Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Me tullaan koko perheellä" – AARGH! Mikä lisääntyjiä oikein vaivaa?

Vierailija
25.04.2017 |

Useimmat ihmiset ymmärtävät, että kutsu esimerkiksi illanviettoon koskee vain niitä, jotka on kutsuttu. Mutta sitten on tämä ryhmä vanhempia, jotka kuvittelevat, että on ihan okei tulla pieni (tai isompikin) lapsi mukana, jos sitä ei ole erityisesti kielletty.

Jos kuulut tähän porukkaan, jonka mielestä on okei tuoda lapsi ihan vain ilmoitusluontoisesti, miksi kuvittelet näin?

Kommentit (433)

Vierailija
401/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ongelmahan on siinä, että maailma on epätäydellinen,

Ei vaan se, että ihmiset eivät joko osaa lukea kutsua tai ovat tahallaan tai ajattelemattomuuttaan epäkohteliaita.

Syy on juuri tässä. Nykyvanhemmille annetaan aika ristiriitaista tietoa. Vanhempia - varsinkin äitejä - kehotetaan olemaan jämähtämättä lapsen kanssa kotiin. Samaan aikaan korostetaan imetyksen ja kiintymyssuhteen merkitystä. On tahoja, joiden mukaan lapsi saisi olla erossa vanhemmistaan vain tunnin per ikävuosi. Alle vuoden ikäinen ei siis tuntiakaan ja vasta 5-vuotias illanistujaisten kestämän noin 5 tuntia. Jotta vanhempi sitten olisi jämähtämättä kotiin, mutta edelleen täysimettäisi ja loisi lapseensa kiintymyyssuhteen, lapsi otetaan mukaan. Tämä on siis tavallaan vanhemmille annettu suositus ja sen mukaan monet vanhemmat toimivat. 

Enpä tiedä ketään, joka noudattaisi moisia sääntöjä. Yleensä lapset menee hoitoonkin viim. 3 -vuotiaana eli ovat työpäivän ajan erossa vanhemmistaan. Tiedän myös monia eronneita, joilla pieniä lapsia ja pakosti ovat näin aina toisesta vanhemmastaan erossa. Lisäksi kaikilla tuntemillani ihmisillä on lapsi ollut ensimmäistä kertaa yön yli hoidossa alle 1-vuotiaana ja vähän vanhempana jo kokonaisia viikonloppuna isovanhemmilla ym. Eikä mitään kiintymyssuhteiden ongelmia kellään. Vähän vaikea kuvitella, että se kiintymyssuhde kärsii, jos äiti muutaman tunnin jossain illanvietossa.. Minulla ei lapsia, mutta psykologin koulutus, joten sitä kautta ymmärrystä kiintymussuhteista jonkin verran kyllä.

Vierailija
402/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä tapaan mun naispuolisia ystäviä niim ei mies edes halua mukaan. Sit se voi tulla jos puolisoita on mukana. Ei mua loukkaa jos miehen työkaveri kutsuisi vain miehen esim. Häihin. Jos en tunne tyyppiä ni pitäisin outona, että hän kutsuisi lapsemmekin mukaan.

Meillä ainakin toimi jos meidät kutsutaan yhdessä ja ei saada lastenvahtia ni toine menee. Se kumman kaveri kutsuja oli alunperin ni menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n ongelmahan on siinä, että maailma on epätäydellinen,

Ei vaan se, että ihmiset eivät joko osaa lukea kutsua tai ovat tahallaan tai ajattelemattomuuttaan epäkohteliaita.

Syy on juuri tässä. Nykyvanhemmille annetaan aika ristiriitaista tietoa. Vanhempia - varsinkin äitejä - kehotetaan olemaan jämähtämättä lapsen kanssa kotiin. Samaan aikaan korostetaan imetyksen ja kiintymyssuhteen merkitystä. On tahoja, joiden mukaan lapsi saisi olla erossa vanhemmistaan vain tunnin per ikävuosi. Alle vuoden ikäinen ei siis tuntiakaan ja vasta 5-vuotias illanistujaisten kestämän noin 5 tuntia. Jotta vanhempi sitten olisi jämähtämättä kotiin, mutta edelleen täysimettäisi ja loisi lapseensa kiintymyyssuhteen, lapsi otetaan mukaan. Tämä on siis tavallaan vanhemmille annettu suositus ja sen mukaan monet vanhemmat toimivat. 

