Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?

Vierailija
25.04.2017 |

Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.

Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?

Kommentit (433)

Vierailija
381/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaveriporukka on hajallaan kuka missäkin, kokoonnutaan melko harvoin. Joten kyllä minulle olisi tärkeämpää, että äiti tulisi vaikka lapsen kanssa, kunhan pääsisi vain paikalle. Ja etenkin pieni vauva, joka ei höpöttele omiaan, ja jonka seurassa ei vielä tarvitse miettiä mitä puhuu.

Kertoo kutsujan halusta todella tavata ystävää, huolimatta hänen jälkikasvustaan.

Vierailija
382/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuhkakohtu/muna kutsut sitten lisääntyjiä? On sulla varmaan hyvät kemut 😅

Sä et reppana varmaan edes käsitä, että tuolla kommentilla sä loukkaat ainoastaan tahattomasti lapsettomia, sääli sinänsä kun ne yleensä lapsista pitävät. Sellaiselle ihmiselle, joka ei lapsia halua, eikä niistä pidä, tuolla tuhkajutulla ei ole väliä, he kun todellakin tekevät kaikkensa ollakseen hedelmättömiä (vr. Strerilisaatio). Onneks mun ystäväpiirissä myös lapsia saaneet omaavat aivot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisihan kutsussa ilmaista, jos lapset eivät ole tervetulleita? Meille kävi niin, että miehen serkku lähetti hääkutsun pelkästään mieheni nimellä. Häissä sitten ihmetteli, että minne perhe jäi.. Jos meidät kutsuttaisiin grillaamaan kuuden jälkeen niinkuin aiemmin oli esimerkkinä, niin ymmärtäisin varmaan, että koko perhettä tarkoitetaan.

Tämäkin ihmetyttää. Eikö kutsuun yleensä vastata, että kiitos kutsusta, tulen/tulemme mielellämme näin monen henkilön voimin. Ja sitten sen mukaan lasketaan istumapaikat ja tarjoilut. Että aikamoinen väärinymmärrysten sarja ja kommunikaation puute tässäkin. En epäile etteikö näin voi käydä, ihmetyttää vaan tämä oletusten ja itsestäänselvyytenä pitämisten määrä, kun ollaan toisten ihmisten kanssa tekemisissä.

Vierailija
384/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät on kaksi kertaa kutsuttu häihin, johon lapset eivät olleet tervetulleita. Toisessä oli merkintä K-18 ja toisessa selkeästi sanottiin, että tämä on vain aikuisten juhla. Luonnollisesti jätimme menemättä molempiin, mutta oli hyvä, että kutsussa selkeästi ilmoitettiin, että lapsia ei juhliin haluta. Itse ajattelen, että on aika epäkohteliasta kutsua osa perheestä, eikä kaikkia. Yhtä hyvin voisin kutsua omiin juhliini vain toisen puolisoista, koska en pidä kutsutun puolisosta tai en tunne häntä tms. Mutta kaikki tietysti tyylillään, olipa tyyli sitten fiksu tai vähemmän fiksu.

Ajatteletko noin lapsesi kaverisynttäreistäkin?

Vierailija
385/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tässä jännityksellä taas odotan, montako kutsumatonta vierasta tulee lapsemme ylppäreihin. Meillä siis valikoidaan kutsutut sukulaisista ja tuttavapiiristä sen mukaan, miten paljon on oltu tekemisissä, eikä mitään yleistä kutsua tietenkään laiteta esim. lehteen tai faceen. Viimeksi tuli yli 10 kutsumatonta vierasta, en ymmärrä! Nyt kutsutaan n. 30 vierasta lähipiiristä. Viimeksi lapsen kummi änkesi kutsumatta ja vieläpä puolisonsa kanssa, kummi ei ole ollut missään yhteydessä vuosiin ja puolisoa ei  oltu koskaan tavattu. Menivät muutama vuosi sitten naimisiin ja oli juuri tuollainen lapseton häätilaisuus, jonne ei tietenkään menty. Lapsia heillä ei ole, joten eivät varmaan osaa ajatella asioita lapsen / nuoren näkökulmasta. Ylioppilaalle olivat kuin outoja ihmisiä.

Nyt onkin jo muutama tuttava tiedustellut, että onkos niitä juhlia tulossa, olen suoraan sanonut, että ei ole yleisiä juhlia, juhlitaan lähimpien kesken. Miehen veli vaimoineen veti heti herneen nenäänsä, kun tajusivat, että eivät kuulu kutsuttuihin. Pelkkä sukulaisuussuhde kun ei riitä. Lieneekö sattumaa, että heilläkään ei ole lapsia?

