän työpanostaan hyödyksi ilmaiseksikin.
Koulun maksamat korvaukset ruokakustannuksista ovat nekin todella vaatimattomat. On varmaan ihan tosi juu, että sillä 2,5 eurolla saa valmistettua yhden onnettoman makuisen aterian (tyttäreni sanojen mukaan hänen koulunsa ruoka on p*skaa) hänen koulunsa keittiössä. Kuitenkaan tyttärelläni ei ole mahdollisuutta käydä koulussa syömässä, joten hänen on päivittäin käytävä syömässä esim. Hesburgerilla, Raxissa, Subwayllä, Kotipizzassa jne. jolloin ruokakustannukset per työssäharjoittelupäivä nousevat jopa 10 euroon per päivä.
Miksei koulu voi kustantaa opiskelijoiden aterioita niiden todellisten hintojen perusteella, esim. tarkistamalla kuitit, jotka jokainen opiskelija tarvittaessa säästää työssäoppimisjaksonsa aikana?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysähdyin kommentoimaan, kun olen lukenut osan kommenteista. Jos työnantaja maksaa vaikka vain osan palkkana, harjoittelu muuttuu t y ö s u h t e e k s i, ja siihen ei enää päde oppilaitoksen vakuutuskaan. Eli luonne muuttuu tyystin. Sama kuin jos on te-toimiston harjoittelijana, työnantaja ei saa maksaa palkkaa.
Ja sekö mielestäsi olis huono juttu, että vailla vakuutuksia ja sosiaaliturvaa oleva harjoittelija muuttuisi vakuutetuksi, lakisääteisen suojan omaavaksi työntekijäksi? Suojattomasta omalla riskillään harjoittelvasta orjasta viralliseksi, suojatuksi työntekijäksi? Taidat olla työnantaja, joka haluaa nöyriä orjia.
Jos on harjoittelija (opiskelija) niin ei voi olla työntekijä. Harjoittelijalla ei voi eikä saa korvata vakituista työntekijää. Tätä tosin ei harjoittelupaikoilla välttämättä noudateta vaan monet todellakin ajattelevat saavansa ilmaista työvoimaa.
Niin ei noudateta. Härskeimmät ketjuttaa jo peruskoulun tettiläisiäkin, puhumattakaan amisharjoittelijoista, joita käytetään härskisti hyväksi. Ja työkkärin harjoitteluja selkeämpää orjatyökusetusta ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Noh, vertailun vuoksi, minun lapseni on ollut nyt 4 kk "työharjoittelussa" tekemässä opinnäytetyötä. Suunnitteli tuotantotilat isossa firmassa, useita satoja neliömetrejä hallia, toteutti, tilasi materiaalit, kilpailutti tarjoukset ja teki kaikesta kirjallisen selvityksen noin 60 sivua. Arvaapa paljonko sai palkkaa? Ei sentin killinkiä. Arvaapa maksoiko työnantaja ruoat? Omat eväät vei joka päivä. Päivän pituus likemmäs kellon ympärys. Onneksi ei ole mikään kitisijä luonteeltaan eikä prinsessa. Tottunut tekemään töitä. Kaupanalahan on vieläpä siistiä kevyttä sisätyötä joten ei isoja aterioita edes päivän aikana tarvitse syödä. Juu, olen tehnyt kaupan töitä 15v ja olen tehnyt myös raskasta ulkotyötä vuosikausia. Tiedän mistä puhun. Myös voisit opettaa tyttärellesi että kaupasta voi ostaa vaikka eineksiä ja lämmittää mikrossa jotta säästyy rahat. Eurollakin saa kohtuullisia annoksia. Olet vain tainnut totuttaa neidin roskaruokaan. Nyt on sitten tulllut tosielämä vastaan.
Ymmärsinkö nyt oikein että oikein ylpeilet sillä, kuinka tyttäresi näyrästi raatoi kellon ympäri ilmaiseksi ja tuotti työnantajal.... sorisori harjoittelupaikalleen taloudellista voittoa, ilman että sai itse siitä mitään korvausta.