Enpä tiedä ketään, joka noudattaisi moisia sääntöjä. Yleensä lapset menee hoitoonkin viim. 3 -vuotiaana eli ovat työpäivän ajan erossa vanhemmistaan. Tiedän myös monia eronneita, joilla pieniä lapsia ja pakosti ovat näin aina toisesta vanhemmastaan erossa. Lisäksi kaikilla tuntemillani ihmisillä on lapsi ollut ensimmäistä kertaa yön yli hoidossa alle 1-vuotiaana ja vähän vanhempana jo kokonaisia viikonloppuna isovanhemmilla ym. Eikä mitään kiintymyssuhteiden ongelmia kellään. Vähän vaikea kuvitella, että se kiintymyssuhde kärsii, jos äiti muutaman tunnin jossain illanvietossa.. Minulla ei lapsia, mutta psykologin koulutus, joten sitä kautta ymmärrystä kiintymussuhteista jonkin verran kyllä.

Se, että sinä et tunne ketään sellaista, ei poista sitä tosiasiaa, että näitäkin äitejä on. Mulla on lapsia ja omat lapseni olleet sekä isänsä kanssa että isovanhempien kanssa jo paljon ennen vuoden ikää. Isovanhempien luona yötäkin. Mulla on ollut kummallakin kertaa aivan erilaiset terveydenhoitajat neuvolassa. Ensimmäinen oli jämäkkä vanhempi täti, joka oli mielestäni asiallinen ja järkevä. Toinen taas oli vähän päälle kolmekymppinen söpöstelyhöpöstelynöpöstelyhattaratäti, jonka mielestä koko elämän pitää pyöriä juuri tämän vauvan ympärillä. Millään muulla kuin lutulutuvauvalla, hänen vanhemmillaan ja sisaruksellaan ei maailmassa ollut väliä. Vauva sitä, vauva tätä ja sitten mietittiin vaikka mitä kantoliinoja ja muita vimpaimia, joilla vauvan olisi pystynyt ottamaan mukaansa vaikka kuuhun. Joskus tuntui, että neuvolasta tullessani mulla oli pakko olla verensokeritkin koholla siitä söpöstelyhöpöstelynöpöstelyhattarasiirapista, mitä tämän terveydenhoitajan vastaanotolla käynnistä sai. 

Vierailija
404/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sanonut, että siinä tapauksessa mun pitää ilmoittaa muillekin, että puolisot ja lapset voivat sittenkin tulla mukaan ja koska meitä on sitten viiden sijasta 20, mun miettiä koko homma tapaamispaikkaa myöten  ihan uusiksi. 

Kiitos, tuo oli kyllä hyvä vinkki. Entä jos me muut 4 ollaan tulossa ilman lapsia omasta tahdostamme, ja sitten yksi haluaa ottaa omansa mukaan? Miten sille sanotaan, että meidän muiden mielestä ei ole niin kivaa jos lapsesi tulee? Kun jotkut ei vaan tunnu tajuavan, että muut eivät nauti heidän lastensa seurasta yhtä paljon kuin he itse. Miten ihmeessä sellaiselle ihmiselle sanotaan ettei lapsia vaan haluta mukaan, ilman että toinen loukkaantuu?

No minusta kyllä jos ei osaa sanoa suoraan, niin sitten voi jo syyttää lähinnä itseään.

"Olen pahoillani, mutta olin ajatellut näitä nimenomaan aikuisten juhlina. "

Ei sitä nyt kannata kierrellä ja kaarrella ja vihjailla. Suoraan kysymykseen suora vastaus.

Vierailija
405/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiselta kantilta:

mitä ajattelee kutsuja, kun laittaa "ilman lapsia"-kutsun 2 kk:n ikäisen rintaruokinnassa olevan vauvan äidille? Ehkä ajattelee, että jee, tuo ei pääse varmasti, mutta onpahan nyt kutsuttu!

No, en sitten päässyt.

Ei esimerkiksi minulla ole aavistustakaan, ovatko kavereideni lapset rintaruokinnassa vai eivät, tai mitkä ovat ylipäätään kaksikuukautisen lapsen vanhemman mahdollisuudet päästä juhliin. En tiedä tuota vertaa lapsista, mutta eipä se ole kutsujan asia näitä asioita arvioida vaan kutsutun. Anteeksi joka tapauksessa, jos olen joskus loukannut sinua kutsumalla sinut mukaan hauskanpitoon! :D

Juu, siis todella outo aihe loukkaantua!😂 Perheetön ystävä kutsui mut 3-kymppisilleen toiseen kaupunkiin, kun kuopukseni oli 4kk ikäinen (ja täysin rintaruokittu). Kutsu tuli hyvissä ajoin, joten pumppailin maitoa pakkaseen ja ko pirskeet veivät matkoineen aikaani 10-12 tuntia. Oli mukava päästä istumaan iltaa ja tapaamaan ystäviä, ja ystäväni oli kovasti otettu, että hänen vuokseen saavuin paikalle, vaikka kotona onkin pieni vauva.🙂

Joidenkin ystävyyssuhteet ilmeisesti tehdään tarkoituksella hankalammaksi, jotta kaikilla olisi mahdollisimman paha mieli...😉😄

Vierailija
406/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei halua laittaa asiaa suoraan kutsuun, mutta ei myöskään halua lapsia juhliinsa, helpoin ja kaikille paras tapa on jättää kokonaan kutsumatta ne, joilla on sen ikäisiä lapsia, joita ei vielä voi jättää yksin kotiin. 

Miksi ihmeessä kutsumatta jättäminen olisi "helpoin ja kaikille paras tapa"? Minulle tulee mieleen ihan miettimättä aika monta mielestäni paljon parempaa tapaa.

Esimerkiksi jos jollakulla kavereistani olisi pieni lapsi, seuraavalla kerralla laittaisin hänelle kutsun ihan samaan tapaan, ja sitten laittaisin vielä yksityisviestin, jossa sanoisin ymmärtäväni, että hän ei välttämättä voi jättää lasta vielä hoitoon mutta että haluan pitää hänet luupissa mukana kunnes hän pääsee taas illanviettoihin ilman lasta.

Kuten sanottu, tunnen myös ihmisiä, joilla lapsia on, eikä heistä kukaan ole sitä tyyppiä, joka toisi lapsensa (tai puolisonsa tai anoppinsa) toisen luokse kysymättä. Jopa vappuna bileistä toisiin vaellellessa on tapana soittaa ja kysyä, voivatko nämä toiset kaverit tulla myös, vaikka 99 % todennäköisyydellä asiassa ei ole mitään ongelmaa. Se on vain kohteliaisuutta ja isännän tai emännän tahdon kunnioittamista. -ap

No voi hyvää päivää! Miksi et sitten tee noin? Miksi teit koko aloituksen, jos koko asia ei ole sulle edes mikään ongelma?

Ap on kommentoinut varmaan kymmenen kertaa tässä ketjussa, että heidän kaveripiirissään ei tällaista ongelmaa ole vaan teki aloituksen, koska asia kiinnostaa yleisellä tasolla.

Aloituksessa lukee Aargh, mikä teitä lisääntyjiä vaivaa?

Eipä tuosta päinvastaista kuvaa saa, ja en kyllä jaksa kahlata koko keskustelua läpi. Eli aloittaja käänsi takkinsa?

-eri, jolle kommentoit

Vierailija
407/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas että on vaikea elämä nykyään pienten lasten vanhemmilla :D.

Mulla jo aikuiset lapset, mutta lukemattomia juhlia käyty läpi, lasten kanssa tai ilman. Jotkut näköjään sitä kutsua lukee kuin piru raamattua ja loukkaantuu sanavalinnoista.

Mielestäni juhlien järjestäjää pitää kunnioittaa, ne ovat hänen juhlat!

Me olemme menneet lasten kanssa tai ilman, riippuen juhlasta ja osasimme lukea kutsun ja jos ei olisi osattu, olisi soitettu kutsujalle.

Jos ei saatu lapsenvahtia, toinen meistä jäi lasten kanssa kotiin. Ei mitään ongelmaa tai loukkaantumisia.

Vain hyvin nuoret ja parisuhteestaan epävarmat ei voi päästää toista yksin juhlimaan.

"Olemme yksikkö", höpö höpö. Kasvakaa aikuisiksi, tukahdutatte perheen sisäisen ilmapiirin yllättävän nopeasti.

Me saimme aika usein lapsenvahdin ja oli ihanaa mennä näihin lapsettomiin juhliin, mutta osaamme edelleen juhlia myös erikseen.

N51

Vierailija
408/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa painottaa, että kutsu on vain aikuisille, voi jopa sanoa suoraan että kutsuun ei kuulu lapset mukaan. Tällä säästyy monilta ongelmilta, vaikka jotkut saattavatkin siitä loukkaantua aluksi. 

Vierailija
409/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta lapsettomat osallistuu kovin harvoin sellaiseen luontevaan yhdessäoloon, jossa lapsia on mukana. Harva tuttu kolmekymppinen mies lähtee brunssille, kun kerron, että meiltä tulee lapset mukaan, ota sinäkin mukaan ne ihmiset, jotka ovat sinulle maailmassa tärkeimpiä.

Ihan oikeasti... Oletko koskaan miettinyt, miksi lapsettomat osallistuvat harvoin "sellaiseen luontevaan yhdessäoloon" jossa on lapsia mukana? Siksi koska lapsettomia ei kutsuta mukaan. Ja sitten jos on kaveriporukan ainoa sinkku, karsiutuu myös pariskuntien illanvietoista. Ja kiitos vielä tuosta viestisi huippukohdasta, jonka ainoa tarkoitus on satuttaa. :)

Eikä se välttämättä tunnu lapsettomalle kauheen luontevalta kun varsinkin jos lapsia on useampi, ne lapset vie aika hyvin sen huomion. Mitään järkevää keskustelua on siis ihan turha yrittää edes saada aikaiseksi ja yleensä se lapseton päätyy istumaan suurimman osan ajasta yksin hiljaa kun vanhemmat kaitsee lapsiaan. Kaikille lapsettomille kun ei ole kauheen luontevaa olla lasten seurassa. Eikä välttämättä löydy edes kiinnostusta keskustella lasten kanssa.

No ei tunnu lapsettomalle luontevalta jatkossakaan olla lasten kanssa, jos aina automaattisesti vetäytyy kontaktista eikä edes yritä ajatella lapsia tavallisina ihmisinä. Jokseenkin vieraantuneelta kuulostaa.

Mulla on siskonlapsia ja melkein kaikilla kavereillani on lapsia. Vanhimmat näistä on jo kouluikäisiä ja oon kyllä niitä lapsia paljon nähnyt mm. lasten synttäreillä ja kun ollaan muuten vaan kahviteltu. Siskoni lapsille olen jopa ollut joskus lapsenvahtina. Siltikään minulle ei ole luontevaa olla lasten seurassa joten ihan mielelläni tapaan ystäviäni välillä myös ilman lapsia.

Eihän kukaan ole ihmetellyt, jos joku haluaa välillä tavata ystäviä ilman lapsia. Vaan ihmettelyn aihe on se, että perheellisten pitäisi aina saada virallinen Maija ja Matti Meikäläinen perheineen -kutsu ennen kuin lapsia uskaltaa edes harkita ottavansa mukaan rentoon illanviettoon. Siitä tulee käsitys, että niitä kutsuja ei mielellään oikeastaan lähetellä koskaan, vaan halutaan pysytellä hygieenisesti erossa kaikista alaikäisistä eikä edes kehdata mainita tätä kutsussa - riippumatta kutsutun olosuhteista (esim. pieni vauva).

Onneksi mulla ei ole semmosia kavereita, jotka haluaa tavata vain ilman lapsia. Meillä on kaikilla lapsia ja me tavataan yleensä lasten kanssa. Muu olisi kovin hankalaa. Joskus kun kaikki saa lastenhoitajan, käydään syömässä aikuisten kesken. Sitä ei tapahdu kovin usein.

Mistä tiedät, voivat vain kärsiä tykönään, kuten suomalaiset yleensä. Eivät ilkeä sanoa totuutta, huokaisevat helpotuksesta kun lähdet.

Ai mistäkö tiedän? Heh, no vaikkapa siitä, että tulevat meillekin lapsineen. Ja siitä, että pyytävät sitkeästi  aina vaan uudelleen tulemaan. Ei ne varmaan jatkuvasti pyytäisi, jos olisin/olisimme kovin vastenmielisiä.

Vierailija
410/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin roudasin automaattisesti sen pienen vauvan illanistujaisiin ja kaikenmaailman tyttöjeniltoihin, vaikkei erikseen oltu pyydetty. Ei suostunut vauva juomaan pullosta, enkä itse "herunut" pumpulle, joten hoitoon jättö mahdotonta. Enhän olisi päässyt muuten mihinkään. Onneksi itselläni vain fiksuja ystäviä, ketään ei häirinnyt se 2-4 kk vauva. Isompana toki jäi hoitoon, kun jo pärjäsi.

Kertokaas nyt alapeukuttajat, mikä siinä 2-4 kuukauden ikäisessä vauvassa häiritsee? Mun on pakko alkaa ajatella, että jollakin on oikeasti jotain käsittelemättömiä asioita suhteessa vauvoihin, jos oikeasti pienen nyytin läsnäolo laittaa pakan niin sekaisin että ilta on suunnilleen pilalla. Kun kyse ei ole mistään kirkkotilaisuudesta, jossa nuppineulan tippuminenkin on häiriöksi, vaan _rennosta_ illanvietosta tutulla porukalla. Eikö tällaisen äidin paikallepääsy ole sen arvoista, että se mahdollistettaisiin kutsumalla myös pieni vauva?

Minua ei ainakaan haittaa noin pienen läsnäolo. Ei vielä ymmärrä puhetta, joten ei tarvitse miettiä mistä voi keskustella, ei ymmärrä jos porukalle on humalassa, pysyy paikoillaan ja ei tunge mukaan keskusteluun, eli täysin ok. Siis olettaen tietty, että äiti on selvinpäin ja hoitaa lapsensa asianmukaisesti.

T. Vela

Eli onko ok, jos soittaa musiikkia kovalla, jos haluaa vieraiden kanssa fiilistellä ja tanssiakin? Eli 2-4 kk:n ikäistä vauvaa ei haittaa, jos laitetaan bassot välillä kunnolla soimaan ja lauletaan nostalgisia bilebiisejä kuorossa jne?

Vierailija
411/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa, millä sanoilla kerrotte ihmisille, että ette halua heidän lapsiaan kekkereillenne. Esim. jos ollaan järjestämässä pienen porukan tapaamista (ei mitään häitä eikä myöskään isompia iltabileitä, vaan ihan vaan esim. 5 kaveruksen tapaamista), ja yksi kavereista suoraan kysyy, "Voidaanko tulla koko perheen kanssa", niin miten sanotte että ei sovi? Tai kaveri sanoo "Äh, en nyt saa lastenhoitajaa siksi päiväksi, on varmaan OK jos otan lapsen mukaan?" niin miten vastaatte? Jos on tilanne, jossa ei pysty vetoamaan rajallisiin istumapaikkoihin, alkoholin juomiseen tms vaan on "vain" kyse siitä, että ei halua lapsia häiriköimään.

niin tai entäs sitten tapaus, että perheen iskä on hyvä vanha kaveri, uusi vaimo taas ei niin vielä, perheessä on taapero, kellään muulla paikalle tulevalla 15 ihmisellä ei ole lapsia mukana, ja tämä rouva ilmoittaa että he tulevat kolmistaan.  Rouva on luonteeltaan "päättäväinen" ja seuraukset, jos lapsen tulon torppaa, on tiedossa etukäteen: 1) hän suuttuu perusteellisesti ja 2) myöskään miehensä ei lähde yksin mihinkään.  Joko mies tulee lapsen kanssa tai ei ollenkaan. Vaimo on jo ainakin kerran vastaavassa tilanteessa tehnyt niin, että on itse lähtenyt viikonlopuksi siskonsa luo ja jättänyt juniorin isälle, jonka oli pitänyt sinä viikonloppuna päästä omaan menoon. 

412/433 |
26.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on vielä ne, jotka tulevat koiriensa kanssa... Helvetti kerran en päässyt omaan kotiini sisälle, kun vieraan koira ei päästänyt!

Läski, katkera läski

Vierailija
413/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietettiin juhannusta mökillä, aikuisporukalla. Meitä oli 4 pariskuntaa. Mökissä on 4 makuuhuonetta ja alakerrassa iso tupakeittiö. Oltiin vietetty leppoisaa oleskelua reilu vuorokausi; grillattu, saunottu, uitu ja istuttu iltaa seurapelien merkeissä aamuyöhön.

Tuttava pariskunta ilmoittaa, että he pääsisivät tulemaan, jos sinne suinkin sopii. Kyllähän saunatuvassa oli vielä nukkumapaikka parille. Hepä saapuivatkin 4 vuotiaansa kanssa.

Ensimmäisenä rouva tarkastaa heille tarkoitetun nukkumapaikan, joka ei muuten olisi ihan hyvä, mutta ei lapsen kanssa. Ok. Uudelleenjärjestelyitä, että pääsevät talon yläkertaan. Hänelle kyllä sanottiin, että iltaa sitten istutaan ja äänieristys ei ole kummoinen. Ei kuulema ole ongelma.

Paikalle tulivat käsiään heilutellen, edes lapselleen eivät sapuskaa tuoneet ja tietenkään oikein mikään ei lapselle sopinut. Illalla rouva meni lapsen kanssa yläkertaan ja hieman kymmenen jälkeen tuli ilmoittamaan, ettei nukkumisesta tule mitään kun pidämme niin jumalatonta meteliä. Siis istuimme keittiössä ja pelasimme korttipeliä.

Siinä sitten herra kämpi vaimonsa perään yläkertaan ja vartin päästä tuli sanomaan, että jos toisetkin alkaisivat pikkuhiljaa alkaa suunnitella nukkumaanmenoa, kun lapsi herää kuitenkin aamulla jo ennen seitsemää.

Olipa juhannus...

Vierailija
414/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo perhetuttu oli laittanut 50v juhliin kutsun minun nimellä, mieheni jäi hiukan ihmeissään lasten kanssa kotiin. Kuin se Mikko ei mua kutsunut... no kiva ilta ja juhlat.

Vierailija
415/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tämmönen katkerien velojen valitusketju. = D

Vierailija
416/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin roudasin automaattisesti sen pienen vauvan illanistujaisiin ja kaikenmaailman tyttöjeniltoihin, vaikkei erikseen oltu pyydetty. Ei suostunut vauva juomaan pullosta, enkä itse "herunut" pumpulle, joten hoitoon jättö mahdotonta. Enhän olisi päässyt muuten mihinkään. Onneksi itselläni vain fiksuja ystäviä, ketään ei häirinnyt se 2-4 kk vauva. Isompana toki jäi hoitoon, kun jo pärjäsi.

Kertokaas nyt alapeukuttajat, mikä siinä 2-4 kuukauden ikäisessä vauvassa häiritsee? Mun on pakko alkaa ajatella, että jollakin on oikeasti jotain käsittelemättömiä asioita suhteessa vauvoihin, jos oikeasti pienen nyytin läsnäolo laittaa pakan niin sekaisin että ilta on suunnilleen pilalla. Kun kyse ei ole mistään kirkkotilaisuudesta, jossa nuppineulan tippuminenkin on häiriöksi, vaan _rennosta_ illanvietosta tutulla porukalla. Eikö tällaisen äidin paikallepääsy ole sen arvoista, että se mahdollistettaisiin kutsumalla myös pieni vauva?

Minua ei ainakaan haittaa noin pienen läsnäolo. Ei vielä ymmärrä puhetta, joten ei tarvitse miettiä mistä voi keskustella, ei ymmärrä jos porukalle on humalassa, pysyy paikoillaan ja ei tunge mukaan keskusteluun, eli täysin ok. Siis olettaen tietty, että äiti on selvinpäin ja hoitaa lapsensa asianmukaisesti.

T. Vela

Eli onko ok, jos soittaa musiikkia kovalla, jos haluaa vieraiden kanssa fiilistellä ja tanssiakin? Eli 2-4 kk:n ikäistä vauvaa ei haittaa, jos laitetaan bassot välillä kunnolla soimaan ja lauletaan nostalgisia bilebiisejä kuorossa jne?

Naapureita toi metelöinti  voi kyllä äkkiä haitata. Lapsettomiakin. Toivottavasti asut ok-talossa.

Vierailija
417/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo perhetuttu oli laittanut 50v juhliin kutsun minun nimellä, mieheni jäi hiukan ihmeissään lasten kanssa kotiin. Kuin se Mikko ei mua kutsunut... no kiva ilta ja juhlat.

Ei noin tehdä.

En olisi mennyt jos miestäni olisi tuolla tavalla loukattu.

Jos perhetuttuja ollaan niin kyllä silloin kutsutaan molemmat tai ei kumpaakaan.

Vierailija
418/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa painottaa, että kutsu on vain aikuisille, voi jopa sanoa suoraan että kutsuun ei kuulu lapset mukaan. Tällä säästyy monilta ongelmilta, vaikka jotkut saattavatkin siitä loukkaantua aluksi. 

Voi kuule, ei näille tuommoiset yksinkertaiset järkevät keinot sovi, eihän siitä saa draamaa aikaiseksi.

Minä olen kuusikymppinen kahden lapsen (aikuisen) äiti. Koskaan ei ole ollut ongelmia kutsujen, juhlien ja illanistujaisten järjestelyissä. Kutsuttaessa kerrotaan ketä kutsu koskee ja juhlan luonne. Jos joku on kysynyt mahtuuko, sopiiko tms. että mukanani tulee lapsi/mummo/täti/kumminkaima, olen sanonut niin kuin asia on kulloinkin ollut.

Ja jos mökillemme on ilmoittamatta ja sopimatta tunkenut porukkaa, olemme ystävällisesti ja tiukasti ilmoittaneet että nyt ei sovi. Joku on loukkaantunut, mutta sehän on ihan hänen ongelmansa, en ole stressiä moisesta kantanut.

Elämä on helppoa, kun ensinnäkin kaveeraavain fiksujen ihmisten kanssa ja sukunsa kanssa kommunikoi.

Vierailija
419/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ei näille tuommoiset yksinkertaiset järkevät keinot sovi, eihän siitä saa draamaa aikaiseksi.

Minä olen kuusikymppinen kahden lapsen (aikuisen) äiti. Koskaan ei ole ollut ongelmia kutsujen, juhlien ja illanistujaisten järjestelyissä. Kutsuttaessa kerrotaan ketä kutsu koskee ja juhlan luonne. Jos joku on kysynyt mahtuuko, sopiiko tms. että mukanani tulee lapsi/mummo/täti/kumminkaima, olen sanonut niin kuin asia on kulloinkin ollut.

Ja jos mökillemme on ilmoittamatta ja sopimatta tunkenut porukkaa, olemme ystävällisesti ja tiukasti ilmoittaneet että nyt ei sovi. Joku on loukkaantunut, mutta sehän on ihan hänen ongelmansa, en ole stressiä moisesta kantanut.

Elämä on helppoa, kun ensinnäkin kaveeraavain fiksujen ihmisten kanssa ja sukunsa kanssa kommunikoi.

Miksi lapselliset eivät tajunneet sitä hyvin selkeää kutsua, jossa pyydettiin "Tuletko sinä ja Pertti illanistujaisiin? Omat alkot mukaan!" Eihän tuossa selvästikään tarkoiteta muuta kuin näitä kahta ihmistä. Silti lapselliset olisivat raahanneet koko perheen mukaan. Mutta eihän teiltä yksinkertaisilta voi odottaa muuta...

Vierailija
420/433 |
27.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kyllä ihan koko ketjua jaksanut kahlata läpi, joten näkemykseni ehkä täällä on jo tuotu esiin.

Minusta epämääräinen kutsu facen kautta illanviettoon saattaa epämääräisyydessään olla sitä luokkaa, että kutsuja saa syyttää väärinkäsityksistä ihan vaan itseään. Mikä helkutin vaiva on sanoa että aikuisten kesken, tai jotenkin avata illanistujaisen suunnitelmaa (että perseillään ja ryypiskellään esim.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä