Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?

Vierailija
25.04.2017 |

Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.

Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?

Kommentit (433)

Vierailija
81/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin lapsettomilla ei ole käsitystä että alaikäinen lapsi ja vanhempi on yhtäkuin yksi ja sama paketti. Pahimmillaan lapseton saattaa ajatella että "siis onko se lapsi kokoajan sulla". No ei tietenkään ku naapurin varastoon menevät välillä pariksi päivää ja sieltä haetaan sitten. Haloo!

Onpa sulla typeriä ystäviä.

Vierailija
82/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiselta kantilta:

mitä ajattelee kutsuja, kun laittaa "ilman lapsia"-kutsun 2 kk:n ikäisen rintaruokinnassa olevan vauvan äidille? Ehkä ajattelee, että jee, tuo ei pääse varmasti, mutta onpahan nyt kutsuttu!

No, en sitten päässyt.

Ei esimerkiksi minulla ole aavistustakaan, ovatko kavereideni lapset rintaruokinnassa vai eivät, tai mitkä ovat ylipäätään kaksikuukautisen lapsen vanhemman mahdollisuudet päästä juhliin. En tiedä tuota vertaa lapsista, mutta eipä se ole kutsujan asia näitä asioita arvioida vaan kutsutun. Anteeksi joka tapauksessa, jos olen joskus loukannut sinua kutsumalla sinut mukaan hauskanpitoon! :D

Kyllä mä tiedän kavereitteni elämäntilanteet sentään sen verran tarkkaan, että osaan ihan aavistaa, vieläkö se imettää.  Etkö tosiaan tietäisi jos kaverisi olisi saanut lapsen kaks kuukautta sitten?

Totta kai tietäisin, onko kaverini saanut lapsen vai ei, mutta en tietäisi, onko lapsi rinta- vai pulloruokinnassa (ovatko nuo edes oikeita termejä?) tai miten hyvin kaverini ylipäätään pääsee juhliin ja illanviettoihin ilman lasta. En lähde tuollaisia asioita arvailemaan, kun kutsumallahan sen saa selville.

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikki eivät tiedä tai ole kiinnostuneita lasten hoitamisesta.

Sen verran itse ainakin lapsettomana tiedän, että kaikki ei edes pysty tai halua imettää syystä tai toisesta, joten 2kk lapsi ei automaattisesti tarkoita sitä, että imettää. Eikä se lapsi kai kellään ole 24/7 tississä kiinni, joten mahdollisesti juhlissa voi päästä käväisemään imetysten välillä (ainakin jos asuu lähellä). Minun mielestäni ei minun tehtäväni kutsujana ole arvuutella, pääseekö vai ei, vaan kutsun ne jotka juhliini toivon pääsevän ja sitten ne tulee, jotka tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voisiko sen katseen nostaa aina välillä pois omasta navat ja huomioida että eri ihmisillä on erilaisia elämäntilanteissa, erilaisia tuttavapiirejä ja näin ollen erilaisia käyttäytymismalleja.

Yksi bileittää joka viikonloppu, eikä ymmärrä että ilman viinaakin voi istua iltaa.

Toinen viettää iltaa perheellinen kavereiden kanssa, eikä muista että jotkut juovat illassa lavan kaljaa.

Nämä kaksi päätyvät samaan illanviettoon ja haukkuvat jälkikäteen toisiaan av:lla kun eivät osaa keskustella.

Siksi kutsusaa kerrotaan selvästi mitä tarkoitetaan ja ketkä on kutsuttu ja millainen on ohjelma.

Vierailija
84/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.

Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?

Yllättävää, että haluaisit edes pitää illanviettoja jos olet sosiaalisesti niin estynyt ettet kutsuessasi jotain kylään voi sanoa, että "kutsu koskee vain vanhempia" tai "tulkaa ilman lapsia". Sillä ratkeaisi koko ongelmasi.

Itse kyllä ilmoitan etukäteen, että ottaisin lapsen mukaan. Siinä vaiheessa viimeistään oletan, että sanotaan jos se ei sovi.

Vierailija
85/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ainakaan ole saatavilla lapsenvahteja. Ei siis ole kumpaakaan mummolaa enää.. Vanhainkotiin ei voi lasta viedä hoitoon :D . Ei myöskään sitä serkun tyttöä, joka voisi naapurista kipaista paikalle lastenhoitoavuksi. Asumme Helsingissä, ja suku muualla.. Sellaista se vaan on. Jos haluamme mennä jonnekin ilman lapsia, niin joudumme palkkaamaan sitä varten jonkun MLL-hoitajan, ja se ei ole halpaa. Joskus harvoin toki tehdäänkin niin, mutta pari kertaa vuodessa vain. Ja silloin pitää olla ihan erityinen syy.