Minä olen sukupolvea, joka on tottunut tekemään työtä, ei ollut opintotukia eikä mitään, mutta jokaisesta harjoittelusta, jopa peruskoulun tetistä tuli palkka tilille. Ilmaisia harjoittelijoita ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, vertailun vuoksi, minun lapseni on ollut nyt 4 kk "työharjoittelussa" tekemässä opinnäytetyötä. Suunnitteli tuotantotilat isossa firmassa, useita satoja neliömetrejä hallia, toteutti, tilasi materiaalit, kilpailutti tarjoukset ja teki kaikesta kirjallisen selvityksen noin 60 sivua. Arvaapa paljonko sai palkkaa? Ei sentin killinkiä. Arvaapa maksoiko työnantaja ruoat? Omat eväät vei joka päivä. Päivän pituus likemmäs kellon ympärys. Onneksi ei ole mikään kitisijä luonteeltaan eikä prinsessa. Tottunut tekemään töitä. Kaupanalahan on vieläpä siistiä kevyttä sisätyötä joten ei isoja aterioita edes päivän aikana tarvitse syödä. Juu, olen tehnyt kaupan töitä 15v ja olen tehnyt myös raskasta ulkotyötä vuosikausia. Tiedän mistä puhun. Myös voisit opettaa tyttärellesi että kaupasta voi ostaa vaikka eineksiä ja lämmittää mikrossa jotta säästyy rahat. Eurollakin saa kohtuullisia annoksia. Olet vain tainnut totuttaa neidin roskaruokaan. Nyt on sitten tulllut tosielämä vastaan.
Ymmärsinkö nyt oikein että oikein ylpeilet sillä, kuinka tyttäresi näyrästi raatoi kellon ympäri ilmaiseksi ja tuotti työnantajal.... sorisori harjoittelupaikalleen taloudellista voittoa, ilman että sai itse siitä mitään korvausta.
Minä olen sukupolvea, joka on tottunut tekemään työtä, ei ollut opintotukia eikä mitään, mutta jokaisesta harjoittelusta, jopa peruskoulun tetistä tuli palkka tilille. Ilmaisia harjoittelijoita ei ollut.
Ajat on muuttuneet. Ammattikoulututkintoihin esim. sisältyy palkattomia työssäoppimisjaksoja n.10 kk edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysähdyin kommentoimaan, kun olen lukenut osan kommenteista. Jos työnantaja maksaa vaikka vain osan palkkana, harjoittelu muuttuu t y ö s u h t e e k s i, ja siihen ei enää päde oppilaitoksen vakuutuskaan. Eli luonne muuttuu tyystin. Sama kuin jos on te-toimiston harjoittelijana, työnantaja ei saa maksaa palkkaa.
Ja sekö mielestäsi olis huono juttu, että vailla vakuutuksia ja sosiaaliturvaa oleva harjoittelija muuttuisi vakuutetuksi, lakisääteisen suojan omaavaksi työntekijäksi? Suojattomasta omalla riskillään harjoittelvasta orjasta viralliseksi, suojatuksi työntekijäksi? Taidat olla työnantaja, joka haluaa nöyriä orjia.
Jos on harjoittelija (opiskelija) niin ei voi olla työntekijä. Harjoittelijalla ei voi eikä saa korvata vakituista työntekijää. Tätä tosin ei harjoittelupaikoilla välttämättä noudateta vaan monet todellakin ajattelevat saavansa ilmaista työvoimaa.
Niin ei noudateta. Härskeimmät ketjuttaa jo peruskoulun tettiläisiäkin, puhumattakaan amisharjoittelijoista, joita käytetään härskisti hyväksi. Ja työkkärin harjoitteluja selkeämpää orjatyökusetusta ei olekaan.