Ylioppilasjuhlat ovat ihan etiketiltään sellaiset, että niissä pistäydytään kutsumatta, eli kukaan ei oikeasti ole kuokkavieras.

Vierailija
386/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tässä jännityksellä taas odotan, montako kutsumatonta vierasta tulee lapsemme ylppäreihin. Meillä siis valikoidaan kutsutut sukulaisista ja tuttavapiiristä sen mukaan, miten paljon on oltu tekemisissä, eikä mitään yleistä kutsua tietenkään laiteta esim. lehteen tai faceen. Viimeksi tuli yli 10 kutsumatonta vierasta, en ymmärrä! Nyt kutsutaan n. 30 vierasta lähipiiristä. Viimeksi lapsen kummi änkesi kutsumatta ja vieläpä puolisonsa kanssa, kummi ei ole ollut missään yhteydessä vuosiin ja puolisoa ei  oltu koskaan tavattu. Menivät muutama vuosi sitten naimisiin ja oli juuri tuollainen lapseton häätilaisuus, jonne ei tietenkään menty. Lapsia heillä ei ole, joten eivät varmaan osaa ajatella asioita lapsen / nuoren näkökulmasta. Ylioppilaalle olivat kuin outoja ihmisiä.

Nyt onkin jo muutama tuttava tiedustellut, että onkos niitä juhlia tulossa, olen suoraan sanonut, että ei ole yleisiä juhlia, juhlitaan lähimpien kesken. Miehen veli vaimoineen veti heti herneen nenäänsä, kun tajusivat, että eivät kuulu kutsuttuihin. Pelkkä sukulaisuussuhde kun ei riitä. Lieneekö sattumaa, että heilläkään ei ole lapsia?

Ylioppilasjuhlat ovat ihan etiketiltään sellaiset, että niissä pistäydytään kutsumatta, eli kukaan ei oikeasti ole kuokkavieras.

Suora lainaus etikettioppaasta:

"Ylioppilasjuhliin ei tarvitse erikseen kutsua

Etiketin mukaan ylioppilasjuhliin ei tarvitse erikseen kutsua ihmisiä, vaan ovet ovat avoimet esimerkiksi naapureille ja muille, jotka haluavat saapua paikalle onnittelemaan. Usein käytännön syistä vieraita – etenkin isovanhempia, kummeja ja läheisiä ystäviä –

kuitenkin muistutetaan hyvissä ajoin päivästä ja kellonajasta."

Vierailija
387/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jätämme usein   lapset  keskenään kotiin, kun lähdemme  ystävälle grillaamaan & juomaan viiniä. Muumit pyörimään & popcornia kippoon . Tosin ystäväni asuu samoissa rivitaloissa, parin asunnon päässä ja lapsetkin ovat 5, 8  ja 11 -vuotiaat, joten ei tarvitse soittaa lastensuojeluun :D

Ja välillä taas grillataan meillä. Viiniä, olutta, yleistä keskustelua  .Ei mitään örvellybileitä, vaan sivistynyttä illanvittoa.  Jollakin saattavat olla omat lapset mukana ja nämä ovat sitten, iästä tietysti riippuen, leikkimässä tai vaikka hyppimässä trampoliinilla omieni kanssa.

Vierailija
388/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveriporukassa oon huomannut tämän saman ilmiön: Lapselliset kaverit ottavat joskus taaperoikäiset lapsensa jopa kaveriporukan yhteisille viikonloppureissuille. Kiva siinä sitten yrittää viettää rauhallista mökkireissua kun jaloissa pyörii riehuvia lapsia. Usein tällöin keskustelunaiheetkin pyörivät pelkästään lasten kakkavaipoissa ja vastaavissa.

Kyse on lastenvahdin saamisesta:

kaikilla ei ole sellaista äitiä, jota kiinnostaa hoitaa lapsenlapsia, kun niiden äidillä olisi menoa.
Lasten isä voi hyvin olla niin mustasukkainen ja vihainen, kun vaimo kutsutaan tyttöjen mökkiviikonlopulle, että kieltäytyy hoitamasta sillaikaa lapsia. Kiusa se on pienikin kiusa.

Jättäisin tuollaisen "miehen" kyllä nanosekunnissa.

Vierailija
389/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa, millä sanoilla kerrotte ihmisille, että ette halua heidän lapsiaan kekkereillenne. Esim. jos ollaan järjestämässä pienen porukan tapaamista (ei mitään häitä eikä myöskään isompia iltabileitä, vaan ihan vaan esim. 5 kaveruksen tapaamista), ja yksi kavereista suoraan kysyy, "Voidaanko tulla koko perheen kanssa", niin miten sanotte että ei sovi? Tai kaveri sanoo "Äh, en nyt saa lastenhoitajaa siksi päiväksi, on varmaan OK jos otan lapsen mukaan?" niin miten vastaatte? Jos on tilanne, jossa ei pysty vetoamaan rajallisiin istumapaikkoihin, alkoholin juomiseen tms vaan on "vain" kyse siitä, että ei halua lapsia häiriköimään.

Vierailija
390/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan vain ystävällisesti kysyä ap:lta, että miksi et tee selväksi kutsuttaessa että juhlat, illanvietto tms. on vain aikuisille tarkoitettu?

Jos lasta ei ole kutsuttu, häntä ei ole kutsuttu. En tiedä, miten asiasta voisi tehdä yksinkertaisemman. -ap

Kyllä tiedät, se on kerrottu kymmeniä kertoja.

Huvittavaa että hieman tämän kommenttisi yläpuolella on kommentti, jonka kirjoittaja on saanut 10 yläpeukkua eikä lainkaan alapeukkuja, vaikka hänen mielestään kutumaton lapsivieras on ok, jos vanhempi on arvioinut sen olevan ok.

Vierailija
391/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kirjoitti:

Mulle on kyllä ihan ok, että joku tulee lasten kanssa aikuisten juhliin piipahtamaan alkuillasta, kunhan eivät aiheuta tämän vuoksi isäntäväelle mitään ylimääräistä työtä.

Esimerkkinä mieheni 40-vuotisjuhlat, jotka pidimme saaressa, jonne ei ole autotietä. Olimme ilmoittaneet vieraille, että juhlat ovat vain aikuisille ja osallistujille on järjestetty venekyyti silloin ja silloin. No, yksi pariskunta ilmoitti, että heillä ei ole lapsenvahtia, joten tulisivat lasten kanssa hetkeksi käymään, mutta heidät pitäisi kyydittää erikseen takaisin venesatamaan ennen lasten nukkumaanmenoaikaa. No eipä onnistunut.

Mä en olisi tuollut tuollaisiin juhliin näin aikuisenakaan. Inhottaisi olla jossakin saaressa sen armoilla, että koska on venekyytiä pois.

Tuskinpa sulla on pelkoa, että sua kutsuttaisiin mihinkään tuollaiseen hauskanpitoon. Parempi kun pysyt tutussa ja turvallisessa.

Vierailija
392/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa, millä sanoilla kerrotte ihmisille, että ette halua heidän lapsiaan kekkereillenne. Esim. jos ollaan järjestämässä pienen porukan tapaamista (ei mitään häitä eikä myöskään isompia iltabileitä, vaan ihan vaan esim. 5 kaveruksen tapaamista), ja yksi kavereista suoraan kysyy, "Voidaanko tulla koko perheen kanssa", niin miten sanotte että ei sovi? Tai kaveri sanoo "Äh, en nyt saa lastenhoitajaa siksi päiväksi, on varmaan OK jos otan lapsen mukaan?" niin miten vastaatte? Jos on tilanne, jossa ei pysty vetoamaan rajallisiin istumapaikkoihin, alkoholin juomiseen tms vaan on "vain" kyse siitä, että ei halua lapsia häiriköimään.

Mä olen sanonut, että siinä tapauksessa mun pitää ilmoittaa muillekin, että puolisot ja lapset voivat sittenkin tulla mukaan ja koska meitä on sitten viiden sijasta 20, mun miettiä koko homma tapaamispaikkaa myöten  ihan uusiksi. 

Vierailija
393/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on niin herttasta kun ns. ystävät sanoo, että "tule juhliin mutta älä ota lapsia mukaan" ja mun äiti sanoi heti kun aloin esikoista odottamaan, että "hän ei sitten hoida sitä".

Siihen loppu mun seuraelämä kun perustin perheen. Ei oo ystäviä eikä sukulaisia. 

Voit kutsua kavereita kylään myös itse? Tai ehdottaa jotain muuta tekemistä kavereiden kanssa.

Ei ne tule meille. "kun sulla on niitä lapsia aina siinä, niin ei voida puhua vapaasti ja valvoa myöhään"

On ihan normaalia, että kaveripiiri muuttuu, kun elämäntilanteet muuttuvat. Sun pitää nyt vain tutustua sellaisiin ihmisiin, joilla on sama elämäntilanne kuin sinulla eli pieniä lapsia. He tulevat muodostamaan suurimman osan seuraelämästäsi seuraavat vuodet. Kun lapsesi tulevat teini-ikään ja nämä kaverisi päättävätkin hankkia iltatähden eli aloittavat pikkulapsiperheen elämän alusta, niin jälleen sun pitää hankkia seuraa sellaisista ihmisistä, joilla ei ole enää pieniä lapsia. Vielä vanhainkodissakin joudut etsimään uusia kavereita samassa vanhainkodissa olevista ihmisistä. 