Eli sinusta siis kutsu koskee koko perhettä, koska sinun pitäisi muuten maksaa lapsenvahdista, vai miten tämä liittyi aiheeseen?

Vierailija
86/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ainakaan ole saatavilla lapsenvahteja. Ei siis ole kumpaakaan mummolaa enää.. Vanhainkotiin ei voi lasta viedä hoitoon :D . Ei myöskään sitä serkun tyttöä, joka voisi naapurista kipaista paikalle lastenhoitoavuksi. Asumme Helsingissä, ja suku muualla.. Sellaista se vaan on. Jos haluamme mennä jonnekin ilman lapsia, niin joudumme palkkaamaan sitä varten jonkun MLL-hoitajan, ja se ei ole halpaa. Joskus harvoin toki tehdäänkin niin, mutta pari kertaa vuodessa vain. Ja silloin pitää olla ihan erityinen syy.

Eli sinusta siis kutsu koskee koko perhettä, koska sinun pitäisi muuten maksaa lapsenvahdista, vai miten tämä liittyi aiheeseen?

Ah ok, ehditkin jo vastata. Ei siinä sitten mitään.

Vierailija
87/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota nyt omia häitä järjestäessä. Meillä tulee olemaan ihan lapsettomat häät ja kutsuihin on selkeästi merkitty ne, joita kutsu koskee. Muutama vieras on tätä ihmetellyt ja keskenään kuulemma pohtineet, että saako sinne hääjuhlaan nyt mennä lasten kanssa. Jotkut ovat jopa hermostuneet, että mihin he lapset laittavat. Nämä samat ihmiset käyvät kuitenkin vähän väliä illanvietossa ilman lapsiaan... En vaan ymmärrä, koska ei meitä lapsetonta pariskuntaa yksinkertaisesti vain innosta juhlia pienten lasten kanssa.

Vierailija
88/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun on nyt ap aivan turha miettiä mitä näiden "tullaan koko perhe" -ihmisten korvien välissä liikkuu, kun asia korjaantuu sillä, että laadit riittävän selkeät ja yksiselitteiset kutsut. Jos olet epävarma miten kutsusi ymmärretään, niin luetuta se vaikka jollain kaverilla. Ja laita vastauspyyntö riittävän aikaisella päivämäärällä, että mahdolliset väärinkäsitykset saadaan setvittyä.

Minä en ole koskaan saanut kutsua tuollaiseen illanviettoon eikä minulla ole sen myötä mitään käsitystäkään siitä, mitä tuollainen illanvietto saattaisi pitää sisällään. Jos kutsu on laadittu kovin epäselvästi, saattaisin hyvin kuvitella sen koskevan koko perhettä. Mutta viimeistäänhän asia selviäisi siinä kohtaa kun olisin vastaamassa kutsupyyntöön.

Tätä keskustelua hankaloittaa selvästi se, että ilmeisen monet lisääntyjät eivät juuri koskaan osallistu mihinkään tällaisiin illanviettoihin, ja ylipäätään sellainen luonteva "hauskanpito aikuisena ystävien kanssa" -moodi puuttuu. Tästä kertoo se, että esimerkitkin ovat tyyliin häistä ja 70-vuotisjuhlista. Itse korkeasti koulutettuna lapsettomana kaupunkilaisena kolmikymppisenä miehenä näen ystäviäni koko ajan milloin baarikierroksen, milloin lautapeli-illan, milloin brunssin merkeissä. -ap

Onhan tässä varmaan eroja riippuen "piireistä". Itsekin olen korkeakoulutettu 35v. lapseton kaupunkilainen (nainen) ja illanviettoja on koko ajan ja kaikki tietää, että eivät ole "lapsille sopivia". Lähes kellään kavereistani ei myöskään lapsia ole, joten aika vähän tiedän lapsiasioista mitään.

Vierailija
89/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiselta kantilta:

mitä ajattelee kutsuja, kun laittaa "ilman lapsia"-kutsun 2 kk:n ikäisen rintaruokinnassa olevan vauvan äidille? Ehkä ajattelee, että jee, tuo ei pääse varmasti, mutta onpahan nyt kutsuttu!

No, en sitten päässyt.

Ei esimerkiksi minulla ole aavistustakaan, ovatko kavereideni lapset rintaruokinnassa vai eivät, tai mitkä ovat ylipäätään kaksikuukautisen lapsen vanhemman mahdollisuudet päästä juhliin. En tiedä tuota vertaa lapsista, mutta eipä se ole kutsujan asia näitä asioita arvioida vaan kutsutun. Anteeksi joka tapauksessa, jos olen joskus loukannut sinua kutsumalla sinut mukaan hauskanpitoon! :D

Kyllä mä tiedän kavereitteni elämäntilanteet sentään sen verran tarkkaan, että osaan ihan aavistaa, vieläkö se imettää.  Etkö tosiaan tietäisi jos kaverisi olisi saanut lapsen kaks kuukautta sitten?

Totta kai tietäisin, onko kaverini saanut lapsen vai ei, mutta en tietäisi, onko lapsi rinta- vai pulloruokinnassa (ovatko nuo edes oikeita termejä?) tai miten hyvin kaverini ylipäätään pääsee juhliin ja illanviettoihin ilman lasta. En lähde tuollaisia asioita arvailemaan, kun kutsumallahan sen saa selville.

Saattaa tulla yllätyksenä, mutta kaikki eivät tiedä tai ole kiinnostuneita lasten hoitamisesta.

Sen verran itse ainakin lapsettomana tiedän, että kaikki ei edes pysty tai halua imettää syystä tai toisesta, joten 2kk lapsi ei automaattisesti tarkoita sitä, että imettää. Eikä se lapsi kai kellään ole 24/7 tississä kiinni, joten mahdollisesti juhlissa voi päästä käväisemään imetysten välillä (ainakin jos asuu lähellä). Minun mielestäni ei minun tehtäväni kutsujana ole arvuutella, pääseekö vai ei, vaan kutsun ne jotka juhliini toivon pääsevän ja sitten ne tulee, jotka tulee.

Sä suhtaudut kovin kylmästi kaverehisi. Kyllä mulle on tärkeää, että kaverit pääsevät tulemaan. Joko lasten kanssa tai ilman. 

Vierailija
90/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun on nyt ap aivan turha miettiä mitä näiden "tullaan koko perhe" -ihmisten korvien välissä liikkuu, kun asia korjaantuu sillä, että laadit riittävän selkeät ja yksiselitteiset kutsut. Jos olet epävarma miten kutsusi ymmärretään, niin luetuta se vaikka jollain kaverilla. Ja laita vastauspyyntö riittävän aikaisella päivämäärällä, että mahdolliset väärinkäsitykset saadaan setvittyä.

Minä en ole koskaan saanut kutsua tuollaiseen illanviettoon eikä minulla ole sen myötä mitään käsitystäkään siitä, mitä tuollainen illanvietto saattaisi pitää sisällään. Jos kutsu on laadittu kovin epäselvästi, saattaisin hyvin kuvitella sen koskevan koko perhettä. Mutta viimeistäänhän asia selviäisi siinä kohtaa kun olisin vastaamassa kutsupyyntöön.

Tätä keskustelua hankaloittaa selvästi se, että ilmeisen monet lisääntyjät eivät juuri koskaan osallistu mihinkään tällaisiin illanviettoihin, ja ylipäätään sellainen luonteva "hauskanpito aikuisena ystävien kanssa" -moodi puuttuu. Tästä kertoo se, että esimerkitkin ovat tyyliin häistä ja 70-vuotisjuhlista. Itse korkeasti koulutettuna lapsettomana kaupunkilaisena kolmikymppisenä miehenä näen ystäviäni koko ajan milloin baarikierroksen, milloin lautapeli-illan, milloin brunssin merkeissä. -ap

Toisaalta lapsettomat osallistuu kovin harvoin sellaiseen luontevaan yhdessäoloon, jossa lapsia on mukana. Harva tuttu kolmekymppinen mies lähtee brunssille, kun kerron, että meiltä tulee lapset mukaan, ota sinäkin mukaan ne ihmiset, jotka ovat sinulle maailmassa tärkeimpiä.

Vierailija
91/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hieman hymyilyttää tämä ketju....

Meillä saattaa jotkut tuoda lapsensa firman kesäjuhliin, ainakin jos tietää, että joku muukin niin tekee. Tämä siltikin, vaikka juhlissa on ilmaista alkoholia tarjolla.

Varmaan on jo selvää, ettei asuta Suomessa.

Yksityisbileissä itse otan yleensä etukäteen selvää, onko mahdollista, että muutkin vieraat tuovat lapsilleni ikäistä seuraa. Jos kyllä, niin tuon ainakin lapset mukana, miksi ei?

Vierailija
92/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette ota lapsia työpaikalle mukaan, kun olette kerran yksi yksikkö? Tai lainaneuvotteluihin, tai poliisikuulusteluun tai minne ikinä? Ai niin, kun ette ole. Olette erillisiä ihmisiä, vaikka teillä onkin voimakas yhteenkuuluvuuden tunne.

Oli meillä lapset mukana lainaneuvotteluissa. Piirsivät kiltisti paperille sillä aikaa. 

Niin meilläkin, en oo edes ajatellu että sitä varten pitäis hommata hoitaja :)

Vierailija
93/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette ota lapsia työpaikalle mukaan, kun olette kerran yksi yksikkö? Tai lainaneuvotteluihin, tai poliisikuulusteluun tai minne ikinä? Ai niin, kun ette ole. Olette erillisiä ihmisiä, vaikka teillä onkin voimakas yhteenkuuluvuuden tunne.

Koska työpaikalle ei saa viedä lapsia turvallisuussyistä, ei sinne oteta töihinkään alle 18 vuotiaita, sitävarten meistä toinen onkin kotona lasten kanssa. Kyllä meillä on lapset olleet mukana lainaneuvotteluissa, hyvin mahtuivat samaan äänestyskoppiinkin, kaupassa käydään yhdessä, kylässä jne.

Vierailija
94/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käydä. Meillä on lapset aina mukana. Ollaan tehty lapset sillä sillä ajatuksella että ovat meidän hoidettavia, eikä sillä että no kyllä nyt viikonloppu iltaisin voidaan ne pukata muille hoitoon että päästään juhlimaan. Juhlittiin ennen lapsia. Ei enää. Nykyään ollaan me perhe yhdessä.

Sitten ei varmaan tarvitse ihmetellä, jos lapsettomat ystävät häviävät kuvioista.

Vierailija
95/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiselta kantilta:

No, en sitten päässyt.

Sä suhtaudut kovin kylmästi kaverehisi. Kyllä mulle on tärkeää, että kaverit pääsevät tulemaan. Joko lasten kanssa tai ilman. 

Öö, millä lailla kylmästi? En ihan tajunnut. Sekö on kylmää, että kutsuu kaverin, vaikka tietää, että hänellä pieni vauva? Automaattisesti pitäisi olettaa, että ei pääse ja jättää kutsumatta? Katsoitko edes noita aiempia viestejä, joihin vastasin.

Vierailija
96/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köh.... jos kutsusta ei ilmene, että kutsut vain osan kaverisi perheestä tai että kyse on aikuisten illanvietosta, niin ainakin minä olen aina olettanut, että kutsu koskee koko perhettä. Virallisluonteisemmat kutsut kuten häät tai 70-vuotisjuhlat ovat asia erikseen

Näin se on ollut perinteisesti ja näin se on yhä ainakin minun viisikymppisessä, akateemisessa ja illallisia usein järjestävässä stadilaiskuplassani. Onko maalla tai nuorien aikuisten parissa tavat muuttuneet?

Minusta tässä ei kannata kenenkään vetää hernettä nenään. Jokaisella on oikeus omiin tapohinsa, eivätkä minun - tai ap:n - tavat ole sen enemmän "oikein".

Ketjusta voinee ainakin vetää sen johtopäätöksen, että mitäin yhtä ainoaa tapaa tässä suhteessa EI ole, ja siksi kutsut kannattaa muotoilla selvemmin.

Jos kaverisi ilmaantuvat lapsineen, kannattaa seuraavalla kerralla määritellä tarkemmin, että kyse on aikuisten juhlasta. Toki voi siinä tapauksessa olla, että kaverisi eivät tule, koska hoitajan hommaaminen lapselle ei ole aina helppoa. Mutta tämän kaiketi otat huomioon, etkä vedä (siitäkin) hernettä nenääsi?

Vierailija
97/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä suurin piirtein hihkutaan, että jes, vihdoinkin aikuisten aikaa. Hoito järjestetään. Maito pumpataan, jos imettää.

Vierailija
98/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yksikköperheet, menettekö te sinne lastenjuhliin leikkimään?

Totta kai ne menee. Lapset on mukana myös vanhempien työpaikan pikkujouluissa ja muissa menoissa, koska perhe on paketti.

Vierailija
99/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiselta kantilta:

No, en sitten päässyt.

Öö, millä lailla kylmästi? En ihan tajunnut. Sekö on kylmää, että kutsuu kaverin, vaikka tietää, että hänellä pieni vauva? Automaattisesti pitäisi olettaa, että ei pääse ja jättää kutsumatta? Katsoitko edes noita aiempia viestejä, joihin vastasin.

Mieti aloituksesi sanavalintoja.

Ohis

Vierailija
100/433 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit vielä ihmetellään kun välit vanhaan ystävään katkeaa toisen saatua lapsen. Toinen haluaa jatkaa lapsetonta linjaa ja toinen ei pääse minnekkään ilman lasta. Sitten hoi, ei kukaan kutsu ketään..