Kaikki on vähän suhteellista. Itse laskin, että jos teen töitä lyhyttä vuoroa 4h, saan siitä palkan n. 45€/pv. Mutta työkokeilulla sain samasta työstä tämän saman n. 45€ (korotuksia sain) +9€ verottomana. Lisäksi tätä n. 5€/pv eikä tätä 9€ otettu tuloina huomioon. Joten sain itseasiassa jopa enemmän, kun palkallisena. Okei,noin pienillä tunneilla saisi soviteltua päivärahaa/ansiosidonnaista siihen vielä päälle, mutta työttömänä katsoin työkokeilun kannattavaksi ja sain siitä extraa tilille. Lisäksi työkokemusta uudelta alalta, josta on vain hyötyä.
Hei 17-vuotiaan opiskelijan äiti. Voisitko ajatella ruokkivasi lapsesi itse jos eväät ei onnistu, kelpaa tai riitä, kun meiltä muilta ei ihan riitä rahat joka asiaan. Me maksamme jo hänen koulutuksestaan ja siitä ruokailustakin osan sekä lisäksi muita tukia joita hän saa. Että jos mammy dearest voisi ihan itse ruokkia lapsukaistaan sen mukaan mikä hänelle kelpaa.
Ps. Suurin osa ammateista vaatii koulutuksen aikana oppimista työssä, jotta siihen työhön voi sitten oppia. Kaikkea ei opi kirjoista.
Pss. Koulut ei myy lapsia. Koulut usein joutuvat maksamaan työnantajille siitä, että lapset saavat tulla oppimaan ko. työtä, sillä lapsella pitää olla ohjaaja työpaikalla.
T: työläinen, joka kustantaa lapsesi koulutusta palkastaan
On tämä maailma muuttunut. Yksi kaverini oli amiksen työharjoittelussa 1970-luvulla ja sai hkl lipun sekä pari kolme lounasseteliä/pv. Hän asui vielä silloin kotona ja me käytiin pizzalla niillä lounareilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja AAPEE, se sinun tyttösi ei välttämättä ole sille työharjoittelupaikalle mikään plussa ja lisäkäsi, monesti niistä on melkein enemmän haittaa ja jää vähemmän aikaa omiin töihin kun pitää opastaa toista kokoajan. Lisäksi kaikki opettajan tapaamiset, arvioinnit yms vievät aikaa
Ei todellakaan ole mikään työharjoittelupaikan velvollisuus kustantaa harjoittelijalle ruokaa.
Kyllä tyttäreni tekee työnsä ihan yhtä hyvin kuin kuka tahansa muukin työntekijä ko.paikassa. Hänen 6,5 tunnin työpäivänsä aikana hän on myöskin se, kuka eniten viettää aikaa kassan edessä ja asiakkaita rahastamassa. Kassankäytönkin hän oppi todella nopeasti.
Lisäksi hän noudattaa tunnollisesti työaikoja eikä ole koskaan myöhässä. Ainoastaan ajotuntien takia hän on joutunut olemaan välillä poissa töistä ja siitäkin hän on saanut kuulla urputusta paikan esimieheltä (joka on siis joku 50v tiukkapipoinen nainen)
AP
Pitääkö ajallaan töihin tulemisesta saada joku erityispalkinto? Luulin, että se on ihan perusjuttu, jota noudatetaan myös harjoittelussa. Kai se tytär sentään ilmoittaa ja sopii ajoissa nuo ajotunnit sen esinaisen kanssa? Jos ei, niin en ihmettele urputtamista. Työvuorolistat kun on tehty hyvissä ajoin ja esinainen joutuu ne poikkeukset sitten sumplia. Vituttaahan se jos ilmoitellaan edellisenä päivänä, ettei tullakaan ajoissa siihen omaan työvuoroon. Ei sieltä harjoittelustakaan voi sopimatta ja neuvottelematta olla pois edes autokoulun takia.
Kyllä tytär ilmoittaa poissaolonsa aina tekstiviestillä esimiehelle, jos on vaikka ajotuntien, migreenin tai huonosti nukutun yön takia joutunut olemaan poissa työpaikalta. Välillä on asia on ollut ok, mutta kun tytär ilmoitti, ettei tule yhtenä päivänä työpaikalleen inssin takia, niin esimies ei vastannut mitään, mutta seuraavana aamuna pärpätti tyttärelleni tähän tyyliin: "Sä oot kuule nyt aika paljon pois, mahdatkohan sä nyt päästä läpi tästä työssäoppimisjaksosta?". Tyttäreni vastasi vaan että: "Joo, kyllä mä uskon" ja asia kai raukesi siihen. Mielestäni tytär oli ihan oikeutettu olemaan koko päivän poissa, koska inssi on kuitenkin sen verran jännittävä ja stressaava tilanne, että on ihan normaalia, jollei kykene samana päivänä olemaan töissä.
Lisäksi tytön koulussakin saa olla ilman seurauksia pois koulusta 39h/jakso, joten miksi se sama sääntö ei pätisi myöskin työssäoppimisessa, joka on kuitenkin osa koulunkäyntiä eikä ns. oikeaa työssäolemista?
AP
Eikö nykyään enää ajotunteja saa muka sovittua ilta-aikoihin? Ja jos tytön työpäivät ovat vain 6,5 tuntisia ja työpaikka on kauppa, niin aamuksi ainakin voisi sopia ne ajotunnit ja inssin ja mennä sitten iltapäiväksi ja illaksi töihin. Inssiajo on tietysti stressaava tilanne, mutta kun se on ohi, stressikin laukeaa. Ei minusta tällaiset asiat ole syitä olla pois työpaikalta.
Migreeni on ikävä juttu. Jos se toistuu usein, kannattaa käydä lääkärissä. Huonosti nukuttu yö puolestaan ei taaskaan ole syy poissaoloon. Jos olisi, niin monet pienten lasten vanhemmat tai vaikka vaan levottomassa kerrostalossa asuvat eivät pääsisi töihin juuri koskaan. Itse nukun todella huonosti joka yö ennen aikaisinta aamuvuoroa, koska alitajuisesti stressaan sitä, että heräänhän varmasti tarpeeksi ajoissa ja ehdinhän varmasti tarpeeksi ajoissa töihin avaamaan ovet. Olen töissä päiväkodissa ja jos se aikainen aamuvuorolainen myöhästyy töistä, myöhästyy samalla monet vanhemmatkin. Pitäisikö munkin muka voida joka aamuvuorossa pirauttaa työkaverille aamuviideltä, että menisitkö puolestani avaamaan ovet, koska mä nukuin niin huonosti??
Jos nyt tosissasi olet, niin lienee pieni asennemuutos olisi hyväksi sekä sinulle että tyttärellesi. Vaikuttaa siltä, että tytölle on kertynyt paljon ihan turhia poissaoloja harjoittelussa. Työssäoppimisen kannalta olisi hyvä oppia sekin, että turhia poissaoloja ei sitten ihan palkkatyössä kovin paljon läpi sormien katsella. Monissa paikoissa ainakin koeajalla saa olla pois vain lääkärintodistuksella. Sellaista ei huonosti nukutun yön tai inssiajon takia kirjoiteta.
Samaa mieltä tuosta orjatyöstä. Ala-ikäinen tyttäreni "opiskeli rakennusalaa" ja työharjoittelu sisälsi kahdeksan tunnin työpäivät rakennuksella 7.00-15.30. Aivan täyttä työtä teki siis ja ihan ilmaiseksi. Kyllä tuntui silloin pahalta, kyllä vähempikin olisi mielestäni riittänyt.Tekemällä kyllä oppii, se on totta, mutta rajansa kaikella. Taitaa olla niin, että opetusta ei kouluista nykyisin saa, vaan opiskelijat sysätään työmaille oppimaan ihan itse yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoritin ammattikorkeakoulussa tutkintoni työharjoittelun palkattomana. Työnantaja tarjosi minulle tuolta ajalta ruokalippuja, joilla sain työpaikkaravintolassa kunnon aterian päivittäin. Eikö näillä kaupoilla ole velvollisuutta edes maksaa ruokapalkkaa?
No ei näköjään ole, vaikkakin tytön yksi luokkakaveri kuulemma saakin jotain alennuskuponkeja, joilla 50% alennusta työharjoittelupaikkansa yhteydessä olevasta ravintolasta. Onhan se kieltämättä kohtuutonta, että yritykset käyttävät hyväkseen ilmaista (lapsi-)työvoimaa, eivätkä edes tarjoa tuoretta ateriaa päivässä korvaukseksi.
AP
41 alapeukkua ja vain yksi ylös. Suomesta on tullut orjien selässä ruoskaa soittavien lahtarien maa, näkee jo juhlarahastakin. Törkeää hyväksikäyttöä ja sitäpaitsi vie aikuisten työpaikat. Miksi sitä aikuisille palkkaa maksamaan kun lapset tekvät ilmaiseksi.
Harjoittelijat ovat ylinmääräisiä eivätkä saa korvata työntekijää. Kaupassa ei ole ravintolaa eikä yleensä lounastila muuta kun esim. S-ryhmällä -20% ravintolassa. Kaupan ruoista saa jotain minimaalista, pari senttiä. En muista, olisiko ollut 3%? Monet harjoittelijat saavat kyllä ilmaisen ruoan JOS työpaikalla on sellainen mahdollisuus järjestää, mutta harvalla kaupassa on.
Suomen koululaitos on ajaettu aivan alas, olemme banaanivaltion äärellä. Te ette osaa edes kirjoittaa alkeellisimpiakaan sanoja. Se ei ole "ylinmääräinen" vaan ylimääräinen. Suomalaisista tehdään tällä kaikella orjatyössä ns. oppimisella, ammattikoulujen alasajolla tietämättömiä, tyhmiä, vaarattomia tolloja.
Milloin Suomen historiassa ollut näin hyvät mahdollisuudet ja edut kuin nykyään? Opiskelusta jopa maksetaan.
Vai halutaanko rusinat pullasta. Halutaan työharjoittelusta palkkaa, mutta samaan aikaan pidetään tiukasti kiinni opiskelijaeduista esim. opintorahasta, veroeduista, opiskelija-alennuksista jne.
Suuresti ihmettelen, miksi tämä tulevaisuuden starat hakeudu kansainväliseen koulutukseen esim. Ranskaan, Yhdysvaltoihin, Kiinaan jne. Jossa järjestetään korkeatasoista koulusta.
Ai, eiku siitä pitäisi maksaa. Siellä lukukausi maksu 10.000-20.000€, tuet ovat tuntemattomia käsitteitä, työharjoittelussa painetaan niskalimassa ja jos lähettää ap. kertoman tekstiviestin ja kertoo huonosti nukutusta yöstä ja tulee myöhemmin töihin, lentää harjoittelupaikasta kuin leppäkeihäs, sama juttu jos tentit eivät mene kolmannella yrityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä (rakennusliike) on ollut työharjoittelussa tulevia rakennusinsinöörejä ja arkkitehtejä jo vuosikymmeniä, vuosittain 1-2, eikä koskaan ole heille maksettu palkkaa. Tulijoita olisi enemmän, mitä pystytään ottamaan.
Ja kaikki ovat kehuneet harjoittelupaikkaansa, kun ovat päässeet soveltamaan käytäntöön oppejaan, on suunnittelua, laskentaa, tutkimusta jne. eivätkä ole joutuneet harjoittelussa lautapojaksi rakennuksille, vaan saavat keskittyä oman alansa töihin.
Eikä ole ruokatarjoilua, kun työntekijöillään ole, ainoastaan saavat kahvit. Ja tämä käytäntö on ollut meillä jo 80-luvulta alkaen. Ja luulen, monessa muussakin työpaikoissa olleen myös sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tuosta orjatyöstä. Ala-ikäinen tyttäreni "opiskeli rakennusalaa" ja työharjoittelu sisälsi kahdeksan tunnin työpäivät rakennuksella 7.00-15.30. Aivan täyttä työtä teki siis ja ihan ilmaiseksi. Kyllä tuntui silloin pahalta, kyllä vähempikin olisi mielestäni riittänyt.Tekemällä kyllä oppii, se on totta, mutta rajansa kaikella. Taitaa olla niin, että opetusta ei kouluista nykyisin saa, vaan opiskelijat sysätään työmaille oppimaan ihan itse yksinään.
Työelämässä opiskelutodistus on vain paperilappunen ja oli ala mikä tahansa, työkokemuksella on suurempi painoarvo, jos haluaa saada töitä opiskelun jälkeen.
En ymmärrä tätä kitinää, kun aikaisempina vuosikymmeninä palkattomat työharjoittelut olivat itsestään selviä.
Ja miksi ihmeessä pitäisi saada palkkaa työharjoittelun ajalta, kun opiskelijalla juoksee muut opiskelijaedut harjoittelun ajan. Vai halutaanko ne tuplana?
Jos ap ei ollut provo, niin ei voi kuin ihmetellä ihmisten ajatus maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä (rakennusliike) on ollut työharjoittelussa tulevia rakennusinsinöörejä ja arkkitehtejä jo vuosikymmeniä, vuosittain 1-2, eikä koskaan ole heille maksettu palkkaa. Tulijoita olisi enemmän, mitä pystytään ottamaan.
Ja kaikki ovat kehuneet harjoittelupaikkaansa, kun ovat päässeet soveltamaan käytäntöön oppejaan, on suunnittelua, laskentaa, tutkimusta jne. eivätkä ole joutuneet harjoittelussa lautapojaksi rakennuksille, vaan saavat keskittyä oman alansa töihin.
Eikä ole ruokatarjoilua, kun työntekijöillään ole, ainoastaan saavat kahvit. Ja tämä käytäntö on ollut meillä jo 80-luvulta alkaen. Ja luulen, monessa muussakin työpaikoissa olleen myös sitä ennen.
Ennen 1990-luvun lamaa tästäkin opiskeluun kuuluvasta harjoittelusta maksettiin apumiehen palkka. Tiedän koska olen sen suorittanut ja työsopimus tallella. Kuusi viikkoa pakollista rakennustyömaaharjoittelua. Näin ne yrittäjät hyötyvät taannoisen korkean työttömyyden aiheuttamista saavutetuista eduista edelleen ja opiskelijoille uskoteltu ettei työstä tarvitse maksaa palkkaa. Näkyy rakennusliikkeiden tuloksessa ja pörssiyhtiöiden jaetuissa voitoissa. Ei niitä enne ollut, ei omistajaporras ollut niin ökyahne.
Uskopuhetta, mutta paskon. Tartunpa siis koukkuun heti tässä.
Olen kaupassa töissä, ja vaikka meillä harkkarit eivät mitenkään korvaa palkallisia työntekijöitä, oletetaan silti, että nämä harkkarit hoitavat työvuoronsa mukisematta ja kitisemättä. Harkkarin rooli voi olla meillä ainakin tosi tylsä, joutuu pääasiassa hyllyttämään paljon. Jos hyvä asenne ja reippaus kuitenkin löytyy, tarjotaan yleensä kesätöitä. Kesätöissä yleensä pääseekin jo tekemään monipuolisemmin.
Eikä se hyvä asenne ole mikään itsestäänselvyys. Eräs harjoittelija oli lähtemässä joka päivä 5-10 minuuttia aikaisemmin "kun eihän tässä enää ehdi mitään". Harjoittelijan kaverit kävivät notkumassa hyllyjen välissä juttelemassa tälle harjoittelijalle. Jouduimme hätistelemään kaverilaumoja pois, koska nuoren työnteosta ei tullut mitään.
Typerintä provossasi on kyllä tuo "oli inssi/nukkui huonosti, joten luonnollisesti jäi pois töistä". Töistä ei vain jäädä pois silloin kun siltä tuntuu, vaan harjoittelija esimerkiksi voi puhua työnantajalle, olisiko mahdollista, että päivän x hän olisi poissa inssin takia (mutta tekisi vastineeksi päivän y tai useampana päivänä tunnin pitempään tms.). Menoista tulee sopia etukäteen ja on hyvätapaista ehdottaa, miten tilanteen voisi korvata. Kaupanalalla vuorojen sumpliminen on aika normaalia yllättävien menojen vuoksi, mutta pitää itse olla myös joustava muutoksien edessä. Huonosti nukuttu yö taas ei ole koskaan syy olla poissa.
Tekstiesi perusteella tyttönen kuulostaa aika prinsessalta, koska eväitä ei voi viedä ja ei ole kunnioitusta työnantajaa kohtaan tai tervettä maalaisjärkeäkään poissaolojen suhteen. Kassa on btw helppo oppia, siihen pystyy vaikka apinakin. Se ei valitettavasti tee tytöstäsi erityislahjakasta. Todellinen harjoittelu muodostuukin niistä asiakaskontakteista ja -tilanteista, työilmapiirin omaksumisesta, asenteesta ja työtehtävien suorittamisesta. Kaikki eivät osaa asiakaspalvelua, mutta todella hyödyllinen se taito silti on. Harjoittelija saa kaupassa harvemmin mitään kunnollisia vastuutehtäviä, joten helppoa sen pitäisikin olla.
Mukulasi on vain kasvatettu huonosti. Eväitä me työntekijätkin töihin tuodaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuka tämä koulu on?
Turun ammatti-instituutti ja kakkoselle: voi olla että se ateriakorvaus on sitten 3,70 - en minä sitä niin tarkkaan muista. Mutta ei millään pelkillä eväsleivillä 17-vuotias tyttö jaksa koko työpäivää painaa.
AP
Hampurilaisellako sit jaksaa?
Provo tämä on ilmiselvästi! Tai sitten uusavuttomia jo toisessa polvessa. Älä lähde opiskelemaan alalle johon kuuluu työharjoitteluja jos et jaksa töitä tehdä. Eväs ei ole yhtä kuin leipä. Miten ihmeessä tämmöset avuttomat urpot selviää elämästä jos maailma kaatuu siihen, että ei pääse lounaalla kotipitsaan. Get a grip ja häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen 1990-luvun lamaa tästäkin opiskeluun kuuluvasta harjoittelusta maksettiin apumiehen palkka. Tiedän koska olen sen suorittanut ja työsopimus tallella. Kuusi viikkoa pakollista rakennustyömaaharjoittelua. Näin ne yrittäjät hyötyvät taannoisen korkean työttömyyden aiheuttamista saavutetuista eduista edelleen ja opiskelijoille uskoteltu ettei työstä tarvitse maksaa palkkaa. Näkyy rakennusliikkeiden tuloksessa ja pörssiyhtiöiden jaetuissa voitoissa. Ei niitä enne ollut, ei omistajaporras ollut niin ökyahne.
Sama täällä. Ei olisi tullut mieleenkään tuolloin, että olisi mennyt palkatta työmaaharjoitteluun. Ikinä. Kunnon kesätyötienestit siitä harjoittelujaksosta sai.
Tämä provon on laatinut joku harjoittelijoista hyötyvä taho, joka haluaa provolla osoittaa kuinka soveltumattomia harjoittelijat työelämään ovat.
Muista hyvin 1990-luvun laman alkuaikojen laajan keskusteluillan telkkarissa, jossa Ilkka Kanerva esitti että voisiko sitä harjoittelua järjestää ilman korvausta, jos niitä tutkinnon vaatimia harjoittelupaikkoja ei tahdo löytyä. Kaikki muut olivat että aivan kammottava esitys, vie työpaikkoja, polkee palkkoja, väärin harjoittelijalle. No, niinhän siinä kävi, että lama muutti suomalaisen työelämän reilun pelin säännöt, aluksi pakosta, kun tekemätöntä työtä ei ollut, nyt, koska köyhiä ja nuoria on totuttu kyykyttämään. Näin se riisto etenee.