Juu, näinhän tämä menee. Itse kolmekymppisenä lapsettomana sinkkuna olen huomannut sen, miten yhteydenpito monien "lisääntyneiden" kanssa jää (heillä ei enää aikaa/kiinnostusta nähdä tai sitten intressit vaan liian erilaiset). Toisaalta olen lähentynyt monien sellaisten kavereiden kanssa, jotka ennen ei olleet kovin läheisiä, mutta koska sama elämäntilanne (ei lapsia eikä tule) on meistä tullut läheisiä jne. Niin ne kaveripiirit muuttuu ja etenkin tässä iässä tuntuu että piirit jakautuvat aika selkeästi perheellisten/perheettömien kesken.

Vierailija
394/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sanonut, että siinä tapauksessa mun pitää ilmoittaa muillekin, että puolisot ja lapset voivat sittenkin tulla mukaan ja koska meitä on sitten viiden sijasta 20, mun miettiä koko homma tapaamispaikkaa myöten  ihan uusiksi. 

Kiitos, tuo oli kyllä hyvä vinkki. Entä jos me muut 4 ollaan tulossa ilman lapsia omasta tahdostamme, ja sitten yksi haluaa ottaa omansa mukaan? Miten sille sanotaan, että meidän muiden mielestä ei ole niin kivaa jos lapsesi tulee? Kun jotkut ei vaan tunnu tajuavan, että muut eivät nauti heidän lastensa seurasta yhtä paljon kuin he itse. Miten ihmeessä sellaiselle ihmiselle sanotaan ettei lapsia vaan haluta mukaan, ilman että toinen loukkaantuu?

Vierailija
395/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua laittaa asiaa suoraan kutsuun, mutta ei myöskään halua lapsia juhliinsa, helpoin ja kaikille paras tapa on jättää kokonaan kutsumatta ne, joilla on sen ikäisiä lapsia, joita ei vielä voi jättää yksin kotiin. 

Miksi ihmeessä kutsumatta jättäminen olisi "helpoin ja kaikille paras tapa"? Minulle tulee mieleen ihan miettimättä aika monta mielestäni paljon parempaa tapaa.

Esimerkiksi jos jollakulla kavereistani olisi pieni lapsi, seuraavalla kerralla laittaisin hänelle kutsun ihan samaan tapaan, ja sitten laittaisin vielä yksityisviestin, jossa sanoisin ymmärtäväni, että hän ei välttämättä voi jättää lasta vielä hoitoon mutta että haluan pitää hänet luupissa mukana kunnes hän pääsee taas illanviettoihin ilman lasta.

Kuten sanottu, tunnen myös ihmisiä, joilla lapsia on, eikä heistä kukaan ole sitä tyyppiä, joka toisi lapsensa (tai puolisonsa tai anoppinsa) toisen luokse kysymättä. Jopa vappuna bileistä toisiin vaellellessa on tapana soittaa ja kysyä, voivatko nämä toiset kaverit tulla myös, vaikka 99 % todennäköisyydellä asiassa ei ole mitään ongelmaa. Se on vain kohteliaisuutta ja isännän tai emännän tahdon kunnioittamista. -ap

No voi hyvää päivää! Miksi et sitten tee noin? Miksi teit koko aloituksen, jos koko asia ei ole sulle edes mikään ongelma?

Ap on kommentoinut varmaan kymmenen kertaa tässä ketjussa, että heidän kaveripiirissään ei tällaista ongelmaa ole vaan teki aloituksen, koska asia kiinnostaa yleisellä tasolla.

Vierailija
396/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidät on kaksi kertaa kutsuttu häihin, johon lapset eivät olleet tervetulleita. Toisessä oli merkintä K-18 ja toisessa selkeästi sanottiin, että tämä on vain aikuisten juhla. Luonnollisesti jätimme menemättä molempiin, mutta oli hyvä, että kutsussa selkeästi ilmoitettiin, että lapsia ei juhliin haluta. Itse ajattelen, että on aika epäkohteliasta kutsua osa perheestä, eikä kaikkia. Yhtä hyvin voisin kutsua omiin juhliini vain toisen puolisoista, koska en pidä kutsutun puolisosta tai en tunne häntä tms. Mutta kaikki tietysti tyylillään, olipa tyyli sitten fiksu tai vähemmän fiksu.

Lapset eivät ole tasavertaisia aikuisten kanssa. Lapsien ei todellakaan kuulu päästä joka paikkaan. Ihanko tosissasi sinä raahaat esim. firman pikkujouluihin tai kaverin polttareihin koko perheesi mukaan?

Vierailija
397/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska virallisissa kutsuissa se vaan kuuluu niin. Lapset jotka asuvat kotona tulevat mukaan ellei erikseen mainita, että pelkästään aikuiset kutsuttu. Se on joku sanomaton sääntö vuosikymmenien ellei satojen ajan jo ollut.

Vierailija
398/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tuo oli kyllä hyvä vinkki. Entä jos me muut 4 ollaan tulossa ilman lapsia omasta tahdostamme, ja sitten yksi haluaa ottaa omansa mukaan? Miten sille sanotaan, että meidän muiden mielestä ei ole niin kivaa jos lapsesi tulee? Kun jotkut ei vaan tunnu tajuavan, että muut eivät nauti heidän lastensa seurasta yhtä paljon kuin he itse. Miten ihmeessä sellaiselle ihmiselle sanotaan ettei lapsia vaan haluta mukaan, ilman että toinen loukkaantuu?

Tuossa tilanteessa sanoisin, että neljä muuta kutsumaani ovat jo nähneet vaivaa lapsenvahdin järjestämiseksi ja ovat tulossa mukaan juuri siksi, että saavat yhden illan irtioton lapsista, joten en pidä mielekkäänä enää tässä vaiheessa ilmoittaa heille, että kyse ei nyt olekaan aikuisten tapaamisesta vaan mukana on lapsiakin, ja järjestää iltaa vain sinulle ja lapsillesi. Sanoisin myös, että kysyjä voisi vaikka seuraavana viikonloppuna tulla lastensa kanssa meille kylään. 

Vierailija
399/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ole yksin kirjoitti:

Toopet, joilla ei ole onnea saada kumppania, jonka kanssa haluaa hankkia jälkeläisiä, ovat niin säälittävän itsekeskeisiä ja yksinäisiä, että luulevat muiden tahtovan tulla heidän kurjiin illanviettoihinsa.

Ei, muut tulevat pelkästä velvollisuudentunnosta ja säälistä ja lasten ottaminen mukaan on sekä pakko että mielenilmaus. Sekä hieno syy poistua mahdollisimman pian.

Kovin katkeraa tekstiä. Eikö kukaan ole halunnut sua juhliinsa mukaan? Tulee ihan mieleen pikkukakara "en ois halunnutkaan mihinkään Hyperionjuhliin juhliin mukaan, nih!" Noin se lastensaanti saa aikuiset taantumaan.

Vierailija
400/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vapaasti saa järjestää lapsettomia häitä, ei siinä mitään. Ja vapaasti saa olla menemättä lapsettomiin häihin. Olipa syyt kummallakin mitkä tahansa. Me ei mennä lapsettomiin häihin, koska meidän on vaikea saada kolmelle pienelle lapselle hoitopaikkaa, oikeastaan ainoa on mun sisko. Ja koska haluamme pari kertaa vuodessa viettää lapsettoman viikonlopun, niin käytämme siskoni tarjoaman hoitoavun silloin. Joskus hääpari on tämän ymmärtänyt, joskus ei. Viime kesänä meni tämän takia välit poikki erääseen miehen kaveriin tämän vaimoon. Mun oli sitä kyllä vaikea ymmärtää, ihan ystävällisesti mieheni selitti, että emme voi tulla, kun meillä ei ole hoitopaikkaa lapsille, olisi ollut kuitenkin yön yli-reissu. Lisäksi hääpari ei ollut meille mitenkään läheinen, mies on mieheni entinen työkaveri ja pitävät jonkin verran yhteyttä, mieheni oli tavannut morsiamen pari kertaa, minä en kumpaakaan koskaan. Kaikenlaista!

Öööö...Ootteko te jotenkin kasvaneet kyljistä kiinni toisiinne? Eikö miehesi osaa/uskalla mennä yksin juhlimaan? Eiköhän sieltä juhlista seuraa olisi löytynyt ja sinä olisit voinut jäädä kotiin vahtimaan lapsia. Mikä ihme joillain pariskunnille on kun mitään ei osata tehdä ilman kumppania? Sitten eron jälkeen yritetään ripustautua kavereihin kun on unohdettu miten olla itsenäinen, aikuinen ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä